Spring naar bijdragen

Melancholische...


Aanbevolen berichten

muziek!

Omdat het Korte vragen topique anders te groot wordt, en ik vind dat het wel een topique apart verdient, en ikzelf ook ideeën op wil doen, hier een topique voor je favoriete "grafmuziek".

Niet schrikken van die naam widegrin.gif Ik doel hiermee op muziek die depressief, melancholisch, verdrietig klinkt, en evt. een naargeestige stemming oproept. Dat kan zijn: Een requiem, afscheidslied, etc.

Dit topique is niet gebonden aan èèn genre, dus post alles maar van wat je vind dat dat hierin thuishoort big-smile.gif

De posts met links vanuit Korte Vragen topique hier naartoe geïmplementeerd:

Quote:

Requiems zijn meestal niet echt bombastisch he
knipoog_dicht.gif
Dan kun je beter een brandenburgs concert luisteren
knipoog_dicht.gif

Maar dit deel :

Quote:

@Morpho Probeer 's "What do you want from me" van Pink Flloyd en dan goed op de tekst letten. Ow en het is een lang nummer, langer dan 4 minuten.

Quote:

[...]

Hmm, hoewel ik het meeste werk van Mozart blije slagers vind, had ik zijn requim (die dan wel weer vet is) willen noemen, maar helaas, dat mag ik niet.
puh2.gif

Maaruh, wat dacht je van Shostakovich 7e symfonie:

(fragment)

Het begin klinkt niet somber, maar het gaat om de slag van Leningrad (WOII).Die stad is compleet in puin gelegd. Dus moet je het maar eens in die context luisteren, dan klinkt de muziek plots minder vrolijk dan de eerste minuut.

O, ennuh, symphonische metal is natuurlijk geen symphonische muziek, maar gewoon een metal band met een keyboardje, dus ik noem Kamelot maar lekker niet.
widegrin.gif

Quote:

O, wat ik trouwens een erg mooi melancholisch stuk vind: Adagio for Strings, van Samuel Barber.

Wel een bekend nummer, omdat het ook in (imho één van de mooiste vietnam films) Platoon zit en er wel eens een trance nummer van gemaakt is...

(overigens volgens mij niet een symfonisch nummer...)

Zelf had ik deze nog gevonden:

Virgin Black - Requiem, Kyrie

Virgin Black - Midnight's Hymn

Helaas bestaat het filmpje niet meer waarbij de Jazz band Naked City een uitvoering doet waarbij de chinese marteling "Leng Tch'e" muzikaal wordt uitgebeeld..

Als je het leuk vind, kan je er ook nog bij schrijven wat voor gevoel het bij je oproept.

Ik ben benieuwd smile.gif

Note: Let er wel op, we zitten hier op een christelijk jongeren forum, dus (erg) suïcidale teksten lijken me niet helemaal de bedoeling smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Over grafmuziek gesproken het hangt ook van je eigen associatie af natuurlijk. Ik ben op een begrafenis geweest waar de overledene al een behoorlijk tijdje de weg kwijt was (junk) en waar Jon & Vangelis - I'll Find My Way Home gedraaid werd. Ik vond het erg toepasselijk maar zonder die associatie is het geen grafmuziek natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en noem mij gek, maar dit vind ik echt een tearjerker:

Tearjerker is niet het eerste wat bij mij opkomt bij het beluisteren ervan, maar het is natuurlijk een schitterend nummer.

Maar goed, ik vin Jerusalem van Alpha Blony & the Wailers dan weer een tearjerker: link

En nog een vrij donker nummer dat mij elke keer weer te raken:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en noem mij gek, maar dit vind ik echt een tearjerker:

Dan zijn we met twee.

Op zich heeft deze niet dat, nuja, hoe moet ik het zeggen, bombastische droevige geluid, maar ik vind het een van de droevigste nummers die ik ken: link

En dit liedje is natuurlijk van een totaal andere categorie, maar ik moet er werkelijk waar elke keer van huilen, Disney of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Der Erlkoenig door Schubert

Only the Good Die Young door Queen

The Living Years door Mike & the Mechanics

Zo zijn er nog wel wat meer die bij mij een begrafenisstemming oproepen. Al denk ik dat dat voor anderen niet per se geldt, want dit is echt mijn smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid