Spring naar bijdragen

Oorbel Jehovah's Getuigen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo Allemaal.

Ik ben Danny, 19 jaar en ongedoopte Jehovah's getuigen.

Ik zit met een probleem en dat is : Wordt het geaccepteerd als ik een oorbel laat zetten (in mijn linker oor, een vierkant diamantje is de bedoeling want dat vind ik heel mooi).

Ik heb er met verschillende geloofsgenoten over gehad maar ze weten niet of het verboden of werelds en wat de bijbel er over zegt en of er verschil is tussen of een meisje of een jongen een oorbel neemt.

ik zou de oorbel best in de gemeente(zaal)

uit willen doen maar als je net een gaatje laat schieten moet het zweerknopje er 6 weken in blijven

GRAAG reactie wat jullie er van vinden

groetjes

H

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als christen zou ik er geen problemen mee hebben. Ook bij een jongen kan een oorbel best leuk staan. Maar JG's willen er nogal eens wat andere regels op na houden. Maar als niemand weet of het een probleem is, zou ik me er niet al te druk om maken. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan dit soort vragen beter aan je studieleider of aan de ouderlingen van jouw gemeente vragen. Want zoals Ol Moth zei lopen hier voornamelijk mensen rond met een katholieke en protestantse achtergrond.

Het is niet verboden, maar er zullen JG zijn die vinden dat het je decorum schaad. Als je bijvoorbeeld in de velddienst gaat, zullen er mensen zijn die daar aanstoot aan nemen. Het kan ook effect hebben op de voorrechten die je krijgt in de gemeente.

De cd-rom zegt het volgende:

*** g00 22/3 blz. 13 Wat te denken van piercing? ***

Vooral jonge christenen moeten zich erom bekommeren dat zij een juiste indruk maken op anderen, ook wanneer zij deelnemen aan het evangelisatiewerk. Zij willen geen enkele ’aanleiding tot struikelen geven, opdat er geen aanmerkingen op onze bediening gemaakt kunnen worden’ (2 Korinthiërs 6:3, 4). Wat je persoonlijke mening over piercing ook is, het is onvermijdelijk dat jouw uiterlijk iets overbrengt over jouw houding en leefstijl. Wat wil je ermee overbrengen?

Uiteindelijk zul jij — natuurlijk samen met je ouders — moeten beslissen wat je wat dit betreft zult doen. ’Laat de wereld om je heen je niet in haar eigen vorm persen’, is de krachtige raad uit de bijbel (Romeinen 12:2, Phillips). Per slot van rekening ben jij degene die met de gevolgen zult moeten leven.

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Onder de Mozaische wet (Deut.15:17) was het verboden een piercing te laten uitvoeren, omwille van het heidense karakter ervan. Er werd een spiritistische betekenis aan verbonden, of een boodschap voor 'ingewijden', dat men tot dezelfde 'club' als hen behoorde, en dezelfde geesteshouding wenste te bezitten. De enige uitzondering hierop was een slaaf die van zijn meester dermate hield, dat hij zijn vrijheid definitief opgaf, en wenste in diens huisgezin te blijven.

In onze tijd komt hiermee het feit overeen dat we ons onvoorwaardelijk schikken naar het onderwijs van onze Meester, voor wie we meer liefde hebben dan voor wereldse instanties, en voor wie we bereid zijn afstand te doen van onze eigen verlangens, in de hoop Hem te behagen, en door Hem blijvend als een lid van zijn gezin te worden beschouwd en behandeld. Paulus heeft het erover in één van zijn brieven aan Timotheüs, als hij hem er op wijst dat hij deel is gaan uitmaken van 'het huisgezin Gods', welke is 'de gemeente'. In plaats van 'je oor symbolisch te verminken', zou je het beter 'levend' en ongeschonden bewaren, en het aldus in een toestand brengen waarin je het traint om efficiënt naar Gods raad te leren luisteren. Zegt de psalmist (Ps32:8)niet over Gods inbreng: 'Ik zal raad geven met mijn oog op U'. Op het vlak van je hart kan je je pogelijk tevreden stellen met het feit dat je voor het oog van God, wenst even zuiver van gehoor en luisterbereidheid te zijn, als had je een diamantje in je oor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat Jon zei:

Quote:

zoals Ol Moth zei lopen hier voornamelijk mensen rond met een katholieke en protestantse achtergrond.

Wat Ol Moth echt zei:

Quote:

Ik denk ten eerste dat je onder het verkeerde volk bent om dit te vragen aangezien dit een
Christelijk
jongeren forum is.

Wat Jon logischerwijze dus zegt:

christelijk = protestant of katholiek. JG zijn niet christelijk.

Waarvan akte voor het nageslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topicverplaatst naar Levensbeschouwing. Jehovah Getuigen zijn volgens de definitie die Credible aanhoudt, namelijk de Apostolische Geloofsbelijdenis met expliciete lezing van de Drie-eenheid hierin, geen christenen en deze vraag hoort dus niet thuis in Geloof Algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat Jon zei:

[...]

Wat Ol Moth echt zei:

[...]

Wat Jon logischerwijze dus zegt:

christelijk = protestant of katholiek. JG zijn niet christelijk.

Waarvan akte voor het nageslacht.

Wat flauw zeg, moet dit nu elke keer voorkomen in een topic waar JG aan verbonden is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

En jij haalt iets uit mijn post wat totaal geen waarde heeft voor de TS, wat erg flauw is. Ik ga hier ook verder niet op in.

Zelf weten. Het irriteerde mij net zo hard dat JG(-sympathisanten) altijd en eeuwig even moeten benadrukken dat "protestanten en katholieken" apart te benoemen zijn. En ja, daar begon je wel degelijk zelf mee in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo Allemaal.

Ik ben Danny, 19 jaar en ongedoopte Jehovah's getuigen.

Ik zit met een probleem en dat is : Wordt het geaccepteerd als ik een oorbel laat zetten (in mijn linker oor, een vierkant diamantje is de bedoeling want dat vind ik heel mooi).

Ik heb er met verschillende geloofsgenoten over gehad maar ze weten niet of het verboden of werelds en wat de bijbel er over zegt en of er verschil is tussen of een meisje of een jongen een oorbel neemt.

ik zou de oorbel best in de gemeente(zaal)

uit willen doen maar als je net een gaatje laat schieten moet het zweerknopje er 6 weken in blijven

GRAAG reactie wat jullie er van vinden

groetjes

H

Hoi Danny,

Ik was vroeger ouderling.

Nee. Een oorbel of tatoeage of een baard gaat problemen geven, net als lang haar of roken en drugs en randgedrag zonder berouw te hebben.

Bij JG zijn de kledingvoorschriften erg duidelijk. In hun wachttorne staan modelgezinnen die Bethel (hoofdkantoren) bezoeken en 'netjes' gekleed zijn. Als je je daar aan houdt, zijn ze heel blij met je!

JG zelf zouden tegen jou als ongedoopte niet zo'n amok maken, maar zodra je gedoopt bent, moet je je wel aan de regels houden.

Daarnaast, ook al doe je je oorbel alleen in als niemand (ie geen JG) het ziet. Je wordt geacht, je in je vrije tijd OOK herkenbaar als JG te zijn.

Dit verzin ik niet smile.gif nou, ok, misschien omdat vele niet gedoopte JG dit gewoon niet geloven; goed; ik verzin het! smile.gifbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Mannen met oorbellen en baarden, worden niet 'herkend' als JG.

Vandaar al deze regels. JG-zusters, die met broek 'prediken' krijgen vermaningen dat zoiets alleen bij extreme koude kan smile.gif

Nee, oorbellen, lange bakkebaarden, lang haar; no no no! Danny, weet waar je aan begint. Of netjes meelopen, maar niet aan het randje! smile.gif

Quote:

Wachttoren 1975 1/12 blz. 723 par. 9 Laat u niet verstrikken door rages en amusement ***

Ook een extreme haardracht kan iemand er gemakkelijk toe brengen in een valstrik van de Duivel terecht te komen en anderen tot struikelen te brengen. Zo maakte een jongeman in de Verenigde Staten voortreffelijke vorderingen in zijn studie van de bijbel, terwijl hij ertoe werd bewogen met een ervaren Getuige mee te gaan om de goede dingen die hij uit de bijbel had geleerd, met anderen te delen. Hij had al vanaf zijn tienerjaren zijn baard laten staan, en aangezien sommigen in de zakenwijk een baard droegen, meende hij dat het algemeen aanvaard zou worden wanneer hij tijdens zijn prediking tot anderen een baard zou dragen. Toen hij evenwel een dame aansprak, kon hij weinig meer doen dan zich voorstellen toen zij zei: „Het spijt me, jongeman, ik wens niet bij een studentenopstand betrokken te geraken.†Hoe hij hierna ook trachtte de situatie te verklaren, hij slaagde er niet in het misverstand uit de weg te ruimen. Nadat het gesprek was geëindigd en de vrouw de deur had dichtgedaan, vroeg hij de ervaren Getuige wat er was gebeurd. Hij werd ertoe uitgenodigd zijn uiterlijke verschijning te beschouwen in verband met wat hij beweerde te zijn, een dienstknecht van God. Aangezien deze nieuwe Koninkrijksverkondiger er niet verantwoordelijk voor wilde zijn dat ook maar een persoon tot struikelen gebracht zou worden en
hierdoor de weg tot het eeuwige leven zou missen, schoor hij zijn baard af.
Zou u bereid zijn hetzelfde te doen of om overeenkomstige wijzigingen aan te brengen indien uw uiterlijke verschijning in een bepaalde gemeenschap een verkeerde indruk zou wekken?

Danny, je begrijpt dus; als jij oorbellen draagt, maar toch met JG sympatiseert, zul je andermans eeuwig leven in de weg staan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.

Een vrouw mag geen kleren en ATTRIBUTEN van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Tja daar heb ik eventjes geen antwoord op sorry
nosmile.gif

Misschien een goede om eens te overwegen of regeltjes uit de Bijbel wel zo zinvol zijn, als je ze niet kan toepassen in de praktijk. Veel van die regels lijken zo vanzelfsprekend, totdat je je gaat afvragen hoeveel gewoon cultureel bepaald is.


Samengevoegd:

Quote:

Dat geeft niet, joh. Niemand heeft
overal
antwoorden op hierzo
knipoog_dicht.gif
Meer om je bewust te maken dat 1 losse tekst niet alles zegt
smile.gif

dat dus smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien een goede om eens te overwegen of regeltjes uit de Bijbel wel zo zinvol zijn, als je ze niet kan toepassen in de praktijk. Veel van die regels lijken zo vanzelfsprekend, totdat je je gaat afvragen hoeveel gewoon cultureel bepaald is.


Samengevoegd:

[...]

dat dus
smile.gif

Ik heb het gevoel dat ik helemaal afgekraakt word hier..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid