Spring naar bijdragen

wanneer de duivel?


Aanbevolen berichten

Ik denk zelf voor of tijdens maar niet erna, want God had het idee om de mens te maken en daarvoor had Hij de hulp nodig van de engelen, maar lucifer had de hoogmoed en vond het niet nodig om met zijn macht te werken aan een aards wezen. Vanaf dat moment was de Hemel als het ware vuil en dat moest verwijderd worden, toen is lucifer eruit gezet.

(Ik weet alleen niet waar het staat, maar dit is wat ik me kan herinneren te hebben gehoord)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal gaat dat Michael en Lucifer ruzie kregen, en dat Lucifer uit de hemel geknikkerd is. Daarna is pas de aarde geschapen. Hoe\wat\waar\wie\waarom en hoezo weet ik niet. Maar staat me iets van bij.

En dan rijst bij mij de vraag.. Waarom is satan door God gecreeërd(engelen worden toch geschapen?) als hij alleen maar tot verdoemenis leidt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerst deed de satan nog geen slechts. Hij werd goed gemaakt, maar ging daarna in rebellie tegen God. Daarna kreeg de duivel als eindbestemming de hel. De hel was niet voor mensen, maar de duivel. Maar de duivel sleept mensen met hem mee die niet ervoor kiezen zich te laten verlossen door Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, wat heb je aan een vrije wil als er niks te kiezen valt? Waarom een boom van goed en kwaad scheppen, waarom keus scheppen....

MOet je voorstellen hoe vervelend je leven is, als alles vastligt. Kan me zelfs voorstellen dat het zijn voor God ook saai zou zijn als hij alles steeds naar zijn hand zou zetten. Wat doe je nu als ouders met kinderen....juist, je geeft ze een stel regels voor hun eigen veiligheid, er zijn sancties als je je niet aan de regels houdt, of gewoon door de vervelende consequentie die in het verkeerd handelen zit (de kachel toch aanraken, je vingers toch tussen de deur stoppen)of door de straf die er op gesteld is. Vervolgens geef je je kinderen wat ruimte en die vergroot je naarmate ze het beter snappen en laat ze hun eigen fouten maken en er van leren.

God wil geen slaafjes, maar volwassen kinderen. Engelen zijn een uiters aparte vorm van kinderen, maar die hebben ook de mogelijkheid om hun fouten te maken en de consequenties er van te dragen. En dat gaat heel lang met een open deur, je kunt altijd nog weer thuiskomen, maar als je onverbeterlijk blijkt, dan moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken en hem eruitgooien en het slot op de deur veranderen.

Wanneer Satan niet meer welkom was, ik zou het niet weten, maar waarom zou dat belangrijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de satan heel gauw niet meer welkom was. Hij kwam openlijk en doelbewust in opstand tegen God en wie dat doet, is gelijk de sjaak smile.gif

Alleen mensen zijn verleid door de duivel om in opstand te komen, dus de duivel is de aanstichter en er zijn mensen die zich daarin lieten meeslepen. De duivel, die de aanstichter is, is echt de sjaak. Alleen mensen kunnen zich bekeren en zich nog laten verlossen uit de greep van de duivel, zodat hen niet hetzelfde lot wacht als de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

„Neergeslingerd werd . . . de grote draak, de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd.†— Openbaring 12:9.

Toen Johannes deze woorden opschreef, woonde Satan nog steeds in de hemel.

Hoe weten we dat?

Omdat Openbaring een boek van profetieën is, en niet van geschiedenis (Openbaring 1:1).

In de tijd van Johannes was Satan dus nog niet naar de aarde geworpen. De bewijzen tonen aan dat dit pas gebeurde kort nadat Jezus als koning van Gods koninkrijk werd gekroond. — Openbaring 12:1-10.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat de satan heel gauw niet meer welkom was. Hij kwam openlijk en doelbewust in opstand tegen God en wie dat doet, is gelijk de sjaak
smile.gif

Alleen mensen zijn verleid door de duivel om in opstand te komen, dus de duivel is de aanstichter en er zijn mensen die zich daarin lieten meeslepen. De duivel, die de aanstichter is, is echt de sjaak. Alleen mensen kunnen zich bekeren en zich nog laten verlossen uit de greep van de duivel, zodat hen niet hetzelfde lot wacht als de duivel.

Je bedoelt dat ik mijn puberende kinderen direct de deur uit moet gooien? Kom nou, hoezeer God misschien ook de pé in had door Satans keuzes, hij bleef wel met hem in contact, getuige bijvoorbeeld Job...een verhaal dat in de negatieve vorm vertaald neerkomt op...Zeg pa, je hebt daar een hele leuke trouwe hond, geef hem mij eens een paar weekjes en je krijgt een vals mormel terug waar je niks meer mee kunt beginnen... Goed jongen, ga je gang, ik weet zeker dat als ik hem terug krijg dat hij mij nog als zijn baas herkent en kwispelend op me afkomt...

Positief vertaald...je kunt best in de greep van de duivel zijn, zolang je God maar herkent op het moment dat je hem weerziet komt het wel goed.

Tsk, christenen hebben een VIP pas met privileges....kom nou, om welke kinderen bekommer je je als ouders het meest...juist ja, om die die dreigen te ontsporen, de rest staat prima op eigen benen, daar ga je eens een kop koffie drinken en heb je een gezellige middag. Een christen heeft geen privileges nodig om te weten dat hij geliefd is, een christen is blij met wat hij heeft, niet met wat hij mag verwachten, niet met wat hij allemaal zal krijgen...

Misschien dat God zich daarom zo bezig houdt met al die mensen die menen dat als ze christen zijn, dat God hen dan alles geeft. Niet omdat ze nu zo juist in het geloof staan, maar juist omdat ze zijn steun en begeleiding harder nodig hebben dan anderen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de Schrift blijkt dat de engel die Satan de Duivel werd, vanaf het moment van zijn schepping volmaakt was. Hij verwierf zich de namen Satan en Duivel door een onafhankelijke handelwijze in opstand tegen God te verkiezen.

Jezus zei over hem: "Die was een doodslager toen hij begon, en hij stond niet vast in de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij overeenkomstig zijn eigen aard, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen." - Joh. 8:44.

Daar hij door God is geschapen, en een van zijn hemelse engelen is geweest, zou men van deze engel kunnen zeggen dat hij oorspronkelijk "in de waarheid" was. Jezus verklaarde over hem: "Hij stond niet vast in de waarheid." Hij was de vader van de leugen - niet voordat hij die sprak en een leugenaar werd, maar toen hij de oorspronkelijke leugen tegen Eva in de Hof van Eden uitte (Gen. 3:1-5). Daarom was hij een doodslager "toen hij begon", dat wil zeggen, toen hij de leugen vertelde die voor Adam en Eva de dood teweegbracht. Dat was niet toen hij geschapen werd, maar toen hij zijn leugenachtige, opstandige handelwijze begon.

Daarom is het duidelijk dat God geen Duivel gemaakt heeft. Deze engel maakte zichzelf tot Satan de Duivel door een opstandige handelwijze tegenover God te gaan volgen en God te belasteren door over hem te liegen. Aldus ruïneerde deze oorspronkelijke leugenaar zijn eigen volmaaktheid. Van toen af werd hij Satan genoemd, wat "tegenstander" betekent, en Duivel, wat "lasteraar" betekent. God vernietigde hem niet op het tijdstip van zijn opstand maar liet hem met een bedoeling in leven. Hij is echter ter dood veroordeeld, en op Gods bestemde tijd zal dat oordeel voltrokken worden. - Rom. 16:20.

We kunnen Gods behandeling van Satan de Duivel illustreren met zijn handelen jegens Farao, de heerser van het oude Egypte. Deze speciale Farao had de Hebreeën aan wrede slavernij in Egypte onderworpen. En hun benauwende omstandigheden brachten Jehovah God ertoe Mozes naar Farao te zenden met de boodschap Israël te laten gaan. God kende Farao?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s houding. Hij zei: "Ik, ja ik, weet heel goed dat de koning van Egypte u geen toestemming zal geven om te gaan behalve door een sterke hand. En ik zal mijn hand moeten uitstrekken en Egypte moeten slaan met al mijn wonderdaden, die ik in het midden ervan zal doen; en daarna zal hij u heenzenden." - Ex. 3:19, 20.

Later vertelde Jehovah Mozes: "Ik zal zijn hart verstokken, dat hij het volk niet zal laten gaan" (Ex. 4:21, Statenvertaling). Dit betekent niet dat God boosaardige gevoelens in Farao?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢s hart bracht. De Nieuwe-Wereldvertaling luidt: "Ik zal zijn hart verstokt laten worden." Voorlopig greep God niet in, maar liet hem zijn noodlottige weg tot het bittere einde vervolgen.

Dus Jehovah liet Farao niet tegen diens eigen wil in handelen. Farao had zijn hart erop gezet Israël in slavernij te houden. God betoonde in feite vriendelijkheid aan Farao door op diens verzoek plaag na plaag van Egypte weg te nemen.

Maar Gods verdraagzaamheid ten aanzien van Farao stelde deze heerser enkel in de gelegenheid kleur te bekennen en zijn eigenlijke onbuigzame aard te tonen. God zei tot Farao: "Hiertoe juist heb ik u laten bestaan [of], om u mijn kracht te tonen en ten einde mijn naam over de gehele aarde te laten bekendmaken" (Ex. 9:16). Hierbij komt nog dat Jehovah bewees superieur aan de goden van Egypte te zijn (Ex. 12:12). Met als resultaat dat vele Egyptenaren zich met Israël verenigden in de aanbidding van de ware God Jehovah. - Ex. 12:37, 38.

Admod note: quote verwijderd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Jij weet net als ik dat de vraag wanneer satan uit de hemel verdreven werd ongeveer even goed te beantwoorden is als de vraag wat het geluid is van 1 klappende hand. Satan had zelfs nog onderonsjes met de god Jezus, dus ik vermoed bijbelsgewijs dat hij minimaal tot het jaar 33 nog in de hemel rondhing.

Hij zal af en toe eens zijn wezen kletsen misschien, maar wie zegt dat hij dat gedaan heeft door ín de hemel te zijn? Na de zondeval (appel) istie eruit geschopt, en was niet meer welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer is de duivel verdreven uit de hemel?

Voor of na de schepping? Of tijdens?

ik heb hier een bijbel studie van frank ouwenheel die over jouw vraag gaat, ik zal een stukje siteren:

ZIJN VAL!

waarom en hoe is het dan met hem fout gegaan?

waarom is lucifer geworden wij hij nu is en wanneer en hoe is dat gebeurd?

het begin van de bijbel geeft ons duidelijkheid.

we lezen eerst gen 1:1

In den beginne schiep God de hemel en de aarde.

vervolgens lezen we gen 1:2

de aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed.

in de hebreeuwse grondtekst staat er in vers 2 net 'was', maar : 'werd'.

gen 1:2 dient dus als volgt te worden gelezen:

de aarde nu werd woest en ledig, en duisternis lag op de vloed.

woensternij en ledigheid.

hoe is dat mogenlijk??

dar kan God nooit de hand in hebben gehad, want jes 45:18 vertelt ons:

God heeft de aarde niet tot een woestenij geschapen.

woestenij en ledigheid....en duisternis.

ook die duisternis kan nooit van God afkomstig zijn; 1 joh 1:5 zegt:

God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.

samengevat: gen 1:1 meldt dat God de aarde schept. gen 1:2 zegt dat die zelfde schepping chaos en duisternis werd.

we kunnen niets anders dan concluderen dat er in de periode tussen gen 1:1 en gen 1:2 een zeer ingrijpende gebeurtenis moet hebben plaats gevonden.

jes 14:12 deelt ons mede dat lucifer in de tijdspanne tussen gen 1:1 en gen 1:2 uit de hemel is gestuurd.

hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, Zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld.

waarom moest hij uit de hemel weg?

jes 14 gaat verder:

Gij overlegdet: ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen. (jes 14: 12-14)

satan was niet tevreden met zijn hoge positie; hij wilde meer.

hij wilde als God zijn (en... dat wil hij nogsteeds).

hij wilde gaan zitten op de troon van God; met dit streven maakte hij een noodlottige vergissing, want van Gods troon zegt de bijbel:

Uw troon, o God, staat vast van oudsher, van eeuwigheid zijt Gij. (ps. 93:2)

alleen de God en de Zoon van eeuwighied hebben recht op deze troon.

lucifer leed dus aan een grove vorm van hoogmoedswaanzin: hij had het vaste voornemen zich de hoge Goddelijke postie wederrechtelijk toe te eigenen, te roven.

wat een misrekening!

ook op. 3:21 leert dat de troon uitsluitend toebehoort aan God en Zijn Zoon Jezus Christus; alleen Zij maken uit wie op deze troon mag plaatsnemen:

wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.

ik hoop dat dit je een beetje duidelijkheid schept.

mvg bartjan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet over schuld en alwetenheid.

Dit topic gaat over of er iets bijbels te zeggen is, over wanneer de duivel 'slecht' is geworden/uit de hemel is gekickt of hoe je het ook wil noemen.

Er was al een boom van kennis van goed en kwaad en ik vraag me af of dat voor of na de duivel was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer is de duivel verdreven uit de hemel?

Voor of na de schepping? Of tijdens?

Admod note: Lieve mensen, TS heeft vrije strikte discussievragen gesteld voor dit topic. Houdt je dan ook aan deze vragen. Voor vragen rond God's almacht en de verantwoordelijkheid voor het kwaad, verzoek ik jullie nieuwe topics te openen. Alle off-topic posts zijn verwijderd.

@Bartus3, graag een linkje/bronvermelding bij je tekst plaatsen anders lijkt het zo op plagiaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Admod note:
Lieve mensen, TS heeft vrije strikte discussievragen gesteld voor dit topic. Houdt je dan ook aan deze vragen. Voor vragen rond God's almacht en de verantwoordelijkheid voor het kwaad, verzoek ik jullie nieuwe topics te openen. Alle off-topic posts zijn verwijderd.

@Bartus3, graag een linkje/bronvermelding bij je tekst plaatsen anders lijkt het zo op plagiaat.

als je goed gelezen had dan had ik dat er staan!

het komt uit een studie van dominee frank ouwenheel


Samengevoegd:

Quote:

Het gaat niet over schuld en alwetenheid.

Dit topic gaat over of er iets bijbels te zeggen is, over wanneer de duivel 'slecht' is geworden/uit de hemel is gekickt of hoe je het ook wil noemen.

Er was al een boom van kennis van goed en kwaad en ik vraag me af of dat voor of na de duivel was.

zie mijn antwoord boven jouw reactie knipoog_dicht.gif

grtz bartjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

zou je dan de titel willen vermelden of een link mocht de studie online staan? Dat is voor de volledigheid.

de studie staat niet online, ik volg studies van hem 1x in de maand en daar krijgen wij studie matteriaal van bij.

dit onder werp heet de duivel en legt uit wie wat hoe en waarom over de satan.

ik heb inmiddels even de site bezoch van frank ouweneel maar daar staan de volledige versies van de bijbelstudie's niet op maar wel de onderwerpen met kleine uitleg.

link de studie die ik volg heet belangrijke bijbelse begrippen.

mvg bartjan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid