Spring naar bijdragen

dood en de 'hel'


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 239
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik weet dat niet zeker. Maar als de ene optie 'eeuwig leven' is, klinkt het mij in de oren alsof de andere optie (wanneer je niet voor Jezus kiest) eindig leven is.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Wat betreft het eeuwig vuur, ja inderdaad een eeuwig vuur. Maar niet eeuwig branden en pijn lijden.

Zoek maar eens op hoe het ontstaan van het vagevuur/hel en het idee van het lijden ontstaan als 'interpretatie'

Door Jezus kan je bij God komen, zonder Jezus dus niet. En heb je dus het eeuwige leven niet. In het vuur wordt je vernietigd en ben je dus (eeuwig) dood. Dat het vuur eeuwig zal branden wil niet zeggen dat de mensen eeuwig pijn lijden.

God zou nooit een nieuw perfect lichaam geven en die vervolgens in het vuur gooien en mensen eeuwig laten pijnigen. Nogmaals dat is geen rechtvaardige keuze. Door het kwaad is de DOOD in de wereld gekomen, zonder Jezus geen leven, zonder Jezus dus DOOD/vernietigd.

Hier wil ik het bij laten. Want anders vallen we in de herhaling vrees ik ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat niet zeker. Maar als de ene optie 'eeuwig leven' is, klinkt het mij in de oren alsof de andere optie (wanneer je niet voor Jezus kiest) eindig leven is.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Wat betreft het eeuwig vuur, ja inderdaad een eeuwig vuur. Maar niet eeuwig branden en pijn lijden.

Zoek maar eens op hoe het ontstaan van het vagevuur/hel en het idee van het lijden ontstaan als 'interpretatie'

Door Jezus kan je bij God komen, zonder Jezus dus niet. En heb je dus het eeuwige leven niet. In het vuur wordt je vernietigd en ben je dus (eeuwig) dood. Dat het vuur eeuwig zal branden wil niet zeggen dat de mensen eeuwig pijn lijden.

God zou nooit een nieuw perfect lichaam geven en die vervolgens in het vuur gooien en mensen eeuwig laten pijnigen. Nogmaals dat is geen rechtvaardige keuze. Door het kwaad is de DOOD in de wereld gekomen, zonder Jezus geen leven, zonder Jezus dus DOOD/vernietigd.

Hier wil ik het bij laten. Want anders vallen we in de herhaling vrees ik ;)

We vallen inderdaad in herhaling. Nogmaals, God laat niemand pijnigen. Als het aan God ligt, wordt iedereen gered. Het ligt aan de duivel en sommige mensen zelf als mensen in de hel komen. Die pijniging houdt niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat betreft het eeuwig vuur, ja inderdaad een eeuwig vuur. Maar niet eeuwig branden en pijn lijden.

In Openbaringen 20:10 staat ook het volgende:

De duivel, die hen misleid had, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waarin ook het beest is en de valse profeet. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, tot in alle eeuwigheid.

Geeft mij een andere indruk.

Diverse teksten van Jezus spreken over gejammer en tandengeknars, bijvoorbeeld:

Matteüs 13:41 De Mensenzoon zal zijn engelen uitsturen en die zullen uit zijn koninkrijk allen bijeenbrengen die anderen ten val brengen en onrecht bedrijven, 42 en ze zullen hen in de vuuroven gooien. Het zal daar een gejammer zijn en een tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het koninkrijk van hun Vader. Wie oren heeft, moet horen.

En zo zijn er wel meerdere teksten.

Zoek maar eens op hoe het ontstaan van het vagevuur/hel en het idee van het lijden ontstaan als 'interpretatie'

Het principe van lijden in de hel kom je ook al in het nieuwe testament tegen. Een verdere inkleuring, interpretatie et cetera heeft allerlei verschillende oorzaken. Ik zou niet meteen Dante's poëzie gelijk stellen aan een letterlijke schets van hoe de hel er uit ziet, maar tussen een laat middeleeuwse of voor mijn part een Spawn of Southpark interpretatie en het gegeven dat mensen in de hel lijden zit nogal een hoop ruimte.

Overigens, het vagevuur is volstrekt iets anders dan de hel.

Door Jezus kan je bij God komen, zonder Jezus dus niet. En heb je dus het eeuwige leven niet. In het vuur wordt je vernietigd en ben je dus (eeuwig) dood. Dat het vuur eeuwig zal branden wil niet zeggen dat de mensen eeuwig pijn lijden.

Nee, maar de woorden van Jezus over tandengeknars en gejammer in de hel geeft die indicatie wel.

God zou nooit een nieuw perfect lichaam geven en die vervolgens in het vuur gooien en mensen eeuwig laten pijnigen. Nogmaals dat is geen rechtvaardige keuze. Door het kwaad is de DOOD in de wereld gekomen, zonder Jezus geen leven, zonder Jezus dus DOOD/vernietigd.

Het is ook niet de opvatting dat mensen een nieuw lichaam zouden krijgen en vervolgens naar de hel gaan. De hel wordt traditioneel gezien als een plaats waar de verloren zielen in terecht komen.

Voor wat betreft dood: dood betekent in de bijbel nogal diverse zaken. Zo worden de levenden zonder die niet gered worden dood genoemd, en spreekt de schrijver van Openbaringen over de eerste en de tweede dood.

Overigens zijn al die teksten beeldspraak om iets te verwoorden wat niet goed te beschrijven is. Ik ben er zelf niet voor het al te letterlijk te nemen en me de hel niet voor te stellen als een grote BBQ ofzo. Maar wat ik er wel uit haal is dat de symboliek over vernietiging, afscheiding en ellende. Hel is denk ik een eenzame 'plaats' zonder God waar het restant van een mens is dat zich succesvol los gebroken heeft van zijn maker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Openbaringen 20:10 staat ook het volgende:

De duivel, die hen misleid had, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waarin ook het beest is en de valse profeet. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, tot in alle eeuwigheid.

Vergeet dan niet de context, en ook openbaringen 20:9 te lezen.

VERTEERT hen...

en leg diverse bijbel vertalingen naast elkaar.

Dit was echt het laatste wat ik erover te zeggen heb ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Openbaringen 20:10 staat ook het volgende:

De duivel, die hen misleid had, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waarin ook het beest is en de valse profeet. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, tot in alle eeuwigheid.

Vergeet dan niet de context, en ook openbaringen 20:9 te lezen.

VERTEERT hen...

en leg diverse bijbel vertalingen naast elkaar.

Dit was echt het laatste wat ik erover te zeggen heb ;)

Maar dat stukje wat spreekt over: verteren speelt zich nog af voor de situatie waarin de duivel en de valse profeet zich in de poel van vuur bevinden waarin zij dag en nacht gepijnigd zullen worden.

Dat verterende vuur waar in openb 20 vers 9 over gesproken wordt, wordt op de aarde neergeworpen....en de poel van vuur is volgens mij niet een plaats die op de aarde gesitueerd is !

Dus de term: verteren wordt in deze tekst niet direct in verband gebracht met de poel van vuur, maar eerder met het oordelend handelen van God op aarde over Zijn vijanden! Nauwkeurig lezen is dan ook een vrij belangrijke zaak!

Link naar bericht
Deel via andere websites
dus om in aanmerking te komen voor een plaats in de hemel ben je dus verplicht Jezus als redder aan te nemen?

er zijn nu eenmaal hele bevolkingsgroepen die er een ander idee op na houden, of die dit idee dus niet aanspreekt.

Het idee spreekt ze wel aan, ze weten alleen niet beter. Wat Jezus biedt is eeuwig leven, waarom zou je dat niet willen?

die gaan dus naar de hel volgens jou ( volgens Bijbels Perspectief) ?

Dat weet ik niet, ik zei alleen dat ze als ongelovigen worden gezien. Uiteindelijk komt ieder mens voor God te staan en Hij zal rechtvaardig oordelen.

klink scarry eigenlijk. Vraag me af hoe iemand uit de rimboe van Papoea New Guinea regeert als je zegt dat hij of zij eeuwig leven krijgen door te beginnen met geloven in Jezus.

denk dat ze raar staan te kijken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat niet zeker. Maar als de ene optie 'eeuwig leven' is, klinkt het mij in de oren alsof de andere optie (wanneer je niet voor Jezus kiest) eindig leven is.

zo komt het verhaal ook over ja

ik ben van huis uit RK, maar practiseer al heel lang mijn geloof niet meer, daar ik een aantal vragen / twijfels heb,, oa. de aanname dat er een Hel op je wacht als je verhaal niet klopt als je voor het laatsts veroordeeld wordt laat mij niet erg warmlopen voor het Christelijke geloof.

heb wat tijd over deze week, dus zal dit topic, en met name de verwijzingen naar de Bijbel eens rustig doorlezen.

chow,

Link naar bericht
Deel via andere websites

klink scarry eigenlijk. Vraag me af hoe iemand uit de rimboe van Papoea New Guinea regeert als je zegt dat hij of zij eeuwig leven krijgen door te beginnen met geloven in Jezus.

denk dat ze raar staan te kijken

De opdracht van Jezus is om het evangelie over de hele aarde te verspreiden, dus ook aan de Papoea ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

klink scarry eigenlijk. Vraag me af hoe iemand uit de rimboe van Papoea New Guinea regeert als je zegt dat hij of zij eeuwig leven krijgen door te beginnen met geloven in Jezus.

denk dat ze raar staan te kijken

Nee hoor. De meesten zullen (hebben al) het aannemen en zich laten dopen. Het christendom is erg succesvol geworden in die streken. Wat er "scary" aan is ontgaat me even.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat niet zeker. Maar als de ene optie 'eeuwig leven' is, klinkt het mij in de oren alsof de andere optie (wanneer je niet voor Jezus kiest) eindig leven is.

zo komt het verhaal ook over ja

ik ben van huis uit RK, maar practiseer al heel lang mijn geloof niet meer, daar ik een aantal vragen / twijfels heb,, oa. de aanname dat er een Hel op je wacht als je verhaal niet klopt als je voor het laatsts veroordeeld wordt laat mij niet erg warmlopen voor het Christelijke geloof.

heb wat tijd over deze week, dus zal dit topic, en met name de verwijzingen naar de Bijbel eens rustig doorlezen.

chow,

Het christelijk geloof gaat juist niet over een hel die op mensen wacht, maar een hemel die op mensen wacht. De hel is voor de mensen die niet christelijk worden.

Inderdaad wordt 96% van de bevolking van Papoea Nieuw Guinea gerekend tot de christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat van Papoea New Guinea was maar een voorbeeld, om te illustreren hoe iemand uit de rimboe denkt over dit verhaal.

de hel is voor mensen die niet christelijk worden. ( door Eulogía » 06 jul 2011 22:52 )

dus niet christenen gaan dus naar de hel?

Islam, Boeddhisten, niet gelovigen, anders denkenden,, etc,,

dit wordt wel erg druk daar in de hel.

De opdracht van Jezus is om het evangelie over de hele aarde te verspreiden, dus ook aan de Papoea ( door Dave » 06 jul 2011 22:02 )

waar staat dat? komt mij over als mensen verplicht omzetten.

Wat er "scary" aan is ontgaat me even ( door Bonaventura » 06 jul 2011 22:06 )

bedoelde je citaat waarin je zegt: Uiteindelijk komt ieder mens voor God te staan en Hij zal rechtvaardig oordelen

ben en blijf van mening dat hier in dit tpoic wordt geponeert dat het ontvlieden van de toekomende toorn en gramschap van God alleen mogelijk is als mensen Jezus hebben.

tig mensen hebben Hem niet, of hebben iets anders waar ze blij mee zijn. Is dat dan verkeerd???? als iemand iets heeft wat totaal niet overeenkomt met her christelijke geloof, maar wat hem / haar wel aanspreekt??

nogmaals,, iemand die nog nooit van zijn leven van het christelijke verhaaltje gehoord heeft en dan ineens hoort dat de persoon in kwestie eeuwig leven of de hel krijgt,, zal heel raar staan te kijken.

het omzetten van die mensen,, zie : Inderdaad wordt 96% van de bevolking van Papoea Nieuw Guinea gerekend tot de christenen door Eulogia,, gaat mijns inziens geforceert en gecombineert met bangmakerij.

kan mij totaal niet indenken dat die papoea's vrijwillig kozen, maar onder dwang het christelijke geloof aangemeten kregen

tot zover mijn mening

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat van Papoea New Guinea was maar een voorbeeld, om te illustreren hoe iemand uit de rimboe denkt over dit verhaal.

de hel is voor mensen die niet christelijk worden. ( door Eulogía » 06 jul 2011 22:52 )

dus niet christenen gaan dus naar de hel?

Islam, Boeddhisten, niet gelovigen, anders denkenden,, etc,,

dit wordt wel erg druk daar in de hel.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

ben en blijf van mening dat hier in dit tpoic wordt geponeert dat het ontvlieden van de toekomende toorn en gramschap van God alleen mogelijk is als mensen Jezus hebben.

tig mensen hebben Hem niet, of hebben iets anders waar ze blij mee zijn. Is dat dan verkeerd???? als iemand iets heeft wat totaal niet overeenkomt met her christelijke geloof, maar wat hem / haar wel aanspreekt??

nogmaals,, iemand die nog nooit van zijn leven van het christelijke verhaaltje gehoord heeft en dan ineens hoort dat de persoon in kwestie eeuwig leven of de hel krijgt,, zal heel raar staan te kijken.

het omzetten van die mensen,, zie : Inderdaad wordt 96% van de bevolking van Papoea Nieuw Guinea gerekend tot de christenen door Eulogia,, gaat mijns inziens geforceert en gecombineert met bangmakerij.

kan mij totaal niet indenken dat die papoea's vrijwillig kozen, maar onder dwang het christelijke geloof aangemeten kregen

tot zover mijn mening

Je kan het vergelijken met een overheid die de bevolking ernstig waarschuwt dat ze niet moeten blijven wonen op de plaats waar ze wonen, omdat de overheid verwacht dat de plaats binnen een jaar zal worden getroffen door de grootste aardbeving ooit, waardoor van de plaats niets zal overblijven.

Dat heeft dan niet met bangmakerij te maken, maar met het waarschuwen met de waarheid en de ernst van de situatie.

Die mensen hebben dan keuzevrijheid om fijn te blijven wonen waar ze altijd al woonden, of zich laten evacueren waarbij ze van de overheid een nieuwe woning elders krijgen aangeboden om een nieuw bestaan op te bouwen.

Als dan die ramp uiteindelijk heeft plaatsgevonden, zijn de geëvacueerden blij dat ze het er levend van af hebben gebracht en een goede toekomst voor zich hebben liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De opdracht van Jezus is om het evangelie over de hele aarde te verspreiden, dus ook aan de Papoea ( door Dave » 06 jul 2011 22:02 )

waar staat dat? komt mij over als mensen verplicht omzetten.

Math 28:

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest

nogmaals,, iemand die nog nooit van zijn leven van het christelijke verhaaltje gehoord heeft en dan ineens hoort dat de persoon in kwestie eeuwig leven of de hel krijgt,, zal heel raar staan te kijken.

Hoe kunnen mensen iets te weten komen over Jezus als het niet verteld mag worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat van Papoea New Guinea was maar een voorbeeld, om te illustreren hoe iemand uit de rimboe denkt over dit verhaal.

de hel is voor mensen die niet christelijk worden. ( door Eulogía » 06 jul 2011 22:52 )

dus niet christenen gaan dus naar de hel?

Islam, Boeddhisten, niet gelovigen, anders denkenden,, etc,,

dit wordt wel erg druk daar in de hel.

Dat weten we niet. We weten slechts wat God zelf zegt over wie behouden wordt. Aan de ene kant zijn dat de mensen die in Jezus geloven, aan de andere kant is het oordeel verder aan God over zij die de wet niet kennen maar hem wel houden. Zie Romeinen 2: 12-16. Die tekst is geen garantie, want ook zij die God niet kennen kunnen zondigen, bijv. hun naaste kwaad aandoen. Het is aan God om daarover het oordeel te vellen.

De opdracht van Jezus is om het evangelie over de hele aarde te verspreiden, dus ook aan de Papoea ( door Dave » 06 jul 2011 22:02 )

waar staat dat? komt mij over als mensen verplicht omzetten.

De tekst die Bonaventura al aanhaalt: Jezus' opdracht om het Evangelie te verspreiden over de aarde.

ben en blijf van mening dat hier in dit tpoic wordt geponeert dat het ontvlieden van de toekomende toorn en gramschap van God alleen mogelijk is als mensen Jezus hebben.

tig mensen hebben Hem niet, of hebben iets anders waar ze blij mee zijn. Is dat dan verkeerd???? als iemand iets heeft wat totaal niet overeenkomt met her christelijke geloof, maar wat hem / haar wel aanspreekt??

nogmaals,, iemand die nog nooit van zijn leven van het christelijke verhaaltje gehoord heeft en dan ineens hoort dat de persoon in kwestie eeuwig leven of de hel krijgt,, zal heel raar staan te kijken.

Zie boven. Als God het universum geschapen heeft en alles wat daar in is, en de mens gemaakt heeft om Hem te aanbidden... wie zijn wij dan om te zeggen dat we God niet nodig hebben? Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die tevreden zijn met hun leven zonder God. God is echter realiteit, of je nu gelooft of niet.

het omzetten van die mensen,, zie : Inderdaad wordt 96% van de bevolking van Papoea Nieuw Guinea gerekend tot de christenen door Eulogia,, gaat mijns inziens geforceert en gecombineert met bangmakerij.

Ik denk dat je uitspraken over Nieuw-Guinea beter achterwege kunt laten aangezien je er blijkbaar niet heel veel van afweet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het arrogant om te denken dat er buiten God iets beters dan de hel te krijgen is. (aangenomen dat God bestaat ofc..) Als God het begin van alles is, al het goede heeft geschapen en je Hem weigert wat hou je dan over? Not much I guess...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees daar blij over zou ik zeggen. Toen ik een jonge tiener was, kon ik wel vaker niet slapen, omdat ik niet wist of ik wel gered was en of ik niet in de hel wakker zou worden als ik in mijn slaap zou sterven. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik alleen maar Jezus Christus hoefde aan te nemen als Redder en bad ik of Hij mijn Heer wilde worden en toen veranderde mijn hart en werd ik Zijn kind en had ik nooit meer angst.

Beter één of meer nachten er niet om kunnen slapen en verlost worden doordat je Jezus om redding vraagt, dan je nergens zorgen om maken en na dit aardse leven op de verkeerde bestemming terecht komen, waar God je niet wil hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wees daar blij over zou ik zeggen. Toen ik een jonge tiener was, kon ik wel vaker niet slapen, omdat ik niet wist of ik wel gered was en of ik niet in de hel wakker zou worden als ik in mijn slaap zou sterven. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik alleen maar Jezus Christus hoefde aan te nemen als Redder en bad ik of Hij mijn Heer wilde worden en toen veranderde mijn hart en werd ik Zijn kind en had ik nooit meer angst.

Beter één of meer nachten er niet om kunnen slapen en verlost worden doordat je Jezus om redding vraagt, dan je nergens zorgen om maken en na dit aardse leven op de verkeerde bestemming terecht komen, waar God je niet wil hebben.

scarry allemaal

heb er de hele nacht niet van geslapen.

Scary is met één r.

ja,, groot gelijk allebei.

heb het verzoek tot uitschrijven ingedient bij een moderator.

wordt niet veel wijzer hier. was medio 2006 lid bij het forum hetgoedenieuws.nl , en daar eindigde het ook zoals dit.

alleen waren ze daar een stuk rechtlijniger

sorry allemaal,, maar als topics zoals dit het Christelijke geloof vertegenwoordigen......

dat van Papoea New Guinea was een uitdagertje,, daar ik een bloedhekel heb aan evangelisten,,gewoon omdat ik ettelijke jaren geleden met zulke lui optrok, om iets goeds te doen voor de mensen,, dus niet zingen over jezus op de hoek van de straat, maar bv plekjes bezocht waar jongeren zaten, om over het geloof te praten. Maar toen ze erachter kwamen dat ik een voorvechter van het boeddhisme ben, en ook tempelbezoek aflegde in Thailand vonden ze dat ik een duivelsaanbidder was, en hadden ze mij psychisch kapot gemaakt. Redding was zo goed als uitgesloten. Toen hoefde het geloof voor mij niet meer

Voor dat gebeuren was ik trouwens een trouwe RK bezoeker, die wekelijks naar de kerk ging. dus wie heeft nu meer kwaad aangericht...

had trouwens heerlijk geslapen,, maar wilde alleen weten welke hierop zouden reageren :Y

heb jullie site geblokkeert in mijn hosts-file,, dus hier kom ik nooit meer,, zodra de pc opnieuw opgestart is

mazzels

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid