Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geen idee. Dat weet alleen de Vader. Overigens leven we al 2000 jaar in de eindtijd.

Je ziet veel mensen roepen dat de eindtijd snel te verwachten is, vanwege grote massagraven in de US, Obama\Bush\Poetin\andere sjappie als de antichrist, en ga zo maar door.

In de middeleeuwen, toen mensen dood gingen door de zwarte dood, en een gruwelijk deel van Europa weggevaagd werd, zal dit ongetwijfeld ook besproken worden smile.gif

Dus geen idee. Het kan zijn dat Jezus morgen terug komt, kan ook zijn dat het in 4034 is. Ik zou het alletwee realistisch vinden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop het ergens wel. En ergens ook weer niet.

(Ik had ooit een buurman die niet helemaal 100 % was. Maar wel goed gereformeerd. Er kwamen eens Jehova's Getuigen bij hem aan de deur die vroegen of hij er wel van op de hoogte was dat de wereld zal vergaan. Hij: "Dat doet hij al vanaf het begin." En deed de deur dicht.)

(Je hebt zelfs een computerspel over de Eindtijd ontdekte ik laatst: link )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige mensen wijzen op de verharding en de 'onderlinge liefde' die killer geworden zou zijn. Ik vraag me alleen af of die liefde pakweg een eeuw geleden nou zo veel groter was.En wat oorlogen betreft; de wapens zijn de laatste eeuwen steeds effectiever geworden. We weten ook van meer brandhaarden en rottigheid dan vroeger. Als er tweehonderd jaar geleden in één of ander onbestemd land aan de andere kant van de wereld iets vreselijks gebeurde, dan wisten we het niet.Of in ieder geval minder mensen wisten het.

Dat neemt niet weg dat dingen me aangrijpen, en dat ik me er zorgen over maak. Dat bloedbad in die kerk in Irak, dat raakte me nogal. Ook omdat het niet op zichzelf staat.

Maar ach, in iedere periode zijn er wel aanknopingspunten te vinden voor de eindtijd, en schokkende gebeurtenisen. Mensen blijven klootzakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leven we op dit moment in de laatste fase van de menselijke geschiedenis? Zijn er aanwijzingen dat het zo is?

Jazeker. Al zo'n tweeduizend jaar. yes.gif

Aanwijzingen zie ik niet echt, het is meer dat ik uit de bijbel opmaak dat we in die laatste fase leven en dat veel christenen dat sinds dien ook geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het niet weten. Maar met het idee dat er de laatste tijd zoveel tekenen te zien zijn (meer natuurrampen, minder christelijke waarden, enz.) heb ik helemaal niks. Zoals BookerT al zegt, we zien vooral veel ellende via de media, maar dat wil niet zeggen dat er ook meer ellende is.

Integendeel, als ik mijn levenssituatie vergelijk met die van mensen van honderd jaar (of meer) geleden, denk ik dat het juist heel goed heb. Ik ben opgegroeid in een land waarin niet eens een reële kans bestaat dat er oorlog uitbreekt, waarin niemand hoeft om te komen van de honger, we hebben een politiek systeem dat voor mensenrechten opkomt, ik heb als vrouw net zoveel vrijheid als veel mannen, en de gezondheidszorg heeft me kunnen helpen van aandoeningen waar ik anders de rest van mijn leven last van zou houden... al die dingen zijn behoorlijk uniek, als je ze vergelijkt met de rest van de geschiedenis. Hoezo, tekenen van de eindtijd?

(Neemt natuurlijk niet weg dat de situatie in andere delen van de wereld een stuk slechter is. Maar ik heb niet het idee dat de situatie in het algemeen genomen daar nu slechter is dan vroeger)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Houden we er wel rekening mee dat eindtijddenken een vrij universeel principe is? Het is normaal voor mensen van alle tijden, plaatsen en levensbeschouwelijke achtergronden om te denken dat het einde nabij is. Zoals anderen al aangaven zijn er ook altijd wel aanwijzingen voor te vinden.

Niet met je eens. De finalistische wereldbeschouwing is toch wel vrij typisch voor het Joods-Christelijke paradigma, en daarmee ook overgeleverd in latere wereldbeschouwingen die ergens hun wortels in die religies of de westerse cultuur hebben zitten (Van Islam tot Marxisme). In bijvoorbeeld de oude Griekse religie, of meer Oosterse religies zie je veel meer een cyclische wereldbeschouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet met je eens. De finalistische wereldbeschouwing is toch wel vrij typisch voor het Joods-Christelijke paradigma, en daarmee ook overgeleverd in latere wereldbeschouwingen die ergens hun wortels in die religies of de westerse cultuur hebben zitten (Van Islam tot Marxisme).

Onzin, het christendom is ook met zijn eind der tijden niet bijster origineel. Ragnorok heeft dezelfde basisprincipes (vernietiging van de oude wereld gevolgt door een nieuwe wereld) en is niet geïnspireerd door het christendom. Het hele idee was al afgezaagd voordat Jezus geboren was.

Quote:
In bijvoorbeeld de oude Griekse religie, of meer Oosterse religies zie je veel meer een cyclische wereldbeschouwing.

Waarom zou het einde een christelijk stramien moeten hebben? Cyclische wereldbeschouwingen hebben ook hun eindtijden (meervoud). Het einde hoeft niet altijd (enkel) vernietiging in te houden, het is niet zelden ook een nieuw begin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Onzin, het christendom is ook met zijn eind der tijden niet bijster origineel. Ragnorok heeft dezelfde basisprincipes (vernietiging van de oude wereld gevolgt door een nieuwe wereld) en is niet geïnspireerd door het christendom. Het hele idee was al afgezaagd voordat Jezus geboren was.

Al zou je er nog drie noemen, dat neemt nog steeds niet weg dat er aan dat universele zoals jij noemde heel wat is af te dingen.

Overigens valt daar bij Ragnarok nog wel wat vraagtekens te zetten, dat terzijde.

Quote:

Waarom zou het einde een christelijk stramien moeten hebben? Cyclische wereldbeschouwingen hebben ook hun eindtijden (meervoud). Het einde hoeft niet altijd (enkel) vernietiging in te houden, het is niet zelden ook een nieuw begin.

Dan maak je 'eind'tijd wel een heel rekbaar begrip. Prima, maar wat is dan je punt? Geloof je dat een finalistisch wereldbeeld zoals in dit geval in dit topic over eindtijd te sprake komt universeel is of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

We leven in elk geval aan het einde* van de maatschappij zoals die nu is want we zijn uit onze kleren gegroeid. Er zijn al wat knopen afgesprongen en binnenkort scheuren we er echt uit. Omdat we niet even naar de winkel kunnen gaan om een nieuwe broek (planeet) te kopen zullen we moeten afslanken. Omdat we van nature rupsjenooitgenoegs zijn, gaat dat niet goedschiks, dus het zal kwaadschiks gaan.

* einde is relatief en het is ook ondeuidelijk of grote veranderingen ca 2030, 2050 of 2070 zullen plaatsvinden, maar deze eeuw, dat durf ik wel te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan maak je 'eind'tijd wel een heel rekbaar begrip.

grin: in de tweede post was het al gelijk raak met "we leven al 2000 jaar in de eindtijd" Dat vind ik ook vrij rekbaar, maar inderdaad, mijn categorie eindtijden is vrij rekbaar. Ook areligieuze zaken als WO III, peak-oil en de millenniumbug schaar ik daar onder.

Quote:

Prima, maar wat is dan je punt?

Dat het vrij menselijk is om over Het Einde te denken, en dat het meestal onwaar is (want Het Einde is tot nu toe uitgebleven). Ook in het geval van christenen.

Quote:

Geloof je dat een finalistisch wereldbeeld zoals in dit geval in dit topic over eindtijd te sprake komt universeel is of niet?

nope, maar het is geen uniek eindtijdscenario.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Onzin, het christendom is ook met zijn eind der tijden niet bijster origineel. Ragnorok heeft dezelfde basisprincipes (vernietiging van de oude wereld gevolgt door een nieuwe wereld) en is niet geïnspireerd door het christendom. Het hele idee was al afgezaagd voordat Jezus geboren was.

Er is binnen de academische studie van het Noorse heidendom wel een sterke theorie dat het concept van ragnarok juist wel is ontstaan door contact met christelijke missionarissen en hun ideeënwereld. Dat heeft mogelijk ook invloed gehad op de mythologieën rond de figuur van de god Baldr.

Maar dat terzijde.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of we in de eindtijd leven, weet ik niet, het zou kunnen, maar misschien ook niet.

wat ik wel denk, is dat veel in de bijbel staat over "de laatste dagen

of de tijd is nabij, het duurt niet lang meer."

dat die uitspraken iets te makkelijk aan het ultieme eind gekoppeld worden, terwijl het heel goed mogelijk is dat het voor degene bedoeld was die bepaalde brieven ontvingen, zoals openbaringen, en het is ook heel goed mogelijk dat een groot deel al gebeurd is in 70 n.c

toen Gods oordeel over Jeruzalem kwam en heel veel, misschien wel alles, van wat Jezus zei in mat 24 is uitgekomen.

ik zeg niet dat het zo is, maar ik vind het wel interessant genoeg om te onderzoeken.

dat neemt niet weg dat we nu wel degelijk in de eindtijd zouden kunnen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er is binnen de academische studie van het Noorse heidendom wel een sterke theorie dat het concept van ragnarok juist wel is ontstaan door contact met christelijke missionarissen en hun ideeënwereld. Dat heeft mogelijk ook invloed gehad op de mythologieën rond de figuur van de god Baldr.

Maar dat terzijde.
knipoog_dicht.gif

Grappig, ik heb op school altijd geleerd dat Ragnarok te vergelijken is met de zondvloed, dus zegmaar in het verleden ligt. Dat het ook wel eens een apocalyptisch verhaal zou kunnen zijn was nog nooit in me opgekomen (nu interesseerde de Noordse mythologie me ook niet zo heel erg, dus nadat we dat op school hadden afgesloten heb ik er nooit meer echt iets mee gedaan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid