Spring naar bijdragen

Wat vinden jullie van vreemdgaan?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik vind het een lastig onderwerp, want stel dat je vriendje of vriendinnetje voor een aantal maanden in afganistan zit ofzo, moet jij dan braaf op die persoon wachten?

Ja, en als je dat niet kunt dan ben je hem of haar niet waard. Buiten dat ben je ook vrij slap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Tegenwoordig is vreemdgaan hip geworden, men heeft een paar relaties tegelijkertijd... Of gaat even ergens anders snuffelen..

Is dat zo? Ik heb nog nergens signalen opgevangen dat vreemdgaan plotseling meer oké is dan eerst.

Waar baseer je dit uitgangspunt op?

En wat vind je precies lastig aan dit onderwerp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Is dat zo? Ik heb nog nergens signalen opgevangen dat vreemdgaan plotseling meer oké is dan eerst.

Waar baseer je dit uitgangspunt op?

En wat vind je precies lastig aan dit onderwerp?

Ik snap wel wat ze (of hij? bloos.gif) bedoeld. Van die blaadjes van "Flair" of "Viva" ofzo staan er wel eens dingen in waarvan ik denk.. Mwah.. Nee..

Voordat men dingen gaan denken: Ik lees ze niet.. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe weet je het dan? Mensen zijn nog altijd geen voorstander van vreemdgaan. Dat het nu meer openlijk gebeurt dan vroeger, geloof ik wel. Dat het vaker voorkomt waag ik nog wel te betwijfelen. Daarbij veranderen gevoelens van mensen niet echt. Mensen worden nog steeds niet graag besodemieterd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat moet. Als je niet van plan bent om te wachten, moet je het uitmaken en niet eerst "wat rommelen in de marge" om te kijken of dat nog spannender is.

Verkering is dan wel niet hetzelfde als een huwelijk, maar toch betekent het volgens mij dat je tijdens die speciale tijd niet zomaar kunt gaan zoenen met wie dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben een zij, en ik concludeer dit aan allerlei mensen uit mijn omgeving. Ik vind het lastig omdat ik niet direct weet welk standpunt ik moet innemen als bijv. een vriendin of vriend van mij vreemd gaat.

Vind je het moeilijk om te bepalen wat jouw standpunt is?

Of weet je dat wel maar vind je het moeilijk jouw standpunt in te nemen tov een vriendin of vriend?

Wat is jouw standpunt over vreemdgaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die vreemdgaan vinden het vaak vervelend als hun partner hetzelfde doet. En als ze dat niets kan schelen is er geen sprake van liefde.

Vreemd, dit topic. Voor mij tenminste. De titel alleen al: "Wat vinden jullie van vreemdgaan?" Dat is zoiets als: "Wat vinden jullie van liegen en bedriegen?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind vreemdgaan stom.

Mijn vriend zou het niet moeten proberen, want dan zou ik hem dumpen. En ik denk dat ik het ook uit zou maken als ik het zelf zou hebben gedaan(onder welke omstandigheden dan ook), omdat ik er gewoon niet mee zou kunnen leven.

Ik ken ook genoeg mensen die vreemd zijn gegaan, maar ik vind het echt belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic! ALthans, interessant onderwerp, zelf vind ik het een moeilijk onderwerp, ik weet prima hoe ik erover denk, maar ik merk toch dat het onderwerp vrij actueel is...

Quote:
Is dat zo? Ik heb nog nergens signalen opgevangen dat vreemdgaan plotseling meer oké is dan eerst.

Waar baseer je dit uitgangspunt op?

Sowieso zie je het regelmatig terug komen in films/ series op de tv, in bladen van ordinaire huppeltut blaadjes (zo zie ik die dan een beetje) als de wat degelijkere blaadjes. Daarnaast maak je mij niet wijs dat je niet iemand in je kennissen kring kent die zoiets meegemaakt heeft of nog meemaakt. Ik krijg het idee dat het steeds normaler schijnt te zijn en dat het niet meer zo "heftig" is voor mensen. Een vriendin besloot bij haar man te blijven nadat hij vreemd was gegaan, ze hield nog steeds van hem en zo'n slippertje tijdens haar zwangerschap was toch niet zo erg?... Onder collega's merk ik ook dat het niet leuk is als het je overkomt, maar dat je tegenwoordig toch wel weet dat zulke dingen gebeuren, voor hen is "besodemieteren" een veel te groot woord...

Quote:
En wat vind je precies lastig aan dit onderwerp?

Het lastige vind ik dat als ik aangeef het verkeerd te vinden, ik bijna vreemd aangekeken wordt. ALs je zegt getrouwd te zijn en erop vertrouwd dat je samen blijft tot de dood daar verandering in brengt, wordt er letterlijk gezegd dat je in sprookjes geloofd...

Ik weet heel goed wat ik ervan vind, dat wat ik over het algemeen meestal wel wat ik er van moet vinden, maar ergens vind ik het pijnlijk om te zien hoeveel mensen het onzin vindt...

Quote:
Mijn vriend zou het niet moeten proberen, want dan zou ik hem dumpen.

Als je verkeering hebt is dat misschien wat "makkelijker" dan wanneer je getrouwd bent. Je bent getrouwd in voor en tegenspoed en zal dit ook niet een onderdeel van de tegenspoed zijn? Welke beslissing neem je als christen hierin? Is het een scheiding waard of kun je er samen voor gaan knokken?

Natuurlijk moet je daar samen voor gaan en zal er heel veel voor moeten gebeuren om het vertrouwen weer op peil te krijgen. Toch denk ik ergens wel dat het een fout is, zoals er meer fouten zijn die je in een huwelijk maakt. Het is geen vrijbrief om dan maar zo vaak vreemd te gaan als je wilt, want het is toch wel uit te praten. Wel blijf ik het een moeilijk onderwerp vinden en prijs ik mezelf gelukkig dat ik mijn man recht in de ogen kan kijken en hij mij, dat we vertrouwen in elkaar hebben op dat gebied ondanks dat het steeds "normaler" lijkt te zijn...

Wat gedachten van mij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoort tegenwoordig af en toe een reclame op de radio van Second Love ofzoiets, een soort dateclub voor getrouwde mensen (of in een anderszinse relatie) om zo vreemd te kunnen gaan. Het spijt me zeer, maar dat roept bij mij echt braakneigingen op. Het kan gewoon NIET, in geen enkele omstandigheid. Als mijn vriend het probeert kan ie een schop onder z'n derrière krijgen en het gat van de deur uitlopen. Er moet sprake zijn van echt berouw voor er eventueel weer verdergegaan zou kunnen worden, want vreemdgaan maakt echt veel kapot, vooral aan vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft hier ook het een en ander over gezegd Bijvorbeeld: Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult geen echtbreuk plegen. Maar Ik zeg u: Al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd.

Het laat over de ontoelaatbaarheid van vreemdgaan geen twijfel.

En Paulus: Laten wij ons behoorlijk gedragen, als op klaarlichte dag, en ons onthouden van braspartijen en drinkgelagen, van ontucht en losbandigheid, van twist en nijd.

De christelijke traditie is duidelijk hierover: vreemdgaan is een ernstige zonde. Het is triest dat het kennelijk meer en meer normaal wordt gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leuk topic! ALthans, interessant onderwerp, zelf vind ik het een moeilijk onderwerp, ik weet prima hoe ik erover denk, maar ik merk toch dat het onderwerp vrij actueel is...

Dat is het altijd al geweest. Zelfs ten tijde van David al.

Quote:

Sowieso zie je het regelmatig terug komen in films/ series op de tv, in bladen van ordinaire huppeltut blaadjes (zo zie ik die dan een beetje) als de wat degelijkere blaadjes.

Dat het heden ten dage meer in de openbaarheid komt, klopt. Dat er soms wat laconiek over wordt gedaan ook. Maar vreemdgaan is echt geen nieuw verschijnsel. En ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de mens slechter is geworden en nu opeens volledig anders over vreemdgaan denkt. Dat de algemene houding iets veranderd lijkt te zijn, is volgens mij bedriegelijk, want uiteindelijk vindt het overgrote deel van de mensen vreemdgaan nog steeds not done. En waar je vroeger al orgies had, heb je tegenwoordig inderdaad parenclubs en swingersfeesten, waar men met instemming van de wederpartij 'vreemdgaat'. Maar ook dat is niet nieuw.

Quote:

Daarnaast maak je mij niet wijs dat je niet iemand in je kennissen kring kent die zoiets meegemaakt heeft of nog meemaakt. Ik krijg het idee dat het steeds normaler schijnt te zijn en dat het niet meer zo "heftig" is voor mensen. Een vriendin besloot bij haar man te blijven nadat hij vreemd was gegaan, ze hield nog steeds van hem en zo'n slippertje tijdens haar zwangerschap was toch niet zo erg?... Onder collega's merk ik ook dat het niet leuk is als het je overkomt, maar dat je tegenwoordig toch wel weet dat zulke dingen gebeuren, voor hen is "besodemieteren" een veel te groot woord...

Dat ligt dat wellicht aan jouw omgeving. In mijn omgeving - die echt niet erg behoudend is, integendeel - zijn dat toch echt uitzonderingen. Dat er openlijk over gepraat wordt zodra het aan de orde is, klopt wel, maar ik ken maar weinig mensen die met een gerust hart zijn vreemd zijn gegaan zonder spijt en waar dat ook nog zonder gevolgen is gebleven. Ja, ik heb dat wel zien gebeuren, maar zeer zelden.

Quote:

Het lastige vind ik dat als ik aangeef het verkeerd te vinden, ik bijna vreemd aangekeken wordt.

Dan moet je sterk nadenken over de achterlijke omgeving waar je verkeert. Ik ken niemand (!) die mij raar aankijkt als ik zeg dat ik vreemdgaan verschrikkelijk vind en dat ik de relatie zou stoppen als ik erachter zou komen dat mijn vriendin vreemd is gegaan. Zelfs de mensen die er misschien zelf iets gemakkelijker over denken, begrijpen dat.

Quote:

Als je zegt getrouwd te zijn en erop vertrouwd dat je samen blijft tot de dood daar verandering in brengt, wordt er letterlijk gezegd dat je in sprookjes geloofd...

Dat is in deze maatschappij ook zo. Dat het gelukkig nog regelmatig een waarheidsgetrouw sprookje blijkt te zijn (contradictio in terminis, maar soit), doet daar niets aan af. Dat is namelijk wel een verschil met vroeger. Scheiden doet men veel gemakkelijker.

Quote:

Ik weet heel goed wat ik ervan vind, dat wat ik over het algemeen meestal wel wat ik er van moet vinden, maar ergens vind ik het pijnlijk om te zien hoeveel mensen het onzin vindt...

Hoeveel mensen wat onzin vinden? Want veel mensen die ik ken en die niet geloven in 'eeuwige trouw', hopen daar stiekem wel op.

Quote:

Als je verkering hebt is dat misschien wat "makkelijker" dan wanneer je getrouwd bent. Je bent getrouwd in voor en tegenspoed en zal dit ook niet een onderdeel van de tegenspoed zijn?

Een onderdeel van 'tegenspoed'? Dat lijkt me niet. Het is een regelrechte 'turn-off'. Als je vreemdgaat, heb je blijkbaar behoefte aan iets anders. Nou, dan weet ik het mooi gemaakt: wegwezen en niet meer terugkomen. knipoog_dicht.gif Ik geloof niet dat je de ander trouw hoeft te blijven als deze jou besodemieterd heeft. Niet dat je dan zelf vreemd moet gaan, maar ik zou de relatie (huwelijk of niet) zeer waarschijnlijk stoppen.

Quote:

Welke beslissing neem je als christen hierin? Is het een scheiding waard of kun je er samen voor gaan knokken?

Het zal vast voorkomen, maar dat zijn uitzonderingen. Ik denk dat in de meeste gevallen het vertrouwen zo beschaamd is dat het nooit meer echt goed kan komen.

Quote:

Natuurlijk moet je daar samen voor gaan en zal er heel veel voor moeten gebeuren om het vertrouwen weer op peil te krijgen. Toch denk ik ergens wel dat het een fout is, zoals er meer fouten zijn die je in een huwelijk maakt. Het is geen vrijbrief om dan maar zo vaak vreemd te gaan als je wilt, want het is toch wel uit te praten. Wel blijf ik het een moeilijk onderwerp vinden en prijs ik mezelf gelukkig dat ik mijn man recht in de ogen kan kijken en hij mij, dat we vertrouwen in elkaar hebben op dat gebied ondanks dat het steeds "normaler" lijkt te zijn...

En zou jij je man ook nog recht in de ogen kunnen kijken als hij het bed gedeeld zou hebben met een andere vrouw? Zou je hem dan ooit weer zo kunnen vertrouwen als nu?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Esther: Vreselijk vind ik die reclame, net als de reclame die de laatste maanden steeds meer te zien zijn over scheiden...

@Maccabeus: Wat nu als het wel gebeurd is? In de tijd van het oude testament was het geloof ik stenigen? Heb je hier een visie op?

Quote:
Dat is het altijd al geweest. Zelfs ten tijde van David al.

>

Dat het heden ten dage meer in de openbaarheid komt, klopt. Dat er soms wat laconiek over wordt gedaan ook. Maar vreemdgaan is echt geen nieuw verschijnsel. En ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de mens slechter is geworden en nu opeens volledig anders over vreemdgaan denkt. Dat de algemene houding iets veranderd
lijkt
te zijn, is volgens mij bedriegelijk, want uiteindelijk vindt het overgrote deel van de mensen vreemdgaan nog steeds
not done
. En waar je vroeger al orgies had, heb je tegenwoordig inderdaad parenclubs en swingersfeesten, waar men met instemming van de wederpartij 'vreemdgaat'. Maar ook dat is niet nieuw.

Ik heb niet gezegd dat het niet zo was...

Quote:
Dan moet je sterk nadenken over de achterlijke omgeving waar je verkeert. Ik ken niemand (!) die mij raar aankijkt als ik zeg dat ik vreemdgaan verschrikkelijk vind en dat ik de relatie zou stoppen als ik erachter zou komen dat mijn vriendin vreemd is gegaan. Zelfs de mensen die er misschien zelf iets gemakkelijker over denken, begrijpen dat.

Waarom zou je oordelen over mijn omgeving? Houd je oordeel over of mijn omgeving achterlijk is of niet gewoon voor jezelf a.u.b.

Mijn omgeving van christelijke inslag denken er vrij hetzelfde over als ik, echter, in mijn werk waar ik de enige christen ben, leeft een heel ander moraal en ondanks dat ik me daar totaal niet in kan vinden, wil dat niet zeggen dat ik ze dan maar achterlijk zou moeten vinden.

Quote:
Dat is in deze maatschappij ook zo. Dat het gelukkig nog regelmatig een waarheidsgetrouw sprookje blijkt te zijn (contradictio in terminis, maar
soit
), doet daar niets aan af. Dat is namelijk wel een verschil met vroeger. Scheiden doet men veel gemakkelijker.

Wellicht dat vreemd gaan minder een big issue is nu de wegen van scheiden makkelijker zijn?

Quote:
Een onderdeel van 'tegenspoed'? Dat lijkt me niet. Het is een regelrechte 'turn-off'. Als je vreemdgaat, heb je blijkbaar behoefte aan iets anders. Nou, dan weet ik het mooi gemaakt: wegwezen en niet meer terugkomen.
knipoog_dicht.gif
Ik geloof niet dat je de ander trouw hoeft te blijven als deze jou besodemieterd heeft. Niet dat je dan zelf vreemd moet gaan, maar ik zou de relatie (huwelijk of niet) zeer waarschijnlijk stoppen.

Misschien was mijn stukje niet helemaal duidelijk, ik zou graag willen weten hoe hier vanuit christelijk oogpunt tegenaan gekeken wordt. Daarnaast ga je er niet met zijn tweeen door maar met zijn drieeen, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en ik denk dat zelfs in dieptepunten als deze er voor God nog van alles mogelijk is.

Quote:
En zou jij je man ook nog recht in de ogen kunnen kijken als hij het bed gedeeld zou hebben met een andere vrouw? Zou je hem dan ooit weer zo kunnen vertrouwen als nu?

Zie alinea hierboven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is het altijd al geweest. Zelfs ten tijde van David al.

[...]

Dat het heden ten dage meer in de openbaarheid komt, klopt. Dat er soms wat laconiek over wordt gedaan ook. Maar vreemdgaan is echt geen nieuw verschijnsel. En ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de mens slechter is geworden en nu opeens volledig anders over vreemdgaan denkt. Dat de algemene houding iets veranderd
lijkt
te zijn, is volgens mij bedriegelijk, want uiteindelijk vindt het overgrote deel van de mensen vreemdgaan nog steeds
not done
. En waar je vroeger al orgies had, heb je tegenwoordig inderdaad parenclubs en swingersfeesten, waar men met instemming van de wederpartij 'vreemdgaat'. Maar ook dat is niet nieuw.

[...]

Dat ligt dat wellicht aan jouw omgeving. In mijn omgeving - die echt niet erg behoudend is, integendeel - zijn dat toch echt uitzonderingen. Dat er openlijk over gepraat wordt zodra het aan de orde is, klopt wel, maar ik ken maar weinig mensen die met een gerust hart zijn vreemd zijn gegaan zonder spijt en waar dat ook nog zonder gevolgen is gebleven. Ja, ik heb dat wel zien gebeuren, maar zeer zelden.

[...]

Dan moet je sterk nadenken over de achterlijke omgeving waar je verkeert. Ik ken niemand (!) die mij raar aankijkt als ik zeg dat ik vreemdgaan verschrikkelijk vind en dat ik de relatie zou stoppen als ik erachter zou komen dat mijn vriendin vreemd is gegaan. Zelfs de mensen die er misschien zelf iets gemakkelijker over denken, begrijpen dat.

[...]

Dat is in deze maatschappij ook zo. Dat het gelukkig nog regelmatig een waarheidsgetrouw sprookje blijkt te zijn (contradictio in terminis, maar
soit
), doet daar niets aan af. Dat is namelijk wel een verschil met vroeger. Scheiden doet men veel gemakkelijker.

[...]

Hoeveel mensen wat onzin vinden? Want veel mensen die ik ken en die niet geloven in 'eeuwige trouw', hopen daar stiekem wel op.

[...]

Een onderdeel van 'tegenspoed'? Dat lijkt me niet. Het is een regelrechte 'turn-off'. Als je vreemdgaat, heb je blijkbaar behoefte aan iets anders. Nou, dan weet ik het mooi gemaakt: wegwezen en niet meer terugkomen.
knipoog_dicht.gif
Ik geloof niet dat je de ander trouw hoeft te blijven als deze jou besodemieterd heeft. Niet dat je dan zelf vreemd moet gaan, maar ik zou de relatie (huwelijk of niet) zeer waarschijnlijk stoppen.

[...]

Het zal vast voorkomen, maar dat zijn uitzonderingen. Ik denk dat in de meeste gevallen het vertrouwen zo beschaamd is dat het nooit meer echt goed kan komen.

[...]

En zou jij je man ook nog recht in de ogen kunnen kijken als hij het bed gedeeld zou hebben met een andere vrouw? Zou je hem dan ooit weer zo kunnen vertrouwen als nu?

dag Kurt e.e.a. voor kennisgeving aangenomen,idd.het is van alle tijden,maar dat is zoveel,a. het is een wilsbesluit om iets te doen-of niet

b.dat het er alijd is maakt het imho niet goed .vr.groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zit het eigenlijk met al die voorbeelden in de Bijbel waarbij er niet echt afkeurend wordt gesproken over het hebben van meerdere vrouwen? Veel "favorieten" van God hadden meerdere vrouwen (het zijn ook steeds de kerels die meerdere vrouwen hebben en niet andersom. Of misschien dat wel, maar dan worden de vrouwen steevast "hoeren" genoemd).

In Deuteronomium 21:15 wordt zelfs uitgelegd hoe je moet omgaan met het verdelen van de erfenis als je zonen hebt bij een vrouw die je liefhebt en eentje die je niet zo leuk vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is juist mijn punt, Trialk, dat het niet goed is.

@ Diana: Ik reageer vast nog wel wat uitgebreider binnenkort, maar even een korte opmerking. Ik laat mijn oordeel niet achterwege omdat ik de redenatie van die mensen werkelijk achterlijk vindt - of ze nu ongelovig zijn of ongelovig, doet er niet toe. In mijn omgeving - die voor een groot deel ook niet erg christelijk is - wordt daar toch heel anders over gedacht.

En ik denk niet dat de mogelijkheden om te scheiden vreemdgaan heeft bevorderd, maar wel dat het wat gemakkelijker is om er nu open over te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemdgaan = not done. Hoe dan ook. Ook als je ruzie hebt met je lief, je nog maar een maand verkering hebt en een jongen (/meisje) die je al een hele tijd leuk vindt erg aanhankelijk is tijdens een feestje.

(ja dat is een persoonlijke ervaring. Zowel ik als de jongen in kwestie, mijn lief nu, waren heel hard bezig om mij niet vreemd te laten gaan.)

Mijn lief en ik weten van elkaar dat we vreemdgaan beide not done vinden, maar weten ook dat we (waarschijnlijk knipoog_dicht.gif ) te veel van elkaar houden om elkaar er om te verlaten. Nee dat weten we niet zeker tot we in die situatie terechtkomen, dus laten we hopen dat het altijd onzeker blijft.

En voor altijd bij elkaar blijven tot aan de dood is inderdaad een sprookje. Maar wel óns sprookje smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och kom, kom even van je hoge paardje af of zet je oogkleppen af. Dat mensen die metGod leven er midner last van hebben of hun lust beter de baas zijn....

Kijk, dat ze minder scheiden, dat geloof ik graag, maar dat ze minder vreemdgaan, dat nu weer niet. Een kwart van de mannen en vrouwen gaat vreemd en iets minder dan 10% van kinderen zijn van een andere vader dan degene waarmee getrouwd werd.

Dit komt ook in christelijke kringen voor. Ik ken alleen een onderzoek naar incest en dat onderzoek heeft aangetoond dat het in religieuze kringen net zo vaak (of weinig) voorkomt als in niet religieuze kringen. Het lijkt me aannemelijk dat hetzelfde geldt voor iets als overspel. Het lijkt me ook, gezien het feit dat het niet strookt met " wat hoort en mag" binnen het geloof, dat deze zaken meer "verborgen" blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Maccabeus: Wat nu als het wel gebeurd is? In de tijd van het oude testament was het geloof ik stenigen? Heb je hier een visie op?

Ik citeer een stukje uit het evangelie volgens Johannes:

Toen brachten schriftgeleerden en Farizeeën Hem een vrouw die op overspel was betrapt. Zij plaatsten haar in het midden en zeiden tot Hem: 'Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt, terwijl ze overspel bedreef. Nu heeft Mozes ons in de Wet bevolen zulke vrouwen te stenigen. Maar Gij, wat zegt Gij ervan?' Dit bedoelden ze als een strikvraag in de hoop Hem ergens van te kunnen beschuldigen. Jezus echter boog zich voorover en schreef met zijn vinger op de grond.

Toen ze bij Hem aanhielden met vragen, richtte Hij zich op en zei tot hen: 'Laat degene onder u die zonder zonden is, het eerst een steen op haar werpen.' Weer boog Hij zich voorover en schreef op de grond. Toen zij dit hoorden, dropen zij een voor een af, de oudsten het eerst, totdat Jezus alleen achterbleef met de vrouw, die nog midden in de kring stond.

Nu richtte Jezus zich op en sprak tot haar: 'Vrouw, waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?' Zij antwoordde: 'Niemand, Heer.' Toen zei Jezus tot haar: 'Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig van nu af niet meer.'

Jezus vond het dus een zonde. Maar stenigen wilde Hij haar niet. Ze kreeg een nieuwe kans. Niet om het weer te doen, maar om het niet weer te doen.

Vreemdgaan, overspel, is voor christenen een ernstige zonde. God kan die zonde vergeven als je oprecht berouw hebt. Of je partner je die zonde kan vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid