Spring naar bijdragen

Het Woord is vlees geworden


Aanbevolen berichten

mm, nou het is geen goeie reden, wat ik gelezen had over het woord logos, en hoe dat gebruikt werd in die tijd, heb ik ergens gelezen. maar ik weet niet waar dus weet ik nog niet of dat betrouwbaar is.

dus inplaats van "...misschien ook niet.." kan ik beter zeggen, " ik weet nog niet zeker"

gewoon nog een gebrek aan kennis op dat gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

johannes 1:1-21 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.Maar het woord is vlees geworden. Hij kwam naar de aarde voor ons.Om voor ons te sterven, daarvoor wou Hij alles afleggen. Zodat wij voor de eeuwigheid bij Hem mogen zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

johannes 1:1-21 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.Maar het woord is vlees geworden. Hij kwam naar de aarde voor ons.Om voor ons te sterven, daarvoor wou Hij alles afleggen. Zodat wij voor de eeuwigheid bij Hem mogen zijn!

Ik zou even duidelijk maken wat je uit de bijbel hier neerzet en wat je commentaar is. Bijv door er een witregel tussen te zetten. Nu weet ik wel wat waarbij hoort maar ik moest wel eerst twee keer lezen xD

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Gisteren werd er in de preek een andere verklaring gegeven hoe het Woord Vlees geworden was. Eens kijken of ik het goed verstaan / onthouden heb.

Toen het volk in de woestijn verkeerde zond God de Tora naar de mensen als leidraad. Ze leefden er een poosje na, maar naar verloop van tijd ging het terug mis. Er was een krachtiger middel nodig dan enkel woorden om het volk de wil van God bij te brengen. . Toen God geen andere middelen meer vond die krachtig genoeg waren om het volk te overtuigen, zond Hij tenslotte zijn Enige Zoon naar de wereld om het volk het leven voor te leven zoals Hij het bedoeld had. Deze Zoon, Jezus, was begenadigd met de Wijsheid Gods en kende God volledig. Het Woord van God is Vlees geworden, kwetsbaar zoals de mensen, gehaat en gemarteld omwille van zijn radicale boodschap om je te bekeren. Kwetsbaar doordat hij perfect leefde volgens Gods wil. Niet dat het absoluut een nieuwe vraag was, maar het werd zodanig confronterend voor het volk dat het geleid heeft tot Zijn Dood. Hij stierf daarmee voor onze zonden.

Raoul heeft het volgens deze uitleg aan het rechte eind: Jezus is het Woord Vleesgeworden. God zond Zijn woord door Jezus naar de wereld om te lijden en te sterven voor de vergeving van onze zonden.

Persoonlijk vond ik het een mooie preek. Ik hoop dat m'n geheugen me niet teveel in de steek gelaten heeft, maar bovenstaand verhaal is zoals ik het me herinnerde. Mogelijkerwijs heb ik nuances weggelaten/vergeten of een en ander in m'n hoofd versimpeld. Waarvoor mijn excuses:) (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het niet met je eens. :)

De preek suggereert zoals jij hem weergeeft dat God een paar dingen 'uitprobeerde' op het volk, waaronder de Wet. En toen dat niet werkte, en nog een paar andere dingen (?) werd Jezus maar gestuurd.

Werd de moederbelofte ook aangehaald? Die kun je nalezen in Genesis 3, waar God aan Adam en Eva al aangeeft dat er een verlosser zal komen. Gods plan met Jezus is niet historisch gegroeid, als in 'ze houden de wet niet dus ik moet een andere oplossing zoeken'. Gods plan met Jezus stond al vast voor de Schepping. (wil ik desgewenst wel onderbouwen)

Ook verderop in de preek is het wat vaag. De predikant/pastoor (?) geeft eigenlijk aan dat Jezus het goede voorbeeld gaf, de mensen dat niet verdroegen en Hem doodden. Dat veronderstelt alweer dat God geen plan had met Jezus. Jezus zelf is vanaf dag 1 van Zijn optreden bezig met het voorbereiden van Zijn dood aan het kruis. Het is niet toevallig dat Hij gedood werd, Hij kwam bewust om te sterven. Dat blijkt zo duidelijk uit de Schrift dat ik me afvraag hoe de voorganger ooit bij zo'n exegese is gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien geeft tucker het niet helemaal juist weer, maar volgens mij is dat zelfs ongeveer wat Christus zelf in één van de gelijkenissen zegt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:33 Hoort een andere gelijkenis. Er was een heer des huizes, die een wijngaard plantte, en zette een tuin daarom, en groef een wijnpersbak daarin, en bouwde een toren, en verhuurde dien den landlieden, en reisde buiten 's lands.

34 Toen nu de tijd der vruchten genaakte, zond hij zijn dienstknechten tot de landlieden, om zijn vruchten te ontvangen.

35 En de landlieden, nemende zijn dienstknechten, hebben den een geslagen, en den anderen gedood, en den derden gestenigd.

36 Wederom zond hij andere dienstknechten, meer in getal dan de eersten, en zij deden hun desgelijks.

37 En ten laatste zond hij tot hen zijn zoon, zeggende: Zij zullen mijn zoon ontzien.

38 Maar de landlieden, den zoon ziende, zeiden onder elkander: Deze is de erfgenaam, komt, laat ons hem doden, en zijn erfenis aan ons behouden.

39 En hem nemende, wierpen zij hem uit, buiten den wijngaard, en doodden hem.

40 Wanneer dan de heer des wijngaards komen zal, wat zal hij dien landlieden doen?

41 Zij zeiden tot hem: Hij zal den kwaden een kwaden dood aandoen, en zal den wijngaard aan andere landlieden verhuren, die hem de vruchten op haar tijden zullen geven.

42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, dien de bouwlieden verworpen hebben, deze is geworden tot een hoofd des hoeks; van den Heere is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?

43 Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.

44 En wie op dezen steen valt, die zal verpletterd worden; en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.

45 En als de overpriesters en Farizeën deze Zijn gelijkenissen hoorden, verstonden zij, dat Hij van hen sprak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid