Spring naar bijdragen

Waarom wijn tijdens avondmaal?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Bij ons in de gemeente staat het avondmaal op de agenda, aparte bekers, 1 beker, wijn of vruchtensap.

Nu gaat er de ronde dat we druivensap gaan gebruiken, ook wordt er gezegd dat er in de Bijbel wordt gesproken over vrucht van de wijnstok, dus dat kan net zo goed druivensap.

Is er ook een tekst waar wel over wijn wordt gesproken?

groet,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus vierde op de dag van 'Het Laatste Avondmaal' Pesach (het joodse Paasfeest)De joden hebben op deze avond de traditie om vier bekers wijn te drinken. Jezus dronk er slechts drie en zei daarna: (Marcus 4:25) Ik verzeker jullie, Ik zal niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot de dag waarop Ik de nieuwe oogst zal drinken in het koninkrijk van God.

Ik weet dus niet of er een tekst is waarin wel over wijn gesproken wordt (al kan je uit de Bijbel wel opmaken dat het een erg gebruikelijke drank was in de tijd dat Jezus leefde) Maar in elk geval wordt er tijdens het joodse paasfeest wijn gedronken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu gaat er de ronde dat we druivensap gaan gebruiken, ook wordt er gezegd dat er in de Bijbel wordt gesproken over vrucht van de wijnstok, dus dat kan net zo goed druivensap.

De mening die daarbij vaak naar voren komt, is dat druivensap ook een drank afkomstig is van druiven net als wijn. Echter zonder de alcoholische toevoeging daarin. Binnen de reformatie neemt het drinken van wijn een symbolische plek in en kan het voor een gemeente minder moeite zijn om over te gaan op druivensap. Daarnaast wordt ook wel aangevoerd dat in gemeente waar (ex-)alcohol verslaafden de gemeente bezoeken men kiest voor druivensap om hen niet in de verleiding te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus vierde op de dag van 'Het Laatste Avondmaal' Pesach (het joodse Paasfeest)De joden hebben op deze avond de traditie om vier bekers wijn te drinken. Jezus dronk er slechts drie en zei daarna: (Marcus 4:25) Ik verzeker jullie, Ik zal niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot de dag waarop Ik de nieuwe oogst zal drinken in het koninkrijk van God.

Waaruit maak jij op dat Jezus niet alle bekers leeggedronken heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

Bij ons in de gemeente staat het avondmaal op de agenda, aparte bekers, 1 beker, wijn of vruchtensap.

Nu gaat er de ronde dat we druivensap gaan gebruiken, ook wordt er gezegd dat er in de Bijbel wordt gesproken over vrucht van de wijnstok, dus dat kan net zo goed druivensap.

Is er ook een tekst waar wel over wijn wordt gesproken?

Wijn was in die tijd heel gangbaar. In die tijd had mijn geen koelkasten of moderne conserveringstoffen en was alcohol een middel om sap wel houdbaar te houden. Dat men alcohol iig in die tijd dronk, kun je zien aan bepaalde teksten over dronkenschap. En het is ook wel uit de bruiloft waar Jezus van water wijn maakte op te maken. Daarbij zie je in de Joodse Pesach traditie dat men gewoon wijn drinkt, geen druivensap. En besides, wijn is lekker. knipoog_dicht.gif Als in de bijbel 'wijn' staat, is het m.i. logisch dat het ook echt wijn was. smile.gif

Sommige mensen beweren dat er geen alcohol in zat. Maar naar mijn mening is die bewering niet logisch en komt die vooral voort uit dat ze tegen alcohol zijn en het eigenlijk maar vervelend vinden dat men in de bijbel wijn dronk.

Een reden om geen wijn maar druivensap te drinken zou kunnen zijn om rekening te houden met gemeente leden met een alcohol probleem of die niet tegen alcohol kunnen. Dat vind ik een betere reden dan maar gaan verzinnen dat het in de bijbel vast geen echte wijn was. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sommige mensen beweren dat er geen alcohol in zat. Maar naar mijn mening is die bewering niet logisch en komt die vooral voort uit dat ze tegen alcohol zijn en het eigenlijk maar vervelend vinden dat men in de bijbel wijn dronk.

Inderdaad. Zoals MC zeer terecht opmerkte, was het onmogelijk dat er geen alcohol in zat. Dat kon alleen in de druivenoogsttijd, met (hyper)vers druivensap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat kon alleen in de druivenoogsttijd, met (hyper)vers druivensap.

Het gaat op voor de meeste vruchtensappen btw. Iedereen kan dat zelf uitproberen. Zet een glas willekeurige vruchtensap op het aanrecht en binnen een paar dagen kan je wss al ruiken dat het een alcoholisch drankje is geworden. Het enige waarin druivensap afwijkt van andere sapjes is het hoge suikergehalte. Dit maakt gisting alleen maar nog makkelijker.

[evangelomodus]Uiteraard zou Jezus druivensap hebben gehad als hij druivensap had gewild, maar na Kana lag dat niet erg in de lijn der verwachting.[/evangelomodus]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus vierde op de dag van 'Het Laatste Avondmaal' Pesach (het joodse Paasfeest)De joden hebben op deze avond de traditie om vier bekers wijn te drinken. Jezus dronk er slechts drie en zei daarna: (Marcus 4:25) Ik verzeker jullie, Ik zal niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot de dag waarop Ik de nieuwe oogst zal drinken in het koninkrijk van God.

In mijn bijbel bij Markus 4:25 gaat het over iets heel anders dan het laatste avondmaal, daar staat namelijk de uitleg van de gelijkenis van de zaaier. En ik ben erg benieuwd waar bovenstaande dan wél in de Bijbel staat.

* Holla hoopt dat ze niet per ongeluk verkeerd kijkt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is het dan ook nog drinkbaar? en dan bedoel ik drinkbaar dat je er niet ziek van wordt...

Ik zou de gok niet wagen, maar vaak zal het nog drinkbaar zijn, ja. De alcohol zal wss zelfs vrij snel een enigzins conserverende werking hebben. Olorin schreef daar al iets over. Maar nogmaals: ik zou de gok niet wagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid