Spring naar bijdragen

Voor de bijbel klaar was....


Aanbevolen berichten

...en na Jezus' Hemelvaart, waren er uiteraard vele volken op aarde. Nu is het natuurlijk zo dat de meeste van hen nog nooit van Jezus of de Profeten gehoord hadden. En aangezien de bijbel nog niet bestond, konden zij er ook niet over lezen. Hoe konden zij dan behouden worden? God heeft hen toch niet zonder pardon verloren laten gaan..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men kan nog zoveel Bijbels verspreiden en men kan nog zoveel in de Bijbel lezen, dat wil geenszins zeggen dat je behouden bent. God laat zich niet enkel kennen door de Bijbel. De Bijbel verspreiden is niet hetzelfde als de goede boodschap verspreiden.

Er zullen volkeren geweest zijn die nog nooit van Christus gehoord hadden. Wat er met hen gebeurd is na de dood is aan God. Indien God ervoor koos ze zonder pardon verloren te laten gaan dan hebben wij ons daar maar bij neer te leggen. Maar hoe en wat weten wij simpelweg niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee Hendrika, niet de Schrift is hét middel, maar de verkondiging van en het onderricht in het Evangelie door de gelovigen, verenigd in het Lichaam van Christus, dat de Kerk is. De Schrift is daartoe essentieel, omdat daarin Gods woorden staan opgetekend, maar de Schrift legt zichzelf niet uit en is ontstaan in de joods-christelijke geloofstraditie, waarbinnen zij dus gelezen en verstaan dient te worden. En van waaruit dus verkondigd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar de gelovigen konden niet overal tegelijk zijn. Er zijn ook mensen die het Evangelie nooit gehoord hebben. Ik vraag mij gewoon af hoe die mensen behouden konden worden.(En wat je schrijft over dat de Schrift zichzelf niet uitlegd, dat klopt. Maar het uitleggen wil de Heilige Geest voor ons doen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar de gelovigen konden niet overal tegelijk zijn. Er zijn ook mensen die het Evangelie nooit gehoord hebben. Ik vraag mij gewoon af hoe die mensen behouden konden worden.(En wat je schrijft over dat de Schrift zichzelf niet uitlegd, dat klopt. Maar het uitleggen wil de Heilige Geest voor ons doen)

Die zijn er nog steeds. smile.gif Daar zal God uiteindelijk over oordelen. Ik geloof dat die mensen worden beoordeeld op basis van wat ze wél weten en op grond daarvan gehandeld hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die worden, zo ik geloof, geoordeeld op hun geweten. Vaak hebben die volkeren al wel een godsbesef en zoeken ze zo naar Hem, en worden ze zo al voorbereid op het horen van het Evangelie.

De heilige Geest doet niet aan zomaar uitleggen, maar gebruikt daar gelovigen, dus de Kerk voor. Daarom droeg Christus ook zijn leerlingen op om te evangeliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...en na Jezus' Hemelvaart, waren er uiteraard vele volken op aarde. Nu is het natuurlijk zo dat de meeste van hen nog nooit van Jezus of de Profeten gehoord hadden. En aangezien de bijbel nog niet bestond, konden zij er ook niet over lezen. Hoe konden zij dan behouden worden? God heeft hen toch niet zonder pardon verloren laten gaan..?

Voor dat de bijbel als boek overal verkrijgbaar was door het internet en daarvoor de drukpers, voordat er een 'bijbel' als boek bestond, en voordat er vier evangeliën op papier kwamen te staan, bestond het evangelie al. door mensen die Jezus gezien hebben en Zijn woorden gehoord hebben, tot mensen die het via via gehoord hebben. Tot het moment dat het op papier gezet is door verschillende mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De heilige Geest doet niet aan zomaar uitleggen, maar gebruikt daar gelovigen, dus de Kerk voor. Daarom droeg Christus ook zijn leerlingen op om te evangeliseren.

Uit ons zelf kunnen wij, de gelovigen, de teksten niet begrijpen. Daar hebben we toch echt de Heilige Geest bij nodig. Er staat ook ergens in de bijbel dat mensen zonder de HG het niet kunnen begrijpen en dat het dwaasheid voor hen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uit ons zelf kunnen wij, de gelovigen, de teksten niet begrijpen. Daar hebben we toch echt de Heilige Geest bij nodig. Er staat ook ergens in de bijbel dat mensen zonder de HG het niet kunnen begrijpen en dat het dwaasheid voor hen is.

En hoe zorgen we ervoor dat de heilige Geest in ons werkzaam is, of dat de heilige Geest in ons woont?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De heilige Geest doet niet aan zomaar uitleggen, maar gebruikt daar gelovigen, dus de Kerk voor. Daarom droeg Christus ook zijn leerlingen op om te evangeliseren.

Dat lijkt mij een wat te simpele conclusie. God laat wel vaker mensen Zijn Wil verkondigen, óók wanneer Hij weet dat men niet zal luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet ik niet precies. Iets met dat gelovigen verkondigen wat zij geleerd hebben en daarvoor de genade ontvangen om te blijven volharden en door te zetten, met geduld, zachtmoedigheid en bescheidenheid. En dat de Geest hen de woorden ingeeft als ze bij vervolging rekening moeten afleggen van het geloof (vgl Mc 13,11). Maar de technische details zal ik je verschuldigd moeten blijven, vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Bonaventura: Maar de bijbel is toch wel hét middel om Jezus te leren kennen en waarin dingen uitgelegd worden. In de bijebl staat hoe je behouden kunt worden.

Als het zo verschrikkelijk belangrijk was om dingen op te schrijven, dan had Jezus dat vast zelf wel gedaan. Het zijn de leerlingen die bang waren dat ze dingen zouden vergeten en die hun begrip van de lessen van hun leermeester hebben opgeschreven. Dus die bijbel is ook niet perfect, imo, en daarom alleen te begrijpen als je met elkaar praat over je geloof.

In de bijbel staat niet hoe je behouden kunt worden, wel hoe mensen hebben begrepen dat je behouden zou kunnen worden. (Nou ja, ik ben dan ook een rare volgeling van Jezus en geen christen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel is ook maar slechts een middel. Dat boek is geen heilig object op zichzelf en het boek zelf brengt geen redding. Maar wat de bijbel belangrijk maakt is de boodschap die er in staat. Christus geeft redding en de bijbel getuigt van Hem. Maar ik denk dat je niet het accent moet leggen op het papierwerk met inkt, maar op de boodschap die er in staat. Het evangelie bestond al toen het nog niet op papier stond. En het evangelie kwam tot mensen die het niet konden lezen omdat het nog niet gebundeld was tot een boek, of nog niet zo verspreidt of om het simpele feit dat ze niet konden lezen. Uiteindelijk is schrift ook slechts een middel voor overlevering. Een heel waardevol middel, dat wel.

Maar ook als iemand nooit een bijbel gezien heeft kan die het evangelie kennen wanneer iemand hem dat vertelt, of in de preek hoort, of ziet afgebeeld als strip in glas in lood ramen, vanuit een kinderbijbel of als iemand de bijbel voorleest. En dat doet natuurlijk niks af aan het feit dat de evangelisten door God geïnspireerd zijn en dus de geschriften uit de bijbel de beste bronnen zijn. Zij zijn onze belangrijkste overgeleverde teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid