Spring naar bijdragen

VOG aantonen als je kinderwerk wil gaan doen?


Aanbevolen berichten

In onze kerk hebben ze een nieuwe regel ingesteld dat als leden van de kerk met kinderen willen gaan werken enz. Ze dan een Verklaring omtrent gedrag moeten geven.

Dit vanwege het nieuws over de katholieke kerk... en misbruik van kinderen van vorig jaar.

Wat vinden jullie hiervan?

Zouden alle kerken het moeten doen zo'n verklaring vragen als leden kinderwerkers willen worden?

Groetjes,

Mariforce

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou een maatregel in een reeks van maatregelen kunnen zijn. Pedofielen staan echter meestal niet bekend als pedofiel en kunnen dus probleemloos een verklaring omtrent gedrag opvragen bij de gemeente. In je management kun je veel effectievere slagen slaan. Bijvoorbeeld een simpele regel dat een volwassene nooit alleen met een kind in een ruimte mag zitten. Verder kun je een stappenplan opzetten waarin staat wat te doen bij het opvangen van signalen en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me daarbij aan...

Een VOG zegt eigenlijk niet zoveel, het moet maar net bekend zijn dat iemand bepaald gedrag in het verleden heeft gehad.

Ik denk dat wat Thorgem zegt vele malen belangrijker is. Hoe signaleer je bepaalde gedragingen en hoe moet je hiermee omgaan? Zo ook in de particuliere kinderopvang, waar een VOG verplicht is, maar het geen vrijbrief is voor iemands betrouwbaarheid op dat gebied.

Daarnaast denk ik niet dat het bevorderend is voor de kinderopvang in de kerk. Ik denk ook eerder dat het zonde is voor van het geld dat je ervoor moet betalen om het aan te vragen. Moeten mensen dat zelf betalen of de kerk? Volgens mij kost het 40 euro ofzo, per pesoon...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons zitten meestal een volwassene en twee tieners in de wat jongere groepen en de wat oudere groepen twee volwassenen.

Of het een regel is, weet ik niet zo goed. Maar ze hadden dat al voordat ik in die kerk kwam en lid werd enz.

En sinds vorig jaar dus VOG.

Maar het inderdaad een studie avond houden over welke signalen je bij kinderen kan zien opmerken als er iets aan de hand is.

Dat zou zeker een hele aanwinst zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een VOG stelt inderdaad niet zoveel voor en als twee pedo's samenspannen zoals in Amsterdam daar doe je ook niet zoveel tegen. Maar de regel dat je als volwassene niet alleen in één afgesloten ruimte mag zitten helpt al meer. Voorlichting over het signaleren van misbruik en mishandeling kan ook heel goed helpen. Kinderen bewust maken van wat volwassenen wel en niet mogen helpt ook. Kortom gewoon een goed preventiebeleid voeren helpt meer dan een papiertje van goed gedrag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absoluut. Scouting Nederland eist het ook van al haar vrijwilligers. Het nut is meermaal betwijfeld, maar omdat je absoluut alles wil doen om misbruik te voorkomen is het geen verkeerde maatregel. Buiten de kosten en de administratie dan. Het is in ieder geval een gebaar dat de Kerk serieus bezig is met haar vrijwilligers en de kinderen die Zij onder Haar hoede heeft.

Binnen Scouting Nederland is de richtlijn alsvolgt:

'eenieder die zich voor de eerste maal op een niveau aanmeld als vrijwilliger dient een VOG te overleggen. Dit geld echter niet voor jeugdleden die doorstromen naar leiding binnen de eigen groep als het jeugdlid voor tenminste 3(?! memoryfaal) jaar aaneengesloten lid is geweest bij dezelfde groep. Gaat dit jeugdlid echter voor het eerst buiten de eigen groep als vrijwilliger aan de slag (regionaal / landelijk) dan dient alsnog een VOG te worden aangevraagd.

Het scheppen van een klimaat waarin dit soort zaken bespreekbaar zijn, duidelijke afspraken maken over alleen zijn met kinderen enzoverder zijn altijd een stap in de goede richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zou een maatregel in een reeks van maatregelen kunnen zijn. Pedofielen staan echter meestal niet bekend als pedofiel en kunnen dus probleemloos een verklaring omtrent gedrag opvragen bij de gemeente. In je management kun je veel effectievere slagen slaan. Bijvoorbeeld een simpele regel dat een volwassene nooit alleen met een kind in een ruimte mag zitten. Verder kun je een stappenplan opzetten waarin staat wat te doen bij het opvangen van signalen en dergelijke.

x2

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ audacity: Wanneer je een VOG aanvraagt, moet er een deel ingevuld worden door de organisatie waarvoor je een VOG aanvraagt. Wanneer deze dus expliciet vermeld dat het aanvragen van de VOG in verband staat met het werken met kinderen, wordt er ook op dat vlak gekeken naar iemands VOG.

Komt er iemand met een technische achtergrond, die in jouw kerk kinderdienst wil verzorgen, moet je dus aangeven voor welk vlak je de VOG aanvraagt. Dan komt er dus niet op te staan hoe diegene op technisch gebied functioneerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zou een maatregel in een reeks van maatregelen kunnen zijn. Pedofielen staan echter meestal niet bekend als pedofiel en kunnen dus probleemloos een verklaring omtrent gedrag opvragen bij de gemeente. In je management kun je veel effectievere slagen slaan. Bijvoorbeeld een simpele regel dat een volwassene nooit alleen met een kind in een ruimte mag zitten. Verder kun je een stappenplan opzetten waarin staat wat te doen bij het opvangen van signalen en dergelijke.

x2

x3

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid