Spring naar bijdragen

Electrische fiets voor 'pendelen'


Aanbevolen berichten

Als het op grote schaal zou gebeuren, kan het wel dat ze je fiets gaan testen ja, en met een beetje pech ben je 'm dan kwijt. Maar nee, dat zie ik ook niet zo snel gebeuren (nóg niet knipoog_dicht.gif) En de wet is krom: gemotoriseerd mag je niet harder dan 25 en op eigen kracht wel, terwijl je dan toch echt net zo hard kunt vallen. Ik vinnut ook stom widegrin.gif Trouwens, met deze fiets kun je dus, zoals met elke fiets, wel harder dan 25 km/u fietsen. Het is alleen zo dat de motor dan geen kracht meer bijgeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Daar is echter weinig stoms aan. knipoog_dicht.gif Een fiets is smaller, waardoor minder stabiel en je hebt er geen rijbewijs voor nodig. Zeker als het wat drukker op het fietspad is, is het nogal gevaarlijk om zo hard te rijden. Een brommer hoor je dan nog wel aankomen en die is ook breed zat, maar fietsers hoor je niet. Ook draag je geen helm. Ja, je hebt wel van die fietsershelmen, maar bij hogere snelheden heb je daar ook niet al teveel aan. Je hebt dan meer aan een brommerhelm.

Daarbij is er ook de kans dat je als fietser je snelheid onderschat. In een auto of op een brommer lijkt 30 kilometer heel langzaam, maar op een fiets blijkt het toch wel erg snel te gaan. Zelf maak ik ook heel af en toe mee dat een bocht wel érg scherp langs de kant ging. Heeft nooit tot gevaarlijke situaties geleid hoor, maar ik kan me dus prima voorstellen dat je al snel denkt dat je nog wel kunt remmen of sturen, terwijl je dan eigenlijk nog net iets te hard daarvoor gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar is echter weinig stoms aan.
knipoog_dicht.gif
Een fiets is smaller, waardoor minder stabiel en je hebt er geen rijbewijs voor nodig. Zeker als het wat drukker op het fietspad is, is het nogal gevaarlijk om zo hard te rijden. Een brommer hoor je dan nog wel aankomen en die is ook breed zat, maar fietsers hoor je niet. Ook draag je geen helm. Ja, je hebt wel van die fietsershelmen, maar bij hogere snelheden heb je daar ook niet al teveel aan. Je hebt dan meer aan een brommerhelm.

Daarbij is er ook de kans dat je als fietser je snelheid onderschat. In een auto of op een brommer lijkt 30 kilometer heel langzaam, maar op een fiets blijkt het toch wel erg snel te gaan. Zelf maak ik ook heel af en toe mee dat een bocht wel érg scherp langs de kant ging. Heeft nooit tot gevaarlijke situaties geleid hoor, maar ik kan me dus prima voorstellen dat je al snel denkt dat je nog wel kunt remmen of sturen, terwijl je dan eigenlijk nog net iets te hard daarvoor gaat.

Ja, snap ik (en Thorgrem ook, neem ik aan smile.gif), maar ons punt was dat als je met de racefiets 35 of 40 rijdt, je datzelfde punt ook hebt, terwijl je daar geen rijbewijs, verzekering enz. voor nodig hebt (al is het altijd wel handig om een gewone aansprakelijkheidsverzekering te hebben als je je op wat voor manier dan ook buiten de deur waagt). Zo'n racefiets is precies even instabiel. Nou ja, door het hogere gewicht is een electrische fiets misschien wat minder wendbaar, maar daar staan tegenover de bredere (gewone) banden.

Wielrenhelmen zijn overigens best wel effectief hoor. Niet als je aan je gezicht geraakt wordt, maar meestal is het toch elders op je hoofd (schedeldak) en dan doen die helmen prima hun werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je de fiets al binnen Weg2? Ik heb gisteren een nieuwe fiets gekocht. Ik moet zo'n 2 weken wachten, mijn vrouw 6....

Ik had eigenlijk verwacht dat het een weekje zou kosten om de fiets bij de dealer te krijgen en af te monteren.... Maar mag dus niet klagen 2 weken is nog altijd veel minder dan 6.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee joh, nog láng niet! Ze gaan pas in oktober a.s. nieuwe produceren ... Te verwachten leveringsdatum 1 november a.s. (wat op tijd is om te gaan pendelen na m'n huwelijksreis).

Hebben jullie ook electrische fietsen gekocht?

Nee geen elektrische fietsen. Het zijn hybride fietsen geworden. Voor mijzelf deze:

thumbnail.php?type=popup&file=fuente_xtra_h_zwart.jpg

Mijn vrouw heeft een iets comfortabeler model Gazelle genomen, ook eenhybride.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog geen 10 kilo zo te zien. Maar gebruik je deze ook voor woon/werk verkeer. En zo ja heb je er dan spatborden op laten zetten of niet?

Ik heb namelijk wel een mountainbike gehad met (slechte) spatborden maar als ik door de regen heen moest was mijn hele rug vies.

Een groot gedeelte van mijn job bestaat uit verplaatsingen met de wagen!Niet te verwonderen dus dat ik ietwat jaloers ben op mensen die fietsen naar en van hun werk.

Dus bij mij is fietsen bijna uitsluitend recreatief !Daarom geen spatborden nodig.Maar de kans zit er dik in dat ik binnen een paar maanden overschakel naar een andere fiets en dan zullen er toch spatborden en lichten op gemonteerd zijn.

Maar terug zo licht mogelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een groot gedeelte van mijn job bestaat uit verplaatsingen met de wagen!Niet te verwonderen dus dat ik ietwat jaloers ben op mensen die fietsen naar en van hun werk.

Nou ... als het rotweer is, verfoei je die fiets ook wel eens hoor, het gras bij de buren is niet altijd groener!

Maaruh, als jij je veldwerk niet achter de computer, maar IRL van deur tot deur uit gaat voeren, is het toch ook gezond (wandelen)? puh2.gif (j/k)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ... als het rotweer is, verfoei je die fiets ook wel eens hoor, het gras bij de buren is niet altijd groener!

Maaruh, als jij je veldwerk niet achter de computer, maar IRL van deur tot deur uit gaat voeren, is het toch ook gezond (wandelen)?
puh2.gif
(j/k)

En fietsen in een licht regentje(regen),heeft ook zijn charmes,wanneer je een beetje op temperatuur bent en er op gekleed bent!

Tussen 17:00-18:00h ga ik een uurtje joggen in de regen ,in één woord: Zalig! puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En het wandelen/veldwerk?
smile.gif

Natuurlijk is dit gezond en zelfs leuk onder moeders paraplu. knipoog_dicht.gif

Maar ervaring leert mij dat mensen bij mooi weer toch hun deur ietwat langer openhouden.Daarbij komt nog dat papier en regen ook niet zulke vriendjes zijn!

Zondagvoormiddag was het heel mooi weer en heb fijne gesprekken met mensen gehad!

Ps: Ik reken het werk achter mijn pc niet als veldwerk.

En nu.... terug op de fiets!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Na een lange testrit op enkele fietsen weet ik het zeker: het wordt de Trek T500+
big-smile.gif
Grote actieradius, relatief lichte fiets en hij reageert zeer goed op de kracht die je zelf op de pedalen uitoefent en stemt daar de kracht van de motor op af. De derailleurversnellingen vind ik wel ff wennen, maar dat gaat me na een kilometertje of 50 al een stuk beter af dan eerst
smile.gif
En de remmen zijn ook wel ff wennen, daar kun je volgens mij nog een vrachtwagen mee stilzetten
widegrin.gif

Het herenmodel met framemaat 50 cm besteld en komt eind okt/begin nov binnen bij de fietsenzaak alhier
smile.gif

Nog ff mijn bevindingen nu ik de fiets daadwerkelijk heb. Hij kwam iets eerder binnen dan verwacht, net voor mijn bruiloft begin oktober. Daarna natuurlijk een aantal weken niet gebruikt, vanwege huwelijksreis. Maar sinds vorige week fiets ik er (werk)dagelijks 30 km op – de afstand naar en van m’n werk is 15 km enkele reis. De snelheid van 25 km/u kan ik goed aanhouden; met stilstaan bij stoplichten e.d. kom ik gemiddeld op zo’n 23½ km/u. En het fietst heerlijk big-smile.gif In combinatie met een podcastje zijn die 2x40 minuten prima tijdsbesteding en m’n conditie is ook al merkbaar toegenomen. Ondanks de electrische ondersteuning moet je ook zelf wat doen; mijn hartslag is denk ik zo’n 130 à 140 slagen/minuut (hetzelfde als wanneer ik op een vlak stuk zonder wind met een gewone fiets ca. 18 km/u fiets).

Ik ben wel een ‘luiwammes’, fiets meestal op de stand met meeste ondersteuning. Volgens de gebruiksaanwijzing heb je dan een kleine actieradius (ca. 20 km op 1 acculading), maar dat klopt niet helemaal. Het is bij mij net iets meer dan 30 km (handig, want nu kan ik steeds heen en weer rijden naar m’n werk, en vervolgens de accu op kosten van de baas opladen widegrin.gif), ook al zit er een heuvelrug(je) tussen. Waarschijnlijk een combi van mijn lage lichaamsgewicht en het feit dat ik zeker met wind-mee vaak boven de 25 km/u (en dus volledig zonder extra aandrijving) fiets. Op lagere ondersteuning heb je een (veel) grotere actieradius, tot 70 km volgens de tabel in de handleiding.

Een nadeel van deze fiets is wel, dat hij een halfopen kettingkast met derailleur heeft en daardoor snel vies wordt in het bos waar een deel van de weg naar mijn werk doorheen leidt. Op regenachtige dagen poets ik na thuiskomst de ketting, en ik spuit hem regelmatig in met van dat siliconenspul. Volgende week, na ca. 400 km op de teller, is de eerste servicebeurt - om te zien of alles goed gaat. Ik zal dan nog ff om extra tips voor de schoonmaak van de versnellingen enz. vragen; heb geen ervaring hiermee (nooit een racefiets of mountainbike gehad). Het schakelen met een derailleur gaat me overigens wel goed af. Het is een kwestie van vooruitdenken, aangezien je moet schakelen terwijl je trapt (en niet ff bij een stoplicht nog terug kunt schakelen, dus). Dat was even wennen, maar nu zit ’t er goed ‘in’.

Nou, dat dus smile.gif Ik ben zeer blij met aanschaf van mijn karretje en wellicht is dit aanleiding voor andere crediblers om ook eens een proefritje op een electrische fiets te gaan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt goed smile.gif Nu red ik op het moment nog mákkelijk alles op m'n gewone fietsje, maar wie weet wat de toekomst brengt. Is waarschijnlijk z'n investering goed waard als je het ipv een auto gebruikt.

Vraagje: zijn ze geschikt om kinderzitjes op te doen? En hoe 'rechtop' zit je of kan je zitten? (Als ik te ver voorover zit kan ik niet met mijn dochter in de draagdoek fietsen, dat hangt veel te veel voor haar nek. En een tweede kiddo zou ik ook graag zo blijven willen vervoeren, ideaal!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dagmar, wellicht verschilt het per model, maar op mijn fiets mag niets op het stuur gedragen worden en mag op de bagagedrager niet meer dan vijfentwintig kilo gedragen worden. Je zou dat dus kunnen navragen bij de fabrikant van het model dat je eventueel op het oog hebt.

En ik denk ook dat je aan een bakfiets uiteindelijk veel meer zult hebben. Ook heb je zelfs speciale moederfietsen (die ook echt zo heten), die helemaal gebouwd zijn om kind en boodschappen mee te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraagje: zijn ze geschikt om kinderzitjes op te doen? En hoe 'rechtop' zit je of kan je zitten? (Als ik te ver voorover zit kan ik niet met mijn dochter in de draagdoek fietsen, dat hangt veel te veel voor haar nek. En een tweede kiddo zou ik ook graag zo blijven willen vervoeren, ideaal!)

OT

Dagmar hier ook een draagmama, maar fiets je met de doek???? daar schrik ik van. is echt erg gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

OT

Dagmar hier ook een draagmama, maar fiets je met de doek???? daar schrik ik van. is echt erg gevaarlijk.

Wat is daar gevaarlijk aan? Ja, als je valt, is het niet goed. Maar hoe vaak val je nou met de fiets? Ik kan de keren dat ik gevallen ben in de afgelopen 10 jaar met gemak op 1 hand tellen (en ik maakte zelfs voor aanschaf van die electrische fiets heel wat kilometers).

Ik hoor mensen vaker 'vallen' (figuurlijk, dan) over het fietsen met kind in draagdoek. Ik snap dat eerlijk gezegd niet zo. Het lijkt me een stuk gevaarlijker om zo'n stoeltje op het stuur te hebben; dat maakt je fiets instabiel (terwijl je met draagdoek met een kind van ergens tussen 5 en 10 kg niet instabiel wordt). Als er valgevaar is (bijv. sneeuw of ijs), ga je vanzelfsprekend helemaal niet met een kind op de fiets rijden.

En in een auto mag een kind dan in een stoeltje zitten, maar als je daarmee een ongeluk krijgt, is het nog steeds gevaarlijk. Het lijkt me sterk dat een kind in draagdoek op de fiets per kilometer meer risico zou lopen.

Dagmar, hoor jij dit wel eens vaker van mensen (op straat ofzo, of in je omgeving)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klinkt goed
smile.gif
Nu red ik op het moment nog mákkelijk alles op m'n gewone fietsje, maar wie weet wat de toekomst brengt. Is waarschijnlijk z'n investering goed waard als je het ipv een auto gebruikt.

Dat denk ik wel :ja: Bovendien voed je hiermee je kinderen niet op tot 'achterbankgeneratie'; als ze zelf kunnen fietsen, kun je ze makkelijk begeleiden zonder zelf heel hard te moeten trappen en daardoor wiebelig te worden (je hóeft natuurlijk geen 25 km/u te rijden knipoog_dicht.gif).

Quote:
Vraagje: zijn ze geschikt om kinderzitjes op te doen?

Ja hoor, ze hebben een normale bagagedrager. En je kunt er ook nog bij dan om de accu eruit te halen om die binnen op te laden.

Quote:
En hoe 'rechtop' zit je of kan je zitten?

Zo rechtop als opoe op d'r fiets smile.gif En zeker op de 'ouwelulleversies' (die ik heb, is voor woon-werkverkeer; er zijn ook heel veel van die fietsen (andere merken) voor mensen die niet zoveel trapkracht hebben en niet keihard of -ver willen fietsen; die hebben ook een wat minder 'sportief' frame)

Quote:
(Als ik te ver voorover zit kan ik niet met mijn dochter in de draagdoek fietsen, dat hangt veel te veel voor haar nek. En een tweede kiddo zou ik ook graag zo blijven willen vervoeren, ideaal!)

Op de fiets zou ik een draagdoek eerder op de rug doen; áls je dan valt (minieme kans) lig jij op je buik en je kind op jou en is er alsnog niks aan de hand (tenminste, alle keren dat ik de afgelopen 15 jaar ben gevallen, was dat plat op mijn buik; kan ook wel een valreflex zijn die eringeoefend is met kung fu vroeger). Zag laatst op internet een Afrikaanse dame in Nederland die Afrikaanse stijl draagdoeken verkoopt en hier ook workshops over geeft; die soort kun je terwijl je ze draag, van voor naar achter en vv. draaien en dan weer strakzetten. Ik kan wel 'ns de link weer opzoeken voor je, als je wilt.


Samengevoegd:

Quote:

Als ik jou was kocht ik een bakfiets. Ik wil dat ook als ik ooit een kindje koop (áls), maar dan wel een echte bakfiets en niet zo'n hippe nepperd van Bieboebakfiets of hoe heten al die merken.

Quote:

En ik denk ook dat je aan een bakfiets uiteindelijk veel meer zult hebben. Ook heb je zelfs speciale moederfietsen (die ook echt zo heten), die helemaal gebouwd zijn om kind en boodschappen mee te nemen.

Bakfietsen trappen wel erg zwaar; een combi (bakfiets met electromotor) zou dus ideaal zijn! Er zijn ook losse electromotoren die je kunt inbouwen (of laten inbouwen) op een fiets - ik weet echter niet hoe goed of degelijk die zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid