Spring naar bijdragen

Wat vinden jullie van abortus op mensen?


Aanbevolen berichten

Naast de bijbel is er ook een biologisch gegeven. Er is het gegeven van ziel, lichaam en geest.

Er is geen biologisch gegeven van een ziel. Dat is een puur religieus concept.

Een lichaam is als een zwarte doos van een vliegtuig alles staat er keurig gecodeerd. Een mens weet onbewust wanneer er een zus of broer ontbreekt. Onbewust gaat die persoon nadien op zoek naar deze persoon. En dat is natuurlijk niet goed als je op zoek bent naar je toekomstige man of vrouw. Waarom zul je me vragen. Wel omdat je dan een broer zus relatie zult hebben met je echtgenoot, die natuurlijk grondig verschilt van een relatie tussen echtgenoten onderling.

Dat is toch wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord...:')

Ook is het zo dat het kan gebeuren dat na de abortus bij daaropvolgende verwekte kinderen zich in de baarmoeder een geslachtsidentiteitsverwarring kan voordoen. En dan inderdaad zal dit kind al vana jongsafaan tekenen vertonen van geslachtsidentiteitsverwarring.

Geloof je dit nu echt zelf? Ik hoop het niet, want ik kan je nu echt niet meer serieus nemen :P

Het lijkt alsof je de bijbel afdoet als 'die is achterhaald en heeft er niets over te zeggen.' Het gaat hier om God die zegt dat Hij het kind vormt, niet om een stel mensen die beweren dat het een kind is. Dat vind ik nogal een verschil.

Dat vraag ik me eigenlijk af. Er zijn zoveel dingen in de Bijbel die als metaforisch moeten worden bekeken. Zwangerschap is tot in detail bestudeerd. Stuurt God dat ene spermacelletje aan om die eicel als eerste te bereiken? Op het moment dat die de eicel bereikt en hun DNA samensmelt, stopt God er dan ineens een ziel in? Wat is een ziel dan precies? Elke keer als een man masturbeert en een vrouw haar periode heeft, pinkt God dan een traantje weg omdat dat allemaal potentiële kinderen waren die hij allemaal al bij naam kende en allemaal ook al een plan voor had? Waar trek je de lijn? Op het moment van conceptie? Waarom daar? Dan ontstaat er potentieel leven. Maar alles is wat dat betreft potentieel leven.

Daarnaast zou je niet verrast moeten zijn dat men er zo over denkt op een christelijk forum. Het gaat er veelal niet om dat ik vind dat er een kind is, maar dat ik denk dat God dit zo ziet. Zijn autoriteit gaat het mij om, als Heer van de schepping gaat Hij voor op alles.

Ik weet dat dit een christelijk forum was, en ik had die mening van abortus=moord ook zeker wel verwacht. Maar is het christen-zijn een excuus om de visies van anderen te negeren en vrouwen daarmee dus te dwingen om hun zwangerschap door te zetten tegen hun wil? Om die keuze voor vrouwen weg te nemen en ze tot wanhopige daden over te laten gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 379
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een ziel is de kern van een persoon, het is zijn specifieke eigenheid, karakter, talenten. Behalve de ziel, heeft God van bij de conceptie voor ieder mens een blueprint voorzien, die al in zich draagt de fysieke eigenschappen (kleu van ogen, haar, hoe groot je wordt, hoe kloek of slank gebouwd je zult zijn, in wat je bijzonder kundig zult zijn, welk beroep je zult uitoefenen, etc...Verder kent God het begin van ons leven tot het einde. Hij laat ons keuzen in ons leven, maar Hij kent ons door en door veel beter als wij onszelf kennen en Hij weet welke keuzes we zullen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt alsof je de bijbel afdoet als 'die is achterhaald en heeft er niets over te zeggen.' Het gaat hier om God die zegt dat Hij het kind vormt, niet om een stel mensen die beweren dat het een kind is. Dat vind ik nogal een verschil.

Dat vraag ik me eigenlijk af. Er zijn zoveel dingen in de Bijbel die als metaforisch moeten worden bekeken. Zwangerschap is tot in detail bestudeerd. Stuurt God dat ene spermacelletje aan om die eicel als eerste te bereiken? Op het moment dat die de eicel bereikt en hun DNA samensmelt, stopt God er dan ineens een ziel in? Wat is een ziel dan precies? Elke keer als een man masturbeert en een vrouw haar periode heeft, pinkt God dan een traantje weg omdat dat allemaal potentiële kinderen waren die hij allemaal al bij naam kende en allemaal ook al een plan voor had? Waar trek je de lijn? Op het moment van conceptie? Waarom daar? Dan ontstaat er potentieel leven. Maar alles is wat dat betreft potentieel leven.

De grens leg ik inderdaad bij conceptie ja. Omdat uit die commbinatie her kind 'geweven' kan worden door God. Periode met mastuberen vergelijken vind ik pure onzin. Masturberen is de keuze van de man, een maanstonde is iets wat God zelf in de vrouw heeft gelegd. Een onbevruchte eicel zie ik niet als kind een een spermacel ook niet. Echter, een bevruchte eicel dus wel. Net zoals ik blauw en rood samen niet 'potentieel paars' noem, maar paars pas paars is wanneer rood en blauw samen zijn gegaan.

Daarnaast zou je niet verrast moeten zijn dat men er zo over denkt op een christelijk forum. Het gaat er veelal niet om dat ik vind dat er een kind is, maar dat ik denk dat God dit zo ziet. Zijn autoriteit gaat het mij om, als Heer van de schepping gaat Hij voor op alles.

Ik weet dat dit een christelijk forum was, en ik had die mening van abortus=moord ook zeker wel verwacht. Maar is het christen-zijn een excuus om de visies van anderen te negeren en vrouwen daarmee dus te dwingen om hun zwangerschap door te zetten tegen hun wil? Om die keuze voor vrouwen weg te nemen en ze tot wanhopige daden over te laten gaan?

Och, jij negeer toch ook mijn visie omdat jij van de jouwe overtuigd bent? Daarnaast dwing ik niemand en neem ik niemands keuze weg, daar heb ik de macht ook helemaal niet toe. Het feit dat ik niet voor abortus ben wil niet zeggen dat ik anderen die keuze ook op leg. Vrije keuze is een essentieel onderdeel in het leven. Ik verwacht ook niet dat anderen alles wat ik doe goedkeuren. Ik neem aan dat de rest van de wereld ook niet van iedereen verwacht dat we elkaar maar fijn in 'vrijheid en blijheid' met de mantel der liefde bedekken.

Ik ben het ergens mee oneens, dus dat leg uit ik. Dat ik het niet met je eens ben is wat anders dan alle andere visies negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, jij negeer toch ook mijn visie omdat jij van de jouwe overtuigd bent? Daarnaast dwing ik niemand en neem ik niemands keuze weg, daar heb ik de macht ook helemaal niet toe. Het feit dat ik niet voor abortus ben wil niet zeggen dat ik anderen die keuze ook op leg. Vrije keuze is een essentieel onderdeel in het leven. Ik verwacht ook niet dat anderen alles wat ik doe goedkeuren. Ik neem aan dat de rest van de wereld ook niet van iedereen verwacht dat we elkaar maar fijn in 'vrijheid en blijheid' met de mantel der liefde bedekken.

Oke, dat is heel mooi. Dat is toch ook waar de hele discussie om draait? Je moet discussies zoals deze altijd vanuit een praktisch oogpunt benaderen. 'Wat als er een wet zou komen dat deze kwestie bespreekt', of zoiets. 'Mogen vrouwen zelf kiezen of ze een abortus nemen of niet, of moet abortus illegaal worden?'. Dat is waar discussies zoals deze uiteindelijk om draaien. Wat jij of ik ervan vinden zou ondergeschikt moeten staan aan het keuze-recht van de vrouw. Als jij vind dat een bevruchte eicel dezelfde morele status heeft als dat van een geboren kind omdat je dat is aangeleerd door je geloofsovertuiging, dan heb ik daar geen probleem mee. Het is pas als die geloofsovertuiging zich mengt in de wetgeving (die voor iedereen geld, niet alleen christenen) dat ik niet langer langs de zijlijn kan toekijken :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet omdat iets toegelaten is door de wet dat je er als mens beter gaat van worden.

Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen die de desastreuze gevolgen van abortus voor de vrouw, haar familie en de maatschappij als geheel belichten. Waarom denk je dat er steeds agressie is in deze wereld? Waarom scheiden zoveel koppels, waarom is er zoveel geweld tussen partners en tussen ouders en kinderen? Waarom zijn er zoveel vrouwen depressief?

Wist je dat in New York 70% van de nieuwe zwangerschappen worden afgebroken? Denk jij echt dat dit zonder enige gevolgen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je moet discussies zoals deze altijd vanuit een praktisch oogpunt benaderen. 'Wat als er een wet zou komen dat deze kwestie bespreekt', of zoiets. 'Mogen vrouwen zelf kiezen of ze een abortus nemen of niet, of moet abortus illegaal worden?'. Dat is waar discussies zoals deze uiteindelijk om draaien.

Dit ben ik niet met je eens. Een discussie als deze kan ook draaien om welk standpunt je er zelf over inneemt, of welk standpunt een christen zou kunnen innemen, los van of de wetgeving er iets mee moet, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet omdat iets toegelaten is door de wet dat je er als mens beter gaat van worden.

Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen die de desastreuze gevolgen van abortus voor de vrouw, haar familie en de maatschappij als geheel belichten. Waarom denk je dat er steeds agressie is in deze wereld? Waarom scheiden zoveel koppels, waarom is er zoveel geweld tussen partners en tussen ouders en kinderen? Waarom zijn er zoveel vrouwen depressief?

Wist je dat in New York 70% van de nieuwe zwangerschappen worden afgebroken? Denk jij echt dat dit zonder enige gevolgen is?

70%? Haha, wat dacht je van 40%. En al die problemen die je opnoemt zijn geen gevolgen va abortus. Of denk je echt dat de agressie in de wereld, en het hoge scheidingspercentage en huiselijk geweld allemaal het gevolg is van abortus? :') Agressie in de wereld komt door de natuur van de mens om altijd meer te willen dan ze hebben. Die constante jacht op meer geld en meer macht. Heeft niks te maken met abortus. Tenzij je agressie bedoelt zoals ze dat in Amerika kennen waar dokters worden vermoord die abortussen uitvoeren. In dat geval ja, abortus leid tot geweld, maar volgens mij is het wel duidelijk wie daar de schuldigen van zijn. Wil je weten hoe de medewerkers van een abortuskliniek een christelijke feestdag meemaken? Kijk hier eens naar, deze foto is genomen voor het paasfeest:

2IIUW.jpg

Allemaal om te voorkomen dat ze worden aangevallen/lastiggevallen door christenen die zich niet zo christelijk opstellen.

En wil je weten waarom koppels tegenwoordig zo veel scheiden? Hier de top 10 redenen:

1. Financiële problemen. Mensen die niet eerlijk zijn over hun financiële situatie en hun partner met zich mee de afgrond intrekken.

2. Gebrek aan communicatie. Mensen die dingen niet kunnen uitpraten kunnen onmogelijk hun leven lang samen blijven.

3. Familie problemen. De stress die kinderen met zich meebrengen als je ze opvoed, of problemen met je schoonfamilie die je niet accepteert.

4. Seks problemen. Een slecht seksleven leid tot stress, en mensen die vreemdgaan horen ook bij deze categorie.

5. Vrienden. Sommige vrienden zetten je op tegen je geliefde omdat ze het niet goed met je geliefde kunnen vinden.

6. Verslavingsproblemen. Drugs, alcohol, en gokverslavingen zijn allemaal slecht voor een huwelijk.

7. Mishandeling. Behoeft geen verdere uitleg denk ik zo.

8. Persoonlijkheids problemen. Echtgenoten die elkaar kleineren, of echtgenoten die teveel verschillen qua intelligentie.

9. Verwachtingsproblemen. Soms verwacht je iets van een huwelijk dat het uiteindelijk niet is. Genoeg reden voor veel mensen om er een punt achter te zetten en het met iemand anders te proberen.

10. Tijdproblemen. Mensen die geen tijd voor elkaar vrij kunnen maken en daardoor uit elkaar groeien.

Geinig hoe abortus niet eens word genoemd in het rijtje. Zoek het trouwens maar na, dit zijn de top 10 redenen voor een scheiding. Je baseert je 'argumenten' op echt helemaal niks :P

En inderdaad, een abortus nemen is al heel moeilijk, met alle trauma's en stress syndromen van dien. Wil jij dit dan nog moeilijker voor ze maken door abortus illegaal te maken? Door vrouwen die een abortus nemen door het stof te halen en dingen naar ze te roepen als "JE HEBT JE KIND VERMOORD!". Denk je dat het daardoor beter word? Niet dus.

Dit ben ik niet met je eens. Een discussie als deze kan ook draaien om welk standpunt je er zelf over inneemt, of welk standpunt een christen zou kunnen innemen, los van of de wetgeving er iets mee moet, toch?

Uiteraard, ware het niet dat dit een christelijk forum is en het christelijke standpunt hier behoorlijk duidelijk is :P Mij maakt het niet heel veel uit wat anderen erover denken. Het gaat er mij om wat ze gaan doen als een beslissing moet worden genomen dat iedereen aangaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als wij gelovigen enkel onze invloed mogen laten gelden zolang andersdenkenden het er maar mee eens zijn, dan hebben we natuurlijk nog niks. Nee, als wij abortus een verschrikkelijk kwaad vinden dat niet plaats hoort te vinden in een fatsoenlijke samenleving, dan hebben wij het volste recht om wetgeving te willen doorvoeren die abortus verbiedt en alternatieve hulpverlening verplicht. We hoeven een kwaad niet te laten gebeuren omdat anderen het geen kwaad vinden. Banaal voorbeeld: de gemiddelde inbreker zal het vast reuze-opdringerig vinden dat we zijn werk verbieden, maar toch trekken wij ons daar ook niets van aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt dat in de top tien abortus niet voorkomt. Ik zou dit niet zo snel zeggen.

En wil je weten waarom koppels tegenwoordig zo veel scheiden? Hier de top 10 redenen:

1. Financiële problemen. Mensen die niet eerlijk zijn over hun financiële situatie en hun partner met zich mee de afgrond intrekken.

2. Gebrek aan communicatie. Mensen die dingen niet kunnen uitpraten kunnen onmogelijk hun leven lang samen blijven. Hoeveel echtgenotes leven niet in leugens voor elkaar, en hebben fundamentele geheimen over eerdere sexuele relaties, eerder ondergane abortus niet met hun partner gedeeld? Zijn ze dan wetens en willens met kennis van zaken gehuwd ?

3. Familie problemen. De stress die kinderen met zich meebrengen als je ze opvoed, of problemen met je schoonfamilie die je niet accepteert.

Als iemand een abortus heeft gehad, is het huilen van een volgend kind heel moeilijk te verdragen. Waarom? Omdat de vrouw terug denkt aan het kind wat van haar niet mocht leven. Kans op problemen stijgt dus jammer genoeg. Ook is het zo dat waneer een vrouw zonder medeweten van de man een abortus laat uitvoeren, dat de man dit onbewust weet dat zijn nakomeling werd gedood (wat indruist tegen het instinktmatige gedrag van de man) en sexueel agressief wordt.

4. Seks problemen. Een slecht seksleven leidt tot stress, en mensen die vreemdgaan horen ook bij deze categorie. Wanneer een vrouw haar eigen vlees doodt, dan verliest ze een stuk van zichzelf en verliest dus het 'contact' met zichzelf. Intimiteit met een man wordt dan veel moeilijker dan voorheen. Een man, die van nature behoeften heeft waarin hij lichamelijk ook steeds weer wordt herinnerd, gaat dan sneller zijn behoefte elders halen, bij een andere vrouw.

5. Vrienden. Sommige vrienden zetten je op tegen je geliefde omdat ze het niet goed met je geliefde kunnen vinden. Wanneer de familiale problemen ophopen, sex minder wordt, het opvoeden van de kinderen moeilijker wordt , dan blijft geen energie meer over voor vrienden.Trouwens, wanneer in een familie een kind om wat voor reden dan ook niet welkom is, zal het ook moeilijk zijn om anderen te verwelkomen in je familie.

6. Verslavingsproblemen. Drugs, alcohol, en gokverslavingen zijn allemaal slecht voor een huwelijk. Zijn gevolgen van de eerdere problemen.

7. Mishandeling. Behoeft geen verdere uitleg denk ik zo. Er is een verband aangetoond tussen abortus en mishandeling. Als er een abortus gebeurd in een familie, is er meer kans dat de andere kinderen worden mishandeld. Om een kind te kunnen doden, moet je het eerst dehumaniseren om je eigen daad goed te praten en zo de abortus te ontkennen. Waneer een soldaat voor het eerst een mens doodt, wordt een bepaalde instinct die er een mens van weerhoudt andere te doden, ongedaan gemaakt. en heeft men zijn agressie niet meer onder controle, het is nadien makkelijker om opnieuw te doden want dat het instinct dat een mens ervan weerhoudt een andere mens te doden functioneert niet meer. Hetzelfde geldt voor abortus. Als men zijn agressie niet meer onder controle heeft, is de kans op fysiek of verbaal misbruik reeel.

8. Persoonlijkheids problemen. Echtgenoten die elkaar kleineren, of echtgenoten die teveel verschillen qua intelligentie.Zie hierboven misbruik, door het dehumaniseren van een baby door hem te aborteren, dehumaniseert men zichzelf, maar ook de mensen om zich heen.

9. Verwachtingsproblemen. Soms verwacht je iets van een huwelijk dat het uiteindelijk niet is. Genoeg reden voor veel mensen om er een punt achter te zetten en het met iemand anders te proberen. Wanneer een kind niet wordt geboren, en nadien wordt een ander kind geboren dan moet dit kind de verwachtingen die de ouders hadden voor beide kinderen vervullen. Dat maakt het heel moeilijk voor deze kinderen om te voldoen aan de verwachtingen van zijn ouders. De kans is heel groot dat deze laatsen teleurgesteld zullen zijn in hun zoon of dochter.

10. Tijdproblemen. Mensen die geen tijd voor elkaar vrij kunnen maken en daardoor uit elkaar groeien. Inderdaad vele mensen lopen zich voorbij. Het is veel moeilijker voor een vrouw om een kind zelf op te voeden als ze al een abortus heeft gehad (voor de hierboven aangehaalde redenen). De kans is veel groter dat ze het kind in een creche stopt en zelf gaat werken. S'avonds komen beide ouders moe van het werk en dan zijn ze nog eens geconfronteerd met de bovenaangehaalde problemen.Het hoeft niet te verwonderen dat echtgenoten uiteengroeien, en scheiden.

Er is hoop, God staat er op eenieder moment klaar om ons op te vangen. De apostel Paulus was iemand die christenen vervolgde en vermoordde. Ook in gevallen van abortus is God er om genade te schenken voor al diegene die zich wil bekeren en wil veranderen.

Het is waar sommige mensen kunnen abortus - ondanks de vele negatieve gevolgen - nog steeds als iets goed zien. Maar de eignelijke vraag is kunnen wij als christen toezien dat miljoenen onschuldige kinderen om ons heen gedood worden. Moeten we zeggen, we moeten dit laten gebeuren ook al hebben we er weet van, want het is hun keuze en we moeten dat respecteren. Als wij dit vinden. Dan moeten we dus ook aanvaarden dat als Hitler of een andere tyran in de wereld er persoonlijk voor kiest om een ganse bevolking te doden, want het was hun persoonlijke keuze. Ik heb daar grote moeite mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zouden in West Europa tegen de leeftijd van 45 jaar 70% vna de vrouwen een abortus hebben ondergaan, in Oost-Europa 90% en in China 100 %. De meeste vrouwen vertellen nooit aan niemand over hun abortus. 60% van de vrouwen die een abortus onderaag hebben, ontkent dit zelf bij een bezoek aan de gynaecoloog.

Abortus is dus jammer genoeg een probleem van reusachtige dimensie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als wij gelovigen enkel onze invloed mogen laten gelden zolang andersdenkenden het er maar mee eens zijn, dan hebben we natuurlijk nog niks. Nee, als wij abortus een verschrikkelijk kwaad vinden dat niet plaats hoort te vinden in een fatsoenlijke samenleving, dan hebben wij het volste recht om wetgeving te willen doorvoeren die abortus verbiedt en alternatieve hulpverlening verplicht. We hoeven een kwaad niet te laten gebeuren omdat anderen het geen kwaad vinden. Banaal voorbeeld: de gemiddelde inbreker zal het vast reuze-opdringerig vinden dat we zijn werk verbieden, maar toch trekken wij ons daar ook niets van aan.

Die vergelijking gaat niet op want het is algemeen geaccepteerd dat inbreken niet mag. Wat van jou is daar blijven andere mensen van af. Grappig hoe dat ineens niet meer opgaat als het om het lichaam van een vrouw gaat, en men de vrouw niet vertrouwt dat ze de juiste keuze voor zichzelf kan maken. En wat bereik je ermee? Eerst strijden voor de rechten van een foetus, en vervolgens als ze geboren worden ze maar dumpen in tehuizen en pleeggezinnen zodat we daar met z'n allen belasting voor mogen betalen? Veel mensen geloven niet in God, en om dan jouw religieuze visie van 'leven' op anderen te dwingen door ze de keuze van een abortus te ontnemen is alles behalve fatsoenlijk.

Nu nog wat bronnen opzoeken die niet bevooroordeeld zijn en je hebt me bijna overtuigd :Y

Er zouden in West Europa tegen de leeftijd van 45 jaar 70% vna de vrouwen een abortus hebben ondergaan, in Oost-Europa 90% en in China 100 %. De meeste vrouwen vertellen nooit aan niemand over hun abortus. 60% van de vrouwen die een abortus onderaag hebben, ontkent dit zelf bij een bezoek aan de gynaecoloog.

Abortus is dus jammer genoeg een probleem van reusachtige dimensie.

China heeft een 1-kind beleid. Als ze dat niet zouden hebben zouden ze binnen de komende 50 jaar zonder voedsel komen te zitten. Maak abortus daar illegaal en je red de kindjes van een vroeg einde, maar 50 later mag je ze allemaal zien verhongeren. Al je cijfers zijn volgens mij ook compleet uit je duim gezogen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is nog complexer als je denkt.

Er is de mythe dat enkel 'gewenste kinderen' gelukkig zouden zijn. Het zou te mooi zijn om waar te zijn. Jammer genoeg klopt dit niet. Als kinderen gewenst zijn, dan betekent dat ook dat sommige kinderen niet gewenst zijn. Hoe denk je dat de eerste kinderen zich voelen? Ja ze voelen zich schuldige dat zij wel mogen leven en de anderen niet. Het is te vergelijken met kinderen die de holocaust hebben overleefd. 'Abortion survivors' zoals ze in de wetenscahppelijke literatuur omschreven worden vertonen bepaalde symptomen, die men als volgt kan samenvatten:

1) schuldgevoel over het feit dat zij het wel overleefd hebben

2) existentiele angst, wanneer is het mijn beurt om gedood te worden (zie kinderen die inbeelden dat er beesten onder hun bed zijn - dit komt niet zomaar uit de lucht gevallen), deze mensen vrezen altijd het ergste voor zichzelf en voor hun familie

3) Angstige binding

Ik wil wel een hele nauwe band met mijn ouders, maar hoe dichter ik bij hen kom, hoe meer angst ik heb. De angstige, ambivalente en gespannen binding tussen ouder en overlevend kind komt hieruit voort;

- vrouwen die een abortus achter de rug hebben, hebben moeite om zich aan hun kind te hechten, ook moeite met hun kind aan te raken en met het geven van borstvoeding

- het overlevende kind hebben een wantrouwen naar hun ouders toe en naar hun uitingen van liefde (als de ouders het kind zeggen ' we houden van jou', dan zal dat kind dat niet geloven).

- overlevende kinderen slaken vaak abnormale, angstige kreten uit zodra hun moeder uit hun zicht is verdwenen.

4. Pseudo-Geheim Conflict

Ik wil absoluut weten wat mijn ouders mijn ongeboren broer of zus hebben aangedaan , maar ik heb schrik om het hen te vragen. Het kind heeft met name schrik dat datgene wat hij te weten zal komen gewoon te verschrikkelijk is. Het zou de realtie met zijn ouders kunnen vernietigen. Kinderen, die in dergelijke interne conflicten gevangen zijn, neigen ertoe om heel oplettend te zijn over wat ze horen, vragen of zeggen.

5. Wantrouwen

Overlevende kinderen van abortus worden heel sceptische kinderen. Niet alleen hebben ze moeite om inspanningen die anderen voor hen doen te waarderen, ook zullen zij in huis niet meehelpen.

6. Zelftwijfel

Ik wil een spontaan, natuurlijk vrij en gemakkelijk leven leiden maar iedere keer als ik het probeer geraak ik in problemen.

7. Ontologisch schuldgevoel

Ik ben mij bewust van mijn talenten en mijn vele mogelijkheden, maar ik kan er maar niets van terechtbrengen. Overlevenden hebben vaak het gevoel dat de toekomst heel onzeker is en dat zij sowieso nu niet hadden moeten leven. Ze blijven maar steeds weer opgeven en iets anders opstarten. Uiteindelijk gaan ze hun mislukkingen rationaliseren en gaan ze zich hun leven helemaal opvullen met steeds weer in de weer te zijn of zich te entertainen.

8. Afkeer van kinderen

Overlevenden van abortus neigen ertoe om onzeker te zijn over hun identiteit en hun bestaan. Daarom voelen ze zich bedreigd door kinderen.

Ik zou ook hier een lijst van symptomen kunnen geven waaraan vele vrouwen lijden die een abortus hebben ondergaan. Het erge eraan is dat de meeste vrouwen - hadden zij de alle 'neveneffecten' gekend - wellicht nooit met de abortus hadden ingestemd. Daarom is het zo belangrijk om het taboe over abortus te doorbreken en erover te praten opdat de vicieuze circkel waarin de maatschappij is beland beetje per beetje kan doorbroken worden.

Het is interessant om er eens op te letten hoeveel mensen raar reageren als je het over abortus hebt. De reden is dat de meesten onder ons 'betrokken' zijn (ofwel direkt en bewust want zelf abortus ondergaan , of wel indirekt en onbewust want moeder heeft abortus ondergaan). Als je er eenmaal in slaagt de symptomen van abortionsurvivors te herkennen, dan zullen je ogen opengaan en zul je merken hoeveel mensen karrevrachten leed met zich meeslepen en eraan gehinderd worden om echt 'levendig te zijn'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als wij gelovigen enkel onze invloed mogen laten gelden zolang andersdenkenden het er maar mee eens zijn, dan hebben we natuurlijk nog niks. Nee, als wij abortus een verschrikkelijk kwaad vinden dat niet plaats hoort te vinden in een fatsoenlijke samenleving, dan hebben wij het volste recht om wetgeving te willen doorvoeren die abortus verbiedt en alternatieve hulpverlening verplicht. We hoeven een kwaad niet te laten gebeuren omdat anderen het geen kwaad vinden. Banaal voorbeeld: de gemiddelde inbreker zal het vast reuze-opdringerig vinden dat we zijn werk verbieden, maar toch trekken wij ons daar ook niets van aan.

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wederom is dit puur suggestief. En als je als christen ervoor kiest om voor deze reden geen abortus te nemen, dan heb ik daar alle respect voor. Maar niet iedereen deelt jouw filosofie. Dus als je vrouwen die hier niet in geloven van die keuze berooft, dan kan ik daar geen respect voor opbrengen.

Ik zeg toch ook niet dat dat voor iedereen geld? Ik baseer mijn mening inderdaad op mijn geloofsovertuiging net zoals mijn houding ten opzichte van mensen, mijn principes en tijdsbesteding. Maar daarom zit ik ook hier. Ik weet dat ik het anderen niet op kan leggen, maar vanuit diezelfde overtuiging hoop ik ook dat anderen dezelfde keuze willen maken.

De vraag of ik die mening aan anderen op kan leggen beantwoord ik graag aan de hand van Mattheus 22:21: '(...) ‘Geef dan wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’'. Naast rechtmatig eigenaarsschap laat Jezus ook zien dat kerk en staat gescheiden zijn. Hij bedoelt hier dus onder andere mee dat de kerk de staat niet regeert. Op basis van deze tekst zal een wetgeving dus niet regelrecht uit de bijbel kunnen komen, hoewel het christelijk geloof dan alsnóg voor onze democratie, grondwet, gelijkheid onderling etc. de basis vormt. Wat ik wél zal doen als ik het beleid mocht maken is vanuit mijn mening, gebasseerd op mijn geloof, argumenten zoeken die ook tegen niet-christenen stand houden. Dit omdat ik ervan overtuigd ben dat God het beste wil voor zijn kinderen en de regels die hij ons meegeeft het best voor ons zijn.

En op een christelijk forum is dat steekhoudend. De waarheid van het christelijk geloof mag wat mij betreft in twijfel getrokken worden in andere topics. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoeveel christenen of andersgelovigen (of ongelovigen) abortus ook verschrikkelijk vinden, het gaat simpelweg niet veranderen of verdwijnen. De groep die er voor is heeft nu eenmaal de overhand, ook in de politiek. Dus hoe zeer wij ook onze mening uitspreken, je kunt ons niet beschuldigen dat we 'vrouwen hun keuze ontnemen' etc.

Daarnaast vind ik je opmerking naar BleuMountainSky over bronnen nogal vreemd, aangezien jij je bronvermelding helemaal achterwege gaat. Wie zegt dat jij het niet net zo goed uit je duim zuigt of uit onbetrouwbare bronnen haalt? Daarnaast vind ik de aantijging dat de mensen die in deze discussie tegen abortus zouden zijn tegen vrouwen zouden roepen 'jij hebt je kind vermoord' nogal wat. Je hebt kennelijk een erg lage dunk van ons en een hoge van jezelf. Men kan het ook gewoon ergens mee oneens zijn zonder er met de botte bijl op in te hakken.

Verder sluit ik me aan bij RobertF :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mij daar helemaal bij aansluiten een vrouw, die een abortus heeft ondergaan, die heeft een omhelzing nodig en wil in de armen worden genomen. Ze heeft het heel moeilijk en heeft steun nodig , die ze nu vaak niet vindt omdat het een gangbare mening is dat abortus 'toch niet zo erg is' , gewoon vergeten en bladzijde omslaan. De realiteit is wel anders.

Als God ons zegt 'ge zult niet doden', dan doet hij dat niet zonder reden. Om ons te beschermen, omdat Hij de desastreuze gevolgen kent.

De meeste vrouwen die een abortus hebben ondergaan, beklagen het zich achteraf. Hadden ze geweten dat hun problemen nog groter zouden worden, dan hadden ze het nooit gedaan. En ja, de vrouwen die wel een abortus hebben ondergaan hebben hukp nodig. Daar vind ik dat we er als chrsitenen moeten zijn, want nu kunnen ze nergens heen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ja, de vrouwen die wel een abortus hebben ondergaan hebben hukp nodig. Daar vind ik dat we er als chrsitenen moeten zijn, want nu kunnen ze nergens heen!

Absoluut mee akkoord. Dat ze een hand aangereikt moeten krijgen in plaat van de deur gewezen worden. Dat ik empathie voor ze heb en ze een luisterend oor bied doet aan mijn persoonlijke visie niets af. Waarschijnlijk laat ik daar niets van merken, al zou het mijn omgang (ongewenst en onbedoeld) toch kunnen beïnvloeden.

Jesus ging om met zondaars, sterker nog Hij zocht ze zelfs op.. ik kan mij niet voorstellen dat Hij een vrouw zou laten lijden die een abortus heeft ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook tegen abortes maar ook tegen sommige voorbehoedsmiddelen. Je hebt namelijk 2 soorten 1 dood het zaadje voor hij bij de eicel kan komen (bv de pil) 2 dood pas op het moment dat de bevrugting al heeft plaats gevonden.

Rotsblok,

In een foetes of embrio zit al leven dus is het in mijn ogen een mens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag net dat er iemand schreef dat hij vind dat je na 20 weken nog mag aboteren, maar als kindje gezond is zit alles er al op en aan en is het dus een baby

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zag net dat er iemand schreef dat hij vind dat je na 20 weken nog mag aboteren, maar als kindje gezond is zit alles er al op en aan en is het dus een baby

het mag in Nederland nog bij 24 weken... :(

ik weet niet hoe vaak hier gebruik van gemaakt wordt,[misschien in bijzondere gevallen, dat hoop ik althans] maar ik vind dat echt niet kunnen.

bij 26 weken is een kind al levensvatbaar.

en zelfs eerder -daar zijn meen ik ook voorbeelden van.[ik dacht bij 22 weken]

in België is de grens 13 weken..

als het aan mij zou liggen zou ik die grens nog lager stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat een foetus al een ziel zou hebben en dat God er dus al een plan voor heeft is geheel suggestief, en kan onmogelijk als feit naar voren worden gebracht...Het is in elk geval niet genoeg reden om vrouwen van die toch al moeilijke keuze te beroven.

Geloof is ook niet gebaseerd op feiten die we kunnen zien. Maar vanuit geloof kun je het niet ontkennen dat God elk kind (ik denk dat het vanaf conceptie een kind is, dat is mijn niet-wetenschappelijke overtuiging) kent en er een plan voor heeft.

Maar als je God en geloof uit de discussie haalt dan zijn bijbelteksten inderdaad weinig waard.

Misschien is het dan wel godsplan om iemand abortus te laten plegen. Of om een miskraam te laten krijgen. God heeft een plan voor ons allemaal, misschien moet de foetus wel sterven. Het klinkt misschien hard, maar god heeft ooit besloten iedereen op 1 gezin na uit te roeien. God is niet altijd lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat een foetus al een ziel zou hebben en dat God er dus al een plan voor heeft is geheel suggestief, en kan onmogelijk als feit naar voren worden gebracht...Het is in elk geval niet genoeg reden om vrouwen van die toch al moeilijke keuze te beroven.

Geloof is ook niet gebaseerd op feiten die we kunnen zien. Maar vanuit geloof kun je het niet ontkennen dat God elk kind (ik denk dat het vanaf conceptie een kind is, dat is mijn niet-wetenschappelijke overtuiging) kent en er een plan voor heeft.

Maar als je God en geloof uit de discussie haalt dan zijn bijbelteksten inderdaad weinig waard.

Misschien is het dan wel godsplan om iemand abortus te laten plegen. Of om een miskraam te laten krijgen. God heeft een plan voor ons allemaal, misschien moet de foetus wel sterven. Het klinkt misschien hard, maar god heeft ooit besloten iedereen op 1 gezin na uit te roeien. God is niet altijd lief.

Och, ik stel ook niet dat Hij altijd lief is. Na de zondvloed zei Hij dan ook dat Hij dit nooit meer zou doen omdat de mens er niets aan kon doen dat hij slecht was (Genesis 8:21 de geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan.)

Wat Gods plan is weet ik niet, ik denk alleen niet dat Hij abortus in gedachte heeft voor iemand. Maargoed, ik ben God niet, ik kan niet zeggen wat Hij wel of niet denkt. Ik kan enkel denken wat logisch lijkt wanneer ik kijk naar Zijn woord, Zijn daden en mijn relatie met Hem. Dus ja, ieder heeft daar een eigen interpretatie voor :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid