Spring naar bijdragen

Douchen op Zondag


Aanbevolen berichten

het is inderdaad wel een beetje vreemd om niet te douchen op zondag, terwijl je wel je tanden poetst, je brood smeert, je hond uitlaat en als je drinken knoeit, dat je het opveegt...

naar mijn mening is het een zelf in het leven geroepen wetticisme...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Maar mag je wel een fietstochtje maken, of een wandeling door het bos? Dat is geen werken, maar zeker in juli - augustus als het warm is kan je er erg warm en plakkerig worden. Dat lijkt me toch niet erg fris aan het diner, wat juist op zondag vaak net ietsje feestelijker is. (tenminste in de gemeente waar ik in opgegroeid ben, zondagse kleren, zondags eten)

Ik blijf het een heel vreemd idee vinden. Ik zal eens aan mijn ouders vragen of er in dat dorp van mijn jeugd ook mensen waren die deze gewoonte hadden ( >75% ging naar de kerk in dat dorp)

Ja, ik blijf het ook vreemd vinden. Het lijkt mij alleen maar oneerbiedig om op die manier naar de kerk te gaan.

Als ik er aan denk, zal ik ook eens verder navragen wat mijn familie er over weet, wat betreft het meer traditionele verleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf was ik mijzelf dagelijks van top tot teen, ook op zondag. Het is voor mij een voorbereiden op de nieuwe dag, die aanvangt met het morgengebed. Daarbij kun je het wassen of douchen ook een geestelijke betekenis geven, zodat je het juist ook heel bewust en aandachtig (dus ook trager) kunt doen.

Was mij schoon van schuld,

reinig mij van mijn zonde.

Reinig mij met hysop en ik zal schoon zijn;

was mij en ik zal witter dan sneeuw zijn.

(uit Psalm 51)

Zo kunnen gebed en handeling één geheel worden, zeker als je bij elk lichaamsdeel een eigen, passend gebed zou bidden. Zo kun je bij je voeten en benen bidden dat je mag blijven wandelen in God, bij je buik dat je verzadigd mag raken door zijn Woord, bij je gelaat dat je Gods licht mag uitstralen, et cetera.

Jezelf wassen of douchen kan dus ook welhaast een meditatief moment zijn, waarin je jezelf alvast oefent in het zeer aandachtig en rustig leven, juist ook op zondag. Zolang je maar waakt voor ijdelheid en niet jezelf overdreven mooi wilt opmaken, is er niets aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf was ik mijzelf dagelijks van top tot teen, ook op zondag. Het is voor mij een voorbereiden op de nieuwe dag, die aanvangt met het morgengebed. Daarbij kun je het wassen of douchen ook een geestelijke betekenis geven, zodat je het juist ook heel bewust en aandachtig (dus ook trager) kunt doen.

Was mij schoon van schuld,

reinig mij van mijn zonde.

Reinig mij met hysop en ik zal schoon zijn;

was mij en ik zal witter dan sneeuw zijn.

(uit Psalm 51)

Zo kunnen gebed en handeling één geheel worden, zeker als je bij elk lichaamsdeel een eigen, passend gebed zou bidden. Zo kun je bij je voeten en benen bidden dat je mag blijven wandelen in God, bij je buik dat je verzadigd mag raken door zijn Woord, bij je gelaat dat je Gods licht mag uitstralen, et cetera.

Jezelf wassen of douchen kan dus ook welhaast een meditatief moment zijn, waarin je jezelf alvast oefent in het zeer aandachtig en rustig leven, juist ook op zondag. Zolang je maar waakt voor ijdelheid en niet jezelf overdreven mooi wilt opmaken, is er niets aan de hand.

dat is wel een heel mooi gebruik Robert, zo had ik het nog niet bekeken...

misschien dat ik je wel een beetje ga na-apen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar mag je wel een fietstochtje maken, of een wandeling door het bos? Dat is geen werken, maar zeker in juli - augustus als het warm is kan je er erg warm en plakkerig worden. Dat lijkt me toch niet erg fris aan het diner, wat juist op zondag vaak net ietsje feestelijker is. (tenminste in de gemeente waar ik in opgegroeid ben, zondagse kleren, zondags eten)

Ik blijf het een heel vreemd idee vinden. Ik zal eens aan mijn ouders vragen of er in dat dorp van mijn jeugd ook mensen waren die deze gewoonte hadden ( >75% ging naar de kerk in dat dorp)

Fietsen ook niet, en een wandeling wel maar dan ook als gezinsactiviteit, in alle rust. Lijkt me niet dat je daar nu zo bezweet van raakt smile.gif Ik denk dat het trouwens niet zozeer ligt aan 'naar de kerk gaan' maar dat het enkel in bepaalde kringen de gewoonte was/is. Bovendien: je kunt je ook prima wassen zonder helemaal onder te douche te gaan hoor knipoog_dicht.gif

Quote:

het is inderdaad wel een beetje vreemd om niet te douchen op zondag, terwijl je wel je tanden poetst, je brood smeert, je hond uitlaat en als je drinken knoeit, dat je het opveegt...

naar mijn mening is het een zelf in het leven geroepen wetticisme...

Ik denk dat je moet oppassen voor het veroordelen van andermans principes door ze als wetticisme te betitelen.

Bij de gewoonte om niet te douchen op zondag, hoort ook dat je geen eten kookt (dat werd zaterdagavond al bereid), zaterdagavond het huis en buitenom netjes had, en verder alleen het noodzakelijke deed. De zondag is exclusief voor God; door het naar de kerk gaan, het lezen van goede boeken en het doorbrengen met het gezin.

En bij grote gezinnen, die in dat soort kringen veel voorkomen, kan ik me voorstellen dat het douchen van alle kinderen + ouders een boel gedoe en gehaast geeft op zondagochtend, die je zo onmogelijk rustig en meditatief kunt beginnen.

Kijk, ik ben hier ook niet principieel in en de zondag bevat voor mij een stuk minder regels/principes, maar ik kan me wel voorstellen dat je in een druk gezin meer regels hebt wanneer je de zondag echt rustig wilt houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nuja, alsof het zo'n ramp is, een dagje niet douchen, zo vies zijn mensen nu ook niet hoor, algemeen genomen. Ik heb totaal niks met dat "niet werken op zondag"-idee, laat staan met "niet douchen op zondag", maar ik kan me ook niet voorstellen dat het zo'n probleem is als mensen zich zo nodig aan zo'n regel willen houden. Je stinkt heus geen uren in de wind als je zonder douchen naar de kerk gaat, tenzij je ook tegen douchen op vrijdag en zaterdag bent ofzo.

*Iria is meestal gewoon te lui om te douchen voor de mis, tegen vijf na tien strompel ik mijn bed uit om tegen half elf in de kerk te zijn, douchen doe ik later als ik echt wakker ben*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Fietsen ook niet, en een wandeling wel maar dan ook als gezinsactiviteit, in alle rust. Lijkt me niet dat je daar nu zo bezweet van raakt
smile.gif
Ik denk dat het trouwens niet zozeer ligt aan 'naar de kerk gaan' maar dat het enkel in bepaalde kringen de gewoonte was/is. Bovendien: je kunt je ook prima wassen zonder helemaal onder te douche te gaan hoor
knipoog_dicht.gif

[...]

Ik denk dat je moet oppassen voor het veroordelen van andermans principes door ze als wetticisme te betitelen.

Bij de gewoonte om niet te douchen op zondag, hoort ook dat je geen eten kookt (dat werd zaterdagavond al bereid), zaterdagavond het huis en buitenom netjes had, en verder alleen het noodzakelijke deed. De zondag is exclusief voor God; door het naar de kerk gaan, het lezen van goede boeken en het doorbrengen met het gezin.

En bij grote gezinnen, die in dat soort kringen veel voorkomen, kan ik me voorstellen dat het douchen van alle kinderen + ouders een boel gedoe en gehaast geeft op zondagochtend, die je zo onmogelijk rustig en meditatief kunt beginnen.

Kijk, ik ben hier ook niet principieel in en de zondag bevat voor mij een stuk minder regels/principes, maar ik kan me wel voorstellen dat je in een druk gezin meer regels hebt wanneer je de zondag echt rustig wilt houden.

oke, dan ziet een dergelijk persoon de zondag dus als de sabbath, exclusief voor God, punt 1 is dit niet bijbels, de sabbath is de laatste dag van de week, niet de eerste, dit is veranderd door een persoon, of personen die meenden op de stoel van God te moeten gaan zitten en Zijn Wet te gaan veranderen door wat te schuiven met de dagen... vervolgens, als je het gebod op het houden van de sabbath zo belangrijk vindt, dan moet je om het goed te doen "all the way" gaan en je ook aan de rest van de wet houden, dus bv ook de spijswetten...

als de Wet voor ons als christenen niet meer van toepassing is, waarom dan zo gebrand zijn op de zondag? (die nogmaals, niet de sabbath is)


Samengevoegd:

ik wil er wel nog even aan toevoegen dat het mij worst zal wezen of iemand wel of niet gaat douchen op zondag... of op welke dag dan ook, doucht iemand bijna nooit en stinkt daardoor, dan ben ik wel weer zo eerlijk om dat even te melden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

oke, dan ziet een dergelijk persoon de zondag dus als de sabbath, exclusief voor God, punt 1 is dit niet bijbels, de sabbath is de laatste dag van de week, niet de eerste, dit is veranderd door een persoon, of personen die meenden op de stoel van God te moeten gaan zitten en Zijn Wet te gaan veranderen door wat te schuiven met de dagen... vervolgens, als je het gebod op het houden van de sabbath zo belangrijk vindt, dan moet je om het goed te doen "all the way" gaan en je ook aan de rest van de wet houden, dus bv ook de spijswetten...

als de Wet voor ons als christenen niet meer van toepassing is, waarom dan zo gebrand zijn op de zondag? (die nogmaals, niet de sabbath is)


Samengevoegd:

ik wil er wel nog even aan toevoegen dat het mij worst zal wezen of iemand wel of niet gaat douchen op zondag... of op welke dag dan ook, doucht iemand bijna nooit en stinkt daardoor, dan ben ik wel weer zo eerlijk om dat even te melden...

Wat je over het hoofd ziet is dat men de intentie heeft om God te eren en daar is niets mis mee. Dat jij daar anders over denkt of anders in staat doet daar niets aan af. Het is dezelfde discussie als over het eten van offervlees waar Paulus het over heeft. Doe je het niet is het prima, doe je het wel is het ook prima maar veroordeel elkaar niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat je over het hoofd ziet is dat men de intentie heeft om God te eren en daar is niets mis mee. Dat jij daar anders over denkt of anders in staat doet daar niets aan af. Het is dezelfde discussie als over het eten van offervlees waar Paulus het over heeft. Doe je het niet is het prima, doe je het wel is het ook prima maar veroordeel elkaar niet!

ik veroordeel niemand, maar het gaat over douchen!!

helemaal van top tot teen wassen met een washandje is oke, je overgieten met een bakje water is oke, maar onder de sproeier gaan staan om je af te spoelen, wat bij mij soms sneller gaat dan wassen aan de kraan, dat doet men dan niet "omdat dat zo hoort."

dit heeft dan meestal te maken met iets van van thuis uit geleerd is, om welke reden dan ook...

zoals ik al aangaf, iedereen moet het voor zich weten, maar ik vind het gewoon belachelijk, alsof je God niet eert als je wel doucht...

zo veroordeel ik niet de mensen die in een Prius rijden, maar toch vind ik het een belachelijke en vooral lelijke auto...

dus conclusie:

niet meteen beginnen te roepen dat mensen oordelen over anderen, als ze een gewoonte van die persoon belachelijk vinden... er wordt naar mijn idee net iets te vaak geroepen dat iemand oordeelt, dat is dan weer een oordeel van degene die roept dat je oordeelt... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ho ho niet zo hard van stapel lopen ik citeerde Paulus die iets daarover zegt in verband met offervlees. Ik heb nergens gezegd dat je veroordeelt, alhoewel nog niet. Als je zegt dat iets belachelijk is, zit daar wel degelijk een oordeel in. Maar iets doen of laten voor God kan nooit belachelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Wat je over het hoofd ziet is dat men de intentie heeft om God te eren en daar is niets mis mee. Dat jij daar anders over denkt of anders in staat doet daar niets aan af. Het is dezelfde discussie als over het eten van offervlees waar Paulus het over heeft. Doe je het niet is het prima, doe je het wel is het ook prima maar veroordeel elkaar niet!

God bepaalt de verboden/geboden en daar hou je je aan met de juiste intentie.. niet andersom. Je eert God toch niet gelijk als je iets doet omdat je de intentie hebt om God te eren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God bepaalt de verboden/geboden en daar hou je je aan met de juiste intentie.. niet andersom. Je eert God toch niet gelijk als je iets doet omdat je de intentie hebt om God te eren?

Toch wel, iets slaafs of wettisch doen zonder intentie om God te eren is leeg. Iets doen of laten om God te eren zonder dat het letterlijk in de bijbel opgedragen wordt is juist rijk. Het is uiteraard iets anders als je een nieuwe kruistocht wil beginnen. Maar dan heb je het ook niet over iets wat je zelf doet of laat maar wat je een ander wil opleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Toch wel, iets slaafs of wettisch doen zonder intentie om God te eren is leeg.

daarom zeg ik ook 'god bepaalt wat je moet doen/nalaten, dat volg je met de juiste intentie'. De intentie is dus in mijn ogen ook wel erg belangrijk.

Quote:

[...]

Iets doen of laten om God te eren zonder dat het letterlijk in de bijbel opgedragen wordt is juist rijk. Het is uiteraard iets anders als je een nieuwe kruistocht wil beginnen. Maar dan heb je het ook niet over iets wat je zelf doet of laat maar wat je een ander wil opleggen.

Iets doen wat niet in Gods woord staat betekent (in mijn ogen) een eigen geloof verzinnen, God heeft nu juist regels gegeven zodat we weten wat Hij wil.. want het is onmogelijk om dat zelf te verzinnen, dat zie je gelijk al in je bericht. Je moet er al een tenzij bij plaatsen, waar je ook wel weer je kanttekingen bij kan plaatsen (je kinderen Gods regels opleggen om God te eren bijvoorbeeld) en uiteindelijk zul je steeds meer tenzij's moeten verzinnen.. want is het goed om jezelf te verminken om God te eren? Het is immers wel iets wat je zelf doet? etc...

Maar goed, ik weet ook niet of je wel ver komt met alleen de bijbel als richtlijn.. dus mss is juist dit wel een teken dat je verder moet zoeken naar Gods regels? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grote gebod is heel duidelijk, de rest soms wat minder. Douchen komt in de bijbel niet voor maar de Joden moesten bij bepaalde situaties zichzelf en hun kleren juist reinigen, zeker voor de sabbath. Zelfverminking wordt met zoveel woorden rechtstreeks verboden ook in het NT (zo uit mijn hoofd). Maar God's regels leidt je af uit de bijbel en dan zijn er verschillende uitleggen mogelijk en daar moet je elkaar telkens weer zien te vinden, vanuit het grote gebod.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Luxuria,

De Bijbel is voldoende als richtlijn voor de relatie met God. Iedere gelovige heeft een unieke relatie met God, dus iedere gelovige heeft unieke manieren om God te eren. Gelovigen kunnen God eren door geloof en de een heeft geloof om God op de ene manier te eren en de ander heeft geloof om God op de andere manier te eren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch wel, iets slaafs of wettisch doen zonder intentie om God te eren is leeg.

Toch zijn er mensen die menen dat Gods geboden goed zijn in zichzelf, gewoon omdat ze goed zijn. Ongeacht je intentie dus. Hier zijn ook wel (oudtestamentische) onderbouwingen voor. Ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben, maar hoe verhoudt zich dat dan tot wat jij zegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God's geboden kunnen niet slecht zijn maar je moet wel kijken naar welke geboden wanneer en waarvoor gegeven worden. De tien geboden en de samenvatting ervan zijn universeel voor alle mensen goed. Dat wil zeggen als alle mensen zich er aan zouden houden met of zonder intentie God te eren zag de wereld er een stuk beter uit. Maar de tien geboden zijn een bevestiging van iets dat er al was: Kaïn wist dat hij zijn broer niet mocht doodslaan. Van Abraham wordt gezegd dat hij rechtvaardig was, allemaal ver van voor de tijd van de wet.

De spijs- en reinheidwetten etc. daarentegen zijn door God gegeven om zich een volk af te zonderen en als afschaduwing van het offer wat zou komen. Goed voor het volk van toen maar inmiddels in vervulling gegaan door de komst van Jezus en niet zondermeer goed voor ons nu. Daar worden wel beweringen over gedaan zoals bijvoorbeeld over varkensvlees en paling maar dat gaat voorbij aan het feit dat we zowiezo te veel van alles consumeren: meer dan goed voor ons is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God's geboden kunnen niet slecht zijn maar je moet wel kijken naar welke geboden wanneer en waarvoor gegeven worden. De tien geboden en de samenvatting ervan zijn universeel voor alle mensen goed. Dat wil zeggen als alle mensen zich er aan zouden houden met of zonder intentie God te eren zag de wereld er een stuk beter uit. Maar de tien geboden zijn een bevestiging van iets dat er al was: Kaïn wist dat hij zijn broer niet mocht doodslaan. Van Abraham wordt gezegd dat hij rechtvaardig was, allemaal ver van voor de tijd van de wet.

De spijs- en reinheidwetten etc. daarentegen zijn door God gegeven om zich een volk af te zonderen en als afschaduwing van het offer wat zou komen. Goed voor het volk van toen maar inmiddels in vervulling gegaan door de komst van Jezus en niet zondermeer goed voor ons nu. Daar worden wel beweringen over gedaan zoals bijvoorbeeld over varkensvlees en paling maar dat gaat voorbij aan het feit dat we zowiezo te veel van alles consumeren: meer dan goed voor ons is.

Als over de wetten in inzettingen bestaande van Israel gaat, daarvan schreef Paulus, dat Jezus deze wetten aan het kruis heeft genageld (Kol.2.14). Paulus bedoelde dit natuurlijk niet letterlijk, maar zinnebeeldig. Jezus had dus bewezen, dat Hij die wetten niet nodig had, om tóch de wil van zijn Vader te doen. Hij geloofde immers als mens, dat Gods Geest in Hem woonde. Welnu, Paulus predikte juist dit evangelie: De mens wordt niet gerechtvaardigd uit werken der wet, maar door geloof!Geloof namelijk, dat Gods Geest in ons woont! Laten we dan niet opnieuw allerlei nieuwe wetjes tevoorschijn halen, om Gode te behagen. Paulus vroeg in Galaten3.2 toen men de wetswerken weer in wilden voeren, dan ook:

'Hebt gij de Geest ontvangen tengevolge van werken der wet, of door geloof?'

Over op zondag dit of dan doen, gesproken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het persoonlijk belangrijk om elke dag God te eren, en daarom zie ik zondag niet als een specialere dag dan andere dagen.

ik vind het voor mijzelf raar als ik zondag namelijk dingen niet doe om God te eren maar de rest van de week het wel doe.

maar dat is voor mij persoonlijk zo.

ik moet er wel bij zeggen dat als de bijbel mij verteld dat dit verkeerd is ik dit niet zou doen, maar ik geloof niet dat ik dat ergens kan vinden. sterker nog volgens mij is het enige gebod, wat Jezus niet heraald of vernieuwd of bevestigd, het sabbat gebod.

maar mocht iemand iets niet correct vinden hieraan laat het me weten want ik wil niet alleen op mijn eigen onderzoek en inzicht afgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dingo schreef:

Quote:
]De tien geboden en de samenvatting ervan zijn universeel voor alle mensen goed. Dat wil zeggen als alle mensen zich er aan zouden houden met of zonder intentie God te eren zag de wereld er een stuk beter uit.

Boven de tien geboden staat:'Ik ben de Here uw God, die uw uit Egypteland, die u uit het diensthuis hebt uigeleid'

Zijn die geboden dan voor álle mensen? Moeten wij dan ook de Joodse Sabbath houden? Daarmee is natuurlijk niet gezegd, dat er geen algemeen geldende geboden in kunnen staan! Maar met het volk Israel werd een proef genomen, of zij door het onderhouden van allerlei geboden en inzettingen, gerechtvaardigd konden worden. Maar toen kwam Jezus en die 'nagelde de geboden, in inzettingen bestaande aan het kruis (figuurlijk gezien natuurlijk)omdat Hij alles deed dóór zijn geloof. En dát leerde Paulus, want die schreef, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus. Dat is het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, óók in jezelf woont!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat staat er boven maar niet in de tien geboden. Overigens zegt Jezus dat geen jota van de wet vervalt. En als laatste, beweren "Dat is het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, ook in jezelf woont!" gaat in tegen de FAQ. De godheid van Jezus ontkennen is alleen toegestaan in het subforum Levensbeschouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid