Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat hoeft nogniet eens voor mij. Je bent verslaafd als je niet/moeilijk zonder iets kan, als je er zonder moet, er abnormaal vaak aan denkt en het voor je ziet als je moet slapen. Je stress-symptomen krijgt na een tijdje zonder datgene waar je zo graag aan wilt, wat dat dan ook is (bier, credible, seks, tv, eten, wat dan ook. Je kan zelfs verslaafd zijn aan neusspray, al zijn daar de verschijnselen een stuk minder ernstig van.)

Ik vind het opzich wel een mooie uitleg.

Maar, als iemand honger krijgt door gebrek aan eten, dan zijn die dingen ook van toepassing, maar een eetverslaving is wat anders dan dat.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Eén arts noemt als criterium: „In wezen is het gebruik van een drug of is een activiteit een verslaving als daardoor problemen in je leven ontstaan maar je het toch blijft doen.â€

Lijkt me geen goed criterium. Want er zijn zat mensen die verslaafd aan dingen zijn zonder het problemen brengt. Ik ken rokers die prima zonder sigaretten kunnen functioneren, als ze de gelegenheid er niet voor hebben, of ze om andere redenen het niet wenselijk vinden.

Ander voorbeeld is cafeïne verslaving. Als ik geen koffie heb wordt ik moe en als het nog langer duurt kan ik hoofdpijn krijgen. Dan smacht ik naar koffie. Maar er zijn zat momenten geweest dat ik dat voor lief nam. Door bijvoorbeeld ergens heen te gaan waar geen/weinig koffie aanwezig was.


Samengevoegd:

Quote:

Als mij ja... maar beter dan coke of speed
smile.gif

Nou, niet echt. widegrin.gif

Alcohol verslaving schijnt redelijk te vergelijken te zijn met heroïne verslaving. In dat opzicht is het allemaal één pot nat. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik ben van mening dat een groot deel van de drugsverslavingen berust op zelfmedicatie. Ik zie dat ergens wel als een (meestal onjuiste invulling aan) een levensbehoefte.

Veel mensen schijnen verslaaft te zijn aan pijnstillers (paracetamol bijv.) en aan slaapmiddelen.

Die zelfmedicatie zie je wat dat betreft zelfs in de reguliere 'genees' middelen.

Nou, iig schijn je groot gevaar te lopen als je drugs (ook alcohol dus) als middel gaat gebruiken om je dip weg te nemen, of om beter te presteren, etc.

Dus denk dat je daar wel gelijk in hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ja leuke discussie, want ik denk dat "verslaafd" zijn voor iedereen anders is...

Voor mij is verslaafd zijn 's avonds naar bed gaan en zodra ik mijn ogen sluit een computerspel voor mijn ogen voorbij zie komen, dan denk ik bij mezelf dat ik het toch echt een beetje teveel gespeeld heb en er verslaafd aan lijkt te zijn... bloos.gif

Ik denk dat verslaving te maken heeft met egoisme, vaak ga je de verslaving boven alles en iedereen zetten (in extreme vorm dan). Ik denk dat er ook een vorm van dwangmatigheid bij komt kijken, maar hoe ik het precies zou kunnen formuleren weet ik eigenlijk niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik heb er best wat denk ik...

Koffie, vooral s'morgens erg nodig

Sigaretten een dag zonder moet ik niet aan denken tenzij ik heeelll ziek ben

Asprines als ik er s'morgen geen 1 neem heb ik de hele dag hoofdpijn omdat ik ze veel te veel geslikt heb altijd volgens mij

Slaappilletjes anders slaap ik een hele nacht niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja leuke discussie, want ik denk dat "verslaafd" zijn voor iedereen anders is...

Voor mij is verslaafd zijn 's avonds naar bed gaan en zodra ik mijn ogen sluit een computerspel voor mijn ogen voorbij zie komen, dan denk ik bij mezelf dat ik het toch echt een beetje teveel gespeeld heb en er verslaafd aan lijkt te zijn...
bloos.gif

Speel jij games? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens heb ik het ook met koffie. Gek genoeg kan ik wel zonder computer. Soms staat m'n pc, tot mijn eigen verbazing, een paar dagen uit, zonder dat ik het door heb. Of op vakantie.. geen probleem. Punt is dat het een hobby is.. Maar verslaafd.. neu, niet echt.

Muziek ben ik wel een beetje verslaafd aan bloos.gif

Als ik een dag geen muziek heb geluisterd wordt ik lichtelijk gek.

Een week zonder zou gevaarlijk zijn voor mij.. mondhouden.gifbloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Speel jij games?
widegrin.gif

bloos.gif

Is dit een vraag vanuit echte verbazing of zei ik echt iets raars?

Overigens ben ik niet iemand die van die grote spellen speelt en met soldaatjes rondschiet... ik denk dat mijn pctje dat niet eens aan kan (A)

Je kan overigens op verschillende manieren aan iets verslaafd zijn, ik dnek dat lichamelijke verslaving het extra kan bemoeilijken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
bloos.gif

Is dit een vraag vanuit echte verbazing of zei ik echt iets raars?

Overigens ben ik niet iemand die van die grote spellen speelt en met soldaatjes rondschiet... ik denk dat mijn pctje dat niet eens aan kan (A)

Pure verbazing knipoog_dicht.gif

Ben ik toch wel benieuwd welke games jij speelt.. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben van mening dat een groot deel van de drugsverslavingen berust op zelfmedicatie. Ik zie dat ergens wel als een (meestal onjuiste invulling aan) een levensbehoefte.

He, dat heb ik maar al te vaak gehoord. Net zoiets als "ik kan stoppen wanneer ik wil..."

Daar, net als het stellig ontkennen dat je een verslaving hebt, geeft m.i. aan dat je verslaafd bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Muziek ben ik wel een beetje verslaafd aan
bloos.gif

Als ik een dag geen muziek heb geluisterd wordt ik lichtelijk gek.

Een week zonder zou gevaarlijk zijn voor mij..
mondhouden.gifbloos.gif

Dat heb ik ook, maar ik luister ook bijna met alles wat ik doe muziek. Ik kan ook heel slecht tegen stilte. En een dag zonder muziek dat kan ik gewoon echt niet. En luister ik geen muziek, dan praat ik er wel over. Ik kan echt doordraaien als ik niet in de mogelijkheid ben om muziek te luisteren. verbaasd.gifbloos.gif

En ik rook. En ik hoef niet perse elke dag te roken, maar ik word gek wanneer ik weet dat ik niet kán roken. Want ik wil gewoon die mogelijkheid hebben. Zo moet ik ook altijd een pakje bij me hebben, zelfs als ik een dagje niet rook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind het opzich wel een mooie uitleg.

Maar, als iemand honger krijgt door gebrek aan eten, dan zijn die dingen ook van toepassing, maar een eetverslaving is wat anders dan dat.

Ik bedoel dan ook niet dat iemand honger heeft he, met eten bedoel ik dan meer iets van 'als ik niet elke dag mijn portie chocola binnenkrijg dan ga ik flippen' ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms zijn dingen volgens mij ook geen verslaving, terwijl het wel zo over kan komen.

Zou heb ik wel eens dingen die ik heel leuk vind te doen, vreselijk veel mee bezig ben, veel aan denk en waar noodzakelijke dingen onder gaan lijden. Maar dat komt dan omdat ik het gewoon leuk vind om te doen. En als ik er op uitgekeken ben, dan is het ook zo weer over.

Of dingen als op internet zitten, zoals dit forum. Bij mij is dat vaak gewoon studie ontwijkend gedrag. Ik zit toch steeds weer te kijken. Maar als ik dan vrij ben zit ik opeens veel minder achter internet. Of als ik een paar weken op vakantie ben, dan mis ik het helemaal niet. Dat is geen internet verslaving, maar dan is het meer ontwijkend gedrag omdat je niet met iets bezig wilt zijn, maar eigenlijk het wel zou moeten, waardoor je ook niet echt leuke dingen gaat doen. Als ik aan een werkstuk moet werken (zoals nu), dan is een post tikken (zoals deze) achter die zelfde computer wat anders dan dat ik nu de trein richting het strand ga pakken ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. 2a3 glazen per dag met 1a2 dagen per week onthouding is maximum aangeraden hoeveelheid alcohol per week.

Althans, dat is dan het advies. knipoog_dicht.gif

Teveel drank is namelijk niet gezond en je loopt in verhouding (nog) meer kans op alcohol verslaving. Vandaar..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid