Spring naar bijdragen

kerken in Leiden


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Elke zondag in de Hooglandse kerk is er een viering. En wat CvW zegt is waar; de Ekklesia is een hypervrijzinnig Oosterhuis-gebeuren waar het woord God eigenlijk zelden genoemd wordt, en waar verdacht veel oudjes zitten in plaats van studenten. Ik denk op zich dat het voor Iria gezien haar studie wel een interessant fenomeen is, dat wel.

Ik hoorde eigenlijk een beetje de zelfde klachten over de universitaire parochie hier (waar ik nooit geweest ben want hun missen vielen samen met onze roleplay-avonden en ik ben nerd genoeg om te weten wat te kiezen widegrin.gif). Nu heb ik wel het idee dat mijn allergie voor vrijzinnigheid niet zo groot is als die van een aantal andere crediblers hoor. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

In Leiden hebben ze ze volgens mij ook, in Katwijk wel meer dan een. Maar welke in Leiden een hoedjeskerk is, ik weet het niet precies.

Anders zit er hier tegenover mijn huis wel één. Hartstikke leuk hoedjes kijken op zondagochtend vanuit mijn raam. Maarja, das dus wel in Alphen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Leiden hebben ze ze volgens mij ook, in Katwijk wel meer dan een. Maar welke in Leiden een hoedjeskerk is, ik weet het niet precies.

In Leiden zelf niet écht hoor, de Marekerk is wel een beetje de max hier en daar heeft niet iedereen een hoed op. Ik zit daar zelfs regelmatig in t-shirt en spijkerbroek en ik ben er nog nooit op aangesproken. In Leiderdorp zit wel een GerGem.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het was ook geen helemaal serieuze opmerking, ik vind eigenlijk echt zowat elke vorm van geloofsbeleving interessant, daarin maak ik eigenlijk geen strikt onderscheid tussen het deel van mij dat observeert als wetenschapper en het deel van mij dat participeert als gelovige. Beide invalshoeken zijn altijd wel enigszins aanwezig denk ik, de verhouding varieert gewoon. Ik vertel wel eerlijk dat ik zelf katholiek ben en niet op zoek ben daar verandering in te brengen, maar wel oprecht interesse heb in andere geloofsbelevingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, eigenlijk zeg ik al een half uur dat ik naar bed ga en dat ga ik dadelijk ook doen, a suitable boy laat je nu eenmaal geen uren op je wachten, maar na jouw vraag zit ik me wel iets af te vragen. Denk je dat ik er verkeerd aan doe, "uitstapjes" naar kerken waar ik niet toe behoor, noch de wens heb ertoe te behoren, gewoon omdat ik het reuze interessant vind? Want als je werkelijk denkt dat dat niet de juiste ingesteldheid is om me in een geloofsgemeenschap te begeven, hoor ik dat graag en vind ik dat wel iets om rekening mee te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

weet ik niet. Als het puur academische observatie zou zijn, zou ik het niet doen. Maar ik heb er zelf geen enkele moeite mee om naar het middaggebed in een moskee te gaan, of naar een gereformeerde dienst, vanuit gelovige betrokkenheid.

Maar het lijkt me persoonlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmnee, het is niet puur academische observatie, ik heb ook echt als gelovige veel gehad aan contact met niet-katholieke en niet-christelijke geloofsgemeenschappen. Maar het is wel zo dat ik als agnostische vergelijkende godsdienstwetenschapster wel een beetje die gewoonte gekregen heb om in de stoel van de neutrale academica te gaan zitten, het is denk ik wel een goed idee me bewust te zijn van die gewoonte en me af te vragen om welke redenen ik op een welbepaald moment naar een welbepaalde kerk ga. Goed dat je me dat even helder voor ogen gebracht hebt, dankje.

En nu bed en boek enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
smile.gif Dat neem ik aan van wel. Maar we gaan vreselijk off-topic, VNV nation is uitgespeeld, ik krijg het koud zo met blote voeten uit bed, en ik heb nog ruim 1300 pagina's te gaan, dus ondanks het knagende schuldgevoel zeg ik toch maar gedag voor vandaag.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik post het even hier. Omdat het kan. Omdat ik geen zin heb op verder naar beneden te scrollen. Als het in een ander topic moet dan mag de betweter in kwestie dit even verplaatsen.

CvW. Ik vind het leuk dat je mij spamt over Brigitte Kaandorp, aan wie ik zelfs weleens een roze koek heb aangeboden na een optreden, want zo'n ontzettende Brigitte Kaandorp-groupie ben ik. Alleen ik wil graag terugspammen. Kan dat ook?

En nu moet ik dringend naar bed, aju.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik herinner me geloof ik dat ik al eens eerder van iemand (HW, kan dat?) hoorde dat die studentenekklesia bepaald geen aanrader is.

Van mij knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Maar één keer erheen zal je niet dood aan gaan
smile.gif
Je zal je wellicht alleen ergeren
knipoog_dicht.gif

Inderdaad, misschien toch wel goed er eens te gaan kijken yes.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ok, eigenlijk zeg ik al een half uur dat ik naar bed ga en dat ga ik dadelijk ook doen, a suitable boy laat je nu eenmaal geen uren op je wachten

Quote:

ik heb nog ruim 1300 pagina's te gaan

Bwaaah, en ik maar denken: Olorin?! devil.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ga zelf naar de St. Lodewijk in Leiden en af en toe naar de St. Joseph. In de laatste kerk hebben ze ook Pater Pio gebedsvieringen de eerste zaterdag van de maand. Die "snor" is overigens pastoor Smith, die mijn inziens niet saai is, maar vooral heel droog. Kapelaan Remery schijnt theologisch wat beter onderlegd te zijn. Heeft ook een studie in Rome gehad. Pastoor Smith schijnt daarentegen historisch beter onderlegd te zijn.

Ik ging eerst naar de Hartebrug naar Ton Peters ofm, maar dat vond ik toch minder dan de St. Lodewijk en St. Joseph. Mijn inziens zijn de laatste wat orthodoxer dan de Hartebrug. O.a. omdat ze in de st. Lodewijk om 10 uur een Latijnse Mis hebben....De overige(n) RKK kerken ken ik niet echt in Leiden.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kapelaan Remery schijnt theologisch wat beter onderlegd te zijn. Heeft ook een studie in Rome gehad. Pastoor Smith schijnt daarentegen historisch beter onderlegd te zijn.

In ieder geval heeft pastoor Smith ongeveer de welsprekendheid van een rododendron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die "snor" is overigens pastoor Smith, die mijn inziens niet saai is, maar vooral heel droog.

Wat is het verschil precies?

Ik heb ooit een lezing van hem gehoord over het opzetten van een Alpha-cursus; ik herinner met niet dat het saai was, wel gewoon to the point. Maar dat is al lang geleden (dus ik weet er bepaald niet alles meer van, ook niet qua sfeer enzo op die dag) en bovendien was het geen preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid