Spring naar bijdragen

Vorm van de aarde


Aanbevolen berichten

Ik heb altijd geleerd dat de aarde rond is en rond de zon draait. Dit is mij altijd verteld op school en door mijn ouders, maar afgelopen week kwam ik dit tegen in de bijbel:

Psalmen 104:5 -> Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

Dit kan toch alleen als de aarde plat is. Hoe zit dat? En hebben school en mijn ouders nu dus tegen mij gelogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb altijd geleerd dat de aarde rond is en rond de zon draait. Dit is mij altijd verteld op school en door mijn ouders, maar afgelopen week kwam ik dit tegen in de bijbel:

Psalmen 104:5 -> Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

Dit kan toch alleen als de aarde plat is. Hoe zit dat? En hebben school en mijn ouders nu dus tegen mij gelogen?

Die tekst in Psalmen beklemtoond de bestendigheid van de aarde.Lees ook even: (Job 26:7)  7

 Hij spant het noorden uit over de lege ruimte, Hangt de aarde op aan niets;

Hoewel de aarde aan niets is opgehangen, heeft ze als het ware duurzame fundamenten die niet aan het wankelen gebracht zullen worden, want de onveranderlijke wetten die het universum besturen, houden de aarde stevig op haar plaats, en Gods voornemen met betrekking tot de aarde is onveranderd gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Psalmen 104:5 -> Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

De psalmist die dit schreef deed het vanuit zijn eigen wereldbeeld. Het zou dus zijn dat hij dacht dat de aarde zo er uit zag.

Wat ook natuurlijk zou kunnen is dat de psalmist het symbolisch bedoelde.

Quote:
Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

Er bestaat geen berg waar je alle koninkrijken kunt zien.

Het kan zijn dat de duivel Jezus een beeld liet zien. Zeg maar net als een visioen bijvoorbeeld.

Quote:
En hebben school en mijn ouders nu dus tegen mij gelogen?

Nee hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalmen 104:5 -> Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Ik denk dat dat figuurlijk is; spreektaal.

Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid

Ik denk dat dat in een beeld is; een visioen.

Quote:

Oké... Maar de andere regel dan? Als we alle koninkrijken vanaf één berg kunnen zien, dan moet de aarde toch plat zijn? Ik heb een heel goede bron hierover gevonden toen ik er net naar zocht:

Ik denk dat het ironie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoezo figuurlijk? Het staat er toch gewoon zo? God kan niet liegen

"Figuurlijk" is iets anders dan liegen hoor.

Als ik tegen een meisje zeg "mijn hart verlangt naar je" dan spreek ik toch de waarheid, ook al is mijn hart gewoon een grote spier en zijn het mijn eigen verlangens?

Daarbij moet je beseffen dat God de psalm niet schreef, maar dat het mensen waren, die geïnspireerd zijn door God, die het schreven.


Samengevoegd:

Quote:

Oké... Maar de andere regel dan? Als we alle koninkrijken vanaf één berg kunnen zien, dan moet de aarde toch plat zijn? Ik heb een heel goede bron hierover gevonden toen ik er net naar zocht:

Die link is flauwekul, maar dat had je zelf ook wel door. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op google gezocht, en ik kom nog meer van dit soort verzen tegen...

Daniël 4:10 -> De gezichten nu mijns hoofds op mijn leger waren deze: Ik zag, en ziet, er was een boom in het midden der aarde, en zijn hoogte was groot.

Daniël 4:11 -> De boom werd groot en sterk; en zijn hoogte reikte aan den hemel, en hij werd gezien tot aan het einde der ganse aarde;

Is dit dan ook niet letterlijk? Ik snap er nu niks meer van. Waarom zou er dan niet gewoon staan wat God bedoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid

Ik denk dat dat in een beeld is; een visioen.

Ik denk zeker niet dat het een visioen is, zo wordt het ook zeker niet omschreven!

Wat ons altijd verteld is en wat ik er ook uit begrijp is dat het ging over het koninkrijk zover je maar kon kijken.

Dus ga op een hoge berg staan, kijk om je heen en alles wat je kunt zien, zo groot zal je koninkrijk zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dit dan ook niet letterlijk? Ik snap er nu niks meer van. Waarom zou er dan niet gewoon staan wat God bedoelt?

Probeer het letterlijk nemen van de bijbel uit je hoofd te zetten, dat zal je niet lukken. Zeker het laatste bijbelboek, openbaringen, moet je figuurlijk opvatten.

Als iets figuurlijk gezegd wordt, is het toch niet direct een leugen? Gebruik jij nooit beeldspraak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je de bijbel niet letterlijk kan nemen, dan kan je dus nooit weten wat er nou echt zo bedoeld is, en wat niet. Dan zou je zelfs moeten twijfelen aan de schepping zelf, en dat is ondenkbaar.

Ik heb niet gezegd dat je de bijbel niet letterlijk kan nemen, maar slechts niet in zijn geheel. Er zijn hele studies gewijd aan het onderzoeken wat een bepaalde tekst in de bijbel kan betekenen.

Er zijn trouwens een heleboel mensen die twijfelen aan het scheppingsverhaal. Het wordt pas ondenkbaar wanneer je de kern van het christelijk geloof betwist, en dat is dat Jezus de Zoon van God is, voor onze zonden gestorven is en ons hiermee redde van de eeuwige straf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mattheus 4:8 -> Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

't ja wat kunnen geesten mensen al niet laten zien?

U hebt reeds het Bijbelboek Daniel aangehaald waarin Daniel angstwekkende visioenen kreeg.

Wellicht zal het wel op een bovennatuurlijke wijze geweest zijn dat Satan alle koninkrijken der wereld Jezus liet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid