Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Het argument van bescherming van winkeliers gaat m.i. niet op omdat er reden is om aan te nemen dat de winkels bij zondagsopening vaker op maandag gesloten zullen zijn.

De winkels die ik ken is dit niet het geval. Die zijn als ze zondag open zijn ook op andere dagen open. Personeel weet ik van dat die niet blij zijn met dat ze op zondag moeten werken, maar donders goed doorhebben dat er tussen het theoretische kunnen weigeren en de praktijk een enorm verschil zit en zich ff geen werkloosheid kunnen permitteren.

Als die winkels op een andere dag, zoals bijv. maandag, zaterdag, of wat dan ook gesloten zijn, lijkt me het geen probleem. Maar dat is lang niet altijd het geval.

Quote:

Bovendien dwingt niemand een winkelier om een winkel te hebben, als het offer hem of haar te groot wordt kan altijd worden gezocht naar een ander beroep.

Je dwingt het wel af door flinke omzet verlies, omdat bepaalde mensen zo nodig op zondag willen winkelen. M.i. vind ik dat zoeken naar een ander beroep ook een waardeloos argument. Die winkeliers waren immers met hun zaak begonnen toen zondag niet een gewone winkeldag is, wat het nog steeds niet is. Die mensen dan maar ander werk laten zoeken omdat consumenten zo nodig op zondag willen shoppen vind ik onetisch en vind ik compleet scheef gegroeide belangen. Consumentisme is niet zalig makend en in Nederland is het ook een traditie een beetje rekening te houden met mensen die werken in plaats van ze maar te verbannen zodra consumenten veel eisender worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Abortuswetgeving (vinden gelovigen moord), de Wet Gelijke Behandeling (die gelovigen beperkt in de uiting van hun geloofsovertuiging). Om maar twee voorbeelden te noemen. Koopzondagen vallen hier trouwens niet onder. Ook als de winkels op zondag open mogen, heeft een gelovige alle vrijheid om op zondag rust te houden.

Dostojevski, vriend van me. Geweldig boek "de idioot".

OT, of nee, nog niet.

Wet Gelijke Behandeling... Bedoel je dat een religieus persoon meer bescherm moet worden dan een niet religieus persoon? En Abortuswetgeving. Een meisje wat is uitgewoond tegen haar zin in. Moet dan maar een bastaard op aarde zetten. En ieder jaar te worden herinnerd, tijdens zijn of haar verjaardag dat ze is verkracht. Maar dan 9 maanden eerder natuurlijk.

OT.

Ik ben het eens met je zondag winkeldag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dostojevski,

Ik ben geen principieel aanhanger van 'de sabbat sq. zondagsrust voor alle volkeren' oid. Ik vind het alleen wel heilzaam als mensen minstens een dag vrij zijn. Net zoals ik wel voor meer arbeidsvoorwaarden ben.

Dat het logisch is vanuit de ogen van de werkgever begrijp ik, maar die werkgever vind ik dan dus ook niet zaligmakend. Ook mag er best wel rekening gehouden worden met werknemers, wat ook trouwens een traditie is om te doen. Wat mij betreft prima als de Joodse slager zondag ipv zaterdag open is, of voor mijn part de complete touristische sector 7 dagen per week dag en nacht draait. Maar dat betekent voor mij niet dat dus de compleet Nederland in een 24 uurs economie moet vervallen. Zeker niet in sectoren waar het in principe niet nodig is en het slechts puur gemakzucht voor de consument is.

Je haalde de dokters al aan, dat vind ik een mooie illustratie voor mijn opvatting: Artsen zijn namelijk doorgaans op zondag helemaal niet ter beschikking voor tal van zaken. Ik ken geen arts die op zondag spreekuur heeft, of waar je überhaupt voor een afspraak kan plannen. Wel draaien die mensen diensten voor als er iets aan de hand is. Ik zou het eveneens foute boel vinden als artsen zondag spreekuur moeten hebben omdat het de consument lekker uitkomt (of de werkgever van die consument...)

Kortom, kheb geen zin in het in het extreme te trekken, zwart-wit.

Ik zie best voordeel voor bepaalde sectoren. Maar bij andere gebieden heeft het buiten gemakzucht voor de concument betrekkelijk weinig voordeel, en vind ik het nadeel voor andere groepen niet evenredig staan. Zeker op gebieden waar overall genomen men gemiddeld heus niet meer winst zou draaien, als de gehele sector an sich.

Ik zie niet in waarom de consument de maat van alle dingen zou moeten zijn. Beter gezegd de markt, want de behoeften van de consument hangen ook deels samen met de omstandigheden die geschapen worden door de rol van de consument als werknemer. Dus dan heb je uiteindelijk een situatie waarin de mens een ondergeschikte rol krijgt aan de economie, in plaats van dat de economie in dienst van de mens zou staan.

Collectieve afspraken werken trouwens maar matig op dit vlak. Omdat grote ketens het makkelijker trekken dan kleine winkels. Grote ketens hebben personeel zat, kleine winkels zouden personeel aan moeten nemen en draaien dan omzetverlies. Dan komt het weer op macht aan en meteen bij een ander aspect wat ik een erg negatieve ontwikkeling van de samenleving vind: de McDonalisatie, zoals George Ritzer dat noemt. Eén van de gevolgen is dat grote ketenen de kleintjes weg drukken. Het moge duidelijk zijn dat ik geen fan ben van een volledige vrije markt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het stuk dat je vast bedoelt telt drie alinea's en dat is ook zichtbaar. Maar wellicht belangrijker voor jou, er staat voor: @Olorin. Je mag erop reageren natuurlijk, maar het ene schattige alinea'tje daarboven, was direct aan jou gericht. Of moet ik die vijf regels ook nog in meerdere alinea's onderverdelen?

Doe eens lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja goed, dan verdwijnen dus de kleine winkels. De enige reden die ik hoor om dit erg te vinden, komt voort uit nostalgie. Dat vind ik geen argument. Tijden veranderen, als mensen over dertig jaar vinden dat de "mcdonalisatie" is doorgeschoten en behoefte hebben aan kleine buurtwinkeltjes, dan zullen er vanzelf ondernemers komen die op die behoefte inspringen. Dat is namelijk de reden waarom kleine winkeltjes ten onder gaan: niet vanwege zondagsopening, maar omdat het publiek gewoon liever de grote winkelketens bezoekt.

Dat zie je nu trouwens al: de toko, halalslager en andere kleine winkels worden momenteel weer populairder. Het is zelfs hip om naar de toko te gaan. Hipper dan het woord hip om maar wat te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals?

Quote:

Ben heel benieuwd naar jouw antwoorden hier op. Maar ben ook bang dat dit off topic gaat worden.

Dat zou inderdaad offtopic worden. Ik mag hopen dat jullie zelf wel voorbeelden kunnen verzinnen van dingen die christenen niet leuk vinden en dat jullie je in christenen kunnen verplaatsen. Nederland is (nog) geen paradijs voor (alle) christenen. Ik zou het vreemd vinden als jullie denken dat christenen overal blij om zouden zijn.

Mij zelf maakt een zgn. zondagsrust overigens niet zoveel uit hoor. Ik heb er geen moeite mee als zondags winkels open zijn.

Het gaat mij er alleen om dat het een democratisch land is en dat alle verschillende partijen zo hun wensen hebben, maar dat je toch samen zal moeten leven in dit land.

Quote:

Die zit nu ergens 'automatisch' te vloeken.

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

veel collega's van me werkten maar al te graag op zondag.

A. het was erg rustig, dus ze hoefden weinig te doen.

B. Ze kregen extra loon.

C. Ze konden dan bv woensdag vrij hebben, iets dat voor sommige mensen prettig is die het niet fijn vinden om 5 dagen achtereen te werken.

Niemand was verplicht om op zondag te werken en er waren veel mensen die het om verschillende redenen niet wilden, dat kan bv een religieuze reden zijn, maar ook een sekuliere reden, gewoon die dag altijd vrij willen hebben voor de kinderen.

Het is echter zo dat er genoeg mensen rondlopen die zich graag elke zondag opgeven om te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Excuses, ik zal vriendelijker zijn, mijn opmerking dat je reactie nergens op sloeg was onnodig onvriendelijk. Maar het was iig een raar antwoord aangezien ik de vraag die je stelde vrij letterlijk beantwoordde.

@MC: hip zuigt. Maar je opmerking niet. Ik vind buurtwinkels zelf wel leuk, maar ga er ook nooit heen. Ik heb ook geen problemen met kleine winkeliers, dat kan heel charmant en stijlvol zijn. Maar blijkbaar heeft de gemiddelde Nederlander meer behoefte aan het gemak dat grote ketens bieden, dan aan de service die kleine zaakjes bieden. Ik vind niet dat het aan de overheid is om dit gebrek aan smaak en moraal bij de gemiddelde burger te 'corrigeren'.

hoezo heb je een gebrek aan smaak en moraal als je liever naar grote ketens gaat en geen behoefte hebt aan service? verbaasd.gif Weird...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben dan weer voor vrijheid. Als mensen 7 dagen per week willen werken moeten ze dat wat mij betreft gewoon kunnen doen. En als mensen liever maar 3 of 4 dagen werken, dan moet daar de mogelijkheid toe bestaan. Ik zie helemaal niets in een overheid die voor mensen die 7 dagen per week willen werken gaat bepalen dat zij dit niet mogen doen. Dat alleen al is reden genoeg om tegen zondagssluiting te zijn.
knipoog_dicht.gif

Ik ben dan ook weer voor vrijheid. Van mijn part blijven mensen 24 uur per dag 7 dagen per week werken, als ze daar zelf zo gelukkig van worden en dat hun eigen vrije overwogen keuze is.

Waar het mij om gaat is dat je anderen er niet toe moet dwingen dat dan ook te doen. Daar gaat het over. En dat doe je wel op die manier. Doordat je mensen dwing of hun baan kwijt te raken of een deel van hun omzet, misschien de zaak zelfs tot gevolg.

Quote:

Dat is zelfs gruwelijk uit de hand gelopen, er heerst een doorgeschoten PvdA-mentaliteit waarbij door werknemers wordt neergekeken op zelfstandige ondernemers want "die hebben een leuk leventje". Dat is een hele kromme situatie, de ondernemers die ik ken werken keihard, hebben veel verantwoordelijkheid, houden maandelijks echt niet belachelijk veel geld over en moeten dan ook nog maar zien dat ze op de een of andere manier voor zichzelf een oudedagvoorziening regelen.

Dat soort ondernemers ken ik ook. Ik ken ook succesvolle trouwens die ik hun succes ook enorm gun. En ik gun ze het eveneens dat ze niet "vrijwillig" gedwongen worden om op zondag open te gaan.

Quote:

Wat dat laatste betreft: de consumenten dwingen de winkeliers niet om zondag open te zijn, dat willen winkeliers zelf.

"De" winkeliers niet, misschien een aantal, maar een aantal ook helemaal niet.

Quote:

Vergelijking met een ziekenhuis is dan correcter: dat is 7 dagen per week operationeel, zonder dat artsen en verpleegkundigen verplicht zijn 7 dagen per week te werken. Als je minder wilt werken, dan kan dat, ook al valt er in dit opzicht nog veel te verbeteren (het ziekenhuis in Harderwijk is in dit opzicht een modelziekenhuis, daar is de vrijheid om deeltijd te werken relatief groot). Als dat in een ziekenhuis kan, dan moet het in een winkel ook te realiseren zijn toch?

Een ziekenhuis is nu wel net wat anders dan een kleine winkel waar de eigenaar tevens een groot deel van het winkelpersoneel is.

Laten we zeggen dat ik persoonlijk mensen ken die soms op zondag moeten werken terwijl ze liever niet op zondag hadden willen werken... En die hadden dat wel bij de sollicitatie kunnen aangeven, maar ja, vraag me af of ze dan 'toevallig' niet aangenomen zouden zijn...

"kiezen ze zelf voor", maar zie daarvoor dus mijn vorige post...

Quote:

Je ontwijkt al 2x mijn andere voorbeeld.

Nou ja zeg... bye.gif

Quote:

Waarom wil jij winkeliers en hun personeel
dwingen
op zondag niet te werken omdat het zo belangrijk is dat iedereen een rustdag heeft, maar wil je datzelfde ideaal niet opdringen aan bv hoteleigenaars - of boeren en tuinders (gratis uitnodiging aan zvnna om de discussie in te springen
widegrin.gif
)?

Wil ik ze dwingen op zondag? Nu leg je me dingen in de mond... Ten eerste, winkeliers kunnen ook in de toeristische sector zitten, schreef ik ook iets over. Ten tweede, zondag heb ik je al wat over gezegd, Joodse slager weet je nog? Zo niet, dan lees je maar ff terug.

Goed, nu even mijn ontwijkende gedrag...

Ik maak onderscheid omdat de situaties anders zijn. Een supermarkt in Lelystad zal echt geen omzet kwijt raken als zondag alle winkels dicht zijn. Mensen kopen die producten wel in op zaterdag, ze gaan niet honger lijden op zondag. In gebieden met veel toeristen ligt dat alweer ingewikkelde, zeker als de winkels het van toeristen moeten hebben. Zeker als die zaken ook op toeristen gericht zijn. Dan had je idd maar een andere baan moeten kiezen. Het zelfde met hotels, los van het feit dat mensen op straat laten slapen niet zo humaan is... En boeren hebben het probleem dat de natuur nu eenmaal geen dagje vrij neemt.

Ik zie daar toch een enorm groot verschil, tussen iemand die de moeite niet wilt nemen ff op zaterdag z'n gewone boodschappen te halen (of voor mijn part naar een Joodse slagerij, of een andere zaak ofzo...)

Quote:

Blijkbaar zien winkeliers er ook voordeel in, anders zou er van hun kant wel massaal verzet klinken tegen zondagsopening toch?

Op het journaal hoorde ik ook wel degelijk verzet er tegen... Google maar us:

link

Quote:

Dat laatste is onwenselijk, maar (1) in mijn ogen een onjuiste tegenstelling, mens en markt dienen elkaar en het is niet de betutteling door de overheid die ons al die welvaart heeft gebracht, maar de markt, en (2) shit ik werd afgeleid en ben mn tweede punt vergeten. Maar het was heel belangrijk en ik heb gelijk.
puh2.gif

Dat vind ik eveneens een onjuiste tegenstelling: "betutteling overheid" tegenover "markt".

Ik had het trouwens over de vrije markt he. knipoog_dicht.gif We danken veel welvaart aan de markt, zeker. Vooral het mercantilisme (en daar zit een leuke overheid rol in). Vroeger, maar nog steeds, maar dan dus op Europees niveau (ja, onze EU bestuurders). Een prachtig systeem, zolang je voldoende expansie drift hebt...

Jammer alleen dat we veel welvaart te danken hebben aan anderen die de welvaart niet hebben he. knipoog_dicht.gif

Waar was ik? Oja! De markt en welvaart! De markt is een middel, wie het dient verschilt maar net per situatie, het kan je ook uitkleden of je beheersen. En systemen hebben nu eenmaal wel eens de neiging mensen te gaan beheersen... Bureaucratie is daar een mooi voorbeeld van (Webers ijzeren kooi), maar dat terzijde.

Quote:

Ja goed, dan verdwijnen dus de kleine winkels. De enige reden die ik hoor om dit erg te vinden, komt voort uit nostalgie. Dat vind ik geen argument.

Dan is het maar goed dat ik diverse anderen redenen heb waarom het erg is...

Quote:

Tijden veranderen, als mensen over dertig jaar vinden dat de "mcdonalisatie" is doorgeschoten en behoefte hebben aan kleine buurtwinkeltjes, dan zullen er vanzelf ondernemers komen die op die behoefte inspringen. Dat is namelijk de reden waarom kleine winkeltjes ten onder gaan: niet vanwege zondagsopening, maar omdat het publiek gewoon liever de grote winkelketens bezoekt.

Precies!

Mensen willen het ook lang niet altijd hoor, maar gemakzucht wint het van ze. Vandaar ook dat Ritzer erg pessimistisch is, het is onvermijdbaar...

Maar dat was niet waarom ik het aanhaalde, maar om dat grotere winkels een 24 uurs economie veel beter trekken. Vrije markt, heel mooi, maar ik zie niet in waarom ik zoiets tot een doel in plaats van een middel moet gaan verheffen.

Quote:

Ik zie het ja. Ik vind dat de overheid een taak heeft om de burger te beschermen tegen de negatieve aspecten van de vrije markt. Daarom is het ook goed dat er CAO's zijn, dat werknemers een bepaalde rechtspositie hebben. Maar moet de overheid de burger voorschrijven wanneer en hoe vaak hij moet rusten? Kom op zeg!

Ben ik helemaal met je eens. En daarom ben ik dus ook voor zo'n "rustdag" of hoe je het maar wilt noemen, om de reden die jij hier geeft: Burgers beschermen tegen de negatieve aspecten van de vrije markt...

Dat was mijn punt al vanaf het begin, dat mensen gedwongen worden op die manier om vaker open te blijven, die dwang komt door de markt. Immers, je kunt wel raden wat klanten doen als de concurrent wel open is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan zijn we het toch weer eens. Je kunt niet mensen die vrijheid gunnen en tegelijkertijd iedereen één dag per week gedwongen laten rusten. Hier ligt de essentie, als je dit écht vindt, dan moet je ook winkeliers de vrijheid geven zeven dagen per week open zijn
als ze dat willen
, ongeacht waarom ze dat willen.

Als de vrijheid van de één een beperking van de vrijheid van een ander zou betekenen, dan moet er een keuze gemaakt worden. Die keuze maak ik kennelijk anders dan jij.

Quote:

Dat laatste is geen dwang. Het zal wellicht onverantwoordelijk zijn om, als je ineens 7 dagen per week moet werken, direct je bedrijf weg te doen of je baan op te zeggen - dan verlies je immers je inkomen. Maar dat mensen uit gaan kijken naar een andere baan, of een manier om hun bedrijf van de hand te doen, is geen kwestie van dwang. Het is gebruikmaking van je keuzevrijheid na een verandering van de situatie. En veranderingen vinden continu plaats.

Neem het voorbeeld van de grootwinkelbedrijven: die kunnen makkelijk dag en nacht open blijven als ze willen. Daarmee dwingen ze kleine winkeliertjes om mee te gaan, anders gaan ze kapot. Ook dat is volgens jouw redenatie dwang. Moet de overheid dan maar alle grootwinkelbedrijven verbieden? Je hebt helemaal geen zondagsopening nodig om de situatie van "dwang" te creëren die jij schetst. Als je consequent wilt zijn pak je het probleem gelijk grondig aan en ga je niet slechts één situatie van dwang bestrijden.

Daar verschillen we kennelijk over van mening.

Quote:

Die kleine bedrijven worden al tot zo veel dingen gedwongen om de concurrentiestrijd vol te houden. Waarom ineens hier zo'n punt van maken?

Sommige andere dingen maak ik ook een punt hoor, anderen weer niet. Dat zijn afwegingen. Hangt per situatie af.

Quote:

Die moeten dan blijkbaar buigen voor een meerderheid. Als je het andersom doet heb je eveneens "dwang". Als een winkelier op zondag open wil zijn omdat hij dan denkt meer omzet te maken, moet dat gewoon kunnen.

Die belangen vind ik onevenredig, dus maak ik een keuze.

Quote:

Klopt en dat kleine winkeltje krijgt misschien hierdoor nét dat laatste zetje waardoor hij over de kop gaat. Maar misschien ook niet, misschien redt hij zich prima door zondag open te zijn en maandag een vrije dag te nemen. Kan het me niet voorstellen, volgens mij wordt de ellende van alle kleine winkeliers geprojecteerd op dit ene debat over zondagsopening, terwijl dat in feite maar een héél klein onderdeel van het probleem is.

Voor mij niet. Voor mij draait het probleem om de kleine winkeliers en het winkelpersoneel.

En daar hangen verschillende dingen mee samen. Eén ervan is dat ik ze een vrije kerkgang, sabbat, of weet ik wat gun, andere zaken zijn dat ik hun een zaakje gun. En daarnaast vind ik het recht op een vaste vrije dag ook iets best moois, net als er ook geregeld is dat je recht hebt op een aantal vakantie dagen per jaar.

Quote:

Als er een andere kandidaat was geweest die gewoon elke dag van de week wil werken van 's morgens tot 's avonds, ja misschien was diegene dan wel afgewezen ja. Terecht toch? Want die andere kandidaat voldoet dan gewoon beter aan de eis die de werkgever stelt. Maar goed, de mensen die jij kent hebben er blijkbaar voor
gekozen
te verzwijgen dat ze liever niet op zondag te werken. Dat moeten ze vooral zelf weten, maar dan moeten ze niet zielig doen als ze vervolgens ook op zondag moeten werken.

Tja, en als er geen arbo wetten waren, dan zouden er vast ook werknemers gevonden worden die in gevaarlijke ongezonde plekken willen werken. En als ze hier niet zijn, dan hebben we vast wel migranten, die dik onder minimum loon willen werken, wat er natuurlijk ook dan niet meer is.

Ik vind het een kwestie van beschaving om bepaalde zaken vast te stellen om mensen in een zwakkere positie te beschermen.

Quote:

Toch is het zo. Niemand dwingt hen te solliciteren bij een werkgever terwijl ze blijkbaar al doorhebben dat het handiger is om te verzwijgen dat ze liever niet op zondag werken.

Klopt. Is dat ook geen pracht argument voor de afschaffing van de arbowet?

Quote:

Dan is het toch simpel: laat winkeliers zelf kiezen wanneer ze open zijn en wanneer gesloten. Als een Joodse slager op zaterdag dicht wil zijn, en dat kleine supermarktje liever op maandag dicht is en op zondag open: laat ze lekker. En als er grote bedrijven zijn die hetzelfde bieden als dat kleine supermarktje en die Joodse slager, maar 7 dagen per week open zijn ipv 6, dan wint die. Dat heet concurrentie. Blijkbaar spreekt het concept van dat grote bedrijf meer mensen aan, dus heeft de eigenaar van dat bedrijf meer zakeninstinct, en is het logisch dat zijn bedrijf beter draait dan dat kleine slagertje.

Volgens mij heb ik al reeds aangegeven waarom ik het daar dus niet mee eens ben. Ga ik niet weer doen.

Quote:

Ok, dan begrijp ik je. Ik ben het op dit punt met je eens, maar volgens je eigen opvattingen "dwing" je deze mensen dus om 7 dagen te werken. Anders hadden ze een andere baan moeten kiezen, zeg je. Waarom geldt dat ineens wél voor een hoteleigenaar, terwijl je mijn suggestie dat een winkelier maar een andere baan moet kiezen verwerpt?

Omdat een hoteleigenaar in de toerisme branche zit. Die sector draait op mensen die juist in hun vrije tijd van die diensten gebruik maken. Terwijl een winkelier in een totaal niet toeristische sector het geen bal uit maakt. Men eet geen maaltijd extra als de supermarkt opeens wel open is. Of als de computer zaak open is koopt men niet opeens een pc extra. Daar zit ook meteen die afweging in. In totaal maakt men helemaal geen winst, in totaal heeft men er geen voordeel aan. Het is slechts handig voor de gemakzuchtige consument. Alleen zullen grote jongens in de markt misschien wel hun winst uit halen ten koste van de kleinere zaken. Dat is concurrentie, maar niet de concurrentie op een vlak waar ik nou zo op sta te springen.

Quote:

Prima, maar dat is nog steeds geen reden om de overheid in te schakelen. Als die winkeliers in Zoetermeer er zo op tegen zijn, kunnen ze altijd gezamenlijk afspreken om de deuren gesloten te houden.

Dat kan. En dan is er een keten die dat niet doet en draaien zij omzet verlies.

Quote:

Een leuk terzijde, absoluut. Maar je maakt niet hard dat het staaltje theorie dat je hier laat zien, ook van toepassing is op de praktijk die we kennen.

Mercantilisme lijkt me historisch evident.

Dus bedoel je m'n opmerking over dat de markt mensen beheerst?

Als iets je kapot concurreert bijvoorbeeld, of als jij nu net surplus bent, Of dat je nu net geboren bent in een wingewest van de WIC. Of omdat je in een land met een 24 uurs economie leeft waar je je maar dient aan te passen wil je kunnen eten.

Slechts totaal random voorbeeldjes van hoe een markt mensen beheerst. Ter ilustratie, niets meer natuurlijk...

Quote:

Ik heb ze even gemist. Maar goed.
knipoog_dicht.gif

Je hebt er ook nooit om gevraagd. Je legde me slechts iets in de mond...

Maar ik wil ze je best geven hoor.

Uiteindelijk minder concurentie, kwantiteit ipv kwaliteit, uitgestorven stadscentra, slechtere belasting milieu, slechtere arbeidsomstandigheden, onpersoonlijkheid binnen inter menselijk contact, individu als menselijke robot, etc.

Quote:

Het is nooit alleen maar middel. Als winkels meer omzet draaien, meer winst, is dat goed voor de economie en uiteindelijk goed voor iedereen. De vrije markt "dienen" is dus gelijk aan de welvaart van de mens dienen. Wat is dan doel en wat is middel?

Wie is iedereen dan? De derde wereld in ieder geval niet.

Ken je de Wallerstein these?

Quote:

Dat is dus, nogmaals, in mijn ogen geen dwang. Er gaan continu bedrijven over de kop omdat hun concurrentiepositie is verslechterd. De overheid verandert regelmatig de spelregels die gelden voor de vrije markt en altijd heeft dat wel voor iemand negatieve gevolgen. Dat vertaal jij naar "dwang" en daarom wil je er blijkbaar niet aan. Ik kan de dwang echter niet zien, ik zie wel mensen die
zichzelf
dwingen hierin mee te gaan, maar er is niemand, geen werkgever en geen overheid, die hen daartoe dwingt.

Vast. En hier hebben we het over een spelregel die wat mij betreft dus mag blijven...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid