Spring naar bijdragen

Atheïsme een geloof


Aanbevolen berichten

Mijn stelling is dat Atheïsme geen religie (geloof) is. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

De beredenering is als volgt.

Definitie: Atheïsme

Iemand die niet in het bestaan van een god of goden gelooft.

Wat betekent dat? Heel simpel, gelovige doen claims over het bestaan van hun god of goden. De atheïst bestudeert de claim en neemt de claims niet over. Dus gelooft een atheïst niet een god of goden. Dit proces moet voor elke gepresenteerde god worden gedaan. Een gelovige is een atheist tegenover al de goden behalve de god(en) van zijn eigen religie.

Definitie: Geloof

Er zijn veel verschillende definities voor het woord geloof. Dit komt omdat het woord voor verschillende zaken wordt gebruikt.

Geloof: Als in aanname betekent: Vertrouwen in de waarheid van iets.

Geloof: Als in religieuze zin betekent: Vertrouwen in het bestaan van een god.

Religie: Het geloof in God of in goden.

Geloof kan dus ook betekenen religie.

Voorbeeld

Iemand beweert dat kabouters bestaan! Na het bestuderen van het bewijs, wordt de claim niet overgenomen (dus afgewezen) en kan er gezegd worden; Ik geloof niet in het bestaan van kabouters.

Iemand beweerd dat de zon een lamp is. Na het bestuderen van het bewijs, wordt de claim niet overgenomen (dus afgewezen) en kan er gezegd wordt; Ik geloof niet dat de zon een lamp is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk wel..Jij gelooft dat er geen God is..Dus ook een geloof.. Alleen is dat het omgekeerde wat ik geloof.. (Theïsme VS A-theïsme)

Religie is inderdaad een breed woord maar volgens Wikipedia kan het ook het nadenken over de zin van het bestaan onder religie betekenen. Ik neem aan dat Atheisten ook nadenken over hun bestaan.

Dus ja..In mijn opinie is atheïsme wel een geloof maar niet noodzakelijk een religie..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ep ... atheos.jpg

Hier wordt gekeken naar het woord "atheoi", wat Paulus gebruikt om Goddelozen aan te duiden. Dus God-Loos..Zonder God..

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eve: Volgens mij begrijp je de redenering van de TS niet. Een bepaalde claim of hypothese niet aannemen is geen geloof.

Als ik beweer dat ik geloof ik de macht van de dualistische goed-kwade blubberachtige groot macht Barbapappa/Jabba-de-Hutt dan ben ik een gelovige in deze, ietwat obscure, leer. Als jij deze leer echter als onzin afdoet maakt dat jouw toch geen gelovige omdat je het niet aanneemt? Of is de afwijzing van iedere onbewijsbare claim een geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn stelling is dat Atheïsme geen religie (geloof) is.

Atheïsten hangen een atheïstische levens/wereldbeschouwing aan die meer is dan alleen maar het verwerpen van het bestaan van God, in feite is het een deelaspect van iets groters. Zo kan bijvoorbeeld iemand een soort van materialistische wereldbeschouwing hebben waarvan een positivistische wetenschapsfilosofische visie een belangrijk aspect van uit maakt, om maar een voorbeeldje te noemen. Of voor mijn part zijn het zaken als een marxistische geschiedenisvisie, verlichtingsidealen, vooruitgangsdenken, universele natuurwetten, etc etc etc. Dus ook die mensen hebben een atheïstisch geloof, maar dan in de zin dat ze een levensbeschouwing hebben waar God geen deel van uit maakt.

Nu, als ik puur kijk naar het deelaspect ‘atheïsme’, dan durf ik ook wel te stellen dat het een geloof is. Maar hierbij komt wel om de hoek kijken wat “atheïsme†is. Ik richt me hier even op wat men wel eens ‘sterk atheïsme’ noemt, het verwerpen van het bestaan van God. Het verwerpen ervan is een waarheidsclaim en daarmee ook een geloof. Je gaat namelijk met een dergelijke claim verder dan ‘ik heb geen bewijs voor dat God bestaat’ en je koppelt er de stap aan ‘omdat ‘ik’ geen bewijs heb, bestaat het niet. Kortom, ik heb geen bewijs voor kabouters dus ze bestaan niet, 500 jaar geleden had ik geen bewijs voor virussen, dus ze bestaan niet. Om verder te gaan, het onderscheid wat een atheïst tussen een virus en een kabouter is gebaseerd op een bepaald geloof.

Nu, om me even op je voorbeelden te richten: Kabouters bestaan en de zon is ook een lamp. Dergelijke begrippen zijn woorden en constructies van hoe we de realiteit beschouwen. Jij hebt het over kabouters en dat feit maakt het al dat ze op z’n minst in je post bestaan. En zo is de cirkel weer rond, want het komt uiteindelijk weer aan op een bepaalde wereldbeschouwing waarop je dan een conclusie trekt naar een bepaalde ‘objectieve’ werkelijkheid. Een uitspraak over dat God niet bestaat (of voor mijn part elke uitspraak over een objectieve werkelijkheid) is een geloofsuitspraak in die zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit een verschil tussen:

1. Ik geloof niet dat

2. Ik geloof dat niet

Bijvoorbeeld:

1. Ik geloof niet dat God bestaat

2. Ik geloof dat God niet bestaat

Bij de eerste bewering beweer ik dat ik niet overtuigd ben. Dit is geen "geloof".

Bij de tweede bewering beweer ik dat ik wel overtuigd ben. Dit is wel "geloof".

Je zou kunnen zeggen dat de eerste bewering typisch iets is van een agnost:

- "Ik weet niet of God wel of niet bestaat. Dus: ik gelooft niet dat God bestaat en ik geloof niet dat God niet bestaat"

De tweede bewering is iets van een atheïst:

- "Ik geloof dat God niet bestaat, want er is zoveel ellende in de wereld dat een God, als die zou bestaan, het niet zou toestaan"

of misschien iets genuanceerder:

- "Ik geloof dat de liefdevolle en almachtige God van de bijbel niet bestaat, want dan zou de wereld niet zo verrot zijn"

of vele andere varianten die een of ander bewijs met zich meebrengen.

Verder is het onzin dat atheïsme gelijk een hele uitgebreide levensovertuiging met zich meebrengt. Theïsme doet dat ook niet, dat zegt alleen dat er een God is. Pas als je een bepaalde stroming binnen het theïsme hebt, bijvoorbeeld orthodox christendom, dan zit er een tamelijk uitgewerkte levensovertuiging aan vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is typisch hoe veel atheïsten hun hele leven bezig zijn om bewijs te leveren dat God niet bestaat.

Atheïsme is zeer zeker een geloof.

Het is niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik vermoed dat jij niet begrijpt wat atheïsten aan het "doen" zijn. Ze zullen hooguit bezig zijn met het aantonen dat het (volgens hun) erg onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat.

Waarom is Atheïsme zeker wel een geloof? Kan je aangeven hoe jij dit beredeneerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn stelling is dat Atheïsme geen religie (geloof) is.

Atheïsten hangen een atheïstische levens/wereldbeschouwing aan die meer is dan alleen maar het verwerpen van het bestaan van God, in feite is het een deelaspect van iets groters. Zo kan bijvoorbeeld iemand een soort van materialistische wereldbeschouwing hebben waarvan een positivistische wetenschapsfilosofische visie een belangrijk aspect van uit maakt, om maar een voorbeeldje te noemen. Of voor mijn part zijn het zaken als een marxistische geschiedenisvisie, verlichtingsidealen, vooruitgangsdenken, universele natuurwetten, etc etc etc. Dus ook die mensen hebben een atheïstisch geloof, maar dan in de zin dat ze een levensbeschouwing hebben waar God geen deel van uit maakt.

Nu, als ik puur kijk naar het deelaspect ‘atheïsme’, dan durf ik ook wel te stellen dat het een geloof is. Maar hierbij komt wel om de hoek kijken wat “atheïsme†is. Ik richt me hier even op wat men wel eens ‘sterk atheïsme’ noemt, het verwerpen van het bestaan van God. Het verwerpen ervan is een waarheidsclaim en daarmee ook een geloof. Je gaat namelijk met een dergelijke claim verder dan ‘ik heb geen bewijs voor dat God bestaat’ en je koppelt er de stap aan ‘omdat ‘ik’ geen bewijs heb, bestaat het niet. Kortom, ik heb geen bewijs voor kabouters dus ze bestaan niet, 500 jaar geleden had ik geen bewijs voor virussen, dus ze bestaan niet. Om verder te gaan, het onderscheid wat een atheïst tussen een virus en een kabouter is gebaseerd op een bepaald geloof.

Nu, om me even op je voorbeelden te richten: Kabouters bestaan en de zon is ook een lamp. Dergelijke begrippen zijn woorden en constructies van hoe we de realiteit beschouwen. Jij hebt het over kabouters en dat feit maakt het al dat ze op z’n minst in je post bestaan. En zo is de cirkel weer rond, want het komt uiteindelijk weer aan op een bepaalde wereldbeschouwing waarop je dan een conclusie trekt naar een bepaalde ‘objectieve’ werkelijkheid. Een uitspraak over dat God niet bestaat (of voor mijn part elke uitspraak over een objectieve werkelijkheid) is een geloofsuitspraak in die zin.

Dus als ik het goed begrijp is volgens jou, het niet geloven dat kabouters bestaan ook een religie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Ik geloof niet dat God bestaat

2. Ik geloof dat God niet bestaat

Bij de eerste bewering beweer ik dat ik niet overtuigd ben. Dit is geen "geloof".

Bij de tweede bewering beweer ik dat ik wel overtuigd ben. Dit is wel "geloof".

Je zou kunnen zeggen dat de eerste bewering typisch iets is van een agnost:

- "Ik weet niet of God wel of niet bestaat. Dus: ik gelooft niet dat God bestaat en ik geloof niet dat God niet bestaat"

De tweede bewering is iets van een atheïst:

- "Ik geloof dat God niet bestaat, want er is zoveel ellende in de wereld dat een God, als die zou bestaan, het niet zou toestaan"

of misschien iets genuanceerder:

- "Ik geloof dat de liefdevolle en almachtige God van de bijbel niet bestaat, want dan zou de wereld niet zo verrot zijn"

of vele andere varianten die een of ander bewijs met zich meebrengen.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Een agnost heeft een andere overtuiging dan jij stelt. Een agnost zegt dat mensen niet kunnen bepalen of God wel of niet bestaat. Een atheist doet claim 1. Een "zware/harde atheist" doet claim 2 per geloof afgewogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik vermoed dat jij niet begrijpt wat atheïsten aan het "doen" zijn. Ze zullen hooguit bezig zijn met het aantonen dat het (volgens hun) erg onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat.

Waarom is Atheïsme zeker wel een geloof? Kan je aangeven hoe jij dit beredeneerd?

Het is heel makkelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat:

Propositie 1: als A, dan B.

Propositie 2: niet B.

Conclusie: niet A.

1: Als het bestaan van iets de consequentie heeft dat bepaalde dingen in de wereld zus of zo zijn,

2: En je constateert dat die dingen niet zus of zo zijn,

Dan bestaat het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het niet helemaal met je eens. Een agnost heeft een andere overtuiging dan jij stelt. Een agnost zegt dat mensen niet kunnen bepalen of God wel of niet bestaat. Een atheist doet claim 1. Een "zware/harde atheist" doet claim 2 per geloof afgewogen.

Dat lijkt me bijna een soort definitiekwestie. Goed, dan maken we wel een onderscheid tussen twee soorten agnosten, namelijk de gelovigen agnosten en de niet-gelovige agnosten.

De gelovige agnost zegt: ik geloof dat je niet kunt weten of God bestaat.

De niet-gelovige agnost zegt: ik geloof niet dat je niet kunt weten of God bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel makkelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat:

Propositie 1: als A, dan B.

Propositie 2: niet B.

Conclusie: niet A.

1: Als het bestaan van iets de consequentie heeft dat bepaalde dingen in de wereld zus of zo zijn,

2: En je constateert dat die dingen niet zus of zo zijn,

Dan bestaat het niet.

En hoe doe je dat dan met de propositie: God bestaat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is typisch hoe veel atheïsten hun hele leven bezig zijn om bewijs te leveren dat God niet bestaat.

Atheïsme is zeer zeker een geloof.

Het is niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik vermoed dat jij niet begrijpt wat atheïsten aan het "doen" zijn. Ze zullen hooguit bezig zijn met het aantonen dat het (volgens hun) erg onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat.

Waarom is Atheïsme zeker wel een geloof? Kan je aangeven hoe jij dit beredeneerd?

Christenen hebben zogenaamde sprookjes over een Schepper die alles gemaakt heeft en de Zoon van God die voor onze zonden stierf verzonnen. Maar atheïsten hebben dan weer sprookjes over een grote oerknal en hoe na miljoenen jaren van evolutie, niets in een mens veranderde. Daar zijn ze heilig van overtuigd, dus is het voor mij een geloof. En een belachelijke ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is typisch hoe veel atheïsten hun hele leven bezig zijn om bewijs te leveren dat God niet bestaat.

Atheïsme is zeer zeker een geloof.

Het is niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik vermoed dat jij niet begrijpt wat atheïsten aan het "doen" zijn. Ze zullen hooguit bezig zijn met het aantonen dat het (volgens hun) erg onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat.

Waarom is Atheïsme zeker wel een geloof? Kan je aangeven hoe jij dit beredeneerd?

Christenen hebben zogenaamde sprookjes over een Schepper die alles gemaakt heeft en de Zoon van God die voor onze zonden stierf verzonnen. Maar atheïsten hebben dan weer sprookjes over een grote oerknal en hoe na miljoenen jaren van evolutie, niets in een mens veranderde. Daar zijn ze heilig van overtuigd, dus is het voor mij een geloof. En een belachelijke ook.

En er zijn christenen die geloven dat de evolutietheorie nog niet eens zo heel gek bedacht is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet mogelijk om te bewijzen dat God niet bestaat. Het is namelijk onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Ik vermoed dat jij niet begrijpt wat atheïsten aan het "doen" zijn. Ze zullen hooguit bezig zijn met het aantonen dat het (volgens hun) erg onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat.

Waarom is Atheïsme zeker wel een geloof? Kan je aangeven hoe jij dit beredeneerd?

Christenen hebben zogenaamde sprookjes over een Schepper die alles gemaakt heeft en de Zoon van God die voor onze zonden stierf verzonnen. Maar atheïsten hebben dan weer sprookjes over een grote oerknal en hoe na miljoenen jaren van evolutie, niets in een mens veranderde. Daar zijn ze heilig van overtuigd, dus is het voor mij een geloof. En een belachelijke ook.

En er zijn christenen die geloven dat de evolutietheorie nog niet eens zo heel gek bedacht is ;)

En ik ben niet één van hen. Ik ben zo'n gekke christen die op de bijbel vertrouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen hebben zogenaamde sprookjes over een Schepper die alles gemaakt heeft en de Zoon van God die voor onze zonden stierf verzonnen. Maar atheïsten hebben dan weer sprookjes over een grote oerknal en hoe na miljoenen jaren van evolutie, niets in een mens veranderde. Daar zijn ze heilig van overtuigd, dus is het voor mij een geloof. En een belachelijke ook.

Oke, duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is heel makkelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat:

Propositie 1: als A, dan B.

Propositie 2: niet B.

Conclusie: niet A.

1: Als het bestaan van iets de consequentie heeft dat bepaalde dingen in de wereld zus of zo zijn,

2: En je constateert dat die dingen niet zus of zo zijn,

Dan bestaat het niet.

En hoe doe je dat dan met de propositie: God bestaat niet?

Vul maar in:

1: Als God bestaat, dan B.

2: B is niet het geval.

Conclusie: God bestaat niet.

Dit werkt natuurlijk alleen voor specifieke godsbeelden. Bijvoorbeeld, als God bestaat en die God is liefdevol en almachtig, dan is er geen zinloze ellende in de wereld. Er is zinloze ellende in de wereld. Dus is er geen God die liefdevol en almachtig is.

Dit werkt niet voor een "leeg" godsbeeld. Maar ja, als het bestaan van God toch geen enkele consequentie heeft...

(Even een disclaimer: ik ben zelf geen atheïst of agnost ofzo.)

Misschien is het trouwens handig om de termen even anders te definiëren.

Niet-gelovige: gelooft niet dat God bestaat en gelooft niet dat je kunt weten of God bestaat.

Agnost: gelooft niet dat God bestaat en gelooft dat je niet kunt weten of God bestaat.

Atheïst: gelooft dat God niet bestaat en gelooft dat je kunt weten of God bestaat.

Theïst: gelooft dat God bestaat en gelooft dat je kunt weten of God bestaat.

En voor de volledigheid:

Theïst B: gelooft dat God bestaat en gelooft niet dat je kunt weten of God bestaat.

Dat is de theïst die beweert dat het geen geloof is als je er een goede reden voor kunt verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik ben zo'n mallerd die denkt dat ook die combi niet eens zo slecht samen gaat :#

Maar ja. Ik denk dat Atheïsme een geloof is, heel simpel omdat het alles doet om te bewijzen dat er niets is.

Geloven in niets is een geloof, maar geen religie :)

Geloven (een aanname doen) is naar mijn idee geen geloof.

Ik neem aan (geloof) niet dat kabouters bestaan. Dit is toch geen geloof?

Voor atheisten is God net zoiets als een kabouter. Als athiesme dan een geloof is prima. Maar dan is het niet geloven dat kabouter bestaan ook een geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen hebben zogenaamde sprookjes over een Schepper die alles gemaakt heeft en de Zoon van God die voor onze zonden stierf verzonnen. Maar atheïsten hebben dan weer sprookjes over een grote oerknal en hoe na miljoenen jaren van evolutie, niets in een mens veranderde. Daar zijn ze heilig van overtuigd, dus is het voor mij een geloof. En een belachelijke ook.

Oke, duidelijk.

Nee, niet duidelijk. Niet alle atheïsten hebben sprookjes over een grote oerknal en zo voorts. En veel atheïsten met zulke sprookjes zijn er niet heilig van overtuigd. Ik spreek regelmatig atheïsten die best zouden geloven als er duidelijker bewijs is en die echt niet heilig overtuigd zijn van hun gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik ben zo'n mallerd die denkt dat ook die combi niet eens zo slecht samen gaat :#

Maar ja. Ik denk dat Atheïsme een geloof is, heel simpel omdat het alles doet om te bewijzen dat er niets is.

Geloven in niets is een geloof, maar geen religie :)

Geloven (een aanname doen) is naar mijn idee geen geloof.

Ik neem aan (geloof) niet dat kabouters bestaan. Dit is toch geen geloof?

Voor atheisten is God net zoiets als een kabouter. Als athiesme dan een geloof is prima. Maar dan is het niet geloven dat kabouter bestaan ook een geloof.

Nee, jij doet niet zoveel moeite om te bewijzen dat kabouters bestaan, een atheist wel om te bewijzen dat God niet bestaat.

Als pietje zegt dat hij gelooft dat God bestaat, betekent niet dat hij christelijk is. Zo ook met kabouters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Atheïsme is simpelweg een isme, een overtuiging. Het is geen religie en atheïsten geloven dat andere dingen waar zijn dan christenen. Het kan een ideologie zijn. Het is geen geloof (dat woord wat synoniem staat voor religie), atheïsten (in die zin waar wij het over hebben) zijn niet religies, niet gelovig.

Taoïsme is b.v. een atheïstische religie te noemen, maar daar zitten ook weer andere betekenis inhouden achter.

Basta

Als pietje zegt dat hij gelooft dat God bestaat, betekent niet dat hij christelijk is
Wel dat hij minimaal een deïst is, of een theïst wanneer hij geloofd dat die God te kennen is.
Theïst: gelooft dat God bestaat en gelooft dat je wel kunt weten of God bestaat.
Waarbij je de theïst in je empirisch wetenschappelijke hokje duwt.

Ik geloof in God en ik geloof dat Hij niet wetenschappelijk te bewijzen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid