Spring naar bijdragen

gospel/christelijke klassieke muziek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Die boodschap is me duidelijk. David was toch een man naar God's hart. Hij gelooft in God. Mozart heeft verkeerde stukken geschreven. Maar was Mozart vanuit zijn hart net als David overtuigd Christen?

Dat weet niemand. Je kunt namelijk niet in zijn hart kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Die boodschap is me duidelijk. David was toch een man naar God's hart. Hij gelooft in God. Mozart heeft verkeerde stukken geschreven. Maar was Mozart vanuit zijn hart net als David overtuigd Christen?

Ik zou ook niet gauw graag naar muziek van Mozart luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar zo ga je er nite komen he... muziekstukken werden in der tijd in opdracht gemaakt van bijvoorbeeld de kerk. Dan is het een stuk dat christelijk is en de christelijke boodschap draagt.

En wat vond je van het MUZIEKSTUK ?

Sja, en dat 'de bron' dan vólgens jóú minder goed is dat kan wezen, maar zeker weten doe je het niet... weet jij veel of die componisten een oprecht geloof hadden of niet...

Je kunt mijns inziens componisten van klassieke muziek niet vergelijken met gospelartiesten...ten eerste al om de vakbekwaamheid in muzikale zin... en ten tweede omdat de componist niet de uitvoerende is. GAat het niet om de boodschap die het muziekstuk geeft? Werkt God alleen door Christenen? Wordt God alleen geprezen als muziek die over Hem verhaalt door een op en top christen is geschreven? Ik vind dat een arrogante houding... en ik denk dat God zeer zeker ook door mensen werkt die in jou ogen míndere christenen waren, gelukkig maar.

PS je vergelijking met de dominee loopt een beetje spaak, aangezien de componist niet de uitvoerende is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, maar pas toen hij oud was, ging hij de fout in. Dus hij had nog veertig jaar lang de tijd om de psalmen en een deel van de Spreuken te schrijven.

1 Kon. 11

4 Het geschiedde namelijk, toen Salomo oud geworden was, dat zijn vrouwen zijn hart meevoerden achter andere goden, zodat zijn hart de HERE, zijn God, niet volkomen was toegewijd gelijk dat van zijn vader David.

[...]

42 De tijd nu, die Salomo te Jeruzalem over geheel Israël geregeerd heeft, was veertig jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Étoile,

Dat Mozart in opdracht van de kerk muziekstukken heeft geschreven, vind ik nog niet dat het met christelijk gelabeld kan worden. In de kerk waar ik kwam: Als je daar mee wilde zingen in het team moest je gelovig zijn natuurlijk maar ook vanuit je hart zingen. Tja, hoe doe je dat dan he? Maar Mozart zijn bronnen zijn alles, maar zeker niet christelijk te noemen.

Het stukje vond ik mooie muziek.


Samengevoegd:

Nog een gelovige componist weten te vinden:

Heinrich Schutz

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

In het boekje Welke Muziek maakt u Ziek kwam ik het volgende tegen (dit is inmiddels de tweede keer dat ik dit type in dit forum gebeurd het vaker dat je het wilt plaatsen dan je eigen berichtje verdwijnt. Dan maar snel van te voren kopiërene en later plakken).

Mendolssohn schreef onder invloed van Goethe een Walpurgisnacht in oratioriumvorm. (Walpurgisnacht = 1e nacht in de maand mei waarin volgens Duits volksgeloof de boze geesten vrij spel hadden en de heksen bijeenkwamen).

Deze componist kon ik gewoon bij het ND kopen.

Schubert had vermoedelijk twee geslachtsziektes en maakte het in immoreel opzicht zo bont dat hij in het ziekenhuis moest worden opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach Schubert, misschien wel de meest tragische bekende componist. Hij was klein en lelijk, dus er was geen vrouw in hem geïnteresseerd. Zijn muziek sloeg ook niet aan behalve bij een kleine vriendenkring. Hij schreef quatre mains, dwz stukken voor twee pianisten aan één piano. Die kon hij dan samen met een meisje spelen en hij had het zo geschreven dat zijn armen soms over die van het meisje heen moesten, en dat was zowat het enige dat hij bij de vrouwen voor elkaar kreeg.

Uiteindelijk hebben zijn vrienden hem meegenomen naar het bordeel, en wie loopt er als enige een geslachtsziekte op? Juist ja, Schubert dus. Vervolgens krijgt hij de tyfus waaraan hij op 31 jarige leeftijd in grote armoede en onbekend bij het grote publiek aan overlijdt. Zijn laatste werken zijn zo wonderschoon (o.a. het strijkkwintet en de strijkkwartetten Rosamunde en Der Tod und das Mädchen) dat ik zijn vroege overlijden nog meer betreur dan dat van Mozart.

Altijd erg makkelijk om iemand van immoreel gedrag te beschuldigen. Zeker als zo iemand nou ook niet echt bepaald een makkelijk leven heeft gehad.

Schubert was overigens niet uitgesproken religieus. Componisten die dat wel nadrukkelijk waren zijn Bruckner en Messiaen. Beiden zeer devoot katholiek, die zowat al hun werken hebben geschreven met God in gedachte. Voor de protestanten is er natuurlijk Bach, wiens muziek wel eens is omschreven als het bewijs dat God bestaat. Onder de huidige componisten kan je Arvo Pärt noemen als uitgesproken religieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige mensen vinder het principieel als je mooie dingen links laat liggen omdat het achterliggende geloof niet helemaal in hun straatje past. Ik vind het gewoon dom. Ook goed te zien aan de inconsequentie die je meestal aantreft bij dat soort mensen. Slim genoeg om "occulte" muziek af te wijzen, maar te stom om de "occulte" Egyptische pyramides en de even "occulte" Acropolis NIET te bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat geen goede vergelijking. Als iemand muziek maakt met bepaalde ideeen, neemt hij de inhoud serieus en wil hij dat het door de luisteraars serieus genomen wordt. Als bepaalde muziek je qua vorm dan wel qua inhoud niet bevalt, is het volgens mij normaal om het links te laten liggen.

De piramides en de Acropolis zijn gewoon een stuk geschiedenis, van de hele wereld, dus om die te negeren omdat het toevallig in strijd is met wat je gelooft zou inderdaad dom zijn. De meeste mensen bezoeken het als een stuk verleden en niet als datgene waarvoor het vroeger bedoeld was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat geen goede vergelijking. Als iemand muziek maakt met bepaalde ideeen, neemt hij de inhoud serieus en wil hij dat het door de luisteraars serieus genomen wordt. Als bepaalde muziek je qua vorm dan wel qua inhoud niet bevalt, is het volgens mij normaal om het links te laten liggen.

De piramides en de Acropolis zijn gewoon een stuk geschiedenis, van de hele wereld, dus om die te negeren omdat het toevallig in strijd is met wat je gelooft zou inderdaad dom zijn. De meeste mensen bezoeken het als een stuk verleden en niet als datgene waarvoor het vroeger bedoeld was.

De pyramides zijn een uiting van geloof, evenals iig een deel van de acropolis. De vergelijking gaat hooguit een beetje scheef denk ik. En ik heb het niet over expliciet antichristelijke muziek, maar over muziek door een niet-christelijke componist, of een componist met een geslachtsziekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De pyramides zijn een uiting van geloof, evenals iig een deel van de acropolis.

Nee, dat waren ze. In onze wereld zijn ze niet meer dan een stuk geschiedenis. Met die logica zou iemand die tegen het nazisme is, er geen boeken over mogen lezen.

Quote:
En ik heb het niet over expliciet antichristelijke muziek, maar over muziek door een niet-christelijke componist, of een componist met een geslachtsziekte.

Oke, maar dat behoeft m.i. geen betoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Das Liebesmahl der Apostel, een bijbelse scene van Wagner. Kunnen we daar ook met een gerust hart naar gaan luisteren? Hitler hield ook van zijn muziek. Hij was anti-Joods...

Dat betekend slechts dat Hitler een goede muzieksmaak had toch? Denk je bijvoorbeeld dat de uitvoerende orkesten van 'christelijke klassieke muziek' allemaal born-again christians zijn?

Ik denk dat het geen selectiecriterium voor het Berliner Philharmoniker is of het Bratislava Radio Orchestra.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik meende dat Franz Schubert ook christelijke muziek stukken heeft geschreven? De meneer van Ecovata kan wel zeggen dat dit zo gebeurd is (boekje welke muziek maakt u ziek?). Yeshua zei wie zonder zonde is werpe de eerste steen....

Schubert heeft enkele missen en cantates geschreven. Een overzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt ik heb nu cd box gekocht van Schubert. Volgens mij is het lastig te achterhalen wie christelijk waren. Haydn heeft het scheppingsverhaal geschreven. Sabra Muziek (christelijke label) verkoopt gewoon Mozart, Beethoven en Moessorski etc. Terwijl laatste genoemde satansmis geschreven had, Een nacht op de kale berg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt ik heb nu cd box gekocht van Schubert. Volgens mij is het lastig te achterhalen wie christelijk waren. Haydn heeft het scheppingsverhaal geschreven. Sabra Muziek (christelijke label) verkoopt gewoon Mozart, Beethoven en Moessorski etc. Terwijl laatste genoemde satansmis geschreven had, Een nacht op de kale berg.

Een nacht op een kale berg is helemaal geen satansmis. Het is een beschrijving van wat gebeurd op de avond voor St. Jan (de langste dag van het jaar) de beschrijving zal dan voornamelijk gaan over bepaalde 'heidensche' rituelen. Dat wil niet zeggen dat hij een satansmis heeft geschreven.

Het is meer te vergelijken met Symfonie Fantastique van Berlioz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet mijn kennis (ja het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk!) maar wat ik hier citeer uit het boekje. Ik heb uiteraard gemaild met de auteur maar niet echt beduidend antwoord gekregen. Verwees door met boekje geschiedenis van de christelijke muziek. Ook wordt in de brochure verwezen naar Elseviers het Operaboek.

De woord keuze achterlijk boekje kan ik mij niet diret zo in vinden. In mijn optiek en beleving zou je dat beter anders kunnen verwoorden als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet mijn kennis (ja het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk!) maar wat ik hier citeer uit het boekje. Ik heb uiteraard gemaild met de auteur maar niet echt beduidend antwoord gekregen. Verwees door met boekje geschiedenis van de christelijke muziek. Ook wordt in de brochure verwezen naar Elseviers het Operaboek.

De woord keuze achterlijk boekje kan ik mij niet diret zo in vinden. In mijn optiek en beleving zou je dat beter anders kunnen verwoorden als christen.

Als in dat boekje staat dat Mussorgsky een satansmis heeft geschreven (imnho is dat een mis 'Ad Majorem Gloriam Satanae') vindt ik dat toch behoorlijk achterlijk.

Dat is net zoiets als schrijven dat psalm 137 oproept tot pedocide.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Reactie van de EO gevraagd hoe zij met muziek omgaan:

Hartelijk dank voor uw reactie op ons programma. Het is mij bekend dat

Mozart een vrijmetselaar was, Schubert een schuinsmarcheerder, Gesualdo een

moordenaar en Händel misschien een oplichter en een veelvraat.

Zelfs het leven van de meest heilige componist zal ergens bevlekt

zijn met zonden.

Dan is volgens mij nog niet de consequentie dat wij hun werk naar de

prullenbak hoeven te verwijzen. Ik denk dat we als christenen ook mogen

genieten van de schoonheid die onmiskenbaar in hun werk aanwezig is waarbij

wij God als grondlegger en schepper van muziek erkennen.

Er zijn componisten die koketteerden met duistere zaken zoals bijvoorbeeld

Paganini. Toch kan ik niet garanderen dat hij leed aan een soort

aandachtsziekte zoals

veel musici vroeger en tegenwoordig. Het is natuurlijk commercieel gezien

wel interessant om een mysterie rond je persoonlijkheid te creeeren. Dat is

iets wat veel beroemde mensen proberen.

Ons uitgangspunt is als volgt (en daarmee bedoel ik niet dat het volledig of

sluitend is):

We draaien muziek van iedere componist totdat bewezen is dat hij slechte

(on-christelijke) intenties met zijn muziek had. In dat geval zullen we onze

keus heroverwegen.

Ik kan u dus niet de garantie geven dat het altijd 100 % goed is. Maar dat

is met alles zo. Het zou kunnen voorkomen dat u in een restaurant eet van

een chef die zijn ziel aan de duivel heeft verkocht. U weet het niet. U moet

niet vergeten dat God machtig is en voor u zorgt. En dat we hier mogen

genieten van het goede wat hij in zijn schepping heeft gelegd.

Het ND welke Mendelssohn verkocht:

*** heeft me gemaild dat hij uw vraag met interesse gelezen heeft en van plan is in de krant op de zaken terug te komen die u aanstipt. Daarin kunnen elementen als de Walpurgisnacht en de invloed van Faust op componisten een rol krijgen. Ik heb toen gesuggereerd dat artikel te plaatsen op vrijdag 30.04, dat is immers de dag voor die nacht.

Kortom, er wordt aan gewerkt, maar hopelijk kunt u nog even geduld betrachten.

Met vriendelijke groet,

*= namen geanomiseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid