Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb een paar vragen over het boek Genesis:

Hoe is het te verklaren dat God in Genesis 1 eerst de dieren schept en daarna de mensen en dat in Genesis 2 het tegenovergestelde wordt beschreven?

\"En God zei: \"Nu gaan Wij de mens maken, als beeld van Ons, op Ons gelijkend; hij zal heersen over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, over de tamme dieren, over alle wilde beesten en over al het gedierte dat over de grond kruipt.\" (Gen 1:26)

Zou \"Ons\" betrekking kunnen hebben op de heilige Triniteit?

\"In die dagen - en ook nog daarna - leefden er reuzen op de aarde, doordat de zonen van God gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen en zij hun zonen hadden gebaard. Zij waren de befaamde geweldenaars van de oude tijd. \" (Gen 6:4)

Wie of wat waren deze \"zonen van God\"?

Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn bijbel heb ik een verklarende uitleg van begrippen, dus ik heb volgende uitleg niet verzonnen

1) Die 'Wij' kan opgevat worden als majesteitsmeervoud, God beraadslaagt met zichzelf.

2) Die reuzen zijn de vrucht van huwelijken tussen aardse vrouwen en hemelse wezens. Het is een illustratie van hoe verdorven de mensen waren voor de zondvloed.

Dat was dan mijn eerste echte post knipoog_dicht.gif

Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen

gr,

Willem

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik heb een paar vragen over het boek Genesis:

Hoe is het te verklaren dat God in Genesis 1 eerst de dieren schept en daarna de mensen en dat in Genesis 2 het tegenovergestelde wordt beschreven?

\"En God zei: \"Nu gaan Wij de mens maken, als beeld van Ons, op Ons gelijkend; hij zal heersen over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht, over de tamme dieren, over alle wilde beesten en over al het gedierte dat over de grond kruipt.\" (Gen 1:26)

Omdat er twee verschillende scheppingsverhalen in de bijbel staan. In het ene scheppingsverhaal wordt God consequent God (Elohim) genoemd en in zijn andere bij met de naam Jahwe aangeduid.

Quote:
Zou \"Ons\" betrekking kunnen hebben op de heilige Triniteit?

In gelovige zin wel. Veel kerkvaders meenden dat het Ons betrekking had op de heilige Triniteit. Ze wezen sowieso al op het volgens hen trinitaire karakter van Genesis. De Vader schept door het Woord te spreken terwijl zijn Geest boven de wateren zweeft.

Wat de schrijver van Genesis voor ogen had met het "Ons" weet niemand zeker. Sommigen denken zoals hierboven al is gezegd dat het inderdaad een pluralis majestatis is terwijl anderen weer denken dat God de engelen bij de schepping betrekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"In die dagen - en ook nog daarna - leefden er reuzen op de aarde, doordat de zonen van God gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen en zij hun zonen hadden gebaard. Zij waren de befaamde geweldenaars van de oude tijd. " (Gen 6:4)

Wie of wat waren deze "zonen van God"?

Volgens mij kan daarvan een antwoord hier op Wiki worden gevonden: link .

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik twijfel over de betrouwbaarheid van het boek van Henoch, en zou daar zelf geen conclusies uithalen, een ander kan dat doen als hij wil, geen problemen mee.

dat de zonen gods gezien worden als hemelse wezens word vaak gedacht omdat er reuzen uit voort kwamen.

maar als je de tekst goed bekijkt is het volgende ook mogelijk:

de dochters van mensen hadden gemeenschap met de zonen gods en ze baarden zonen en dit was in de tijd dat er giganten op aarde leefde.

de giganten hoeven dan niet eens mensen te zijn en ook net verband te hebben met het bovenste.

het zou kunnen zijn dat dit misschien wel hele grote dieren zijn.

of het waren wel hele grote mensen maar je kan zeker niet met zekerheid zeggen dat de zonen Gods hemelse wezens waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik twijfel over de betrouwbaarheid van het boek van Henoch, en zou daar zelf geen conclusies uithalen, een ander kan dat doen als hij wil, geen problemen mee.

dat de zonen gods gezien worden als hemelse wezens word vaak gedacht omdat er reuzen uit voort kwamen.

maar als je de tekst goed bekijkt is het volgende ook mogelijk:

de dochters van mensen hadden gemeenschap met de zonen gods en ze baarden zonen en dit was in de tijd dat er giganten op aarde leefde.

de giganten hoeven dan niet eens mensen te zijn en ook net verband te hebben met het bovenste.

het zou kunnen zijn dat dit misschien wel hele grote dieren zijn.

of het waren wel hele grote mensen maar je kan zeker niet met zekerheid zeggen dat de zonen Gods hemelse wezens waren.

Het klopt dat je voorzichtig moet zijn met het Boek van Henoch. Het kent niet hetzelfde gezag als de Bijbel. Het kan naar mijn mening puur ter informatie worden gelezen en daarbij telkens in het achterhoofd houdend dat het niet op het niveau van de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan zitten we op 1 lijn, want zo zie ik het ook.

ik ben van mening dat er op de vraag wie de zonen van de goden zijn geen defenitief antwoord mogelijk is.

ik heb altijd gedacht dat het hemelse wezens waren, maar sinds kort zag ik ook dat er meer opties waren, dus houd ik ze beide in mijn achterhoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Geweldenaren uit de tijd van Mozes waren kinderen uit dochters der aarde en demonen, gelijk in de eindtijd de anti-christ een kind is uit een dochter der mensen en satan.

Omdat te kunnen verstaan moet men weten wie demonen zijn en hoe zij zich voort kunnen planten.

Om te weten wie demonen zijn moet men De Directe Afgeleide van De Wet kennen. De Wet is God zelf: Ik Ben die Is: Een en Al-Eén Oog is en blijft Eén en Al-Eén Oog, Eén en Al-Eén Tand is en blijft Eén en Al-Eén Tand, en Eén en Al-Eén Leven is en Blijft Eén en Al-Eén Leven.

Demonen zijn gevallen die zich eeuwig verdoemd hebben. Naar verluiding zijn het gevallen engelen en engelen waren geschapenen.

Zouden er engelen bestaan en geschapenen zijn dan was er een tijd dat zij er niet waren in Gods Tijd. En daar geschapenen naar de leer uit niets zijn geschapen kunnen zij ook niets weten van de tijd voor hun bestaan.

Bij een eeuwige verdoeming hoort een eeuwige verantwoording en een volmaakt vrij wil en keuze tegen God in alles want het geld voor de eeuwigheid. Daar het voor de eeuwigheid geldt is dit vanaf den beginne en niet vanaf De eeuwigheid - (de tijd van den beginne tot aan het geschapen zijn!

Dat heet dat "engelen" die de zonde tegen de H.Geest kunnen begaan ook al vanaf den beginne in God waren en Gods gelijk zijn in alles want de vrije wil en keuze en weten in Geweten moeten Godsgelijk zijn om in alles tegen God te kunnen zijn!

De Wet, De Profeten en De Directe Afgeleide van De Wet bewijzen dit ook want de mens en natuur zouden niet door God gered mogen worden als deze ook geschapen was want de uitboeting is naar Gods Maat in alles gelijk! Een Geschapene is niet in alles gelijk aan een Geborene. Daarbij is De Wet ook De Waarheid en de waarheid is de Enige en heeft geen andere waarheid in zich dan De Waarheid en laat ook geen andere dan De Waarheid in zich!

EN DAARMEE IS GELIJK DE STOK IN "HET HOENDERHOK"!

Als degene die wij Maria noemen uit Adam en Eva, als geschapenen, in de geslachtslijn der mensen is voortgekomen kan God daar nooit Volmaakt in wonen. Daarbij overtreedt ze De wet van Mozes: geslachtsverkeer als enige tussen soortgelijken.

De Farizeeën en sadduceeën wezen Jezus af op grond van de directe Afgeleide van De wet en de Islam doet dat ook zij erkennen Jezus wel als profeet maar niet als Gods Zoon.

De Christenen wijzen af dat Jezus in alles God uit God is want de mens is een geschapene uit niets en zeggen dat Jezus God en Mens(gelijk die van in de tuin van Eden) is!

Zij volgend de leer van Abraham: er is slechts Eén God die zij uitbreiden naar een Drie-Ene Persoon.

Zij vergeten Mozes. Mozes bracht het veel Godendom van Egypte samen met het Eén Godendom van Abraham. Hij zei God is Eén!

Daar de Waarheid Eén en Al-Eén in Alles en de Liefde alles Deelt en Mede-Deelt zonder opgave van Eigendom omdat De Liefde Volmaakt Is en Handelt en daarmee geen rechten verliest, is Eén in Iedereen en Iedereen in Eén in Alles en is Eén. M.a.w. Alle verschillen zijn van Iedereen en alle gelijken ook en dan is er geen verschil onderling en is Eén!

Als enige zo is te verstaan dat God een kind kan verwekken bij een Volmaakte in alles die wij Maria noemen. Als enige Kan dan De waarheid vol in alles in de Volmaakte zijn, als enige is de vrije wil en keuze in alles volmaakt, ook het Ja Woord van die wij Maria noemen. Als enige is dan ook de zonde tegen de H.Geest te begaan en Als enigste is zo ook de redding naar de Goddelijke Afgeleide van De Wet naar Gods Maat in Alles gelijk!

Dan is degene die satan en de demonen werden niet anders dan een deel van God zelf dat tegen God opstond en daar zij dit deden deden zij dit ook in alles want zij Kenden in Weten en Geweten God in alles vanaf den beginne tot in eeuwigheid.

Engelen zijn dan menselijke verbeeldingen van God Zelf.

Daar wij nu de afkomst van degene die satan en de demonen werden die eerst oorspronkelijk volmaakt en goed waren en vervielen tot kwaad te worden kennen, en die van de oorspronkelijke Mens en Natuur is de naar God in alles God gelijk!

Daar kwaad zichzelf als enigste wil zijn zal het zichzelf niet delen en mede-delen. De Enigste mogelijkheid is dat een dochter der mensen een volmaakte ziel in alles bereikt en deze aan demonen danwel aan satan geeft want dan kan deze alles bezitten. Zou er een deel kwaad in zijn dan strijdt dat met kwaad. Zo is het mogelijk dat een kind verwekt kan worden tussen een demonen en een dochter der mensen door het te verwekken met de zonde tegen de H.Geest. Het Kindschap Gods wordt in alles vermoord en ingenomen door de demonen/satan!

Zo in "kind" is vanaf den beginnen van de verwekking verdoemd en in alles kwaad en gewelddadig!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De Geweldenaren uit de tijd van Mozes waren kinderen uit dochters der aarde en demonen, gelijk in de eindtijd de anti-christ een kind is uit een dochter der mensen en satan.

Omdat te kunnen verstaan moet men weten wie demonen zijn en hoe zij zich voort kunnen planten.

je gaat er vanuit dat dit demonen zijn, maar dat staat er niet, hoe weet je dat zo zeker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Tenach die mij onder ogen kwam staat het zelfde woord ook bij Job te lezen als satan naar de verzameling komt.

Engelen verwekken geen kinderen want zij zijn niet soort gelijk aan de mens en Volmaakt. Het menselijk denken maakt verschil tussen volmaakt zoals de Mens in de tuin van Eden was en Volmaakt als God! Zou dit zo zijn dan kan God nooit een kind verwekken bij Maria want De waarheid is De Enige en laat geen andere Waarheid in zich dan De Waarheid en kan ook niet Eén en Al-Eén worden met een andere Waarheid. Dan is de gemeenschap die de H.geest met Maria aanging niet in alles volmaakt gelijk God. Wie is dan Jezus? Jezus was in alles Volmaakt gelijk God? dan hoe kan goed anders volmaakt verheffen tot Godgelijk door aan Zijn Waarheid af te doen? Dan hoe is die Waarheid dan de Enige? En hoe kan Hij verheffen als anders volmaakt niet gelijk kan willen zijn dan Gods Volmaakt want God vraagt een vrij wil en keuze! Liefde dwingt niet! Hoe kan dat anders dan een blinde keuze? En is dat in Alles Eerlijk en Gerecht? Is gokken met niet weten een eerlijke keuze? Als dat zou zijn is Russisch roulette barmhartiger want dat gaat als enige op leven en dood. De Volmaakte Keuze en Vrije Wil gaat op eeuwig leven en eeuwig hel!

Dus als het engelen zijn is het verboden zich te vermenigvuldigen met een andere soort en daar zij volmaakt zijn zullen zij dat niet doen. na de val van degene die satan en de demonen werden en de 1e nacht (zolang de verduistering van De waarheid als Enige(Jesaja 14: [12]       Hoe* bent u uit de hemel neergestort,

Morgenster, zoon van de Dageraad!

Daar ligt u, neer gesmakt in de onderwereld,

overwinnaar van de volken!’

      [13]       U hebt bij uzelf gedacht:

‘Ik klim naar de hemel, hoog boven Gods sterren plaats ik mijn troon;

op de berg* waar de goden samenkomen zal ik zetelen, op de hoogste toppen van de Safon.

      [14]       Ik stijg hoog op de wolken,

en word aan de Allerhoogste gelijk.’

waar hij zijn waarheid gelijk zette aan God en De waarheid als enige trachtte te ontrechten, teneinde was, zijn er geen engelen meer gevallen. De keuze voor God te kiezen was met het doorstaan van de nacht, voor eeuwig bezegeld: Zij konden niet meer vallen!

Dan kunnen zij ook geen kinderen meer verwekken!

Dat geldt als Engelen geschapenen zouden zijn! Zijn zij Goden dan geldt er een andere regel: De mens moet in alles altijd volmaakt geweest zijn. Die wij Maria noemen is in alles Volmaakt Verwekt en volmaakt gebleven! en dat is in veel anders dan onze verwekking. Wij kunnen als onvolmaakt verwekten hoogstens in ons leven volmaakt worden(*Heeft nog verdere uitleg nodig) maar zijn niet altijd volmaakt geweest. Daarom kunnen zij ook niet in de Hemel terug keren. Je kunt als enige in de Hemel terugkeren, zonder verlosser, als je altijd volmaakt verwekt bent en gebleven! De Dochters der mensen waren ook onvolmaakt verwekt. Zij konden volmaaktheid bereiken zoals Henoch/Elia/Mozes/de ouders van Maria en in die toestand kan wel een demoon/satan een kind verwekken.

God/Goden(Engelen) niet!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik snap waar je vandaan komt, alleen die tekst uit jesaja 14 zie ik anders, jij ziet daar satan die gevallen is, ik zie daar een poetische beschrijving van de val van de koning van babylonie

zoals ook aangegeven word in die tekst dat het over een man gaat, in vers 4 en vanaf vers 16.

ik zie natuurlijk ook de beschrijving van vers 12-15 en snap dat je dat kan zien als satan, maar als je verder leest is het duidleijk dat het allemaal poetisch bedoeld is. wat niet heel ongewoon is voor jesaja's stijl.

het idee dat satan een gevallen engel is word op de tekst geplaatst, inplaats van dat het eruit gehaald word.

er is volgens mij nergens een tekst die ondersteund dat satan een gevalle engel is(correct me if im wrong).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Tekst van Jesaja voor slechts één uitleg mogelijk want degene die daar viel viel als een bliksemschicht uit de hemel en dat zei Jezus van satan. daarbij gaat die het diepst van de hel wie anders dan satan kan daar zijn is hij niet de vader van alle kwaad en collecteert hij niet bij allen patentrecht die kwaad doen en wat doet satan er mee? dan wie heeft het meeste kwaad gedaan?, en zijn zij die zondigen niet onder de ban van satan?

Al mag de tekst daar ondersteunend zijn dat satan een gevallen engel lijken het is geen volmaakte exegese!

Als overal De waarheid en De Liefde Eén en Al-Eén in Alles is zonder tegenspraak in volmaakte Harmonie is de exegese pas volmaakt!

Dus onderzoek zou ik zeggen en 1]bij de verlossing gaat het al fout: een geborene is niet in alles gelijk aan een geschapene, daarmee is de Godsmaat niet in alles gelijk!

2) De zonde tegen de H.Geest: een geschapene kan niet alles en altijd van God weten en moet dan eer blinde keuze maken t.a.v. de tijd dat die er niet was. dat is tegen de Volmaakte vrije wil en keuze en eeuwige verantwoording met een verdoeming voor eeuwig!

3] het is tegen de wet van Mozes: gemeenschap als enige met soortgelijken en mens en God zijn niet soort gelijk als de mens geschapene is!

4] De Waarheid is de Enige

5] Liefde deelt en mede-deelt alles zonder opgave van eigendom

6] De innerlijk Burcht van Avila: God woont volkomen zichtbaar, onversluierd in de 7e kamer van de Ziel. God kan niet volmaakt wonen in een volmaakt geschapene want de oorsprong is niet gelijk

7] elke getuigenis kan niet volmaakt en onfeilbaar zijn dus ook die over Jezus niet want een geschapene kan nooit God in alles kennen in Weten en in Geweten!

en daarmee wordt het bevestiging op de rots geen steen maar zand!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

hi Henk, ik reageer eventjes alleen op het jesaja gedeelte, zoals ik al zei is er nergens n de bijbel een tekst die zegt dat satan een gevallen engel is.

inderdaad in lucas zegt Jezus dat hij satan uit de hemel zag vallen, maar er staat niet dat hij een engel was.

ik zeg niet dat het niet kan dat satan een engel was, ik zeg alleen dat de bijbel dat niet zegt.


Samengevoegd:

de rest moet ik eerlijk zeggen, (en begin te twijfelen of ik wel slim genoeg ben ) vind ik heel vaag klinken. en weet ik niet zo goed wat ik er mee moet.

ik kom van een hele andere achtergrond als jouw denk ik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ashes,

Zei ik niet dat De waarheid Eén en Al-Eén behoort te zijn zonder tegen spreek in volmaakte harmonie? Dan hoe zegt de H.schrift wie satan is naar het Eén en Al-Eén zijn in alles?

Dan breng het volgende Eén en Al-Eén in alles:

1Kronieken 21

[1] Eens keerde satan* zich tegen Israël. Hij zette David ertoe aan een volkstelling te houden in Israël.

[12] Ofwel drie jaar lang hongersnood, of drie maanden vluchten voor uw vijanden onder het woeden van het vijandelijke zwaard, of drie dagen het zwaard van de heer: de pest in het land. De VERDERFENGEL van de heer over heel het gebied van Israël. Overleg nu wat ik moet antwoorden aan Hem die mij zendt!’

[16] Toen David zijn ogen opsloeg en de ENGEL van de heer zag staan tussen hemel en aarde, met het getrokken zwaard in de hand uitgestrekt tegen Jeruzalem, vielen hij en de oudsten, gekleed in zakken, op de grond neer.

Job 1

[12] Toen zei de heer tegen de satan: ‘Goed, alles wat hij heeft is in uw hand, alleen van hemzelf moet u afblijven.’ En de satan verliet de vergadering.

Lucas 10:

[18] Hij zei tegen hen: ‘Ik zag de satan als een bliksemschicht uit de hemel vallen.

Wie is dan die verderf engel en wie viel uit de hemel!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 kronieken 21:

oke vers 1 gaat over satan.

vers 12 is een heel stuk verder, en gaat over de verderfengel van de Heer.

vers 16 ook de engel van de Heer.

er staat nergens dat satan die verderf engel is, dat heb je er zelf bijbedacht.

job 1

gaat over satan, en dat hij bij God komt en een dialoog heeft.

zegt niet dat satan een engel is, wel dat hij dus bij God kon komen.

lucas 10

Satan viel uit de hemel, amen! gelukkig wel.

wie dan de verderf engel is, en wie uit de hemel viel.

je mag dit op jouw manier invullen, alleen je kan niet zeggen dat de bijbel je vertelt heeft dat die engel satan is.

want dat staat er niet.

de oorsprong van satan weten wij niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie brengt er verderf?

Geen één goede engel van de Heer kan verderf zaaien want zij zijn allen goed. Het is het kwaad dat verderf zaait en oogst.

In Liefde zit geen enige vorm van verderf want ook die is Volmaakt in Alles en Volkomen leven. Zo zijn de engelen ook!

Een goede engel verderf toedichten is het zelfde als God verderf toe dichten.

Daarmee is satan de verderfengel en daarmee een gevallen engel naar de tekst van de H.Schrift!

En daar degene die satan uit de hemel viel is hij op zijn minst een hemeling, dan wie zijn er naast God noch meer in de Hemel toen hij viel. De Tuin van Eden was er nog niet:[1] In * het begin schiep God de hemel en de aarde. [2] De aarde was woest* en leeg;

Hoe kan God die altijd volmaakt handelt een Hemel scheppen die niet woest en ledig is en een aarde wel? Heeft God tijd nodig om te scheppen? is bij Hem tijdverschil tussen wensen, denken en doen? Doet Hij het in periodes want Hij wordt moe?

Zouden wij de oorsprong van satan niet weten dan weten wij het ook niet van Jezus en van God want een geschreven woord is niet in alles De waarheid, de onverbeelde taal wel: 2 Korinthe 12, 2-4:

[2] Ik ken een christenmens die veertien* jaar geleden – in het lichaam of buiten het lichaam, ik weet het niet, God weet het – werd weggerukt naar de derde hemel. [3] Van die mens weet ik dat hij – met het lichaam of zonder het lichaam, ik weet het niet, God weet het – [4] werd weggerukt naar het paradijs en ONZEGBARE WOORDEN VERNAM, DIE GEEN MENS MAG UITSPREKEN!

Als je ze niet mag uitspreken mag ze je wel opschrijven?

En hoe zo weten we niet:

1 Korinthe 4,5:

[5] Oordeel dus niet voorbarig, voordat de Heer gekomen is. Hij zal wat in het duister verborgen is aan het licht brengen, en openbaar maken wat er in de harten omgaat. Dan zal ieder de lof die hem toekomt, ontvangen van God.

Daarmee geeft de H.Schrift aan dat er nog een hogere orde is dan Haar: Jezus zelf

Lucas 8: [17] Want er is niets geheim dat niet openbaar wordt, en niets verborgen dat niet bekend wordt en aan het licht komt.

Dus kunnen we weten en tot weten komen! Als we maar tot een volmaakte Christusverschijning gaan!

Als je het zo leest als jij het uitdrukt ja dan staat het er niet zo letterlijk als: satan is een gevallen engel. Er staat dat hij uit de Hemel viel en er staat dat satan David aanzet tot kwaad en er staat dat satan job sloeg met ziekte.

En als er een verderfengel Israël slaat met de pest dan is het satan niet?

Voor wie heeft David dan zo'n angst?:[16] Toen David zijn ogen opsloeg en de engel van de heer zag staan tussen hemel en aarde, met het getrokken zwaard in de hand uitgestrekt tegen Jeruzalem, vielen hij en de oudsten, gekleed in zakken, op de grond neer.

en als satan een opperdemon is: [20] Hij ging naar huis. En weer stroomde de menigte samen, zodat ze niet eens de gelegenheid kregen om brood te eten. [21] Zijn familie, die over Hem gehoord had, ging eropuit om Hem in bedwang te houden; want ze zeiden dat Hij zichzelf niet was. [22] Ook de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, zeiden: ‘Hij is in de macht van Beëlzebul*’ en ‘Het is door de opperdemon dat Hij de demonen uitdrijft.’

en een verderf engel een demoon is is satan dan niet ook een verderf engel? De Grootste?

Of zijn het niet demonen die ziektes veroorzaken dan wel onrein maken?

Naar die teksten is het rechtvaardig om te mogen zeggen naar de H.Schrift is satan op zijn minst een gevallen engel is, de eerste!

Laat het duidelijk zijn dat ik dat niet zeg, Het Leergezag trekt die conclusie!

Ik zeg dat hij meer was en de demonen ook voor zij vielen!

+PAX

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid