Spring naar bijdragen

vragen over kerkgang


Aanbevolen berichten

Hoe denken jullie erover: kan je een christen zijn en niet naar de kerk gaan?

Ik zelf heb slechte ervaringen met de kerk, omdat ik er in de brugklas gedwongen heen ben gegaan en er niks van snapte.

Ik ga dus ook niet naar de kerk.

Dat is niet de enigste reden dat ik niet ga, heb ook geen zin in gezeur van me ouders. Ze weten namelijk niet dat ik geloof. Niet dat ik zou ontkennen als ze het zouden vragen, zat mensen weten het van me. Een vriendin noemde me verrader. Heb eigenlijk bijna alleen maar negatieve reacties gehad en maar weinig positieve reacties.

Is het erg als veel mensen niet weten waar je in gelooft als ze het ook nooit gevraagd hebben, zoals bijvoorbeeld dat me ouders het niet van mij weten?

Ik loop hier al een tijdje mee en ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zal vast wel meer negatieve reacties krijgen, dat heb ik zelf ook ervaren, maar je krijgt ook zoveel steunende en geweldige positieve reacties als je er voor uit komt. Het is toch niet iets waar je je voor hoeft te schamen? Ik weet dat het soms wel moeilijk is. Een voorbeeld bij mij is toen een leuke jongen vroeg wat ik op zondag doe. Maar ik heb besloten er maar gewoon voor uit te komen, als hij me dan minder leuk vindt is hij blijkbaar niet zo leuk als verwacht. Ik zou gewoon eerlijk zijn. En niet alle kerken zijn stom hoor.. misschien kan je een keer naar een jeugddienst ofzoiets gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt best een christen zijn en niet naar de kerk gaan. Alleen de kerk is wel een manier om in contact te komen met andere christenen en bemoedigt te worden in je geloof.

In Heb 10: 25 staat het volgende:

25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

En de negatieve reacties die je krijgt horen er toch wel bij als je zegt in Jezus te geloven. Ik ervaar dat ook wel hoor, meestal kijken mensen je raar aan. Ze vinden het verbazingwekkend dat iemand in 2011 nog in dat 'sprookje' gelooft.

Als mensen je ernaar vragen of je gelovig bent of niet moet je dit nooit ontkennen. Dan verloochen je de Heer, net zoals Petrus deed toen hij meerdere keren ontkende bij Jezus te horen.

Doet me denken aan deze tekst:

32 Ieder dan die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

33 Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is

(Mat 10: 32,33)

En:

12 Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren. Als wij Hem verloochenen, zal Hij ons ook verloochenen.

(2 Tim 2:12)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe denken jullie erover: kan je een christen zijn en niet naar de kerk gaan?

Ik zelf heb slechte ervaringen met de kerk, omdat ik er in de brugklas gedwongen heen ben gegaan en er niks van snapte.

Ik ga dus ook niet naar de kerk.

Dat is niet de enigste reden dat ik niet ga, heb ook geen zin in gezeur van me ouders. Ze weten namelijk niet dat ik geloof. Niet dat ik zou ontkennen als ze het zouden vragen, zat mensen weten het van me. Een vriendin noemde me verrader. Heb eigenlijk bijna alleen maar negatieve reacties gehad en maar weinig positieve reacties.

Is het erg als veel mensen niet weten waar je in gelooft als ze het ook nooit gevraagd hebben, zoals bijvoorbeeld dat me ouders het niet van mij weten?

Ik loop hier al een tijdje mee en ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Ik vind de kerk een belangrijk en fundamenteel deel van het geloof. Het neemt een belangrijk deel in van het Nieuwe Testament. De Kerk is het lichaam van Christus, geeft onderricht en verstrekt de sacramenten, zoals het Avondmaal waarvan Jezus de opdracht gaf het te vieren. Tal van brieven in de bijbel zijn aan de plaatselijke gemeenten gericht. Samen als gemeenschap het geloof beleven is een zeer belangrijk aspect van het christelijk geloof.

Wat je wel of niet een christen maakt vind ik niet zo relevant, wat wel relevant is, is dat de ik kerk gaan een fundamenteel aspect van het christelijk geloof vind.

Nu kun je diverse redenen hebben om niet naar de kerk te gaan. Over hoe geldig die zijn ga ik geen oordeel over uitspreken, dat moet je zelf afwegen. Dat is een zaak van jou, God en je geweten. Ik probeer slechts antwoord te geven op je vraag. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties!

@Hendrika. Ik kom er wel altijd voor uit als mensen het vragen.

Maar zelf heb ik ook wel eens het idee dat het allemaal een sprookje is. Hoewel ik zelf ook wel anders ervaar. Maar ik ben zo erg opgevoed met het idee dat God niet bestaat en dat voor domme mensen is om daar in te geloven. Het is gewoon moeilijk om dan een ander denkbeeld te krijgen. En me 'schoonmoeder' komt vaak met vreemde verhalen, die zo vreemd zijn dat ze gewoon bijna onmogelijk zijn om te geloven.

Het doet me alleen zo pijn als mensen zeggen dat ik alleen maar geloof omdat me vriend ook gelooft. Ik weet nu al dat me moeder dat ook gaat zeggen. Net zoals me vriendin dat tegen me zei.

Wat me het meest tegenhoud om het aan me ouders te vertellen is dat ik me ouders dan teleurstel. Ik probeer altijd modeldochter te zijn, aangezien er met me zus altijd problemen zijn. En dat ik geloof past daar niet echt in.

Toch heb ik zelf wel steeds meer het verlangen om een keer naar de kerk te gaan, gewoon om te zien hoe ik het nu zal ervaren. En ik kan zo mee met me vriend. Alleen me ouders..

@ ilsefecit. Ik heb inderdaad een paar hele positieve reacties gehad. Me 'schoonmoeder' ging helemaal stralen, me 'schoonzusje' ook. Maar tot nu toe heb ik alleen nog maar positieve reacties gehad uit dat gezin, dat maakt het zo moeilijk om te vertellen aan mensen.

Ik volg wel al een paar maanden Alpha cursus. Maar ik ben niet zo'n prater. En dat is weer bij me 'schoonfamilie' en daar zal ik al helemaal niet voluit praten. Ze dringen vaak dingen heel erg op. Zoals het gebed ervoor, altijd zeurt me 'schoonmoeder' dat het nu mijn beurt is om te bidden. Maar ik bid niet graag hardop en ik heb tijd nodig. En mij moet je dingen vooral niet opdringen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe denken jullie erover: kan je een christen zijn en niet naar de kerk gaan?

Het is niet onmogelijk. Ook Adam was eerst alleen met God, tot hij bedacht dat hij iets miste... Ik denk wel dat het belangrijk is dat je als christen aansluiting zoekt bij een gemeente. Daar kun je je geloof delen, bemoedigd worden en anderen bemoedigen, onderwijs krijgen en samen God ontmoeten.

Quote:
Ik zelf heb slechte ervaringen met de kerk, omdat ik er in de brugklas gedwongen heen ben gegaan en er niks van snapte.

Ik ga dus ook niet naar de kerk.

Dat is erg jammer. De kans is ook groot dat als je tegen je zin naar de kerk gaat, je weinig meekrijgt waar het echt over gaat. Als je er op in wilt gaan, hoe werd je gedwongen?

De ene kerk is ook de andere niet. Ik vind het altijd heel erg dat kerken mensen afstoten door de houding van de kerkgangers, terwijl de boodschap zo belangrijk is!

Quote:
Is het erg als veel mensen niet weten waar je in gelooft als ze het ook nooit gevraagd hebben, zoals bijvoorbeeld dat me ouders het niet van mij weten?

Ik denk dat je ouders je zouden moeten accepteren zoals je bent. En ik denk ook wel dat dat zo is. Mensen zeggen vaak 'geloven is dom', maar dat is een dooddoener, zodat ze er zelf niet over na hoeven te denken. De mensen in de kerk zijn (qua intelligentie) echt niet anders dan de mensen buiten de kerk. Als je ouders er zelf niks te maken mee willen hebben, dan kan dat. Maar ze kunnen jou niet verbieden gelovig te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is erg jammer. De kans is ook groot dat als je tegen je zin naar de kerk gaat, je weinig meekrijgt waar het echt over gaat. Als je er op in wilt gaan, hoe werd je gedwongen?

Met Bijbelkennis moesten we er in de brugklas heen. En dan niet met de hele klas maar gewoon individueel.

Mij heeft het in ieder geval erg afgeschokken, niemand had intresse in elkaar, allemaal waren ze chagarijnig. En van de preek snapte ik niks..

Maar met een bruiloft ben ik eens in een andere kerk geweest, en daar waren ze wel heel vriendelijk, maar weer net iets te geintreseerd. Ik ben door tig mensen uitgenodigd om eens naar de dienst te komen kijken. Als ik een keer naar de kerk zou gaan, zou het die zijn..


Samengevoegd:

Quote:

Dat je niet zo moet opdringen dat snap ik wel. Het lijkt me dat dat de meeste mensen ook wel afschrikt. Je bereikt er veel minder mee. Laatst zei iemand in de kerk tegen me dat ik eens wat minder moet lezen, dat ik niet alles nu hoef te doen, dat ik er ook 20 jaar over kan doen.

Ik ben zelf heel nieuwsgierig aangelegd, al heb ik wel wat moeite met het Oude Testament, al die verwoestingen van steden. Maar ook daar staan dan weer verassend mooie stukjes tussen!

Helaas wordt het wel steeds moeilijker, ook omdat ik niet altijd alleen ben op me kamer, en dan bedoel ik niet mensen. Echt doodeng vind ik dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft alle macht over de geesten in deze wereld. Toen Hij op aarde rondliep beveelde Hij demonen uit te gaan en na Zijn hemelvaart mochten zijn volgelingen in Zijn Naam geesten uitdrijven. In Zijn Naam kun jij ook hen bevelen van je weg te gaan. Welke duistere machten je ook lastigvallen, Jezus is altijd sterker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus heeft alle macht over de geesten in deze wereld. Toen Hij op aarde rondliep beveelde Hij demonen uit te gaan en na Zijn hemelvaart mochten zijn volgelingen in Zijn Naam geesten uitdrijven. In Zijn Naam kun jij ook hen bevelen van je weg te gaan. Welke duistere machten je ook lastigvallen, Jezus is altijd sterker.

Ik weet dat Jezus sterker is. Alleen heb ik altijd het idee dat als ik er last van heb, dat het me eigen schuld is, dat ik iets verkeerd gedaan heb. En dan vind ik niet dat ik het verdien.. Dan schaam ik me zo.

Uiteindelijk ga ik dan wel bidden, want ik besef ook wel dat ze er met het doel zijn om me van Jezus af te houden en dat ze dat dan ook nog lukt ook als ik niet oppas.

Vroeger was ik ook al enorm bang, ik voelde dat er iets was. Was altijd bang voor moordenaars, voelde me nooit veilig. Ik ging me wel veilig voelen als ik 'Jezus is de goede herder' ging zingen, 1 van de weinige christelijke liedjes die ik kende. Nu ik daar op terugkijk vind ik dat zo mooi!

Zo heb ik ook de Heilige Geest ontvangen. Ik was zo bang, ik zat met me vriend te praten op msn erover. En hij zei dat ik ze weg moest sturen in de naam van Jezus. Toen heb ik voor de eerste keer al me twijfel aan de kant gezet. En ze gingen weg.

Ik ben nog nooit zo gelukkig, emotioneel en blij geweest. Ik had gewoon geen controle meer over me emoties. Maar de meeste van jullie weten vast wel hoe dat voelt..

Alleen ben ik bang dat Hij nu niet meer in me woont..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste FlyAway,

Jezus is nog steeds bij bij je en Hij blijft ook bij je.

Rom. 8

31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? 33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:

Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,

wij zijn gerekend als slachtschapen.

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Je hebt geen schuld, je hebt niets verkeerd gedaan (wat een reden zou zijn voor nare dingen) en je verdient het niet. Voor schaamte is geen reden en het kwaad heeft geen macht over je. Ook is er geen reden voor angst. Jezus heeft alle schuld, zonde, schaamte en angst voor je gedragen. Jezus heeft elke vijandige macht gebroken.

Kol. 2

13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Ãls je iets verkeerds hebt gedaan, hoef je alleen maar het verkeerde te belijden en dan belooft God dat Hij je dat vergeeft, zonder twijfel.

1 Joh 1,9       

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Jezus wil je leven veranderen, zodat het goed met je zal gaan. Hij wil je een goed leven geven.

Jeremia 29

11 Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.

Jesaja 61

1 De Geest des Heren HEREN is op mij, omdat de HERE mij gezalfd heeft; Hij heeft mij gezonden om een blijde boodschap te brengen aan ootmoedigen, om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis; 2 om uit te roepen een jaar van het welbehagen des HEREN en een dag der wrake van onze God; om alle treurenden te troosten, 3 om over de treurenden van Sion te beschikken, dat men hun geve hoofdsieraad in plaats van as, vreugdeolie in plaats van rouw, een lofgewaad in plaats van een kwijnende geest. En men zal hen noemen: Terebinten der gerechtigheid, een planting des HEREN, tot zijn verheerlijking. 4 Zij zullen de overoude puinhopen herbouwen, het verwoeste uit vroeger tijd doen herrijzen en de steden vernieuwen, die in puin liggen, die verwoest hebben gelegen van geslacht op geslacht. 5 Vreemden zullen gereed staan om voor u de kudden te weiden, vreemdelingen zullen uw akkerlieden en uw wijngaardeniers zijn; 6 maar gij zult priesters des HEREN heten, dienaars van onze God genoemd worden; gij zult het vermogen der volken genieten en u op hun heerlijkheid beroemen. 7 In plaats van uw schande gewordt u dubbele vergoeding en in plaats van smaad zullen zij jubelen over hun deel; zo zullen zij dan in hun land dubbele vergoeding verkrijgen, blijvende vreugde zal hun geworden. 8 Want Ik, de HERE, heb het recht lief. Ik haat onrechtmatige roof, Ik zal hun stipt hun loon geven en een eeuwig verbond met hen sluiten. 9 En hun nageslacht zal onder de volken vermaard zijn en hun nakomelingschap te midden der natiën; allen die hen zien, zullen erkennen, dat zij het nageslacht zijn, dat de HERE gezegend heeft.

10 Ik verblijd mij zeer in de HERE, mijn ziel juicht in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, met de mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omhuld, gelijk een bruidegom, die zich als een priester het hoofdsieraad ombindt, en gelijk een bruid, die zich met haar versierselen tooit. 11 Want zoals de aarde haar gewas voortbrengt en een hof zijn zaaisel doet uitspruiten, zo zal de Here HERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor het oog van alle volken.

Ik geloof tot slot dat het je goed zal doen om naar een kerk te gaan. Daarnaast is het goed om te (blijven) Bijbellezen en te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor de teksten!

Je hebt me aan het twijfelen gebracht. Ik was bang dat Hij niet meer in me woont, want ik heb erge moeite om me hart open te houden voor Hem, ik ben iemand die graag over alles controle heeft. Je hart moet toch open zijn wilt Hij in je kunnen wonen? Maar misschien woont Hij nog in me.

En ik heb erge moeite om Zijn stem te horen. Heb je misschien nog tips?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden doe ik sowieso elke dag, maar de laatste tijd probeer ik meer te bidden, aangezien dit nooit gewoonte is geweest, is het aardig lastig om aan te denken.

Ik probeer elke avond tijd vrij te maken om bijbel te lezen, maar ik merk helaas wel gauw, dat als ik 1 avond oversla ik de volgende ook oversla en de volgende..

Maar vanaf vandaag wil ik er weer meer op letten, meer voor me geloof uitkomen en ik wil een keer een kerk bezoeken.

Allemaal goede voornemens, hoop dat ze gaan lukken. Ik denk dat ik het meest moeite zal hebben om een keer de kerk te bezoeken en het me ouders te vertellen, dat is zo'n grote stap.

Maar ik vind dat ik echt wat met me geloof moet gaan doen, heb nu vaak het idee dat ik er net niet genoeg aan doe. En ik ben bang dat ik Hem kwets door niet goed uit te komen voor waar ik in geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ben zondag ook voor het eerst naar de kerk gegaan, en mij is het prima bevallen :E

En het zat mee dat we een niet al te lastige preek hadden zondag. Want ik heb al lastiger gehoord (H) waar ik dan ook amper iets van begreep. en dat is dan weer een andeel van online naar de ekrdienst luisteren. Dan is er niemand in de buurt aan wie je even om uitleg kunt vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snapte op zich de preek wel, maar het beviel me gewoon niet.

Ik voelde me er totaal niet thuis. Niemand die je aansprak.

Ze bleven maar liedjes zingen, daarna lange preek en daarna weer liedjes zingen.

En ondertussen heel vaak opeens bidden.

En ik zat daar en ik probeerde me echt te concentreren, maar het was zo saai!

Het enige echt mooie wat er gebeurt is, is dat het liedje dat ik met me schoonfamilie op de bruiloft van me schoonbroer zong, ze in de dienst ook zongen.

Dat gaf me ook wel weer moed.

En het is natuurlijk allemaal onbekend voor me..

Maar gaat dat in elke kerk zo, dat ze opeens gaan bidden en super veel liedjes zingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, bidden en liedjes zingen zijn natuurlijk wel standaard onderdelen van zowat elke eredienst, daar kun je volgens mij niet om heen. Maar de manier waarop en mate waarin dat gebeurt, verschilt natuurlijk wel. Naar wat voor kerk ben je eigenlijk gegaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar een evangelische.

Het bidden is geen probleem, alleen dat het zo plotseling is en zo vaak plotseling. Dat vind ik persoonlijk best vervelend.

En ik had gehoopt op wat aanspraak van mensen, maar dat kreeg ik niet.

Ik zag er misschien ook niet erg uitnodigend uit, beetje last van ochtendhumeur, slecht geslapen en bij een hoop mensen die ik niet ken, dus dan kan ik erg in mezelf getrokken zijn.

Maar ik had er iets meer van verwacht.

Misschien had ik wel op teveel gehoopt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Naar een evangelische.

Het bidden is geen probleem, alleen dat het zo plotseling is en zo vaak plotseling. Dat vind ik persoonlijk best vervelend.

En ik had gehoopt op wat aanspraak van mensen, maar dat kreeg ik niet.

Ik zag er misschien ook niet erg uitnodigend uit, beetje last van ochtendhumeur, slecht geslapen en bij een hoop mensen die ik niet ken, dus dan kan ik erg in mezelf getrokken zijn.

Maar ik had er iets meer van verwacht.

Misschien had ik wel op teveel gehoopt..

Elke kerk is weer anders.

Je zou vaker kunnen gaan en zien of het misschien een andere keer anders is, of je kan bij een andere kerk kijken of dat beter aansluit bij je verwachtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid