Spring naar bijdragen

Geestelijke waarheid genoeg?


Aanbevolen berichten

Ergens anders een tijdje terug op internet liet ik op een christelijk forum weten dat ik het liefst iets zou ondernemen tegen de negatieve dingen uit het laatste deel van de eindtijd. Dat kan alleen als die dingen niet door God zelf worden uitgevoerd (zie die discussie op dit forum: *hier*). Maar op dat andere forum kreeg ik het antwoord dat God's Woord waar moet zijn cq. hoe dan ook waarheid moest worden. Dat heeft me behoorlijk aan het nadenken gezet, want dat zou eigen acties om mee te helpen leed te voorkomen vrij zinloos maken.

Na een impasse kwam ik op het volgende idee: er staat in de Bijbel eigenlijk dat een zonde begaan in iemand's hart net zozeer een zonde is als een zonde die fysiek wordt uitgevoerd (even afgezien of God beide even zwaar vindt, dat terzijde). De relevante passages (NBG):

1 Joh 3,15

Een ieder, die zijn broeder haat, is een mensenmoorder en gij weet, dat geen mensenmoorder eeuwig leven blijvend in zich heeft.

Mat 5,28       

Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Mat 15,19       

Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.

Volgens mij kan je dan op analoge wijze ook zeggen dat als de negatieve dingen uit de laatste periode van de eindtijd in genoeg (en wat genoeg is dat bepaald God Zelf neem ik aan) harten en hoofden van mensen wordt beleefd zodanig dat zij zich bekeren dat dan God's Woord net zozeer waarheid is/wordt als dat het zich óók nog fysiek manifesteert.

Mocht die periode eraan zitten te komen, dan heb ik eerlijk gezegd liever niet zo'n zin in om vervolgd te gaan worden, gevangen gezet. etc. (zie: Lukas 21) Als er niks anders op zit dan leg ik me bij die situatie neer omdat God en Jezus natuurlijk prioriteit hebben, maar liever wend ik samen met gelijkgezinden bij goedkeuring God's via gebed en met behulp van de kracht van de Heilige Geest de fysieke manifestering van het scenario af. Daarnaast en ook nog belangrijker: negatieve dingen die andere mensen kunnen overkomen kunnen ook afgewend en of milder gemaakt worden.

Wat vindt jij: zit ik hier tegen God's wil een uitvlucht probeer te zoeken wat niet mag of heb ik een idee waarin je je kan vinden omdat je ook leed wil voorkomen en/of niet vervolgd wil worden mocht die tijd vroeger of later komen? Of heb je een geheel eigen kijk hierop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In je hart echtbreuk plegen is nog niet hetzelfde als 'fysiek' echtbreuk plegen. Iets dat je zelf ook al aangeeft als je zegt dat je liever de 'fysieke' component aan de rampen ed liever niet ziet gebeuren. Kennelijk is 'in het hart' + 'fysiek' toch nog erger dan enkel 'in het hart'.

En daarbij de rampen die aangekondigd worden, zijn rampen en geen zondes. Het idee dat éénderde van de wereldbevolking om zal komen, kun je denk ik moeilijk alleen in je hart beleven (het kan natuurlijk wel, maar het is iets heel anders dan dat het 'fysiek' gebeurt).

Nog los van het feit dat Openbaringen in mijn ogen voor een groot deel spreekt van de oordelen van God. De zogenoemde 'schalen van Gods gramschap' zijn schalen die over deze wereld worden uitgegoten door Gods engelen en die daarmee Gods oordeel over deze wereld brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ergens anders een tijdje terug op internet liet ik op een christelijk forum weten dat ik het liefst iets zou ondernemen tegen de negatieve dingen uit het laatste deel van de eindtijd. Dat kan alleen als die dingen niet door God zelf worden uitgevoerd (zie die discussie op dit forum:
). Maar op dat andere forum kreeg ik het antwoord dat God's Woord waar moet zijn cq. hoe dan ook waarheid moest worden. Dat heeft me behoorlijk aan het nadenken gezet, want dat zou eigen acties om mee te helpen leed te voorkomen vrij zinloos maken.

Na een impasse kwam ik op het volgende idee: er staat in de Bijbel eigenlijk dat een zonde begaan in iemand's hart net zozeer een zonde is als een zonde die fysiek wordt uitgevoerd (even afgezien of God beide even zwaar vindt, dat terzijde). De relevante passages (NBG):

1 Joh 3,15

Een ieder, die zijn broeder haat, is een mensenmoorder en gij weet, dat geen mensenmoorder eeuwig leven blijvend in zich heeft.

Mat 5,28       

Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Mat 15,19       

Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.

Volgens mij kan je dan op analoge wijze ook zeggen dat als de negatieve dingen uit de laatste periode van de eindtijd in genoeg (en wat genoeg is dat bepaald God Zelf neem ik aan) harten en hoofden van mensen wordt beleefd zodanig dat zij zich bekeren dat dan God's Woord net zozeer waarheid is/wordt als dat het zich óók nog fysiek manifesteert.

Mocht die periode eraan zitten te komen, dan heb ik eerlijk gezegd liever niet zo'n zin in om vervolgd te gaan worden, gevangen gezet. etc. (zie:
) Als er niks anders op zit dan leg ik me bij die situatie neer omdat God en Jezus natuurlijk prioriteit hebben, maar liever wend ik samen met gelijkgezinden bij goedkeuring God's via gebed en met behulp van de kracht van de Heilige Geest de fysieke manifestering van het scenario af. Daarnaast en ook nog belangrijker: negatieve dingen die andere mensen kunnen overkomen kunnen ook afgewend en of milder gemaakt worden.

Wat vindt jij: zit ik hier tegen God's wil een uitvlucht probeer te zoeken wat niet mag of heb ik een idee waarin je je kan vinden omdat je ook leed wil voorkomen en/of niet vervolgd wil worden mocht die tijd vroeger of later komen? Of heb je een geheel eigen kijk hierop?

Voor zover het in je macht ligt (en er ligt veel in de macht van een christen, in de naam van Jezus), mag je onheil afwenden.

1 Kor 7,21

Zijt gij als slaaf geroepen, bekommer u daarover niet, maar als gij ook vrij kunt worden, maak er dan te meer gebruik van.

Daarnaast is God er om je uit elke situatie te redden en je altijd alles te geven in elke situatie wat je nodig hebt.

Dreigend onheil is niets om je ongerust over te maken als christen, maar het is iets om met opgeheven hoofd, in vol vertrouwen tegemoet te gaan, als dat nodig is.

Voorbeelden:

- het volk Israël woonde veilig in het land Gosen terwijl de Egyptenaren allerlei rampen over zich kregen. (Zie ook psalm 91.)

- Paulus beleed dat God hem uit elke situatie redde (2 Tim. 3:11). Na een schipbreuk kwam hij veilig op Melita/Malta, na een steniging stond hij weer op en ging verder, hij zong samen met Silas in de gevangenis en kwam weer vrij

Psalm 34

20 Talrijk zijn de rampen van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de HERE

- Petrus werd bevrijd uit de gevangenis, Daniël kwam vrij uit de leeuwenkuil, Daniëls vrienden werden gered uit de oven

- Paulus maakte gebruik van zijn rechten als Romeins staatsburger

- Paulus en de gemeente vluchtten wel eens. Soms vlucht je en ga je elders weer verder met het werk voor God.

Openbaringen laat zien dat er voor ongelovigen alle reden is om panisch te worden, maar dat gelovigen geen reden hebben om bang te worden. Openbaringen is een boek dat een boek van troost/bemoediging is voor de gelovigen.

De Bijbel roept alleen op tot waakzaamheid, zodat de gebeurtenissen de mens niet zullen overvallen, maar dat de gelovigen erop voorbereid zijn. Gelovigen weten dat de dingen zullen gebeuren en laten zich niet onaangenaam verrassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het goed is om als christen zoveel mogelijk proberen ellende tegen te gaan, of het nou gaat om zonde, natuurrampen, of wat dan ook. Wat ik alleen niet snap, is waarom je het specifiek op de eindtijd betrekt. Zou het belangrijker zijn eindtijdonheil af te wenden dan om 'normaal' onheil af te wenden? En maakt het wat uit of er wel of geen eindtijd komt zoals jij die voor je ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In je hart echtbreuk plegen is nog niet hetzelfde als 'fysiek' echtbreuk plegen. Iets dat je zelf ook al aangeeft als je zegt dat je liever de 'fysieke' component aan de rampen ed liever niet ziet gebeuren. Kennelijk is 'in het hart' + 'fysiek' toch nog erger dan enkel 'in het hart'.

Ik dacht pas geleden aan het scenario dat bijvoorbeeld een kwaad plan van duivelsaanbidders zou kunnen worden afgewend en de plannen en voorbereidingen daarvan openbaar gemaakt. Als het plan erg groot zou zijn - wereldomvattend? - en juist christenen zouden het hebben kunnen afwenden met de hulp van de Heilige Geest, zouden sommigen ongelovigen dan niet ook veel inlevings-angst voelen en opluchting en zich alsnog bekeren tot God. Dit gezien vanuit de optiek dat het laatste oordeel uitblijft zolang er nog serieuze geloofskiezers zijn waar God geduld mee heeft.

Dat was waaraan ik recentelijk dacht, maar jij geeft al aan dat voor dat effect en die mogelijkheid tot 'just-in-time-bekering' tijdens de uitvoer van de grote verdrukking is voorzien? Dus voor diegenen die daarvoor vatbaar zijn hoef ik wat betreft hun keuzeproces niet haast onmogelijke plannen te gaan verzinnen waartoe ik geneigd ben; kan ik dat afleiden uit wat je zegt Eli7?

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Duivelsaanbidders' kan je gewoon negeren en daar hoef je niet bang voor te zijn.

De strijd die christenen hebben te strijden, is een geestelijke strijd, een strijd die betrekking heeft op de gedachten van de gelovige.

Ef. 6

10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, 20 waarvoor ik een gezant ben in ketenen. Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken.

Rom.

2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Het is belangrijk de waarheid van Gods woord te kennen en je daarmee te laten vullen. Daarmee overwin je de boze op elk terrein.

Joh 8,32

en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Joz. 1

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Ps. 1

1 Welzalig de man die niet wandelt

in de raad der goddelozen,

die niet staat op de weg der zondaars,

noch zit in de kring der spotters;

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd,

welks loof niet verwelkt;

- al wat hij onderneemt, gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik dacht pas geleden aan het scenario dat bijvoorbeeld een kwaad plan van duivelsaanbidders zou kunnen worden afgewend en de plannen en voorbereidingen daarvan openbaar gemaakt. Als het plan erg groot zou zijn - wereldomvattend? - en juist christenen zouden het hebben kunnen afwenden met de hulp van de Heilige Geest, zouden sommigen ongelovigen dan niet ook veel inlevings-angst voelen en opluchting en zich alsnog bekeren tot God. Dit gezien vanuit de optiek dat het laatste oordeel uitblijft zolang er nog serieuze geloofskiezers zijn waar God geduld mee heeft.

Ik acht de kans inderdaad aanwezig dat het oordeel van God over deze wereld niet zal komen als er nog genoeg rechtvaardigen leven op aarde. Vergelijk het verhaal van Abraham die God vroeg om Sodom en Gomorra niet te verwoesten als er nog een x aantal rechtvaardigen in die steden zouden leven.

Over verdere plannen van eventuele duivelsaanbidders ben ik verder niet op de hoogte.

Quote:
Dat was waaraan ik recentelijk dacht, maar jij geeft al aan dat voor dat effect en die mogelijkheid tot 'just-in-time-bekering' tijdens de uitvoer van de grote verdrukking is voorzien? Dus voor diegenen die daarvoor vatbaar zijn hoef ik wat betreft hun keuzeproces niet haast onmogelijke plannen te gaan verzinnen waartoe ik geneigd ben; kan ik dat afleiden uit wat je zegt Eli7?

Wat heeft het überhaupt voor zin om dergelijke haast onmogelijke plannen te gaan verzinnen? Heb God lief en doe het goede, dat is het enige wat echt relevant is. Daarmee zul je heel wat meer van je medemensen kunnen helpen, dan door het uitdenken van dergelijke plannen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

special_thanks @ Eulogía 4 uitgebreid_antwoord

Quote:

Ik denk dat het goed is om als christen zoveel mogelijk proberen ellende tegen te gaan, of het nou gaat om zonde, natuurrampen, of wat dan ook. Wat ik alleen niet snap, is waarom je het specifiek op de eindtijd betrekt. Zou het belangrijker zijn eindtijdonheil af te wenden dan om 'normaal' onheil af te wenden? En maakt het wat uit of er wel of geen eindtijd komt zoals jij die voor je ziet?

De houding van sommige 'eindtijd-gelovende' christenen in mijn directe omgeving wat betreft wat er in de laatste periode (fysiek zou) moet(en) gebeuren vind ik minder prettig: passief berustend i.p.v. actief berustend, 'het is nu eenmaal zoals het er staat' i.p.v. 'laten we eens kijken wat er nog mogelijk is'.

Nu ben ikzelf meer van het ideeën bedenken en nog niet zo goed in bewustmaking met mogelijkerwijs evangelisatie die daar op aansluit, dus op mij valt ook zeker wat aan te merken. Ik zie normale evangelisatie minder als mijn stijl als eerst mensen bewust maken wat er allemaal echt in de wereld speelt en dan pas evangelisatie.

Daarnaast is politiek activisme een mogelijkheid. Misschien niet om dingen echt te voorkomen, maar in ieder geval wel om mensen vanaf die hoek aan het denken te zetten. Vooral deze vorm van activisme vind ik moeilijk om daar een draai in te vinden; ik doe wel wat, maar ben niet tevreden. Iemand toevallig een tip?

Wat betreft of er wel of geen eindtijd komt zoals ik die voor mij zie? Ik geloof zelf dat het einde in zicht is, maar aan de andere kant vallen dingen wat dit betreft niet met zekerheid te zeggen, want de Schrift zegt heel duidelijk dat niemand het exacte uur en de exacte tijd weet.

Desondanks wil ik niet stil blijven zitten: ik zal een voorbeeld geven: als bijvoorbeeld kopen en verkopen onmogelijk wordt door dat exclusief te koppelen aan het teken van het beest en Jezus is nog niet terug, is het dan niet zaak een systeem, een methode, een manier te hebben klaarstaan zodat voor zover er nog niet vervolgd wordt wij christenen kunnen doorwerken en dat bv. ons loon wordt gestort op naam van een stichting en dat die stichting in haar naam spullen koopt die wij dan krijgen. Heel goed mogelijk dat zoiets dan ook weer verboden wordt, maar niet geprobeerd is zo-ie-zo mis.

En wat betreft dit voorbeeld: veel eindtijd-gelovende christenen interpreteren dat teken van het beest als wordende een implantaat-micro-chip; volgend jaar al worden die dingetjes verplicht voor pups. Ik vind toch behoorlijk dichtbij komen en zou graag christenen ontmoeten die willen voorbereiden in plaats van enkel op voorziening van de Heer te wachten. Nogmaals: een tip?

Kortom: mijn nick geeft vooral mijn intenties aan en nog in mindere mate de praktijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@EindtijdActivist,

Ik geloof niet dat de oplossing ligt in activisme en politieke wegen. De oplossing ligt bij Jezus Christus.

Er is geen vleselijke (politieke) strijd.

God is de Voorzienaar van de gelovigen. Hij stuurt manna en kwakkels en laat water uit de rots komen. Ook laat Hij door de raven en andere mensen voedsel brengen (1 Kon. 17) en Hij zorgt dat het eten niet op raakt (2 Kon. 4). Hij vermenigvuldigt voedsel, voorziet financieel (Mat. 17:27, Gen. 26:12, Spr. 10:22, Deut. 8:18), zorgt voor een wonderbare visvangst enz. .

Gelovigen zijn niet afhankelijk van de Mammon, het wereldse financiële systeem.

In aanvulling op wat Eli7 schreef:

Quote:
Matth. 6

19 Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; 20 maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. 21 Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

22 De lamp van het lichaam is het oog. Indien dan uw oog zuiver is, zal geheel uw lichaam verlicht zijn; 23 maar indien uw oog slecht is, zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien nu wat licht in u is, duisternis is, hoe groot is dan de duisternis!

24 Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

special_thanks @ Eulogía 4 uitgebreid_antwoord

[...]

De houding van sommige 'eindtijd-gelovende' christenen in mijn directe omgeving wat betreft wat er in de laatste periode (fysiek zou) moet(en) gebeuren vind ik minder prettig: passief berustend i.p.v. actief berustend, 'het is nu eenmaal zoals het er staat' i.p.v. 'laten we eens kijken wat er nog mogelijk is'.

Ik zeg ook niet dat je passief moet zijn. Het gaat erom of je je daadwerkelijk op de eindtijd moet richten.

Het probleem van de eindtijd is dat we er maar weinig over weten. We weten dat Jezus op een dag terugkomt, maar hoe precies en wanneer weet niemand. Dus om bijvoorbeeld een heel betaalsysteem op te zetten op basis van één bepaalde interpretatie van een Bijbeltekst vind ik ietwat voorbarig.

Daar komt nog bij dat het ook averechts effect kan hebben om je alleen maar bezig te houden met de (mogelijke) toekomst. Want als je al je aandacht richt op wat zou kunnen gaan gebeuren, heb je geen aandacht meer voor het hier en nu. Dan richt je bijvoorbeeld al je energie op het opzetten van een nieuw betalingssysteem dat christenen kan helpen als er ooit een verdrukking komt zoals jij die voor je ziet. Maar ondertussen heeft bij wijze van spreke een ziek kerklid jouw hulp heel hard nodig, ook al heeft dat niks te maken met de eindtijd.

Dus ik doe het maar zo: ik probeer uit te zoeken waar God me wil gebruiken en probeer me daar waar mogelijk in te zetten. Ik denk dat het bijvoorbeeld belangrijk is iets te doen tegen de klimaatverandering. En het interesseert me vrij weinig of dat nou een teken is van de eindtijd of niet. Waar het om gaat is dat een hoop mensen en dieren erdoor gevaar lopen, en dat is denk ik veel belangrijker dan de vraag of dat iets van doen heeft met de eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat nu in het theoretische geval van een christelijk utopia: alle of bijna alle mensen bekeren zich: hoe zou God dan de eindtijd vervolbrengen?

Ik snap niet goed hoe God toen al wist dat er zoveel afvalligen en ongelovigen zouden zijn TERWIJL iedere mens een vrije wil heeft; dat God op basis met ervaringen met de mensheid een accurate inschatting kon doen dat snap ik, maar nu lijkt het gedetermineerd omdat de eindtijd zich dus perse fysiek moet gemanifesteerd worden... en dat snap ik dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

ik reageer enkel op de OP

respect voor je inzicht en manier van denken echt het is waarlijk wonderlijk zo navertrouwd iets te lezen dan of naast paulus en de heilige geest.

sommige stukjes zou ik een anderre keer of vroeger over huilen

die manifestaties kunnen trouwens ook positief zijn. en ge;oof dat ik nooit meer zo erg zal hebben als was...

dit was mijn antwoord

ja zie trouwens een ander onderwerp

ik heb er een eigen kijk op. dont worrie

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid