Spring naar bijdragen

Berichtgeving over HIV in Afrika


Aanbevolen berichten

Een berichtje op NOS-teletekst:

Het aantal Afrikaanse jongeren dat is besmet met het hiv-virus is tussen 2000 en 2005 flink gedaald. Volgens onderzoek van de Verenigde Naties gaat het in tientallen landen om een daling van 25 procent.

Die daling is volgens de onderzoekers voor het grootste deel te danken aan betere seksuele voorlichting aan mensen van 15 tot 24 jaar. Ze gebruiken vaker een condoom en wisselen minder vaak van partner. Daardoor wordt het risico op een hiv-besmetting beperkt.

Als positief voorbeeld noemt de VN de aids-bestrijding in Kenia. In dat land daalde het aantal besmettingen in vijf jaar tijd van 14 naar 5,4 procent.

Uit het onderzoek van het anti-aidsprogramma UNAIDS blijkt verder dat de uitbraak van de ziekte meer dan een decennium geleden zijn piek had en sindsdien op zijn retour is.

Hieronder een stuk uit een artikeltje uit 2006 over Kenia op de site van de overheid van de VS:

The HIV/AIDS strategy of the government of Kenya emphasizes an evidence-based approach rooted in \"ABC: \" Abstain, Be faithful, and the Correct and Consistent use of Condoms. Americans, through President George W. Bush's Emergency Plan for AIDS Relief, support Kenya's prevention strategy.

In much of Africa, HIV/AIDS is a generalized epidemic affecting all age groups and segments of society.

A comprehensive approach is needed to combat a generalized epidemic.

The evidence is clear -- in such an epidemic, all three components of ABC are essential to combat HIV/AIDS. In concentrated epidemics -- Thailand and Brazil, for example --more targeted approaches can be effective.

The Kenyan health ministry estimates that HIV prevalence has dropped markedly from 1998 to 2003. While the causes are complex, the data point to:

â–ª Increased male faithfulness - among men aged 20 to 24, the percentage who reported more than one sexual partner dropped from more than 35 per cent to 18 per cent.

â–ª Delayed sexual debut, with median age for first sex among women rising from 16.7 years of age to 17.8.

â–ª High levels of both primary and secondary abstinence (people who were sexually active who have abstained for at least one year) in teenagers of both sexes.

â–ª Increased condom use among women who engage in risky activity.

Valt jullie iets op (mij wel, en ik zal straks natuurlijk ook zeggen wát, maar ik wil eerst graag weten of jullie het ook zien)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bovenste artikeltje begint met de C en onderste met de A.

Bij herlezing: bovenste artikeltje begint met C en onderste met AB, waarbij C meer een noodoplossing is ('among women who engage in risky activity')

De Hollanders zijn te zuur om op te merken dat ABC daadwerkelijk werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

NOS Teletekst verzuimt zelfs volledig om de A te noemen. Overigens verzuimt men van conservatief-christelijke zijde weer even vaak om de C te noemen.

Zo staat het in het originele persbericht van UNAIDS en dan zijn de verschillen wel erg duidelijk:

For example, in Kenya there was a 60% decline in HIV prevalence between 2000 and 2005. HIV prevalence dropped from 14.2% to 5.4% in urban areas and from 9.2% to 3.6% in rural areas in the same period. Similarly in Ethiopia there was a 47% reduction in HIV prevalence among pregnant young women in urban areas and a 29% change in rural areas.

Young people in 13 countries, including Cameroon, Ethiopia, and Malawi, are waiting longer before they become sexually active. Young people were also having fewer multiple partners in 13 countries. And condom use by young people during last sex act increased in 13 countries.

[Vertaling]


Samengevoegd:

Quote:

risky activity

Daaronder valt in principe alle seks met een partner die al eerder met iemand anders seks heeft gehad, en die zich niet heeft laten testen. "Noodoplossing" is een woord dat de lading niet dekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, er zijn er dus meer die het zien smile.gif Want het viel mij meteen op dat het Amerikaanse stuk over ABC (abstinence, be faithful, condoms) gaat - waarbij van de vier punten van verbetering er één over B, twee over A en één over C gaat - en dat het NOS-artikel alleen BC vermeldt, oftewel niet rept over de A van abstinence (onthouding). Bovendien noemt het Amerikaanse artikel m.n. het succes van condooms bij vrouwen met riskant gedrag en NOS noemt condooms als een algemeen positief punt (en uit andere bronnen, zie bijv. hier, blijkt dat condooms in de algemene populatie niet goed en misschien zelfs eerder averechts werken bij preventie van HIV-besmetting - namelijk omdat het een vals gevoel van veiligheid kan geven en daardoor meer riskant seksueel gedrag geeft).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mogen we hier uit concluderen dat Afrika zich meer en meer minder aantrekt wat de Rkk. leert omtrent anticonceptiva?

Dat mag jij best doen, als je dat een goed gevoel geeft. Echter: als je niet zo gekleurd als de NOS leest, zie je dat het zich onthouden van seks, waar de RKK zeer enthousiast over is waar het gaat over ongehuwden, een flink deel van het succes verklaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat mag jij best doen, als je dat een goed gevoel geeft. Echter: als je niet zo gekleurd als de NOS leest, zie je dat het zich onthouden van seks, waar de RKK zeer enthousiast over is waar het gaat over ongehuwden, een flink deel van het succes verklaart.

De waarheid geeft mij een goed gevoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar die abstainence slaat volgens dit artikel toch meer op dat de 'eerste keer' voor tieners nu wat later komt en mensen die al seks gehad hebben die vervolgens een jaar zich er, om wat voor reden dan ook, van onthouden hebben? Niet helemaal dezelfde boodschap voor zover ik weet...

Om daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken of dat effect van het zich onthouden van seks waar de RKK zo enthousiast over is daadwerkelijk zo'n deel van het succes is, zijn volgens mij meer gegevens nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé brengt de RKK ter sprake en ineens ziet iedereen dit topic als een topic dat moet bewijzen dat de RKK gelijk heeft. Volgens mij was dat helemaal niet het punt van weg2.


Samengevoegd:

Zie dat weg2 er wel in meegaat. Lijkt me onverstandig. Dit soort onderzoeken staan niet alleen op gespannen voet met de Nederlandse seculiere moraal, maar ook met die van de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zie dat weg2 er wel in meegaat. Lijkt me onverstandig. Dit soort onderzoeken staan niet alleen op gespannen voet met de Nederlandse seculiere moraal, maar ook met die van de RKK.

Had ik inderdaad beter niet kunnen doen. Maar Aimé weet met zijn onverbloemde RKK-haat altijd weer een gevoelige snaar bij mij te raken. Zwakke ik.

Enfin, het gaat inderdaad zowel tegen de Nederlandse moraal als tegen die van de RKK in (men wacht nog steeds niet tot het huwelijk en er worden wel condooms gebruikt). Wat mijn punt vooral is, is dat de NOS regelmatig in het kader van 'objectieve' berichtgeving aantoonbaar niet objectief is. Ik weet niet of dit via het ANP beland is op hun site; dat zou ook kunnen. Ook het ANP is namelijk bepaald niet objectief te noemen (bijv. zoals ze enkele maanden geleden berichten over de paus en seksueel misbruik in diens voormalige bisdom; even nalezen op een Duitse site bracht een totaal andere versie van dat verhaal aan het licht).


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ah duh..
knipoog_dicht.gif

Ja, logisch en een open deur zou je denken. Maar niet belangwekkend genoeg om door de NOS genoemd te worden, blijkbaar ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan men aan cijfers komen over de bewering,dat jongeren in Afrika seks uitstellen?

Dit terwijl de trend in de gehele wereld anders blijkt te zijn?

Jongeren in Afrika hebben ook ogen in hun hoofd en hersenen. Zij zijn daarmee in staat om de relatie tussen seks en HIV te leggen en kunnen daarom besluiten om seks nog wat uit te stellen.

jongeren in het westen horen juist dat HIV hier eigenlijk heel erg meevalt, je hoort er bijna nooit meer wat over, er zijn medicijnen (ook al zijn die heel beperkt) etc etc dus die krijgen helemaal geen boodschap dat ze ontzettend moeten oppassen. Ja de voorlichting zegt dat wel, maar zolang je geen 3 familieleden hebt verloren aan AIDS zoals in Afrika voor komt is het echt een ver van je bed show als westerse puber.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daaronder valt in principe alle seks met een partner die al eerder met iemand anders seks heeft gehad, en die zich niet heeft laten testen. "Noodoplossing" is een woord dat de lading niet dekt.

Hm, goed punt. Ik dacht bij 'risky activity' eigenlijk aan prostitutie, vandaar de 'noodoplossing'.


Samengevoegd:

Quote:

Hoe kan men aan cijfers komen over de bewering,dat jongeren in Afrika seks uitstellen?

Dit terwijl de trend in de gehele wereld anders blijkt te zijn?

De discussie wordt nutteloos als we algemeenheden naar elkaar gaan slingeren. Uit de nieuwsberichten zie je ook dat er niet voor heel Afrika één trend te trekken is, daarom wordt Kenia ook als voorbeeld genomen; één van de landen waar het een stuk beter gaat. Er zullen altijd nog andere regionen zijn waar de situatie kan verschillen, zowel regionaal als internationaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap sowieso niet wat ermee bedoeld wordt. Gaf mijn eigen visie op wat riskant gedrag zou kunnen zijn.

In principe heb je met die visie gelijk (riskant gedrag = seks met iemand die zelf met iemand anders naar bed is geweest en zich niet heeft laten testen), maar probleem is dat dat niet meetbaar is. Als een vrouw naar bed gaat met iemand die zegt dat hij nog maagd is, of dat hij na zijn laatste seks met iemand anders zich op HIV heeft laten testen, kan zij dat niet checken. Hij kan net zo goed liegen. Om te weten wat met 'riskant gedrag' bedoeld wordt in bovenstaande artikel, zou je de onderliggende wetenschappelijke rapporten moeten doornemen. Enfin, een educated guess van mij zou zijn, dat die vrouwen zelf meerdere seksuele contacten op korte termijn hebben (kan prostitutie zijn, hoeft niet). Om de simpele reden dat ze dan zélf weten dat ze riskant bezig zijn, los van wat hun sekspartners tegen hun vertellen over hun eigen verleden.

Quote:
En ik snap niet waarom het gaat over "women". Ik meen toch dat meestal de drager van een condoom man is.

Het kan bijvoorbeeld betekenen dat condoomgebruik bij mannen met hetzelfde riskante gedrag niet tot een significante vermindering van HIV-besmettingen heeft geleid, of dat er over mannen niet genoeg informatie beschikbaar is. Ook dit kun je alleen weten als je de onderzoeken erop naslaat.

En seks heb je met z'n tweeën, dus een vrouw kan net zo goed tegen de onderzoeker vertellen dat ze het met condoom heeft gedaan, ook al zat dat dan rond de penis van de man. Vrouwencondooms zijn niet breed in gebruik in Afrika, geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dat artikel wordt ook gezegd dat mannen besnijdenis bijdraagt aan een vermindering van HIV besmetting. Heeft iemand daar een wetenschappelijk onderzoek naar gezien? Op skeptische sites wordt dit meestal aangevochten, maar wat mij betreft zou het best waar kunnen zijn. Maar ik heb wel geleerd om van geen van beide kampen zomaar klakkeloos de argumenten aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In principe heb je met die visie gelijk (riskant gedrag = seks met iemand die zelf met iemand anders naar bed is geweest en zich niet heeft laten testen), maar probleem is dat dat niet meetbaar is. Als een vrouw naar bed gaat met iemand die zegt dat hij nog maagd is, of dat hij na zijn laatste seks met iemand anders zich op HIV heeft laten testen, kan zij dat niet checken. Hij kan net zo goed liegen. Om te weten wat met 'riskant gedrag' bedoeld wordt in bovenstaande artikel, zou je de onderliggende wetenschappelijke rapporten moeten doornemen. Enfin, een educated guess van mij zou zijn, dat die vrouwen zelf meerdere seksuele contacten op korte termijn hebben (kan prostitutie zijn, hoeft niet). Om de simpele reden dat ze dan zélf weten dat ze riskant bezig zijn, los van wat hun sekspartners tegen hun vertellen over hun eigen verleden.

Ik zou het in het kader van de AIDS-bestrijding naïef en riskant vinden om gedrag pas als riskant te kwalificeren als de betrokkene zich er zelf van bewust is dat het riskant is. Misschien bedoelen ze dat er wel mee, maar ik zou ze dan toch aanraden om "riskant gedrag" breder te definiëren. Aangezien er nogal wat taboes, verdringing en bedrog speelt in dit soort situaties...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou het in het kader van de AIDS-bestrijding naïef en riskant vinden om gedrag pas als riskant te kwalificeren als de betrokkene zich er zelf van bewust is dat het riskant is. Misschien bedoelen ze dat er wel mee, maar ik zou ze dan toch aanraden om "riskant gedrag" breder te definiëren. Aangezien er nogal wat taboes, verdringing en bedrog speelt in dit soort situaties...

Ik zeg ook niet dat dat gebeurd is, ik doe een educated guess a.d.h.v. hoe je zo'n onderzoek zou kunnen opzetten en wat er m.i. de beperkingen in zijn. Nogmaals: wie de details wil weten, zal de onderliggende wetenschappelijke rapporten erover moeten opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn educated guess zou zijn dat slimme onderzoekers ook dit

Quote:
Als een vrouw naar bed gaat met iemand die zegt dat hij nog maagd is, of dat hij na zijn laatste seks met iemand anders zich op HIV heeft laten testen, kan zij dat niet checken. Hij kan net zo goed liegen.

onder riskant gedrag scharen. Een probleem met meetbaarheid heb je volgens mij in alle gevallen, wat erop uitdraait dat je maar beter direct kunt terugvallen op het levensmotto van dr. House. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid