Spring naar bijdragen

Dood en opstanding


Aanbevolen berichten

Over het algemeen gelooft men dat eens, aan het einde der tijden, de doden letterlijk uit hun graven zullen verrijzen. Het is echter duidelijk, dat de Bijbel hierover iets geheel anders leert. Ten diepste zijn dood en opstanding namelijk gééstelijke gebeurtenissen, want vlees en bloed zullen het Koninkrijk Gods niet beërven schreef Paulus. Vóórdat de lezer beweert, dat het niet waar is, wijs ik op Johannes 5.24, waar Jezus tegen zijn hoorders zei:

’Voorwaar, voorwaar,Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven’

En ook Paulus spreekt in dezelfde termen, als hij schrijft:

’Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten’

Dit gaat dus over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vernam uit andere posts dat u het forum zou verlaten. Goed om te zien als users beslissen om toch te blijven smile.gif

Quote:
Over het algemeen gelooft men dat eens, aan het einde der tijden, de doden letterlijk uit hun graven zullen verrijzen.

Ja.

Quote:
Het is echter duidelijk, dat de Bijbel hierover iets geheel anders leert. Ten diepste zijn dood en opstanding namelijk gééstelijke gebeurtenissen, want vlees en bloed zullen het Koninkrijk Gods niet beërven schreef Paulus.

Heeft u daar bijbelteksten van?

Quote:
Vóórdat de lezer beweert, dat het niet waar is, wijs ik op Johannes 5.24, waar Jezus tegen zijn hoorders zei:

?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢Voorwaar, voorwaar,Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

Dat kan toch? Hoe is Elia ten hemel gerezen? Als ziel, of met lichaam? Indien dat eerste, waarom kon Elisa hem dan zien?

Quote:
En ook Paulus spreekt in dezelfde termen, als hij schrijft:

?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

Dit gaat dus over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding!

Ah, dit citaat. Waarom zou dit niet over een vleselijk opstanding kunnen gaan? Slaapt een geest, of een vleselijk lichaam? Indien dat eerste, hoe kan een geest slapen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over het algemeen gelooft men dat eens, aan het einde der tijden, de doden letterlijk uit hun graven zullen verrijzen. Het is echter duidelijk, dat de Bijbel hierover iets geheel anders leert. Ten diepste zijn dood en opstanding namelijk gééstelijke gebeurtenissen, want vlees en bloed zullen het Koninkrijk Gods niet beërven schreef Paulus. Vóórdat de lezer beweert, dat het niet waar is, wijs ik op Johannes 5.24, waar Jezus tegen zijn hoorders zei:

’Voorwaar, voorwaar,Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven’

En ook Paulus spreekt in dezelfde termen, als hij schrijft:

’Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten’

Dit gaat dus over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding!

Inderdaad mensen zouden een opstanding in de hemel krijgen:

(Johannes 14:2-3)  In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Anders zou ik het U hebben gezegd, want ik ga heen om een plaats voor U te bereiden. 3 En wanneer ik heenga en een plaats voor U bereid, kom ik terug en zal U thuis bij mij ontvangen, opdat ook GIJ moogt zijn waar ik ben.

Nu is de vraag ,wat gaan ze daar doen in de hemel,rijstpap met gouden lepeltjes eten?

U als Bijbelkenner zult wel beter weten denk ik!Wat is voor een beperkt aantal mensen in het vooruitzicht gesteld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over het algemeen gelooft men dat eens, aan het einde der tijden, de doden letterlijk uit hun graven zullen verrijzen. Het is echter duidelijk, dat de Bijbel hierover iets geheel anders leert. Ten diepste zijn dood en opstanding namelijk gééstelijke gebeurtenissen, want vlees en bloed zullen het Koninkrijk Gods niet beërven schreef Paulus. Vóórdat de lezer beweert, dat het niet waar is, wijs ik op Johannes 5.24, waar Jezus tegen zijn hoorders zei:

’Voorwaar, voorwaar,Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven’

En ook Paulus spreekt in dezelfde termen, als hij schrijft:

’Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten’

Dit gaat dus over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding!

Dat vlees en bloed het koninkrijk niet beërven, houdt in dat de onbekeerde mens geen eeuwig leven heeft.

Slechts de mensen die Jezus Christus aannemen als Heer, worden opnieuw geboren en beërven het eeuwige leven.

De andere Bijbelteksten die je citeert, zeggen andere dingen dan je suggereert. Inderdaad is er een geestelijke opstanding, maar die sluit een lichamelijke opstanding niet uit. Er is zowel een geestelijke als een lichamelijke opstanding.

Matth. 27

51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

Joh. 5

28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, zijn al geestelijk opgestaan. De lichamelijke opstanding (in een verheerlijkt lichaam) zal nog volgen.

Kol. 2

12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Morphogenesis,

Ik hoef eigenlijk geen andere teksten aan te halen, want in de tekst die ik citeerde, zei Jezus toch, dat zij die zijn woord hoorden en in Hem geloofden, die Hem gezonden had, niet in het oordeel zouden komen en overgegaan zijn uit de dood in het leven. Op dat moment dus, tijdens hun fysieke leven! Ik geef onmiddelijk toe, dat het niet gemakkelijk te begrijpen is, maar de Schrift ziet ons, fysiek levende mensen tóch als doden. Geestelijk doden wel te verstaan! Paulus schreef zelfs, dat aan doden het evangelie is verkondigd. En zei Jezus niet in de gelijkenis van de verloren zoon: Hij was dood en is weder levend geworden? Hij sprak hier toch niet over een lichamelijke dood en opstanding?


Samengevoegd:

Morphogenesis,

Ik zie het laatste punt van uw reactie over het hoofd, namelijk de tekst:

Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten'

Ik denk dat het hier niet over een vleselijke opstanding gaat, maar ook over een geestelijke opstanding. Het 'slapen'van de Geest is volgens Paulus kennelijk te vergelijken met een doodstoestand, want als de Geest in een sterfelijk lichaam woont, is Hij onderworpen aan de beperkheid van ons lichaam der zonde. Paulus vergeleek dit met een slaap des doods!


Samengevoegd:

Op vrijdag 27 augustus 2010 19:15:41 schreef Aimé het volgende:

Quote:
Inderdaad mensen zouden een opstanding in de hemel krijgen:

(Johannes 14:2-3)  In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Anders zou ik het U hebben gezegd, want ik ga heen om een plaats voor U te bereiden. 3 En wanneer ik heenga en een plaats voor U bereid, kom ik terug en zal U thuis bij mij ontvangen, opdat ook GIJ moogt zijn waar ik ben.

Ik weet niet, of wij dit zo moeten opvatten! In elk eval gaat het in de betreffende tekst over geestelijk doodstoestand, waarin wij verkeren en een geestelijk opstanding daaruit!

Quote:
Nu is de vraag ,wat gaan ze daar doen in de hemel,rijstpap met gouden lepeltjes eten?

Daar ga ik niet op in.

Quote:
U als Bijbelkenner zult wel beter weten denk ik!Wat is voor een beperkt aantal mensen in het vooruitzicht gesteld?

Dat weet ik nog niet zo net!


Samengevoegd:

Op zaterdag 28 augustus 2010 14:14:18 schreef Eulogía het volgende:

Quote:
Dat vlees en bloed het koninkrijk niet beërven, houdt in dat de onbekeerde mens geen eeuwig leven heeft.

Slechts de mensen die Jezus Christus aannemen als Heer, worden opnieuw geboren en beërven het eeuwige leven.

Paulus, de apostel der heidenen, leert dat wie in Christus Jezus gelooft, gerechtvaardigd wordt(Galaten 2.16)Met dit geloof bedoelde hij het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, óók in onszelf woont. Dat is dus veel méér, dan Jezus Christus aannemen als Heer. Nu wóónt de Christus immers in ons!

Quote:
De andere Bijbelteksten die je citeert, zeggen andere dingen dan je suggereert. Inderdaad is er een geestelijke opstanding, maar die sluit een lichamelijke opstanding niet uit. Er is zowel een geestelijke als een lichamelijke opstanding.

In deze tekst gaat het alleen over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding.Niet over de lichamelijke opstanding, dus liever ga ik hier niet op in, wnat dan wijken we van het onderwep af.

Quote:
Matth. 27

51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

Joh. 5.28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Dit gaat niet over de tekst, die we bespreken, dus ga ik er liever niet op in.

Quote:
Mensen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer, zijn al geestelijk opgestaan. De lichamelijke opstanding (in een verheerlijkt lichaam) zal nog volgen.
Ik beperk mij liever tot de bespreking van Johannes 5.24

Kol. 2.12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.

Deze tekst zou er mee te maken kunnen hebben,want hier betreft het ook een geestelijke dood en opstanding. De lezers waren immers ook niet letterlijk begraven, maar net zoals Paulus in Romeinen 6 schreef:

'Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens wandelen zouden....dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde'

Paulus had het hier ongetwijfeld over een mystieke dood en niet over de lichamelijk dood. Hetzelfde geldt voor het kruisigen van ons vlees, wat ook niet letterlijk kan worden begrepen, maar wel degelijk btekenis heeft. Ook wij moeten ons vlees met zijn hartstochten en begeerten kruisigen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Morphogenesis,

Ik hoef eigenlijk geen andere teksten aan te halen, want in de tekst die ik citeerde, zei Jezus toch, dat zij die zijn woord hoorden en in Hem geloofden, die Hem gezonden had, niet in het oordeel zouden komen en overgegaan zijn uit de dood in het leven. Op dat moment dus, tijdens hun fysieke leven! Ik geef onmiddelijk toe, dat het niet gemakkelijk te begrijpen is, maar de Schrift ziet ons, fysiek levende mensen tóch als doden. Geestelijk doden wel te verstaan! Paulus schreef zelfs, dat aan
doden
het evangelie is verkondigd. En zei Jezus niet in de gelijkenis van de verloren zoon: Hij was dood en is weder levend geworden? Hij sprak hier toch niet over een lichamelijke dood en opstanding?

Geestelijk dood zijn we wanneer we Jezus offer niet aannemen. Ik denk dat u de woorden 'dood' die in de Bijbel staat, te letterlijk neemt. Als Jezus tegen Nicodemus zegt dat hij opnieuw geboren word, dan bedoeld Jezus niet dat hij opnieuw gebaard moet worden. Ofwel, Jezus sprak in spreekwoordelijke taal. Zo ook wanneer Hij het in de gelijkenis van het verloren zoon zegt dat hij dood was en weer levend geworden is.

Op uw andere reactie reageer ik later.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 28 augustus 2010 20:44:25 schreef Morphogenesis het volgende:

Quote:
Geestelijk dood zijn we wanneer we Jezus offer niet aannemen.

Dat staat nergens in de Bijbel, denk ik! Paulus, de apostel die uitdrukkelijk aan ons schreef, heeft dit nooit geleerd. Hij schreef wel, dat God de Geest die in Jezus was, ook heeft uitgezonden in onze harten (lees Galaten 4.4-7). Wie dat niet gelooft, is geestelijk dood

Quote:
Ik denk dat u de woorden 'dood' die in de Bijbel staat, te letterlijk neemt. Als Jezus tegen Nicodemus zegt dat hij opnieuw geboren word, dan bedoeld Jezus niet dat hij opnieuw gebaard moet worden. Ofwel, Jezus sprak in spreekwoordelijke taal. Zo ook wanneer Hij het in de gelijkenis van het verloren zoon zegt dat hij dood was en weer levend geworden is.

Dat ben ik volkomen met u eens, zo zie ik het ook! En over déze dood gaat het uiteindelijk in de Bijbel. En over een opstanding uit déze geestelijke dood. Dat kunnen we duidelijk lezen in Johannes 5.24, de tekst die we hier bespreken.

Quote:
Op uw andere reactie reageer ik later.

Graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit gaat niet over de tekst, die we bespreken, dus ga ik er liever niet op in.

De tekst is juist erg belangrijk in relatie tot de stelling.

Quote:

Paulus, de apostel der heidenen, leert dat wie in Christus Jezus gelooft, gerechtvaardigd wordt(Galaten 2.16)Met dit geloof bedoelde hij het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, óók in onszelf woont. Dat is dus veel méér, dan Jezus Christus aannemen als Heer. Nu wóónt de Christus immers
in
ons!

Ãls iemand Jezus Christus aanneemt als Heer, komt de Heilige Geest van God inderdaad in de gelovige wonen.

Quote:

In deze tekst gaat het alleen over de geestelijke dood en over de geestelijke opstanding.Niet over de lichamelijke opstanding, dus liever ga ik hier niet op in, wnat dan wijken we van het onderwep af.

Bedoelde je met de OP dat er in het geheel geen lichamelijke opstanding is, of bedoelde je dat deze van minder belang is? Als het tweede het geval is, kunnen we het inderdaad buiten beschouwing laten, maar als het eerste het geval is, is er sprake van een andere leer dan de Bijbel en is het juist belangrijk om het wel te beschouwen. Dan mag je het niet zomaar negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Morphogenesis,

Ik zie het laatste punt van uw reactie over het hoofd, namelijk de tekst:

Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten'

Ik denk dat het hier niet over een vleselijke opstanding gaat, maar ook over een geestelijke opstanding.

U gelooft dus dat het zowel een vleselijk als òòk geestelijke opstanding betreft? smile.gif

Wellicht interessant om te lezen: link

Quote:
Het 'slapen'van de Geest is volgens Paulus kennelijk te vergelijken met een doodstoestand, want als de Geest in een sterfelijk lichaam woont, is Hij onderworpen aan de beperkheid van ons lichaam der zonde. Paulus vergeleek dit met een slaap des doods!

Ik ben van mening dat mijn geest onderworpen is aan mijn zonden, maar niet dè Geest knipoog_dicht.gif Die staat daar ruim boven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 30 augustus 2010 01:32:23 schreef Eulogía het volgende:[/b]

Quote:
De tekst is juist erg belangrijk in relatie tot de stelling. Ãls iemand Jezus Christus aanneemt als Heer, komt de Heilige Geest van God inderdaad in de gelovige wonen.

Ik geloof niet, dat ik een 'stelling'heb aangegeven, maar een verklaring van de tekst! Maar als u zegt, dat als we Jezus Christus aannnemen als Heer, de Heilige Geest in ons komt wonen, hoe kan Paulus ons dan aanraden, om de Christus niet meer naar het vlees (als Jezus)te kennen? (2 Kor.5.16)Paulus leert, dat wij zonen van God mogen zijn, als we geloven, dat de Geest die in Jezus woonde, óók in onszélf woont. In Galaten 4. 26 schreef hij immers:

'Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'

Dat is dus door het geloof, dat Gods Geest in ons woont! En alleen door dit geloof, wordt de mens gerechtvaardigd (Galaten 2.16).

Quote:
]Bedoelde je met de OP dat er in het geheel geen lichamelijke opstanding is, of bedoelde je dat deze van minder belang is? Als het tweede het geval is, kunnen we het inderdaad buiten beschouwing laten, maar als het eerste het geval is, is er sprake van een andere leer dan de Bijbel en is het juist belangrijk om het wel te beschouwen. Dan mag je het niet zomaar negeren.

Ik heb niets bedoeld, wat buiten deze woorden van Jezus omgaat.Hij zei tegen zijn hoorders, dat zij, als zij in Hem geloofden en in Hem, die Jezus gezonden had, eeuwig leven hébben (tegenwoordige tijd) en dus niet in het oordeel komen, want zij zijn overgegaan uit de dood in het leven.


Samengevoegd:

Op maandag 30 augustus 2010 07:22:29 schreef Morphogenesis het volgende:[/b][/url]

Quote:
U gelooft dus dat het zowel een vleselijk als òòk geestelijke opstanding betreft?
smile.gif

Wellicht interessant om te lezen:

Paulus leert, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet zullen be-erven!

]

Ik ben van mening dat mijn geest onderworpen is aan mijn zonden, maar niet dè Geest
knipoog_dicht.gif
Die staat daar ruim boven
smile.gif

Deze opmerking begrijp ik niet zo goed. Ik weet niet, wat u ermee bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid