Spring naar bijdragen

Ontmoeting met 'de Kerk'


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik ben een jongen die niet is opgevoed met geloof en er ook nooit iets mee heeft gehad, totdat ik een man ontmoette in mijn woonplaats. Hij is gelovig geworden na het overleven van een extreem zwaar auto ongeluk en ik heb een urenlang gesprek met hem gehad, puur uit de intresse in het geloof. Door hem ben ik heel erg nieuwschierig geworden naar 'het geloof' en hij heeft me uitgenodigd om een keer naar een dienst te komen. Nu weet ik alleen niet hoe ik dit aan moet pakken. Want, hoe bereid je je op zoiets voor? Wat voor soort kerk is iets voor mij? Wat kun je verwachten?

Zou ik hier misschien hulp bij kunnen krijgen, want ik heb de grootste moeite om allerlei informatie bij elkaar te kunnen vinden (het is zo ontzettend veel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, ik heb weleens gebeden (schrijf ik dat goed zo?), maar dan gaat het op mijn manier. Andere manieren ken ik niet omdat ik er nooit mee in aanraking ben geweest. Ik weet niet hoe het gebed gaat, ik weet niet wat er in diensten gebeurd (wordt er alleen uit de bijbel voorgelezen, wordt er gezongen, gedanst, gepraat, gediscussieerd, etc), ik weet niet goed wat het geloof inhoudt, etc.

Ik geloof dat er iets is tussen hemel en aarde, maar ik zou hier graag veel meer over willen weten.

Ik wil trouwens niemand op z'n ziel / tenen trappen, ik ben oprecht geintresseerd! Maar, ik weet er echt niks vanaf. Ik wil graag weten hoe mensen het beleven, wat het voor mensen inhoudt, hoe mensen ermee omgaan. Een strikt christen die puur leeft volgens de wegen die de bijbel voorschrijft zal ik denk nooit worden, maar ik sluit andere vormen van geloof absoluut niet uit. Ik sta er zelfs voor open.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me bijna geen verkeerde vorm van gebed voorstellen, zolang je maar eerlijk probeert te zijn. En hoe het er in een dienst aan toe gaat, kan echt enorm verschillen per kerk. Overal wordt wel gezongen en overal wordt uit de Bijbel gelezen en wordt er aan de hand daarvan wat gezegd. Verder houden de overeenkomsten zo'n beetje op. Je kunt wat dat betreft beter die persoon die je heeft meegevraagd, vragen of hij het één en ander zou kunnen toelichten. Ik weet zeker dat hij dat met alle plezier zou willen doen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat maakt het inderdaad wat lastiger. widegrin.gif

Dan zou ik eens op zoek gaan naar de website van de kerk waar je heen zou willen gaan. De meeste kerken hebben tegenwoordig wel een website waar je iig wat sfeer kunt proeven. Soms kun je ook ook audio/video-bestanden van een kerkdienst downloaden. En ook kun je meestal wel een mail-adres vinden op een dergelijke site waar je met je vragen heen kunt mailen. knipoog_dicht.gif

Weet je trouwens hoe de kerk heet waar je dan heen zou willen gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat vind ik een moeilijke vraag (vooral omdat ik er zo weinig vanaf weet). Ik zou in ieder geval een kerk willen die mijn manier van geloven accepteerd, al wijkt deze misschien af van hoe andere mensen geloven. Ik ben nu 23 en ik ben nooit 'gelovig' geweest. Ik ben alleen erg bang dat mensen allemaal streng gelovig zijn (vast een krom beeld, omdat ik er niets van weet) en mij niet zullen accepteren. Ik zou denk ik graag willen weten of God mijn leven kan verrijken, of hij mij bij kan / wil staan in moeilijke en mooie tijden, of ik vergiffenis kan krijgen voor m'n zonden. Maar zoals ik al zei, ik zal nooit zo streng gelovig worden dat ik MOET leven volgens de bijbel, maar eerder dat het een toevoeging wordt aan het leven dat ik nu leef.

Is dat duidelijk of moet ik het iets versimpellen? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Malldeux.. ik snap je vertwijfeling. Helemaal.. toen ik voor de eerste keer een dienst van dichtbij zag was bijna alles nieuw voor mij. Ik was toen 21.... nu nog trouwens.

Hoe kom je erachter wat je gelooft? Dat is een beetje een moeilijkere vraag en daar ken ik niet goed genoeg voor, maar er zijn binnen de wereldkerk echt wel mensen die je willen helpen. Priesters of dominees.. wat jij wil.

Ik weet niet waar je ergens woont? Misschien kunnen we je dan helpen zoeken?

Meestal is er na de dienst wel tijd om te kletsen met een geestelijke.. soms moet je dat vooraf even aan de parochie vragen. Of je gaat gewoon wat eerder naar de dienst en kijtk of er een koster oid rondloopt. Die kan je dan vast verder helpen.

Mijn ervaring is dat niemand direct iets van je verwacht.. ik ben (nog) niet gedoopt en blijf dus bijvoorbeeld bij sommige delen wachten. Wel handig misschien is dat je iemand vind die je wat uitleg tijdens de dienst wil influisteren, of waar je met je vragen terecht kan achteraf.

De meeste kerken zijn heel erg open naar buitenstaanders. Ga gewoon eens wat buurten bij verschillende kerken en blijf plakken daar waar het je bevaltsmile.gif

Ook op internet kun je veel vinden.. zoek maar eens op christendom ofzosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst wat gaaf dat je interesse hebt gekregen in het geloof.

En daarnaast kan ik je meegeven dat de genade van God groter is dan de zonde.

Met andere woorden je ontvangt vergeving wanneer je Jezus leert kennen. Hij stierf namelijk voor ons aan het kruis om onder andere onze zonden te vergeven.

We zijn gelovig of niet allemaal zondige mensen wat dat betreft zijn wij ook allemaal gelijk.

Besef me wel dat ik misschien nu wat moeilijk overkom. Mijn advies luidt ook lees wat over het Christendom en er is ook een mooie online bijbel te vinden via google. Typ online bijbel en je krijgt hem al voor je.

En misschien is er iemand anders hier die uit het hoofd weet wat nu heel belangrijke boeken zijn voor mensen die interesse hebben.

Ik heb wel een klein idee (evangelieën die gaan over Jezus (Johannes, Lucas, Mattheus...) en het Bijbelboek Romeinen

Succes ermee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik woon trouwens in Zaandam.

In Zaandam heb je volop keuze: KLIK.

Ik ken de Zaandamse kerkgemeentes en parochies zelf niet, maar kan wel een globale indeling per soort aangeven. Typeringen van de verschillende kerken geef ik a.d.h.v. mijn kennis van en ervaring met deze denominaties (kerksoorten) in het algemeen, en de indruk die ik van diverse Zaandamse kerken heb gekregen via hun websites. Zelf ben ik katholiek, dus daar kan ik ook het meeste informatie over geven.

algemeen

Zoals al eerder in dit topic door iemand gezegd: in alle kerken wordt uit de Bijbel gelezen, gepreekt, gezongen en gebeden (hoe, dat verschilt zeer per kerksoort). Verder is er een collecte voor de kerk of voor het goede doel. Er wordt in verschillende kerken in meer of mindere mate gebruik gemaakt van rituelen (opstaan als de voorganger binnenkomt, kaarsen aansteken, wieroken enz.).

Het geheel/de opbouw van al deze verschillende onderdelen wordt 'liturgie' genoemd. Gedanst en gediscussieerd (‘interactieve preek’) wordt er nooit, behalve in enkele soorten evangelische/pinkstergemeentes (zie hieronder).

Je kunt op de websites van de verschillende kerken, of in het overzicht van het Zaandamse huis-aan-huisblad zien hoe laat je er terecht kunt (op zondag; en bij katholieke kerken ook op zaterdagavond en soms doordeweeks). Je mag altijd bij een dienst/viering* in een gemeente/parochie* aanwezig zijn. Wel zijn er enkele dingen waar je op moet letten als gast:

* het eerste is de protestantse/evangelische term, het tweede de katholieke

gedrag als gast

Vraag voor aanvang even om een (gasten)boekje, blaadje o.i.d. waaruit je de orde van dienst kunt volgen en de liederen mee kunt zingen indien van toepassing. Misschien wil er iemand naast je zitten om wat aanwijzingen te geven. Ga ergens halverwege of iets verder voorin zitten, zodat je goed ziet wat er gebeurt en je het staan/zitten van de mensen voor je kunt volgen. Katholieken knielen ook wel eens (er zijn dan knielbankjes en bijbehorende kussentjes); dan mag je blijven zitten als je daaraan liever niet meedoet.

Tijdens de dienst/viering: je kunt eigenlijk niets fout doen, als je zit en opstaat wanneer de anderen dat ook doen (als iedereen het doet, anders mag je ook blijven zitten) en als je niet aan het Avondmaal of ter Communie gaat (zie hieronder). Als je wilt & kunt, mag je meezingen. Neem wat muntgeld mee voor de collecte.

kleding

In alle onderstaande kerken kun je in je gewone kleding terecht (kleding die je ook naar school of kantoor zou dragen). Er zijn enkele basisregels (die ook op de meeste scholen gelden): geen mouwloze shirts, geen onbedekte buik/onderrug of geen korte broek/minirokje. En als man draag je in de kerk geen hoofddeksel.

Hou er rekening mee dat er in grote, oude kerkgebouwen vanwege de toch al enorme stookkosten geen temperatuur van 20 graden aangehouden wordt in het koude jaargetijde. In bijv. veel katholieke kerken is het heel normaal om je jas aan te houden.

Wil je naar een ‘zwarte kousen-kerk’* in de omgeving van Zaandam, dan kun je als man het beste een overhemd, evt. jasje en een nette (niet-spijker)broek dragen, en als vrouw een rok/jurk tot minimaal op de knie en hoofdbedekking (hoed, nette pet of hoofddoekje).

* eigenlijk is dit niet zo'n vriendelijke term, maar (helaas) wel het bekendste bij buitenstaanders. De officiële term die meestal wordt gebruikt, is: bevindelijk-gereformeerde kerk. In het onderstaande overzicht komt dit type niet voor.

contact met gemeente-/parochieleden

Misschien heb je voor aanvang van de dienst al iemand ontmoet (zie ‘gedrag als gast’). Aan hem/haar kun je na afloop natuurlijk vragen stellen. Tijdens zou ik gewoon ogen en open wijd openhouden smile.gif en niet te veel praten/fluisteren (dat kan storend zijn voor anderen).

Als er naderhand koffie geschonken wordt of als er mensen blijven ‘hangen’ voor de kerk na de dienst of viering, kun je daar met de voorganger/celebrant* of andere mensen spreken. Als je zegt dat je nieuw bent en graag wat wilt weten over de kerk en het geloof, zullen ze je graag ter wille zijn (zelf, of door je door te verwijzen naar de juiste persoon).

Blijft er niemand ‘hangen’, wacht dan even op de voorganger/celebrant (of bel deze later op voor een gesprek). Wellicht kun je ook de koster (degene die de praktische dingen regelt) te spreken krijgen.

Vaak liggen er achterin de kerk informatieblaadjes over het geloof en de kerk (specifieke gemeente of parochie waar je bent en kerk in het algemeen). Altijd leuk en nuttig om mee te nemen! Maar op internet vind je ook een schat aan informatie.

* het eerste is de protestantse/evangelische term, het tweede de katholieke

De aanwezige kerken in Zaandam (volgens de link bovenaan in deze post):

* hervormd/gereformeerd (calvinistisch):

Ze kenmerken zich o.h.a. door (tamelijk of heel) sobere diensten, veel nadruk op de verkondiging (preek) en door het zingen van psalmen en gezangen (samenzang m.b.v. orgel). Strengheid varieert zeer, van erg vrijzinnig tot ‘zwarte-kousenkerken’ (maar die zitten er denk ik in Zaandam niet). In de strengere kerkgemeentes, o.a. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv), is er vaak ook een middagdienst (dus 2 diensten/zondag).

De lengte van een dienst varieert per soort, meestal tussen 1 en 1,5 uur, bij de 'zwaardere' kerken kan het 2 uur zijn.

Meestal is er geen Avondmaalsdienst (delen van brood en wijn, vgl het Laatste Avondmaal van Christus). Als dat er toevallig wel is, ga je als niet-gedoopte het beste niet aan, zelfs niet als je (in een vrijzinnige kerk) expliciet wel wordt uitgenodigd. Je kunt gewoon blijven zitten terwijl anderen (soms iedereen, soms een deel van de gemeente) naar voren gaan.

- Protestantse Kerk in Nederland - Protestantse Gemeente Zaandam (‘mainstream’ protestants)

- Christelijke Gereformeerde Kerken - Menorah-Zaanstad (‘mainstream’ protestants)

- Gereformeerde Kerken vrijgemaakt – Zaankerk (‘streng in de leer, los in de kleer’)

* katholiek:

De viering vindt plaats op zaterdagavond en/of zondagochtend (in principe hetzelfde, je gaat dus naar één van deze vieringen en niet beide). Een rijke liturgische traditie, die echter niet in elke parochie tot zijn recht komt. Sommige parochies zijn erg vrijzinnig en lijken in hun liturgie tamelijk veel op de vrijzinnige protestantse kerkgemeenten. Zij zijn eigenlijk niet representatief voor de katholieke Kerk wereldwijd. Andere parochies zijn traditioneel en daar zul je meer zien hoe het in de Wereldkerk aan toegaat (overal heeft de Mis, ongeacht land of taal, namelijk in principe dezelfde opbouw). Bij traditionele parochies Latijnse elementen in de Mis (maar overal is een vertaling van beschikbaar). Veel kortere preek dan in calvinistische kerken; daar ligt de nadruk ook niet zo op. De grootste nadruk ligt op de Eucharistie (lijkt qua uiterlijk veel op Avondmaalsviering en vindt elke week plaats). Koorzang en/of samenzang (meestal m.b.v. orgel of piano).

De lengte van een viering is ca. 1 uur (doordeweeks ca. een half uur).

Als niet-katholiek ga je niet ter Communie (vgl. aangaan aan het Avondmaal, hierboven). Je kunt blijven zitten of naar voren lopen met voor je borst gekruiste armen en de priester om een zegen vragen (in vrijzinnige parochies niet doen; daar kennen ze dit niet en zullen ze je dan misschien toch de Communie aanreiken).

- Rooms Katholieke Kerk - H. Maria Magdalena (waarschijnlijk vrijzinnig)

- Rooms Katholieke Kerk - St. Bonifatiuskerk (waarschijnlijk traditioneel)

- Rooms Katholieke Kerk – St Josef (staat niet op die site) (vrijzinnig)

* evangelisch/pinkster/baptist:

Veel nadruk op persoonlijke ervaring en ‘levendigheid’ van de dienst. Veel samenzang (opwekkingsliederen; vaak met moderne instrumenten), veel nadruk op de preek (net als bij de calvinisten, maar wel met nogal andere geloofswaarden/theologie). Avondmaal: zie opmerkingen bij calvinistische kerkgemeenten hierboven. In sommige gemeenten van deze categorie is het gewoon om op individuele basis dingen te doen, bijv. op te staan, ‘Halleluja’ te roepen, te klappen, handen in de lucht te doen enz. Dit is in de andere kerksoorten niet gebruikelijk.

De lengte van een dienst kan aanzienlijk zijn, soms wel 2,5 uur. Maar ik heb niet genoeg ervaring met dit soort kerk om te weten of er ook (veel) kortere diensten van bijv. een uur zijn. Evangelische users kunnen dat misschien even aanvullen? smile.gif

- jeugdkerk - Youth Challenge

- Doopsgezinde Gemeente - De Vermaning

- Evangelie Gemeente De Deur Nederland - De deur

- Pinkstergemeente - Ichtus Pinkstergemeente Zaandam

* overige christelijke Kerken/kerkgemeenten; klein in Nederland:

- Vereniging van Orthodoxen - Heilige Nikolaas van Myra (zeer rijke liturgie met veel rituelen, die lang duurt (ca. 2 uur); qua geloof/theologie op detailkwesties na vergelijkbaar met de traditionele katholieke parochies)

- Nieuw-Apostolische Kerk in Nederland - Gemeente Zaandam

- Evangelisch-Lutherse gemeente - Evangelisch Lutherse Gemeente Zaandam

niet-christelijke gemeenten

Er zijn bepaalde onderdelen van het geloof die in het algemeen als typerend voor het christendom worden beschouwd. Bijvoorbeeld: God is de Drie-Eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest); Jezus Christus is zowel God (de Zoon) als mens. De volgende gemeenten geloven niet in één of meer van die geloofsonderdelen. Dus als je het christendom wilt ontdekken, zou ik hen niet opzoeken, ook al beschouwen ze zichzelf wel als christelijk)

- Leger Des Heils - Korps Zaandam

- Zevende-dags Adventisten - Doopsgezinde Kerk

(- Jehova’s getuigen; deze zitten niet specifiek in Zaandam, maar komen er waarschijnlijk wel langs de deur)

Nou, een heel verhaal! Hopelijk heeft het je wat meer informatie en moed gegeven om eens te gaan kijken bij iets waar jouw interesse naar uitgaat! Zou leuk zijn als je later hier laat horen hoe je het gevonden hebt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

niet-christelijke gemeenten

- Leger Des Heils - Korps Zaandam

Waarom zijn ze niet christelijk volgens jou? smile.gif

Ik ken niet de ins en outs van hun theologie, maar meen dat ze wel christelijk zijn. Zo geloven ze in de drie eenheid, twee naturenleer, enz. naar ik meen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk, Olorin, omdat het Leger niet het doopsel toedient, ook niet aan volwassenen. En het doopsel wordt toch wel duidelijk genoemd in de geloofsbelijdenissen.

Ok, wist ik niet. Maar ik lees (na wat googlen) hier dat ze de sacramenten wel erkennen, maar dat ze vanuit het beginsel van oa. een evangelisatiepost te zijn ipv een kerk, niet de sacramenten verstrekken. link

Nu, daar kan van mening over verschilt worden over wat ze daar zeggen, maar ze zeggen er wel expliciet de sacramenten te erkennen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik het idee dat je het Leger in twee gedeelten kunt splitsen: het welzijnswerk en het kerkelijk gebeuren. En voor zover ik zie lijkt het kerkelijk gebeuren wel degelijk behoorlijk volwaardig te zijn, met normale evangelisch aandoende vieringen, waarbinnen de hiërarchie van het Leger net zo strikt geldt, met haar eigen voorschriften en gewoonten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok, wist ik niet. Maar ik lees (na wat googlen) hier dat ze de sacramenten wel erkennen, maar dat ze vanuit het beginsel van oa. een evangelisatiepost te zijn ipv een kerk, niet de sacramenten verstrekken.

Nu, daar kan van mening over verschilt worden over wat ze daar zeggen, maar ze zeggen er wel expliciet de sacramenten te erkennen.
smile.gif

OK, dus in die zin (en ook als ze de Drie-Eenheid en de twee naturen (God en mens) van Jezus erkennen) zijn ze christelijk. Maar sacramenten toedienen is wel een onmisbaar onderdeel van een kerkgemeente IMO; als je als niet-christen zoekt, is het niet evident om dat bij het Leger des Heils te doen (al is er absoluut niets op tegen om met leden van hen samen te werken in (vrijwilligers)werk voor armen en behoeftigen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zijn ze niet christelijk volgens jou?
smile.gif

Ik ken niet de ins en outs van hun theologie, maar meen dat ze wel christelijk zijn. Zo geloven ze in de drie eenheid, twee naturenleer, enz. naar ik meen.

Ze zijn inderdaad christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid