Spring naar bijdragen

Op zoek naar God! Geen gelovige vrienden.


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum en de reden waarom ik me hier heb aangemeld is duidelijk gezegd: Ik ben op zoek naar God.

Ik ben gelovig opgevoed (Ger. Vrijgemaakt) en ga zo af en toe een mee naar de evangelische gemeente waar mijn ouders momenteel naar toe gaan. Maar op één of andere manier kan ik me niet open stellen wanneer zij er bij zijn waardoor ik voor mijn gevoel niet kan ervaren wat ik zou moeten ervaren, dan heb ik het over de Helige Geest.

Het liefst ga ik naar een (evangelische) gemeente waar mijn ouders (of andere familieleden) niet zijn, niet omdat ik geen goede relatie met ze heb maar puur omdat ik me dus niet kan open stellen.

Maar jammer genoeg heb ik helemaal geen vrienden of vriendinnen die ook naar de kerk gaan waardoor ik het heel moelijk vind om die stap te nemen.

Dat betekent namelijk dat ik dan alleen zal moeten gaan en eerlijk gezegd vind ik dat ook niet een geweldig idee.

Is iemand bekend met dit probleem en heeft iemand deze stap wel durven nemen? Ik ben erg benieuwd hoe je dit ervaren hebt.

Ik voel me trouwens best vaak eenzaam doordat ik geen gemeente heb waar ik regelmatig naar toe ga, waar ik mensen ken en dat ik geen gelovige vrienden heb.

Wie herkent dit?

Inmiddels ben ik 26 en vind ik het tijd worden dat ik mijn leven leid naar eer van God. Dit wil ik ook heel graag maar helaas gaat dit al jaren met ups en downs. En de downs overheersen eigenlijk de ups.. :( Ik ben er van overtuigd dat dit komt doordat ik niet de juiste mensen om me heen heb, niet regelmatig naar een gemeente ga waar ik me thuis voel, mij hierdoor soms eenzaam voel en mij daarom niet open stel.

Ik zou graag jullie tips, adviesen of andere reacties willen horen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien zijn er evangelischen op dit forum die in jouw regio wonen die wel met jou naar een kerk willen gaan. Zelf ben ik soort van "evangelisch" en ga in Friesland naar een kerk (maar woon zelf in Overijssel), maar als dat niet jouw regio is, zijn er misschien anderen op dit forum die je kunnen helpen *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zijn er evangelischen op dit forum die in jouw regio wonen die wel met jou naar een kerk willen gaan. Zelf ben ik soort van "evangelisch" en ga in Friesland naar een kerk (maar woon zelf in Overijssel), maar als dat niet jouw regio is, zijn er misschien anderen op dit forum die je kunnen helpen *:}
Waarom ga je naar Friesland?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje ontopic jongens.

@ Blondie1985: welkom op Credible! Altijd goed een 'categoriegenoot' tegen te komen. Al ben ik nog steeds netjes vrijgemaakt. :P

Wat betreft je zoektocht kan ik je dus niet zo goed helpen. Ik denk wel dat als je een regio aangeeft er mensen wel gemeenten weten binnen die regio.

Over het ervaren van de Heilige Geest... voor een deel herken ik het wel denk ik. Je kunt je soms belemmerd voelen door de sfeer of door anderen om je heen. Waarom heb je er eigenlijk last mee met je ouders? Ik neem aan dat zij die belemmering niet hebben? Desondanks is 'voelen' natuurlijk geen vereiste. Het gaat om geloven. Geloven dat Jezus voor je gestorven is en daaruit leven. Dan is het leuk als je van harte mee kunt praisen maar geen vereiste denk ik. Weet je zeker dat je daarom een nieuwe gemeente zou moeten zoeken?

Ik kan je niet helpen je wel op je plek te voelen. Deels is dat een keuze maken voor die gemeente en er dan voor gaan. Waarom sluit je je dan eigenlijk af? Of is dat een persoonlijk iets. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje afstandelijk zijn, ik denk dat dat in een evangelische gemeente eerder opvalt. Dat is niet erg, maar dan moet je wel (meer) moeite nemen om met mensen in contact te komen.

PS. Sorry als dit wat wazig overkomt. :/ Ik ging chronologisch je punten bijlangs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn broer gaat naar dezelfde kerk als ik. Ik ken de kerk ook via hem. Tijdens de dienst ervaar ik geen tot weinig belemmeringen. Waar ik wel meer moeite mee heb is om met hem echt over het geloof te praten, maar als ik er iets over zeg dan lijkt hij er in elk geval wel voor open te staan.

Ik snap best dat je je wellicht wat eenzaam voelt als je voor het eerst in zo'n kerk komt. Ik ben zelf ook naar andere kerken geweest dan die waar mijn broer heen gaat en daar ben ik dan alleen heen gegaan. Dat is dan best even wennen. Ik denk dat je gewoon een kerk moet uitzoeken die je prettig vindt en waar je je goed in kan vinden en daar gewoon iedere week naar de dienst gaan een mee doen met activiteiten. Als je tijd hebt, blijf dan nadien ook nog even koffie drinken om na te praten. Zo leer je ook wat mensen kennen. Zulke dingen hebben tijd nodig. Ik kom nu sinds een paar maanden met regelmaat in deze kerk, ga naar de zondagsdienst, naar jeugddiensten die er gegeven worden en ik ga me ook aansluiten bij een kring. Echt goede vrienden heb ik (nog) niet in de kerk, maar dat gaat ook niet van de ene op de andere dag.

Voor mij is dat trouwens ook de reden geweest om mij op Credible aan te melden; meer contact met gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien zijn er evangelischen op dit forum die in jouw regio wonen die wel met jou naar een kerk willen gaan. Zelf ben ik soort van "evangelisch" en ga in Friesland naar een kerk (maar woon zelf in Overijssel), maar als dat niet jouw regio is, zijn er misschien anderen op dit forum die je kunnen helpen *:}
Waarom ga je naar Friesland?

Voor een goede gemeente wil ik wel een beetje reistijd overhebben.[/offtopic]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook, ga gewoon op zoek. Als je het gevoel hebt, dit is niks. Ga dan weg. En als je het gevoel hebt ja dit is mijn plek, blijf dan. Toch zul je die stap moeten maken. Actie komt niet naar jou toe. je zal zelf moeten kiezen om actie te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat gelovige mensen om je heen 'verzamelen' ook heel erg nuttig kan zijn. Ten eerste omdat ze jouw vrienden kunnen worden en daarnaast is het ook dat ze op een 'next level' manier kunnen praten/interpreteren en niet direct gek zullen opkijken als het over geloven gaat. Althans, dit is mijn ervaring. Een gemeente is ook een mooie plek om mensen te vinden in kringen en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm, Blondie is sinds de OP niet online geweest...

Volgens haar profiel niet. ;)

@Blondie:

Waarom denk je dat jij dezelfde geloofsbeleving zou moeten hebben als je ouders? Ieder mens heeft een eigen manier van aanbidding, waarbij jou manier niet gelijk hoeft te zijn aan die van je ouders. Binnen het evangelische spectrum is het meer extravert en gevoelsmatig in tegenstelling tot het Gereformeerde spectrum dat meer ingetogen en rationeel is. Waar voel jij je het meeste thuis/ op z'n plaats?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor jullie reacties! Ik had ze afgelopen week al gelezen vanaf mijn Blackberry maar reageren gaat me beter af via de lt ;)

Ik heb al veel verschillende kerken gezien maar in de Evangelische gemeente voel ik me sowieso het best op mijn plaats. Het is dus niet zo dat ik de evangelische kant op wil omdat mijn ouders hier ook bij zitten.

Er zijn een aantal zaken binnen bijvoorbeeld de Vrijgemaakte Gemeente waar ik nogal moeite mee heb, Evenagelisch sluit toch wel het beste bij mij aan qua gevoel en denken.

De reden waarom ik me niet open stel bij mijn ouders kan ik niet echt achterhalen. Ik heb dat al van jongs af aan gehad en zoiets is blijkbaar heel moelijk om te veranderen.

Soms neem ik het besluit om gewoon maar naar een gemeente toe te gaan maar als puntje bij paaltje komt durf ik de stap niet te nemen.

Ik vind het gewoon beste wel eng om dat alleen te doen. Het is niet zo dat ik totaal niet zelfstandig ben, want dat ben ik wel. Misschien ben ik een beetje bang voor wat ik kan ervaren wanneer ik me wél open stel.

Ik weet het wel.. als ik iets wil, zal ik zelf actie moeten ondernemen. Ik moet alleen nog eventjes die drempel over.

(ik kom overigens niet uit de omgeving Friesland of Noordwijk maar wel super bedankt voor het aanbod :))

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
6 - Eigen argumenten. Discussie valt of staat met argumenten. Het alleen plaatsen van een link of een zin die verwijst naar een andere site of forum helpt daar niet in. Indien dit toch gebeurt zal de link worden verwijderd. Links zijn bedoeld om je argumentatie te ondersteunen, maar niet om als argument te dienen.

Daarom post met enkel een link verwijderd.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje flauw..Ten eerste is dit geen discussie en hoeft er niets onderbouwd te worden. Geef alleen maar wat informatie door waar ze eventueel naar een gemeente kan gaan. Ik wil het wel helemaal uitschrijven hoor..

Anyway..Je bent op zoek naar God en ik zeg, je bent welkom om een keer onvoorwaardelijk een kijkje te komen nemen in onze gemeente te Almere of Rotterdam of Dordrecht.. Voor het adres kun je googlen op Revival Fellowship. Zo heet het.. Maar je bent niets verplicht natuurlijk...Het gaat erom dat je antwoorden krijgt tenslotte :)

Gr,

Evert Huisman (Oftewel..Saint_eve)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid