Spring naar bijdragen

Veranderend geloof


Aanbevolen berichten

Ik was laatst wat oude berichten van mezelf aan het lezen. Ik had het natuurlijk daarvoor ook al door, maar: mijn geloof is veranderd. Ik lees dingen van mezelf die ik nu niet meer zo zou schrijven. Ik ben veranderd, ik aanvaard nu dingen die ik een aantal jaren geleden niet zo gemakkelijk kon aanvaarden. Een punt waar ik bijvoorbeeld lang mee geworsteld heb is het punt van het eeuwig leven (en dan zowel positief als negatief), en de uitverkiezing. Hoewel ik geloofde, kon ik daar eigenlijk niet mee uit de voeten. Tegenwoordig is dat wel anders. Ik moet zeggen dat ik het wel goed vind, ik heb doordat dingen zich uitkristalliseren ook veel meer rust eigenlijk. Ik ervaar het ook als een geschenk van God; dat leek mij wel een getuigenis waard. Maar aan de andere kant: is het 100 % goed? Wil dat niet zeggen dat ik blijkbaar een heel variabel geloof heb, een fladdergeloof? Of hoeft het niet consistent te zijn?

Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die dat heeft. Zijn jullie je daar ook bewust van, dat er zo'n proces gaande is? Ik ben hier erg benieuwd naar want ik kan me er toch soms wel wat onzeker bij voelen eerlijk gezegd. Ik kan me ook voorstellen dat een christen die van zijn geloof afvalt het omgekeerde proces meemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen een 'fladdergeloof' heeft. Bij mezelf merk ik dat ik in de loop der jaren (zelfs maanden) ook in geloofspunten ben veranderd, waarbij ik merk dat mijn geloof eigenlijk steeds meer 'vaste vorm' aangenomen heeft en ik nu weet wát ik nu eigenlijk geloof en hier achter sta en durf te staan.

En dat laatste is wel handig als je ook nog een Alpha-cursus leidt..

Maar goed, geloven is een proces dat je leven lang duurt en zal veranderen.

Een levend, en ietwat extreem voorbeeld, is Willem Ouweneel.. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het geen fladdergeloof willen noemen. Je staat als mens midden in het leven en ondergaat daar ook de invloeden van. Op onderdelen kunnen je inzichten daardoor ook veranderen.

Uitverkiezing kan ik nog steeds niet veel mee maar de kern van mijn geloof is wel steeds helderder voor me geworden en is sindsdien ook niet zoveel meer veranderd. Maar allerlei cultuurgebonden vormen laat ik steeds makkelijker los, zeker als dat andere mensen helpt in hun geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het geen fladdergeloof willen noemen. Je staat als mens midden in het leven en ondergaat daar ook de invloeden van. Op onderdelen kunnen je inzichten daardoor ook veranderen.

Even voor de helderheid: dit bedoelde ik ook, vandaar dat ik 'fladdergeloof' tussen aanhalingstekens had staan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die dat heeft. Zijn jullie je daar ook bewust van, dat er zo'n proces gaande is?

Uiteraard. Als mens verander je, dat geldt ook voor je geloof. Ik denk dat het ook goed is als je geloof groeit en verdiept, wat overigens niet wilt zeggen dat elke geloofsverandering positief is. Maar verandering hoort er bij denk ik.

Ik ervaar het ook, toen ik lid werd van dit forum had ik een ander geloof dan toen ik op de basisschool zat. En nu ziet mijn geloof er weer hier en daar wat anders uit dan toen ik net lid werd van dit forum. Anderzijds is het ook wel leuk te zien als ik oude posts van mezelf lees dat ik die verandering ook een beetje kan zien. Of, dat dingen waarvan ik in mijn hoofd heb zitten dat ik daar enorm in veranderd ben, eigenlijk toen er ook al een beetje in zaten en die verandering minder groot is dan ik aanvankelijk dacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid