Spring naar bijdragen

Uitgesproken EO | Leven in een kooi


Aanbevolen berichten

Quote:
Gehandicapte Brandon al drie jaar vastgeketend aan de muur

Al drie jaar lang leeft de 18-jarige Brandon vastgebonden aan de muur van zijn kamer. De jongen woont op 's Heeren Loo, een instelling voor verstandelijk beperkten. Het personeel is bang voor Brandons onvoorspelbare gedrag en daarom zit hij vast.

- 18 jan 2011 - 13:13

Dat zegt een medewerkster van 's Heeren Loo die de situatie van Brandon zo ernstig vindt dat ze besloten heeft met haar verhaal naar buiten te komen. Ook zendt Uitgesproken EO vanavond schrijnende beelden uit van Brandons situatie. Naar aanleiding van de kwestie vraagt de PVDA een spoeddebat aan.

Vast aan een riem

In 2007 besluit 's Heeren Loo dat Brandon elke dag met een tuigje en een riem aan de muur geketend moet worden. Al drie jaar is Brandon niet meer in de buitenlucht geweest. Zijn bewegingsvrijheid is anderhalve meter, de lengte van de riem. De jongen verblijft in een lege, kille kamer die nog het meeste weg heeft van een isoleercel.

Tunnelvisie?

In de uitzending komt de moeder van de jongen aan het woord: \"Mijn zoon leeft als een gekooid dier. Het doet pijn om hem zo te zien.\" De jongen zelf komt in beeld in video-opnames die zijn ouders in de instelling van hem maakten. Een van de begeleiders van Brandon verwijt de instelling tunnelvisie. \"Totdat hij zich schikt in zijn lot gaat het tuigje niet uit. Dan geef je iemand in feite gewoon op.\" Verder zegt ze de situatie van Brandon meerdere keren aangekaart te hebben bij de directie van 's Heeren Loo en de Inspectie voor Volksgezondheid, maar dat bracht volgens haar geen verbetering voor Brandon

Spoeddebat PvdA

Tweede Kamerleden reageren geschokt. De PVDA zal later deze een spoeddebat aanvragen. Agnes Wolbert (PVDA): \"Geen aandoening is zo erg dat dit vededigbaar zou zijn. Brandons situatie moet per direct worden verbeterd. Elke dag dat dit langer duurt is een dag te lang.\" Sabine Uitslag (CDA): \"Ik krijg hiervan een knoop in mijn maag. Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige manier om deze jongen te behandlen. Iemand drie jaar zo vasthouden, dat kan echt niet.\"

In de uitzending

In de uitzending van Uitgesproken EO een schokkende reportage over de situatie van Brandon en reacties vanuit de politiek. In de studio een gesprek met Wim Drooger van Platformvg en Frank van der Linden, regiomanager van 's Heeren Loo.

Reactie van Inspectie: \"Behandeling cliënt 's Heerenloo bijzonder complex maar conform voorwaarden verantwoorde zorg\"( link )

Wie heeft het gezien? Ik weet niet wat ik er van vinden moet. Eenzijdige repo van de EO, zo'n jongen zit niet zomaar vast. Maar aan de andere kant: dit is ook niet de manier..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eenzijdige repo van de EO, zo'n jongen zit niet zomaar vast.

Toen mijn ouders zo'n 30 jaar geleden in de z-verpleegkunde begonnen was de zweedse band nog vrij algemeen gebruik voor patienten. Inmiddels is dat zo goed als volledig teruggedrongen en in veel Europese landen ook verboden. En niet alleen omdat het zo gevaarlijk is.

Iets veel fundamenteler en iets dat achter veel van de vele ontwikkelingen die de z-verpleegkunde heeft doorgemaakt, namelijk de erkenning van de menselijke waardigheid.

Ook zo'n 'onhandelbare' jongen heeft recht op waardigheid, een fatsoenlijke behandeling en een greintje integriteit. Dat je soms wat onorthodoxe maatregelen neemt bij zo'n geval kan ik mij goed voorstellen, ook als die maatregelen wat weerzin bij het gewone volk, maar dit is bij een huisdier al wreed, bij een mens -kwetsbaar en niet in staat om voor zichzelf op te komen- is dit barbaars, walgelijk, mensonterend en een schandvlek op het vele goede werk dat men bij het 's-Heerenloo doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier nog 1..

Dit is echt walgelijk en onmenselijk! Hier kan ik nou echt kwaaad om worden!

De mensen die hier verantwoordelijk voor zijn, moet zich maar eens verantwoorden nu. Kunnen ze dat niet dan moeten er maatregelen genomen worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het rare is dat jaren geleden al een soortgelijke situatie was met ene Jolanda en toen al gezegd is dat het zo niet meer mocht en dat de Inspectie kennelijk gezegd heeft dat "Behandeling cliënt 's Heerenloo bijzonder complex maar conform voorwaarden verantwoorde zorg" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst: ik vind dit ook geen fatsoenlijke situatie voor een mens.

Maar: het is imho een erg eenzijdige reportage. Inmiddels heeft op FOK iemand zichzelf bekend gemaakt als medewerker van 's Heerenloo op de betreffende lokatie en heeft wat meer informatie gegeven. Het beeld dat geschetst wordt klopt volgens hem niet. Zo zou dat tuigje alleen gedragen worden op het moment dat er iemand bij in de ruimte is en zou deze persoon erg goed zijn in ontsnappen (geef 'm eens ongelijk, wie wil niet weg uit zo'n situatie?) Daarnaast gaan er geruchten dat er een hulpverlener in coma is geslagen. Ik kan me dan voorstellen dat je tot zulke maatregelen overgaat. De oplossing van Knevel (zet er vier sterke mannen bij en ga voetballen) is denk ik onhaalbaar, op dit moment. Maar ik kan me ook voorstellen dat de vrijheidsbeperking het tegenovergestelde effect heeft.

Ook werd ik geraakt door deze blog: link Een hulpverlener die schrijft over een vergelijkbare situatie.

Kan dit opgelost structureel worden met meer geld en meer zorg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso wordt het teveel gekort op de zorg, en misschien is dit wel het resultaat. Feit is dat de kwaliteit van de zorg er niet beter op wordt, maar das een andere discussie denk ik.

Mijn mening is dat, ook al zou hij VOLGENS DIEGENE iemand in coma geslagen hebben, dit niet mag en kan! Zo behandel je geen ander mens. Als hij echt zo gevaarlijk was had hij daar al lang weg moeten zijn en in een gesloten inrichting moeten zitten, waar ze hem wel kunnen handlen. Zulke acties zijn, zoals eerder aagegeven, bij de beesten af en mogen gewoon niet.. onder geen enkele omstandigheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Zorg aan Brandon voldoet aan de normen'

DEN HAAG - De zorg aan de 18-jarige Brandon is weliswaar schrijnend maar voldoet aan de normen. Dat stelt staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner (VWS) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg bracht dinsdag een onaangekondigd bezoek aan 's Heeren Loo in Ermelo, een instelling voor verstandelijk gehandicapten waar de jongen verblijft. Uit een uitzending van het tv-programma Uitgesproken EO bleek dat de jongen al drie jaar niet meer in de buitenlucht is geweest en elke dag met een tuigje en een riem aan de muur wordt vastgeketend.

„Er is hier sprake van een zeer complexe en uitzonderlijk psychiatrische problematiekâ€, aldus Veldhuijzen. Ze schat dat ongeveer veertig cliënten zich in vergelijkbare omstandigheden bevinden.

Bron: link

Erg spijtig en triest dat mensen zo ziek zijn dat er voor de hulpverlening schijnbaar weinig anders opzit dan zulke drastische maatregelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Bonaventura. Mijn vrouw heeft ook met verstandelijk gehandicapten gewerkt en kwam op een gegeven moment vol blauwe plekken en schrammen thuis. Een bewoonster was door het lint gegaan en mijn vrouw moest haar zien te bedwingen. Dat was een meisje van toen 12 jaar... Als die Brandon inderdaad groot, sterk en agressief is, zal dit misschien (hoe spijtig ook) de enige oplossing zijn. Hem naakt in een soort kerker zetten en zijn eten door een luikje naar binnen schuiven lijkt me ook geen optie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een volwassen man die zich met zijn volle kracht tegen je verzet moet bedwingen realiseer je je pas hoeveel kracht mensen kunnen hebben. Vuisten, voeten, ellebogen, knieën, het hoofd en de tanden kunnen dan ineens zeer doeltreffende wapens blijken te zijn. Ik denk dat dat wel onderschat wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je een volwassen man die zich met zijn volle kracht tegen je verzet moet bedwingen realiseer je je pas hoeveel kracht mensen kunnen hebben. Vuisten, voeten, ellebogen, knieën, het hoofd en de tanden kunnen dan ineens zeer doeltreffende wapens blijken te zijn. Ik denk dat dat wel onderschat wordt.

Ik denk zeker dat je hier een belangrijk punt hebt! In zo'n tv-uitzending ziet die jongen er misschien redelijk lief en bedwingbaar uit, maar sommige gehandicapten kunnen ongelooflijk agressief worden en als ze dan groot en sterk zijn staan begeleiders, hoe goed opgeleid ook, toch behoorlijk machteloos. Eerlijk gezegd denk ik dat de verstandelijk gehandcaptenzorg behoorlijk menswaardig ingericht is en dat ze echt niet zomaar tot zulke maatregelen over gaan. Hoe verschrikkelijk ook...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik dat ook niet 1,2,3 zou kunnen verzinnen. Maar een overplaatsing naar een andere instelling zou misschien een optie zijn? Misschien dat ie ook veel binnen zit, of misschien wel opgesloten in een kamer voor een aantal uren per dag.. maar dat is dan nog beter dan vastgebonden aan de muur

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las ook dat voor die Brandon eens een mooi appartement voor 50.000 euro werd omgebouwd, zodat hij er zelfstandig met begeleiding kon wonen. Vervolgens sloopte hij het appartement totaal. Het keukenblok rukte hij eruit, het behang ging eraf en het stucwerk werd kapotgeslagen. Overbodig te vermelden dat je daar behoorlijk wat kracht voor nodig hebt. En dat dat niet een erg sympathieke actie was van Brandon.

De situatie is tragisch, maar ik heb het idee dat sommige of veel mensen de instelling maar al te snel als boeman aanwijzen, die het helemaal verkeerd zou doen. Terwijl die instelling dagelijks met Brandon te maken heeft, zelfs zijn begeleiders bang voor hem zijn en de mensen daar zijn geschiedenis heel wat beter kennen dan wij. Zij hebben mijns inziens daarom wel sowieso meer recht van spreken dan wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las ook dat voor die Brandon eens een mooi appartement voor 50.000 euro werd omgebouwd, zodat hij er zelfstandig met begeleiding kon wonen. Vervolgens sloopte hij het appartement totaal. Het keukenblok rukte hij eruit, het behang ging eraf en het stucwerk werd kapotgeslagen. Overbodig te vermelden dat je daar behoorlijk wat kracht voor nodig hebt. En dat dat niet een erg sympathieke actie was van Brandon.

Nee wat onsympathiek! Laten we em daarom maar vastbinden

Quote:
De situatie is tragisch, maar ik heb het idee dat sommige of veel mensen de instelling maar al te snel als boeman aanwijzen, die het helemaal verkeerd zou doen. Terwijl die instelling dagelijks met Brandon te maken heeft, zelfs zijn begeleiders bang voor hem zijn

Misschien is de instelling dan gewoon niet geschikt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hoor ik van meer kanten. Welke mogelijkheden dat dan zijn wordt er dan nooit bij gezegd...

Gesloten instelling bijvoorbeeld.


Samengevoegd:

Quote:

Ik las ook dat voor die Brandon eens een mooi appartement voor 50.000 euro werd omgebouwd, zodat hij er zelfstandig met begeleiding kon wonen. Vervolgens sloopte hij het appartement totaal. Het keukenblok rukte hij eruit, het behang ging eraf en het stucwerk werd kapotgeslagen. Overbodig te vermelden dat je daar behoorlijk wat kracht voor nodig hebt. En dat dat niet een erg sympathieke actie was van Brandon.

Is het heus? Lijkt mij slechts relevant in het beoordelen van zijn gedrag en het gevaar dat hij vormt. Of je hem nu symphatiek vind of niet lijkt mij absoluut geen kwestie.

Quote:

De situatie is tragisch, maar ik heb het idee dat sommige of veel mensen de instelling maar al te snel als boeman aanwijzen, die het helemaal verkeerd zou doen. Terwijl die instelling dagelijks met Brandon te maken heeft, zelfs zijn begeleiders bang voor hem zijn en de mensen daar zijn geschiedenis heel wat beter kennen dan wij. Zij hebben mijns inziens daarom wel sowieso meer recht van spreken dan wij.

Absoluut, maar daar kan ook sprake zijn van tunnelvisie, te weinig inzicht en te weinig kennis.

En ik heb kennis genoeg om drie jaar geen buitenlucht mensonwaardig te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid