Spring naar bijdragen

Moderne Muziek.


Aanbevolen berichten

muziekaal genot (begin eerst met 1 of meer voordat je het stukje tekst begint te lezen) !!!

Hallo mensen ik ben Sergio.

In mijn vrije tijd luister ik vaak naar heel veel verschillende genres muziek! Ik doe dit graag omdat muziek mij op de been houdt en ik mezelf er vaak in herken. Mijn voorkeur gaat uit naar; Afro-amerikaans Gospel & Soul, Nu/Neo-soul (R&B van nu), Soul, Hip-Hop. Waar mijn hart ook veel naar uigaat, zijn de Latin genres: Bachtata, Merengue, Salsa, Zouk(Brazil). In de genre House zijn er maar een paar subgenres en muziekstukken die ik kan verteren.

Hieronder heb ik een stukje geschreven over de oorsprong van een gedeelte van de moderne westerse genres (de 4 meest beluisterde en beoefende hoofdgenres; R&B, Rock, House, Hip-Hop).

In de decenia tot aan de jaren 40 na de slavernij, noemde men in noord-Amerika de muziek die de nakomelingen van de (ZEER GELOVIGE) slaven maakten (Gospel & Soul, en de daaruit voortgevloeide blues, jazz, Rock & Roll enzz enzz...), in 1 term 'racemusic'. De Afro-Amerikanen waren toen der tijd in de gehele noord-Amerikaanse maatschappij 2de-rangs burgers en werden beschouwt als uitschot. Behalve op het muziekpodium! Daar verdiende ze in het algemeen de Absolute 1ste plaats! Voornamelijk verdiende ze het door de manier waarop ze de instrumenten(hoofdzakelijk de snaar en slaginstrumenten)bespeelden, die geintroduceerd waren door hun voormalige slaveneigenaren, combineerde met het populaire Afro-American Gospel & Soul. En daarme werden ze waanzinnig populair in muziekaal noord-Amerika, waarvan Ray Charles 1 van de grotere was! In de jaren 40 vond het populaire noord-Amerikaanse muziekblad Billbourd de term 'racemusic' ondergewaardeerd en te aanstootgevend. Mede door de Afro-Amerikaanse muziekale populariteit, heeft men besloten de term 'racemusic' om te dopen naar R&B! Daaruit is bijna 95% van alle moderne westerse genres (inclusief Hip-Hop en de daaruit voortgevloeide House, en de daarweer uit voortgevloeide dance, trance, techno enz enz enz..) ontstaan. Door de vele subgenres die onstaan zijn, worden tegenwoordig de genres Rock (& Roll), House, Hip-Hop, niet meer op papier gezet als Subgenre van de Afro-American Gospel & Soul, maar als onafhankelijke genre met een eigen genrestamboom. Maar de oorsprong ligt nog altijd in de Afro-American Gospel & Soul.

De bovengenoemde genres die door Afro-Amerikanen gemaakt zijn, zijn van oorsprong(tegenwoordig nog steeds voor de meeste Afro-Amerikaanse artiesten) een muziekale uiting van de vaak; ellendige (2de-rangs) leefomstandigheden en uiting van emoties, maar ook vaak een uiting van hetgeen dat tussen man en vrouw speelt. Door het ritmisch uiten van de positieve en negatieve aspecten die er zijn in de omgang tussen man en vrouw, waren de genres in de beginselen ook gemaakt om te dienen als muziekale waarschuwing(voor een breed publiek) voor hetgeen wat kan gebeuren (overspel, liefdesverdriet, echtscheiding enz enz...) als men zig niet aan de normen en waarden houdt die de bijbel beschrijft omtrent omgang tussen man en vrouw.

Nu/Neo-Soul ('Nu/Neo' staat voor nieuw) is de moderne R&B (het nieuwe Soul). Het word hoofdzakelijk nog steeds gemaakt door nakomelingen(over het algemeen nog ZEER GELOVIGE) van noord-Amerikaanse slaven. De genre Rock (& Roll), House (en alles wat uit die 2 genres voortgevloeit is), wordt tegenwoordig hoofdzakelijk gemaakt door mensen anders dan Afro-Amerikanen.

Liefde voor Ritme zit diepgeworteld in de harten van de mensen. Zolang als de mens bestaat maakt het ritme en ontwikkeld het mee met de algemene (praktische en sociale) leefomstandigheden van de mens. De genrekeuze en muziekstuk van iedere individu is een extensie en/of uiting van het karakter en de persoonlijkheid van de individu. Het geeft een basis indicatie van de simplesse of complexiteit (of daar tussen in) in het karakter en de persoonlijkheid van de individu.

Mijn vraag aan mensen is; Past moderne muziek wel of niet bij de christenen van nu?

Voor mij is het deel van mijn leven! En ik kan niet zonder!

Ik ben heel erg benieuwd wat andere van dit onderwerp en verhaal vinden.

Kennis en mening delen en/of bijschaven?!

Wil je meer weten over de de gesciedenis van de moderne westerse muziek?

Vraag het mij gerust, ik geef graag antwoord!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de jaren 50/60 werd R&B en R&R gewoon door elkaar gebruikt.

alleen in de officiele kringen van de pers en van platenlabels werd een soort onderscheid gemaakt tussen zwarte (R&B) en blanke (R&R) muziek, maar dat werd door de meeste artiesten genegeerd.

The Who, Beatles, Stones, the Doors etc. speelde allemaal R&B in hun begintijd, en werden zwaar beinvloed door de grote namen uit de R&B en blues-wereld in Amerika.

Link naar bericht
Deel via andere websites

VOLLEEEEEEEEEEEDIGGGGGGGGGG EEEEEEEEEEEEEENS MET Sergioooooooooooooo! Jamannnnnnnn! Prachtig verhaal! party.gifyes.gifsjoerule.gifworshippy.gifstuutje.gifsmile.gifhandsup.gifthumbsup.gifapplaus-smiley.gif

Mijn mening hierover is verder dat God door alles spreekt en ook door moderne muziek. Maar niet iedereen hoort dat misschien.

Dat geeft ook niks, zo praat God tegen iedereen op een andere manier. Ik ben in elk geval enorm blij dat ritme en muziek bestaat, het is een verrijking van mijn leven en geeft me enorm veel vreugde.

Oooooooooooooohhh happyyy dayyyyyyyyyyyyyyyy!!!! party.gifparty.gifparty.gifparty.gif When Jesus waaaalkksssss, when Jesus waaaalkksssssss, wash my sins awayyyyyyyyyy LALALALAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA widegrin.gifwidegrin.gifbig-smile.gifflower.gifapplaus-smiley.gifapplaus-smiley.gifhandsup.gif


Samengevoegd:

PS: Misschien leuk om eens te bekijken, iedereen kijkt namelijk ook nog eens anders tegen muziek aan.

Dit is een clipje van John Cage op de piano, uit 1952.

Hij kijkt erg ruimtelijk of abstract of hoe je het noemen wilt tegen muziek aan.... hij vindt elk geluid in de zaal namelijk ook al muziek.

Kan ik me eveneens in vinden..... puh2.gifcandle-smiley.gif

Komtie, onze John!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mist de hele ontwikkeling in de muziekgeschiedenis sinds de punk, die de moeder is geweest van rock, metal, latere substromingen van punk en hardcore. knipoog_dicht.gif

Verder is muziek het meest overgewaardeerde geluid ooit. Het is slechts een substraat van allerlei ideeën en bedoelingen, maar heeft de neiging omzichzelf als doel te stellen, terwijl muziek op zichzelf niet eens bestaat, maar slechts een metaforisch verlengstuk is van het menselijke denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik dacht altijd dat het tegen conventionele muziek toendertijd was, daarom een strippen van muziek tot een minimaal arsenaal aan akkoorden en gebruikte muzikale intervallen, het rauwe geluid en de slechte productie en de snelheid en duur van de muziek. Een categorische afwijzing van de msaatschappij symbolisch weergegeven in de muzikale conventies. Maar progrock vierde ook hoogtij die dagen, ik denk sowieso dat het een óók tegenbeweging was tegen de progrock, en ik weet ook wel zeker dat er echte bands specifiek tegen de progrock waren, maar dat is naar mijn idee te weinig maatschappelijk geörienteerd wat toch wel het kenmerk is van de punk scene in zijn totaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd boeiend om te lezen hoe muziekgenres ontstaan en evolueren. smile.gif Alleen jammer dat de genres die ik luister er niet echt bij staan. knipoog_dicht.gif

Ik vind dat moderne muziek zeker een plaats kan hebben in het leven van christenen. Nuja, het kan, het hoeft ook niet, niet iedereen is zo'n grote muziekfreak en daar is niks mis mee.

Ik vind het wel boeiend dat je stelt dat je zoveel kunt afleiden over (de complexiteit van) het karakter van iemand, hoe zie jij dat juist? smile.gif En wat zou je bijvoorbeeld afleiden van iemand die houdt van new wave, gothic, horrorpunk, en de spice girls? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me wel af of je Punk serieus moet nemen.

In de jaren 70 had je bands als de Sex pistols of The Damned, die hun bestaan eigenlijk als een grote grap beschouwden, prima bands overigens, maar het ging vooral over humor en mensen in de zeik nemen.

Ze hadden weining met politiek, en speelde naar hun idee gewoon Rock n Roll. The Damned, The Clash en Joy Division gooiden de Punk ook weer snel overboord, omdat het al snel begon te vervelen, en gingen experimenteren.

(The Clash natuurlijk wel politiek, maar stapte al gauw van punk af)

Punk en Prog zijn sowieso twee (brede) genres, die allebei in eerste instantie de hele nep-pop-soft-mainstream wereld afwezen.

Het is ook interessant om te zien dat ze allebei, na een periode van frisheid en originaliteit, commercieel en cliche-matig werden, maar, dat in de jaren 80 ook daar weer een reactie op kwam door zowel een Hardcore-Punk scene, en een Neo-Prog scene, die zochten naar een nieuw geluid.

Volgens mij kreeg je in de Hardcore pas echte politieke punk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn vraag aan mensen is; Past moderne muziek wel of niet bij de christenen van nu?

Het belijden van het Christendom is in mijn opinie tijdloos en ik vind dat teveel aanpassen aan de "moderne tijd" (ongelovige) ook in jouw nadeel kan werken.

Zonder moderne muziek is het leven even (of zelfs meer) waardevol. Ik luister zelf geen muziek en heb het gevoel dat dit mijn religie alleen maar ten goede doet, maar je komt pas tot dat besef wanneer je zelf ervaart hoe het is geen muziek te luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed punt, naar mijn idee zouden een hoop mensen, niet alleen christenen, eens een tijd zonder muziek moeten doorbrengen, een hele dag ofzo. Muziek heeft wel een soort van verslavende werking, wat vreemd is, wat niemand of heel weinig mensen luisteren muziek alleen. Als in, ze luisteren niet naar muziek zonder iets erbij te doen. Muziek is altijd op de achtergrond. Juist in de rust en het terugwerpen op je eigen bewustzijn kan muziek ontmaskeren als een vermakelijk, maar toch ook zeker een onzinnige en weinig toevoegende bezigheid. Iedereen kan zonder muziek leven, ook al denkt niemand dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven zonder muziek kan inderdaad net zo mooi zijn! Je krijgt meer notie voor andere dingen die vreugde kunnen geven. Maar voor mij is muziek een enorme uitlaatklep! Door te bewegen op ritme kan ik me positieve en negatieve emoties uiten. Op God na geniet muziek mijn eerste voorkeur in tijden van innerlijke onrust, maar ook in tijden van innerlijke rust!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf luister ik eigenlijk nauwelijks tot geen muziek. Af en toe een CD, en dan ook daadwerkelijk enkel luisteren (op bed), meer niet. Op mijn kamer werken doe ik altijd in stilte. Wel vind ik muziek belangrijk en zijn er wel een aantal nummers die ik erg mooi vind en die me kippenvel kunnen bezorgen. Voorbeeld hier.

Zelf zie ik muziek als een essentiele taal in de Liturgie en zie ik het als één der afspiegelingen van de taal in de hemel. Iemand die de mens de muziek wil afnemen, wil een groot deel van zijn ziel vermorzelen, en ja, dat meen ik echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het belijden van het Christendom is in mijn opinie tijdloos en ik vind dat teveel aanpassen aan de "moderne tijd" (ongelovige) ook in jouw nadeel kan werken.

Zonder moderne muziek is het leven even (of zelfs meer) waardevol. Ik luister zelf geen muziek en heb het gevoel dat dit mijn religie alleen maar ten goede doet, maar je komt pas tot dat besef wanneer je zelf ervaart hoe het is geen muziek te luisteren.

Ik vind ook dat we terug moeten naar zeer vroege tijden, naar de trommels en cymbalen en fluiten...beter nog terug naar de paradijselijke toestand, slechts de muziek van de vogeltjes en geen kleding dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid