Spring naar bijdragen

Wat geloven christenen over Jezus?


Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

Ik wil graag de hoofdpunten weten waarin een christen geloof, een aantal leerstellingen van het christendom.

Ook heb ik een vraag:

Ziet het Christendom Jezus als de enige zoon van God, of wordt Jezus net zo gezien als Adam als 1 van de zonen van God, omdat in de bijbel gezegd wordt dat we allemaal kinderen zijn van God.

Alvast bedankt, k hoop dat iemand mij een antwoord hierop kan geven.

Groet,

Barbara van Loo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat dacht je van de Twaalf Artikelen?

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.

En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;

die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;

die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;

op de derde dag opgestaan uit de doden;

opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;

vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in de Heilige Geest.

Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;

vergeving van de zonden;

opstanding van het vlees;

en een eeuwig leven.

Die moet je tevens accepteren als je je registreert op het forum, volgens Credible is dit de beschrijving voor 'christen zijn'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die moet je tevens accepteren als je je registreert op het forum, volgens Credible is dit de beschrijving voor 'christen zijn'.

Je hoeft niet per se christen te zijn om je hier te registreren, maar wel respect hebben voor het christendom en christenen (als in, gedraag je een beetje knipoog_dicht.gif)

Even voor de duidelijkheid puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord maar is nog geen voldoening voor mij ik heb na aanleiding van je antwoord nog 3 vragen.

-Dus het Christendom leert dat Jezus de enige zoon is van God? Maar hoe zit het dan met Adam want die werd ook een zoon van God genoemd en Israel wordt de eerstgeborene genoemd, waarom heeft jezus dan een speciale aanduiding als de enige zoon van god.. Wat is het verschil van Jezus tenopzichte van Adam. En waarom wordt dat verschil gemaakt.

-Wat is de reden volgens het Christendom dat Jezus aan het kruis is gestorven, voor wat is hij gestorven, waarom moest dat gebeuren.

-Christenen hebben toch verschillende interpretaties over het geloof daarom vraag ik me dus echt af wat het christendom leert. Niet wat de christen zelf volgt. Om dat het dus verschillende interpretaties zijn. Het algemene Christendom wat leert die. Dan heb ik het dus niet over Jehovah getuigen maar de doorsnee Christen de meerderheid.

Bedankt!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je hoeft niet per se christen te zijn om je hier te registreren, maar wel respect hebben voor het christendom en christenen (als in, gedraag je een beetje
knipoog_dicht.gif
)

Even voor de duidelijkheid
puh2.gif

Nou gelukkig dan maar : )

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De doorsnee Christen' bestaat niet. En als je 'de meerderheid' wilt weten, kom je waarschijnlijk uit bij de katholieken. Er is namelijk geen 'Algemeen Christendom'. Alle christelijke denominaties (dat zijn verschillende kerksoorten) zijn het eens over de Twaalf Artikelen. Alle denominaties zijn het er ook over eens dat Jezus is gestorven aan het kruis voor onze zonden (fouten). Maar als je meer wilt weten, zul je per denominatie (kerksoort dus) een ander antwoord krijgen meestal.

Antwoord op je tweede vraag (en ik hoop dat ik het duidelijk verwoorden kan): alle mensen zijn geboren met de erfzonde. Die erfzonde is 'op ons gekomen' toen Adam en Eva van de boom van kennis van goed en kwaad aten. Toen Jezus stierf aan het kruis nam hij voor alle mensen op de wereld die er toen waren en waren geweest en nog moesten komen de straf op zich voor die erfzonde, waardoor iedereen die in Jezus gelooft en Jezus volgt daarvan is bevrijd. Je hebt dan dus geen erfzonde meer. Je kan nog wel 'gewoon' zondigen, maar daarvoor kun je vergeving vragen aan God als je berouw hebt. En de manier waarop je vergeving kunt vragen dat verschilt al per kerksoort.

Mede-crediblers: correct me if I'm wrong, en als je het beter uit kunt leggen (JoostG?), graagsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor je antwoord maar is nog geen voldoening voor mij ik heb na aanleiding van je antwoord nog 3 vragen.

-Dus het Christendom leert dat Jezus de enige zoon is van God? Maar hoe zit het dan met Adam want die werd ook een zoon van God genoemd en Israel wordt de eerstgeborene genoemd, waarom heeft jezus dan een speciale aanduiding als de enige zoon van god.. Wat is het verschil van Jezus tenopzichte van Adam. En waarom wordt dat verschil gemaakt.

Toen Jezus geboren werd als mens had hij geen aardse vader, omdat hij verwekt was door de Heilige Geest. In dat opzicht was God dus Zijn vader.

Adam had ook geen menselijke vader, maar was door God gemaakt. Vandaar dat Adam ook als zoon van God wordt aangeduid.

Het grote verschil tussen de 2 is dat Jezus behalve Zoon van God ook God zelf is.

Quote:

-Wat is de reden volgens het Christendom dat Jezus aan het kruis is gestorven, voor wat is hij gestorven, waarom moest dat gebeuren.

Adam en Eva hadden gezondigd, werden daarom uit de hof gezet en vanaf dat moment kwam ziekte, dood en ellende de wereld in. De mens kon niet meer zomaar met God wandelen.

God koos toen een man uit om tot een volk uit te groeien om te laten zien wat de oorspronkelijke bedoeling was van Zijn schepping. Israël was bedoeld om tot een voorbeeld te zijn voor omringende volken. Dit deed God door Zijn wet te geven, waarin Hij voor eens en altijd duidelijk maakte hoe een rechtvaardig leven eruit hoort te zien.

Alleen kon niemand zich aan de wet houden. Niemand kan vanuit zichzelf 100% rechtvaardig leven en niet zondigen. Dat betekent alleen ook dat praktisch niemand gered kon worden = bij God kon komen na zijn dood.

Jezus is gekomen om de straf die stond op het niet houden van de wet, op het zondigen, op zich te nemen. Hij was zelf in alle opzichten onschuldig, Hij was de enige die ooit heeft geleefd die nooit een enkele zonde heeft begaan. Daarom was Hij de enige die dan ook de straf die stond op zondigen op Zich te nemen voor de hele mensheid.

Daarvoor moest men als volgt omgaan met zonde. In de wet stond dat 1 keer per jaar op de grote verzoendag een offer moest worden gebracht waarna de hogepriester het heilige der heilige in zou lopen om vergeving te vragen voor het gehele volk Israël. Eén van de voorwaarden voor dat offer was dat het ongeschonden, niet gewond mocht zijn.

Jezus is in alles de vervulling van dit jaarlijkse offer. Hij is voor ons gestorven, hij is het offer, ongeschonden, hij is tevens de hogepriester die het heilige der heiligen (niet de kopie op aarde maar het origineel in de hemel) is binnengegaan en Zijn bloed daar heeft gesprenkeld, om voor eens en altijd verzoening tussen ons en God mogelijk te maken (Hebreeën 9:11-15). We kunnen nog steeds zondigen, maar het offer van Jezus zorgt ervoor dat als wij ons bekeren ons die zonde niet meer wordt aangerekend, zonder dat de rechtvaardigheid van God in het geding komt: het is namelijk niet zo dat God zomaar onze zonden door de vingers ziet, onze zonden zíjn bestraft, door het offer van Jezus.

Quote:

-Christenen hebben toch verschillende interpretaties over het geloof daarom vraag ik me dus echt af wat het christendom leert. Niet wat de christen zelf volgt. Om dat het dus verschillende interpretaties zijn. Het algemene Christendom wat leert die. Dan heb ik het dus niet over Jehovah getuigen maar de doorsnee Christen de meerderheid.

Bedankt!

Volgens mij is dit wel in een notendop wat de gemiddelde christen zal onderschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
waarom heeft jezus dan een speciale aanduiding als de enige zoon van god.. Wat is het verschil van Jezus tenopzichte van Adam. En waarom wordt dat verschil gemaakt.

Jezus is de enige die door zijn vader Jehovah werd geschapen.

Daarna heeft Jezus al de rest geschapen!

(Kolossenzen 1:15-16) 15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; 16 want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen. . .

....maar ik ben dan ook een Getuige van Jehovah! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

....maar ik ben dan ook een Getuige van Jehovah!
knipoog_dicht.gif

... en de ideeën die je hier uit, zijn dan ook niet christelijk. Topicstarter vraagt expliciet naar wat het christendom inhoudt, gelieve daar het JG-geloof buiten te houden. Het christendom leert dat Jezus niet geschapen is, maar dat Hij - net als de Vader en de Heilige Geest - God is en dat Hij voorgekomen is uit de Vader. Als mens is Hij uit Maria geboren (zonder menselijke vader).


Samengevoegd:

Quote:

Dan heb ik het dus niet over Jehovah getuigen

Nou, Aimé, hoe expliciet wil je het hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Harstikke bedankt voor jullie antwoorden.

Alleen kijk Jezus wordt aangeduid als Zoon.

Adam wordt aangeduid als Zoon.

De benamaming is dus hetzelfde ze zijn allebei genoemd als een zoon van God.

Er wordt allebei het woord zoon gebruikt.

Waarom wordt er dan niet gezegd, ze zijn allebei zonen, en verder geen onderscheid gemaakt, want zo als ik nu begrijp uit jullie reacties wordt er dus daarin onderscheid gemaakt. Maar bij allebei staat Zoon. Der is geen verschil is woordgebruik dus waarom dan wel in de betekenis.

Hoe kan ik dit begrijpen, is Jezus dan volgens het Christendom meer dan een zoon of hoe wordt dit gezien. Daar het zelfde woord ZOON dus gebruikt wordt bij adam als bij jezus.

K hoop dat mijn reactie duidelijk is. Als iemand dit nog kan verduidelijken, dan graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'De doorsnee Christen' bestaat niet. En als je 'de meerderheid' wilt weten, kom je waarschijnlijk uit bij de katholieken.

Niet waarschijnlijk; wel zeker knipoog_dicht.gif En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Er zijn zo'n 1,1 miljard katholieken, 760 miljoen protestanten (incl. lutheranen en anglicanen, die in Nederland nauwelijks voorkomen) en 285 miljoen oosters- en oriëntaals-orthodoxen (zie Wikipedia). In Nederland zijn ca. 4 miljoen mensen katholiek en ca. 2,5 miljoen protestants (zie ook Wikipedia).

Op dit forum kom je vooral protestanten tegen (m.n. gereformeerden en evangelischen) en een paar katholieken. Nederlandse katholieken zijn gemiddeld gezien niet zoveel met hun geloof bezig; dit soort fora interesseert de meesten van hen dan ook niet.

Quote:
Mede-crediblers: correct me if I'm wrong, en als je het beter uit kunt leggen (JoostG?), graag
smile.gif

Het lijkt me een prima, oecumenisch-geldige uitleg smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Harstikke bedankt voor jullie antwoorden.

Alleen kijk Jezus wordt aangeduid als Zoon.

Adam wordt aangeduid als Zoon.

De benamaming is dus hetzelfde ze zijn allebei genoemd als een zoon van God.

Er wordt allebei het woord zoon gebruikt.

Waarom wordt er dan niet gezegd, ze zijn allebei zonen, en verder geen onderscheid gemaakt, want zo als ik nu begrijp uit jullie reacties wordt er dus daarin onderscheid gemaakt. Maar bij allebei staat Zoon. Der is geen verschil is woordgebruik dus waarom dan wel in de betekenis.

K hoop dat mijn reactie duidelijk is. Als iemand dit nog kan verduidelijken, dan graag.

Dat is lastig smile.gif

Jezus is de 'echte' Zoon van God. Wij zijn dat niet, maar wellicht kan je het zien dat wanneer we Jezus aannemen als Verlosser, God ons adopteerd. Wanneer iemand je adopteerd als kind zijnde, kan je die persoon vader noemen, en die vader kan jou zijn kind noemen.

Ik weet niet of deze vergelijking helemaal klopt, maar ik hoop dat je zo een beetje een idee krijgt daarvan flower.gif

Welkom trouwens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbara: jij schrijft ook zowel bij Adam als Jezus Zoon met een hoofdletter. Volgens mij wordt in het geval van Adam gewoon 'zoon' gebruikt, zonder hoofdletter. Gewoon omdat Adam de zoon van God is zoals jij en ik Gods dochters zijn. Jezus is daarentegen Gods 'Zoon', mét hoofdletter. Jezus is namelijk niet alleen mens, maar óók God. Adam was 'gewoon' een mens. Jezus was een mens én God, geboren uit een maagd. Jezus had geen erfzonde. Adam wel (nadat hij de appel gegeten had). Jezus heeft überhaupt nooit een zonde begaan. Ik vind het wat lastig uit te leggen, het verschil tussen 'zoon' en 'Zoon', maar begrijp je het een beetje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is lastig
smile.gif

Jezus is de 'echte' Zoon van God. Wij zijn dat niet, maar wellicht kan je het zien dat wanneer we Jezus aannemen als Verlosser, God ons adopteerd. Wanneer iemand je adopteerd als kind zijnde, kan je die persoon vader noemen, en die vader kan jou zijn kind noemen.

Ik weet niet of deze vergelijking helemaal klopt, maar ik hoop dat je zo een beetje een idee krijgt daarvan
flower.gif

Welkom trouwens
smile.gif

Zowieso ga ik er vanuit dat het woord zoon niet letterlijk genomen dient te worden. In beide gevallen niet, want anders zou je zeggen dat God iemand verwekt hier. Als je het op de manier ziet die jij beschreven heb dan zou je het volgende vers weer tegenspreken want Jezus zegt zelf in de bijbel, dat God ook onze vader is.

(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.


Samengevoegd:

Quote:

@Barbara: jij schrijft ook zowel bij Adam als Jezus Zoon met een hoofdletter. Volgens mij wordt in het geval van Adam gewoon 'zoon' gebruikt, zonder hoofdletter. Gewoon omdat Adam de zoon van God is zoals jij en ik Gods dochters zijn. Jezus is daarentegen Gods 'Zoon', mét hoofdletter. Jezus is namelijk niet alleen mens, maar óók God. Adam was 'gewoon' een mens. Jezus was een mens én God, geboren uit een maagd. Jezus had geen erfzonde. Adam wel (nadat hij de appel gegeten had). Jezus heeft überhaupt nooit een zonde begaan. Ik vind het wat lastig uit te leggen, het verschil tussen 'zoon' en 'Zoon', maar begrijp je het een beetje?

Ik begrijp wat je probeert te zeggen of ik het ermee eens ben is een ander verhaal natuurlijk. Okee dus je ziet Jezus als God. Maar niet elke christen ziet Jezus toch als God? Dus het lijkt me niet per defenitie dan een leerstelling van het christendom ,maar ik denk dat het jou interpretatie van het geloof is. Am i right?

Persoonlijk geloof ik ook niet dat Jezus ,god is. Anders zou hij kennis gehad hebben over waarneer het uur plaats zal vinden en zou hij niet het volgende gezegd hebben..

Marcus 13:32 'Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het'.


Samengevoegd:

Quote:

Van waaruit komen deze vragen?
smile.gif

Uit Nieuwschierigheid, ik vraag me af wat nou precies de Christenen geloven. Maar tot nu toe is het verhaal met Jezus nog niet echt helemaal echt zo duidelijk.

Maar als het goed is kan ik de conclusie trekken, dat volgens het Christendom, een speciale betekenis wordt gegeven aan Jezus en dat de aanduiding Zoon bij Jezus een andere betekenis heeft als het woord Zoon bij Adam.

Waarom blijft me eigenlijk nog steeds een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zowieso ga ik er vanuit dat het woord zoon niet letterlijk genomen dient te worden. In beide gevallen niet, want anders zou je zeggen dat God iemand verwekt hier. Als je het op de manier ziet die jij beschreven heb dan zou je het volgende vers weer tegenspreken want Jezus zegt zelf in de bijbel, dat God ook onze vader is.

(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.


Samengevoegd:

[...]

Ik begrijp wat je probeert te zeggen of ik het ermee eens ben is een ander verhaal natuurlijk. Okee dus je ziet Jezus als God. Maar niet elke christen ziet Jezus toch als God? Dus het lijkt me niet per defenitie dan een leerstelling van het christendom ,maar ik denk dat het jou interpretatie van het geloof is. Am i right?

Persoonlijk geloof ik ook niet dat Jezus ,god is. Anders zou hij kennis gehad hebben over waarneer het uur plaats zal vinden en zou hij niet het volgende gezegd hebben..

Marcus 13:32 'Wanneer die dag of dat uur komt, weet niemand; de engelen in de hemel niet en ook de Zoon niet, alleen de Vader weet het'.


Samengevoegd:

[...]

Uit Nieuwschierigheid, ik vraag me af wat nou precies de Christenen geloven. Maar tot nu toe is het verhaal met Jezus nog niet echt helemaal echt zo duidelijk.

Maar als het goed is kan ik de conclusie trekken, dat volgens het Christendom, een speciale betekenis wordt gegeven aan Jezus en dat de aanduiding Zoon bij Jezus een andere betekenis heeft als het woord Zoon bij Adam.

Waarom blijft me eigenlijk nog steeds een raadsel.

Ik denk dat het onderscheid tussen 'zoon' met een hoofdletter en met een kleine letter door mensen bedacht is om onderscheid te maken en uit eerbied. Bijvoorbeeld in de Griekse grondtekst bestaan geen hoofdletters. Ik weet niet hoe het in andere grondteksten is.

Christenen zijn kinderen van God, omdat ze geestelijk uit God geboren zijn (opnieuw geboren).

Dit zegt de Bijbel over Jezus:

Mat 1,20

Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel des Heren verscheen hem in de droom en zeide: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.

Dit zegt de Bijbel over Adam:

Gen. 2

7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.

De reden dat Jezus niet alles wist, zoals de Vader het wist, is dat Hij als God als mens op aarde kwam en daardoor niet alles wist, maar afstand had gedaan van wat van het Goddelijke.

Hier is te lezen in hoeverre Hij een nederige plaats innam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

JoostG. Als ik het goed begrijp, geloof jij dus in de 3-eenheid?

Correct?

Naar mijn weten geloven velen Christenen niet dat Jezus goddelijk is, maar geloven ze alleen dat hij de zoon is toch, die bestaan ook zat toch.

Naar die ben ik eigenlijk opzoek want als ik natuurlijk aan jou vraag van in welke opzicht is Jezus dan anders dan zeg jij dus van ja hij is god. Maar toch bedankt voor je antwoord.

Zijn er hier ook Christenen die geloven dat Jezus niet God is, maar alleen de zoon. En die mij dan uit kunnen leggen wat het verschil in zoonschap van adam tenopzichte van jezus is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik denk dat het onderscheid tussen 'zoon' met een hoofdletter en met een kleine letter door mensen bedacht is om onderscheid te maken en uit eerbied. Bijvoorbeeld in de Griekse grondtekst bestaan geen hoofdletters. Ik weet niet hoe het in andere grondteksten is.

Christenen zijn kinderen van God, omdat ze geestelijk uit God geboren zijn (opnieuw geboren).

Dit zegt de Bijbel over Jezus:

Mat 1,20

Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel des Heren verscheen hem in de droom en zeide: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.

Ja maar waarom wordt er een uitzondering gemaakt bij Jezus, Jezus wordt de zoon van God genoemd, maar adam ook waarom wordt er een andere uitleg bij gegeven bij Jezus, in welk opzicht verschilt Jezus van Adam, waarom krijgt het woord zoon niet dezelfde betekenis. Wat is de betekenis van het woord zoon dan in verband met Jezus. Is hij dan anders dan de andere zonen die in de bijbel genoemd worden en zo jah in welke opzicht en waarom.

Of is er geen verschil en is Jezus net als Adam alleen gewoon een zoon?

(maar dan valt denkik het Christendom weg of niet als ik de reacties goed begrepen heb?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

JoostG. Als ik het goed begrijp, geloof jij dus in de 3-eenheid?

Correct?

Correct yes.gif

Quote:
Naar mijn weten geloven velen Christenen niet dat Jezus goddelijk is, maar geloven ze alleen dat hij de zoon is toch, die bestaan ook zat toch.

Nou ja.. An Sich geloven christenen in de 3-eenheid.. Degenen die dat niet doen hebben het christendom enigzins uigekleed en dan heet het opeens 'vrijzinnig'. Ik vind dat persoonlijk wat makkelijk knip-en-plakwerk.. Je zou ook gewoon simpelweg kunnen accepteren dat je als mens nu eenmaal niet alles kunt weten en verklaren en op God vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar waarom wordt er een uitzondering gemaakt bij Jezus, Jezus wordt de zoon van God genoemd, maar adam ook waarom wordt er een andere uitleg bij gegeven bij Jezus, in welk opzicht verschilt Jezus van Adam, waarom krijgt het woord zoon niet dezelfde betekenis. Wat is de betekenis van het woord zoon dan in verband met Jezus. Is hij dan anders dan de andere zonen die in de bijbel genoemd worden en zo jah in welke opzicht en waarom.

Of is er geen verschil en is Jezus net als Adam alleen gewoon een zoon?

(maar dan valt denkik het Christendom weg of niet als ik de reacties goed begrepen heb?)

Het verschil is dat Jezus perfect de wil van God deed en in geen enkel opzicht afweek.

Alle andere mensen, waaronder Adam, was het (uit zichzelf) niet gelukt om perfect de wil van God te doen.

Daarom is Hij als mens een Goddelijke weg gegaan, waardoor Hij het grote Voorbeeld is voor de hele mensheid en waardoor aan Hem door God de grootste eer is gegeven.

Hebr. 7

28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,

Over het verschil tussen Adam (de eerste mens) en Jezus (de tweede mens) staat nog in de Bijbel:

1 Kor. 15

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik vertel aan de TS slechts een deel. Ik ga niet in één post de hele Bijbel vertellen. Dat is me zo vaak overkomen, ook bijvoorbeeld over de Drieëenheid, dat mensen mij op één deel beoordelen, het deel dat ik vertel, terwijl ik toch niet de hele Bijbel in één post kan proppen. De ene keer geef ik antwoord en noemt iemand mij een agnost, de andere keer noemt iemand mij een New Age-aanhanger enz., terwijl ik gewoon de Twaalf Artikelen onderschrijf en al lang in mijn vorige post geciteerd heb dat Jezus verwekt is uit de Geest. Ik kan het hier vaak alleen goed doen als ik in elke post de Twaalf Artikelen citeer. Je kent mij al veel langer en zou moeten weten hoe ik de Drie-Eenheid zie. (Namelijk zoals christenen over het algemeen de Drie-Eenheid zien.) Soms gebruik ik beeldspraak om iets aan een ander te vertellen en dan pakken anderen mij op die beeldspraak. Bij beeldspraak is het ook belangrijk na te denken over de vraag: wat wil iemand daarmee nu duidelijk maken en wat wil iemand daarmee niet zeggen? (In 1 Kor. 15:47 wat ik citeerde staat trouwens ook het verschil in afkomst van Jezus wat relatie heeft met Zijn geboorte en niet met Zijn daden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het verschil is dat Jezus perfect de wil van God deed en in geen enkel opzicht afweek.

Alle andere mensen, waaronder Adam, was het (uit zichzelf) niet gelukt om perfect de wil van God te doen.

Daarom is Hij als mens een Goddelijke weg gegaan, waardoor Hij het grote Voorbeeld is voor de hele mensheid en waardoor aan Hem door God de grootste eer is gegeven.

Hebr. 7

28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is.

Fil. 2

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken,

Over het verschil tussen Adam (de eerste mens) en Jezus (de tweede mens) staat nog in de Bijbel:

1 Kor. 15

47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.

Ja kijk ik begrijp je punt. Maar en nu komt er een maar want eerlijk gezegd begrijp ik het nog niet. Nogmaals volgens het Christendom was jezus uit de hemel en zonde loos en deed alles wat God wou. Maar dan komt me punt nogmaals, waarom word dan aan Jezus het zelfde woord gegeven namelijk Zoon, en datzelfde woord wordt gegeven aan Adam. Dan zijn er dus 2 verschillende betekenissen voor het woord zoon. En dat begrijp ik niet. Adam is de figuurlijke zoon,zoals alle kinderen zonen worden genoemd. En op welke manier is jezus dan een zoon, waarom wordt Jezus dan zoon genoemd dan stel je hem toch gelijk aan adam die wordt ook Zoon genoemd. Dan is er dus geen verschil toch tussen hun. Snapje me punt?

Adam is een Zoon, Jezus is een Zoon. So What's the point. Zoon=Zoon niet meer of minder dan toch. Waarom krijgt Jezus die uitzonderlijke positie. Wat is jezus nou precies? Waarom worden ze allebei zoon genoemd. Maar wordt er onderscheid gemaakt. Dus jullie zien Jezus als de enige zoon, terwijl adam ook zoon wordt genoemd? Ik snap er echt totaal niks van i'm sorry.

Geloven jullie dat hij de ECHTE zoon is (letterlijk) en alle andere mensen/profeten Zonen zijn maar (figuurlijk?

Ik kom er niet uit, is er geen duidelijke uitleg voor waardoor ik het een klein beetje ga begrijpen wat het Christendom nou precies inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid