Spring naar bijdragen

Zwart werken (om over na te denken)


Aanbevolen berichten

Ik ben dit jaar geëmigreerd naar België en ben als Christen op het volgende punt gevallen.

Zwart werken is in België erg populair, vooral in de horeca. Je vindt bijna niet anders.

Het lijkt gedogen te worden, want eigenlijk is het bekend bij iedereen. Mensen zien er geen kwaad in want tja, het is toch hun geld dat ze verdienen. En hebben er allerlei verschillende argumenten voor. Neem het werk toch aan, anders doe je jezelf enkel te kort. je vind nooit werk, iedereen doet het, ze kijken er toch niet na.... etc....

Maar ik ben er van overtuigd dat als je het juiste kiest (en wil doen) en doet, God een weg voor je zal vrij maken (wat in mijn geval ook is gebeurt, heb fijn en geschikt werk gevonden en niet in het zwart)

In Nederland is zwart werk minder, maar toch ook bekend.

Ik ben persoonlijk tegen zwart werk i.v.m geloof. Ik heb veel banen moeten afslaan (die ik zelf graag wilde en ook eigenlijk moest hebben, omdat ik niet zwart wil werken). Waarvan vele mij voor gek zullen verklaren, maar dat maakt mij niet uit.

Ik hou mij vast aan de bijbeltekst: Wat God toe komt komt God toe, en wat de keizer toe komt komt de keizer toe. (Mattheüs 22;20-21)

Met als voorbeeld:

Wat de keizer toekomt komt de keizer toe:

Jezus betaalde ook belasting

Wat God toe komt komt God toe:

De marktlui in de tempel, waar Jezus kwaad naar binnen ging om de spullen te vernielen.

Met andere woorden in mijn overtuiging:

Als een bepaalde wetgeving tegen God in gaat, kies ik voor God

Als een bepaalde wetgeving voor de ‘keizer’ / ‘staat’ is ten nadele van mij maar niet tegen God: dan zal ik mij proberen te houden aan wat in de bijbel staat geschreven: Wat de keizer toe komt, komt de keizer toe.

Iets om over na te denken...

Hoe zien jullie het ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel met je eens, het is goed als we met zijn allen belasting betalen. Daar moeten we niet onderuit willen komen, dat zal iedereen moeten doen. Maar kun je dan niet gewoon zo'n baan nemen en het zelf opgeven bij de belasting? Want het is nogal sneu als je een baan er echt om moet laten.. Als jij het doorgeeft aan de belasting kunnen zij er toch mee doen wat ze willen en ligt de bal niet meer bij jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ook al werk je zwart, dan betaal je al veel belasting, want op elke handeling die je verricht of op alles wat je koopt wordt wel belasting geïnd. Zelfs als je iets erft, moet je daarover belasting betalen. Daarbij mag je best zwartwerken, doch tot een bepaald bedrag. Daarboven moet je gewoon belasting betalen en daar wij als christenen gehoorzaam dienen te zijn aan de overheid, moeten we dus netjes die belasting afdragen. Als je daarin iets wil veranderen, dan kun je nog altijd de politiek in, of op iemand stemmen die dat ook wil. Daarvoor zijn we nu eenmaal een democratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik wilde dus ook zelf aangeven, maar dat gaat dus niet. Omdat ik een contract krijg van bijv. 20 uur en dan wel 40 uur werk ofzo...

Ik heb alle instanties gebeld die er over gaan maar ze nemen het allemaal niet zo nauw lijkt het (inclusief de overheid ).

Ik neem dan het contract niet aan, met andere woorden; weer een baan afgewezen. Zoveel... Vanalles geprobeerd, desnoods een paar uur vrijwillig willen doen. Maarja uiteindelijk moet het toch gewoon op een normale manier fulltime (Voor mij athans).

Maar kben nu echt blij dat ik wel goed werk gevonden. :) Dank God ! En precies op tijd.

Ja je mag tot een bepaald bedrag inderdaad geld verdienen zonder aan te geven.. Maar dat is dan niet zwart werken. Dat is belastingvrijgesteld, dat is anders dan zwart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

You put your money where your mouth is, Miesje!

Heel respectabel van je.

Er komt een tijd dat de mens 10% belasting gaat betalen aan de Koning.

Ik wist overigens niet dat er al en overheid in Belgie was... Hihi. :+

De Belgen vangen meer dan 140 Euro per Belg per jaar van EuRoomspa, terwijl we hier meer dan 140 Euro per Kaaskop (en Feta-hoofd) per jaar betalen aan Europa. Zou dat er wat mee van doen hebben dat zwart hier niet en daar wel kan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach, ook al werk je zwart, dan betaal je al veel belasting, want op elke handeling die je verricht of op alles wat je koopt wordt wel belasting geïnd. Zelfs als je iets erft, moet je daarover belasting betalen. Daarbij mag je best zwartwerken, doch tot een bepaald bedrag.

Is dat nog zwartwerken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat de keizer toekomt komt de keizer toe:

Jezus betaalde ook belasting

Ik ben ervan overtuigd dat men deze vetgedrukte zin in de Bijbel heeft gezet om ervoor te zorgen dat men niet nog meer problemen met de Romeinen zou krijgen dan men aanvankelijk al had. Ik weet zeker dat Constantijn wat minder met het christendom begaan was als christenen geen belastingen wilden betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat de keizer toekomt komt de keizer toe:

Jezus betaalde ook belasting

Ik ben ervan overtuigd dat men deze vetgedrukte zin in de Bijbel heeft gezet om ervoor te zorgen dat men niet nog meer problemen met de Romeinen zou krijgen dan men aanvankelijk al had. Ik weet zeker dat Constantijn wat minder met het christendom begaan was als christenen geen belastingen wilden betalen.

Wie bedoel je met 'men'? De Vader, Zoon en Geest? De Bijbel is door God geschreven, via de hand van mensen. God vindt het belangrijk dat Zijn kinderen de wetten respecteren van de overheid die Hij aangesteld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

matheus 22, het recht des keizers

persoonlijk denk ik dat Jezus iets anders bedoelde op die vraag van de Farizeen!!

vers 15 zegt: Dat zij Jezus in een strikvraag wilde vangen!!

maar Jezus doorzag waar ze mee bezig waren (vers18) en Jezus gaat niet op hun vraag in!maar geeft hun een portie van eigen deeg ? en geeft er een draai aan!

Jezus zijde tegen de farizeen wiens beeltenis is dit ? zij geven als antwoordt!!! VAN DE KEIZER!!! geef dan de keizer wat van de keizer is , en God wat van Gods is . ik denk dat Hij eigenlijk zegt in mijn eigen taal!!! geef dat rotgeld maar aan de keizer!! maar jezelf aan God, want jullie zijn naar zijn beeltenis!! Hij roept dus eigenlijk op tot BEKEERING!!! dat is mijn idee ervan. bij Wat Jezus zegt moet je vaak iets verder doordenken en overpeinzen Hij geeft zulke slimme antwoorden , dat het niet altyd gelijk, in ons hooft op zijn plek valt.

maar! mijn idee hoor!! ik wil de andere niet ontkrachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet enkel is zwart werken in België populair, dat is het in Nederland namelijk ook. Vele bouwvakkers werken 5 dagen in loondienst en werken de zaterdag zwart voor wat extra inkomen. Ik vind dit een geoorloofde manier van inkomsten.

Het gaat natuurlijk goed fout als de desbetreffende bouwvakker een ongeval overkomt tijdens het bijbeunen. Vervolgens kan de legale werkgever in het slechtste geval 2 jaar salaris moeten doorbetalen voor de desbetreffende persoon in de WAO komt. Daarbij komen nog de kosten van de verplichte inzet van een ARBO-dienst.

Zwart werken kan het beste worden aangepakt door de 'inleners' van de zwartwerker streng aan te pakken. In een geval als het bovenstaande zou het mogelijk gemaakt moeten worden de loondoorbetalingsverplichting af te wentelen op de 'inlener' van de zwartwerker, die dit risico willens en wetens heeft genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zwartwerken is gewoon niet fair.. ook niet tegenover je mede-mens die misschien ook een baan zoekt maar t niet kan krijgen omdat jij lekker cheap je arbeid aanbiedt omdat je t zwart doet.. zwartwerkers zijn in ieder geval niet mijn type mensen.. wil daar niks mee te maken hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites
als het een klein bij klusje is dan kan het wat mij betreft

maar een baan hebben als zwartwerker kan niet dat is gemeen.

Juist. De staat neemt al veel meer dan haar toekomt. Indien ik voor een klusje iemand nodig heb dan twijfel ik geen moment om dat door een vriend/kennis te laten doen. Zowel ik als die vriend/kennis dragen al 5 dagen in de week belasting af, betalen belasting op alles wat wij kopen en zelfs betalen wij op sommige producten belasting op de belasting. Het is wel een keer leuk geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid