Spring naar bijdragen

Kerkdienst over 'de opname'


Aanbevolen berichten

(Ten eerste weet ik niet goed waar ik dit onderwerp het beste kan plaatsten...)

De Bethel kerk te Drachten wil elke maand een dienst houden over het bijbelboek Openbaring. Inmiddels hebben ze de tweede dienst achter de rug die hoofdzakelijk over de opname ging. Via deze link is deze dienst te zien. Nu hoop ik eigenlijk dat hier mensen zijn die de tijd willen nemen om te luisteren naar deze dominee en hier te schrijven wat zij van deze dienst vinden.

Ikzelf vind, net als de meesten denk ik, het boek Openbaring erg moeilijk. Ik kan me wel vinden in hoe Bottenbley de teksten uitlegt. Maar wellicht heeft iemand van jullie een andere kijk op dit thema. Graag hoor ik dus of jullie het ermee eens zijn, en waarom...en of jullie het er niet mee eens zijn, en waarom dan niet.

Nou, ik wacht af

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb net even het eerste half uurtje aangehoord, wellicht later de rest. In het begin was ik bang dat het een beetje te 'episch' zou zijn, met beelden uit 2012 enzo. Ik vind dat Bottenbley zeer systematisch te werk gaat, hij legt veel nadruk op 'wat er staat'. Dat vind ik wel positief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Hendrika: Kun je iets meer vertellen over je eigen idee en mening van openbaringen? In welke zin ben je het eens met Bottenbley en kan je je in zijn mening vinden?

Ik zal later vandaag je link helemaal bekijken en reageren smile.gif

Openbaringen vind ik zelf ook lastig te hanteren, in welke zin dingen letterlijk bedoeld worden of juist figuurlijk en wat dit voor mij betekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet Openbaring zeer letterlijk nemen maar niks van wat er staan is letterlijk.

Ik bedoel daarmee dat het om geloofstaal gaat. Als het gaat over engelen en de symboliek der getallen dan heb je te maken met een bepaalde symbolische taal die alleen voor de ingewijden betekenis heeft. Dat wil niet zeggen dat de onderliggende betekenissen niet zijn bedoeld als letterlijke voorspellingen maar wel dat je ze niet zonder meer kunt lezen om er op eigen houtje een betekenis bij te verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hongerige Wolf: Dat klopt, het is hetzelfde.

@Aviator: Openbaring is voor mij een heel moeilijk boek. Ik ben zelf opgegroeid in een Christelijk Gereformeerde kerk en hier werd nooit (tenminste niet dat ik me kan herinneren) gesproken over Openbaring, in ieder geval niet uitvoerig. Ik stelde me de wederkomst als volgt voor: Jezus komt terug op de wolken, iedereen zal hem zien en dan volgt meteen het oordeel. Vervolgens leven de gelovigen voor eeuwig samen met God op de nieuwe aarde. Nu is er een periode in mijn leven geweest waarin ik niks met het geloof 'deed'. Ik bidde nog wel 's avonds voor het slapen gaan, maar dat was het. Toen op een gegeven moment ontmoette ik iemand die 'vol' van het geloof was en me mee wilde nemen naar een kerkdienst. Dit was een baptistengemeente en ik wist niet wat me overkwam. Dit was heel anders dan waarmee ik opgegroeid was. Hier hoorde ik over zaken als 'het 1000jarig vrederijk' en natuurlijk 'de opname' Deze dingen waren mij tot dusver onbekend. Eerst wist ik niet goed of een opname wel bijbels was, maar er zijn toch teksten te vinden die hier over lijken te gaan. (Bottenbley noemt ze ook) Het bekendst is denk ik 1 Thess 4: 13-18

13 Maar ik wil niet, broeders, dat u onwetend bent ten aanzien van hen die ontslapen zijn, opdat u niet bedroefd bent zoals ook de anderen, die geen hoop hebben.

14 Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem.

15 Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.

16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.

17 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.

18 Zo dan, troost elkaar met deze woorden.(HSV)

Bottenbley zegt ook dat de gemeente opgenomen zal worden voor de grote verdrukking. Hij baseert dit o.a op dat de gemeente na hoofdstuk 3 niet meer voorkomt in Openbaring. Ik moet zeggen dat ik toch langzaam begin te geloven in een opname, en dat wij gespaard blijven voor de grote verdrukking. Volgens Bottenbley maken wij de antichrist niet mee. ( 2 Thess 2:7, die 'iemand' waarover in dit vers gesproken wordt zou dan de Heilige Geest zijn die werkzaam is in de gelovigen. Als die weg is van de aarde, dus door de opname van de gemeente, dan komt de antichrist/mens van de wetteloosheid)

In ieder geval leuk dat jullie allemaal hebben gereageerd! En ik ben nog benieuwd naar jullie reactie Aviator en Mister_L.

Uiteraard zijn nog meer reacties heel erg welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi henrika,

Over de opname, 1000jarig, grote verdrukking enzovoort, zijn een hele hoop manieren hoe deze door verschillende mensen gezien worden.

Waarvan over het algemeen, ze allemaal vanuit de bijbel beredeneren, en ligt het verschil vaak in welke teksten ze letterlijk nemen, of figuurlijk.

Het standpunt wat je tegenwoordig het meeste over leest of hoort, is het futuristische standpunt, en dit houd kort gezegt in dat alles in openbaringen en matteus 24 nog in vervulling moet gaan.

dan heb je ook nog de historische kijk op openbaringen, en die gaat er vanuit dat openbaringen door de hele kerkgeschiedenis heen steeds stukje bij beetje in vervulling gaat.

dan heb je ook nog de preteristen, of gedeeltelijke preteristen, (ben alleen met de engelse termen bekend dus msischien zeg ik het verkeerd)

zei geloven dat alles of een gedeelte al vervult is vlak na de brief openbaringen. en betrekken dit meestal op de joodse oorlog in 70 n.c

los daar van heb je ook nog de pre-milleniumisme, Wat in houd dat als Jezus terugkomt hij met de christenen 1000 jaar zal regeren, waarna de satan nog 1 keer los gelaten word, om een ieder te testen.

het post-milleniumisme, wat in houd dat Jezus terugkomt aan het eind van het 1000jarig rijk.

en het A-milleniumisme ziet het 1000jarig rijk als een symbolische tijd voor de tijd van dat Jezus op aarde was tot de tijd dat hij terugkomt om een oordeel te vellen.

deze laatste 3 onstaan allemaal door een bepaalde interpretatie van openbaringen hoofdstuk 20.

Dit is natuurlijk kortgezegd, en als ik wat foute aannamens gepost heb, hoor ik het graag.

maar zoals je ziet zijn er genoeg manieren om openbaringen te lezen, en kan je er behoorlijk wat koppijn van krijgen.

Ik neig persoonlijk naar een gedeeltelijke preteristische standpunt en dat samen met het a-milleniumisme. En ben het ook niet helemaal eens met wat bottenbley zegt, maar het is altijd goed om te leren over bepaalde visies ookal sta je er niet achter, zo kunnen we namelijk ook beter oordelen over de betekenis van openbaringen.

Btw, het is erg vervelend dat ze al die vervelende namen er aan hangen, maar je moet het toch iets noemen smile.gif

ik hoop dat je wat aan me reactie heb, moet er wel bijzeggen dat wat er ook waar is, we leven altijd, allemaal in de eindtijd van ons leven, want je weet nooit wanner je laatste uur is, en het belangrijkst is dat je een relatie hebt met Jezus, en leeft voor en met hem. ongeacht wanneer we denken dat de opname is, want dat doet er niet zoveel toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

^Mocht je de dienst dan ook gekeken hebben, wat vind je van de preek? Kun je je vinden in de visie van deze dominee?

Quote:

Ik vind het ook erg interessant! Kan nu helaas niet kijken, doe ik na het weekend even. Zal dan ook reageren
smile.gif

Zou leuk zijn als jouw reactie nog volgt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

^Mocht je de dienst dan ook gekeken hebben, wat vind je van de preek? Kun je je vinden in de visie van deze dominee?

Nou, ik kan op zich niet zo veel met het hele idee van de opname van de gemeente persoonlijk. Ik vind het niet zo duidelijk uit de Bijbel blijken dat er zoiets zou gaan gebeuren. Eigenlijk helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid