Spring naar bijdragen

Zoon van 14 wil uit en drinkt


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Help.

Wie kent onderstaand probleem.

Onze zoon van 14 heeft vanavond bij onbekende vrienden wel 7 biertjes gedronken en wou ook nog uitgaan maar daar hebben we een stokje voorgestoken.

Hij zeurt continue dat hij met vrienden uit wil gaan.

Achter de meiden en vreselijke woorden komen er uit die ik hier niet wil noemen.

Hoe pakken we dit aan!

We gaan zelf naar een baptistengemeente in Hoofddorp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

widegrin.gif Droogkloot.

Maar inderdaad, ik wilde ook stappen toen ik 14 was. Toen ik uiteindelijk 16 was zeurden mijn ouders er maar niet meer over en lieten ze me gaan. Het scheelt nogal dat ik destijds geen alcohol dronk (daar ben ik pas na mijn 21ste mee begonnen). Ik zou zeggen: Laat hem eens uitgaan en voor zichzelf zorgen, ook als hij straalbezopen nog naar huis moet en de volgende morgen met een gigantische kater gewoon zijn bed uit moet. Daar leren ze meer van dan van een preek over hoe slecht het is om uit te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik vond het ook vreselijk onterecht toen ik op m'n 14e niet uit mocht mondhouden.gif Stel gewoon een grens. Zeg bijvoorbeeld: 'als je 15 bent mag je 1x in de maand uit met je vrienden' (dat zeiden mijn ouders, vanaf dat ik 15 was mocht ik naar één discotheek in de buurt die om half 2 dicht ging puh2.gif) en dat je het vervelend vind als hij zoveel drinkt. Drink bijvoorbeeld ook af en toe eens één biertje met je zoon thuis zodat hij ook snapt dat het geen doodzonde is om eens wat te drinken en dat hij zich daarin ook niet hoeft te verzetten tegen jullie. En sja, over achter meiden aan... ik ken weinig mensen die niet een beetje gesjanst en andere dingen gedaan hebben tijdens hun pubertijd. Je kunt zeggen dat je graag zou willen dat hij verantwoordelijk met meisjes omgaat, maar ga niet krampachtig lopen doen, dat verergerd het alleen maar...

oh en als je je echt zorgen maakt: spreek dan, als je dus toestemming geeft om uit te gaan, een tijd af dat hij terug moet zijn en laat hem thuis slapen smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst blijf met hem in gesprek maar verwacht geen redelijkheid, pubers zijn, heel generaliserend gesproken, niet redelijk. Daarnaast stel je grenzen, zolang hij bij jullie thuis woont moet hij rekening met jullie houden. Waarschuw hem wel maar laat hem zijn eigen fouten maken. Alcoholgebruik bij jongeren in de groei is schadelijk, dat hoeft hij niet van jou aan te nemen, maar haal de informatie in huis waarvoor op het ogenblik campagne gevoerd wordt over jongeren en drank. Noem ook een tijd waarop hij thuis moet zijn. Spreek een leeftijd af waarop hij zelf bepaalde dingen beslist en wanneer jij nog beslist. Hij kan natuurlijk een ander kosthuis gaan zoeken maar in de praktijk blijven de meesten toch liever bij moeders pappot op die leeftijd. Enne sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Help.

Wie kent onderstaand probleem.

Onze zoon van 14 heeft vanavond bij onbekende vrienden wel 7 biertjes gedronken en wou ook nog uitgaan maar daar hebben we een stokje voorgestoken.

Hij zeurt continue dat hij met vrienden uit wil gaan.

Achter de meiden en vreselijke woorden komen er uit die ik hier niet wil noemen.

Hoe pakken we dit aan!

We gaan zelf naar een baptistengemeente in Hoofddorp.

oh, dat hebben mij ouders ook gedaan! op het moment dat ik niet mocht, ging ik stiekem, en dronk ik stiekem teveel, dus dat werkt niet, in de meeste gevallen. Wat misschien slim is, is om met je zoon te praten over zijn gevoelens ten opzichte van uitgaan, wat trekt hem, wat verwacht hij, en hoe wil hij zich gedragen. Waarom drinkt hij 7 biertjes, en doet hij dat om erbij te horen? Ga wat leuks doen met hem, een terrasje, een strand of boswandeling, een avondje kletsen, dat versterkt de openheid en is ook even kwaliteitstijd met je zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al dit zou bij mij juist niet helpen! Dat gepraat over alcohol, dat en waarom je er dood aan gaat etc. hoeft voor mij écht niet, dan zou ik het juist gaan drinken, gewoon om opstandig te wezen.

Ik zou regels stellen, dat hij één keer per maand uit mag tot zijn 16e bijvoorbeeld, waarbij jullie samen een tijd bedenken waarop hij thuis moet komen. Je kunt als argument gebruiken dat het niet later of vaker mag omdat hij nog 14 is en je officieel nog niet mag drinken tot je 16e bijvoorbeeld.

Heeft hij nog een oudere broer/zus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nope, thuis drinken is geen goed idee. Preken over alcohol ook niet. Heeft ie 7 glazen gedronken of 7 flesjes. Bij zeven glazen moet je hem eens vragen of hij het veel of weinig vindt om 7 glazen jenever of whisky te drinken. Zet vervolgens eens een wijnglas, een bierglas en een jenever glas naast elkaar. Geef hem een rekenles, zodat hij begrijpt dat er geen enkel verschil is tussen het drinken van 7 glazen bier of 7 glazen jenever of 7 glazen wijn. De inhoud van het glas is groter naarmate het drankje minder alcohol bevat, dus krijg je net zoveel alcohol binnen.

Leg hem vervolgens uit dat je niet tegen alcohol bent, maar dat alcohol bij iedereen hersencellen vernietigd en dat dit speciaal voor jonge mensen bij wie hersens nog moeten groeien erge schade toebrengt. Onderzoek heeft aangetoond dat het al snel 1-2 schoolniveuas kan schelen en ach, dan lost het probleem zich ook wel op, dan verdien je zo weinig dat je geen alcohol meer kunt betalen puh2.gif

HOeveel alcohol je kunt drinken zonder problemen is ook afhankelijk van je lichaamsomvang en je vet. Als je jong begint met drinken is de kans veel groter dat je verslaafd raakt.

Geef een rustig verhaal. Zeg vervolgens dat je het beangstigend vidnt dat hij zo jong al drinkt en dat je het niet wilt. Datje snapt dat hij het dan best stiekem zou kunnen doen en dat je daar niet blij mee bent, omdat je hem wilt vertrouwen. Dat je verder hoopt dat als hij stiekem drinkt, dat hij vanaf nu dan iig snapt dat je dat met mate moet doen en dat, als hij toch stiekem drinkt en betrapt wordt, dan volgt er straf. Zeg dat je dat redelijk vindt en vraag hem welke straf hij dan redelijk vindt. Herhaal aan het eind dat je tegen alcohol voor je 16e bent en dat je het moeilijk vindt om hem uit te laten gaan omdat hij je vertrouwen al een keer heeft beschaamd. Vraag hem hoe hij dacht dat vertrwouen terug te winnen en waarheen hij uit zou willen en tot hoe laat (Je hebt zelf al wat mogelijkheden tot uitgaan (alcoholvrije jeugddisco ofzo wellicht?) uitgezocht natuurlijk) Onderhandel dan, vertel hem ook dat je snapt dat vrienden je "niet stoer" vinden als je niet drinkt, maar dat nee zeggen altijd moeilijker is dan maar gewoon meedoen. Als het om een inbraak gaat dan zou hij toch ook nee zeggen, waarom dan niet als het om alcohol gaat?

Nou ja, geef gewoon feiten en zoek een middenweg. Onderhandelen en uitleggen, zonder preek (en dat is lastig, ze vinden alles een preek puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en boven alles: bid samen met je vrouw voor je zoon... Het gebed van ouders voor hun kinderen kan bergen verzetten
smile.gif

Helemaal mee eens! smile.gif

Jac. 5

16b Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. 17 Elia was slechts een mens zoals wij en hij bad een gebed, dat het niet regenen zou, en het regende niet op het land, drie jaar en zes maanden lang; 18 en hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde deed haar vrucht uitspruiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik 14 was dronk ik gemiddeld op een zaterdag ook wel minstens 7 glazen en ging ik ook uit.

Dingen zeggen over alcohol heeft geen zin en het verbieden denk ik eerlijk gezegd ook niet want dan gaat hij het echt wel stiekum doen. En als zijn vrienden wel uit mogen en hij niet tjah als hij nadenkt slaapt hij dan bij een vriend en zegt dat hij ergens anders heengaat (tenminste dat gebeurde in onze groep wel veel).

Mijn ouders hadden er in het begin ook wel een beetje moeite mee maar ze toonden altijd interesse in wat ik precies gedaan had en als ik eerlijk vertelde waar ik heen ging wat ik gedronken had of iets daardoor vertrouwden ze mij er wel in.

Ik ben nu ook nog geen 16 maar ik heb wel oudere vrienden en vriendinnen en ik vind het altijd supergezellig ze weer te zien in het weekend in een discotheek of leuk kroegje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh, volgens mij verschilt het per persoon hoor. Er zijn ook zat tieners die niet op hun 14e drinken, terwijl ze het misschien wel zouden willen maar het niet mogen.

En ik ben ook blij dat veel ouders grenzen stellen, anders was de intelligentie van de Nederlandse bevolking een flink stuk lager geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus jij denkt dat iedereen die onder de 16 drinkt dom word?

Nou ja dom... Wel minder slim dan ze hadden kunnen worden als ze niet dronken.

Dat denk ik niet alleen, het is gewoon wetenschappelijk aangetoond...

Je hersenen zijn op die leeftijd nog niet uitontwikkeld. Alcohol remt de ontwikkeling.

Dus, als het een beetje tegen zit, zou het maar zo een schoolniveau kunnen schelen, zoals Anastasia trouwens eerder al aanhaalde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nouja misschien is het mijn eigenwijsheid maar ik kan me niet voorstellen dat ik volgend jaar geen Havo meer zou kunnen doen omdat ik voor mijn 16e drink...

Of je kan wel Havo, maar het studeren had je wel wat makkelijker afgegaan dan nu.

Tja, ik verzin het niet hoor. knipoog_dicht.gif

Hier staat er trouwens een stukje over:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

persoonlijk had mij dat als puber geen ene reet geïnteresseerd. onderzoeken of niet, boeie.

verbieden hielp ook niet. dat deden ze ook niet, ik mocht 1 keer per maand uit naar een buurtdisco die tot half 2 open was en ik mocht maximaal 2 glazen alcohol drinken. niet dat ik me daar wat van aan trok...

wat niet mocht deed ik toch wel stiekem, zo was ik. goede gesprekken my ass. ja ik kon prima goede gesprekken voeren en dan maar zeggen dat ik me aan hun regels hield enzo maar dat deed ik toch niet.

ik heb zelfs een keer op mn 15de zo'n beetje de hele drankvoorraad in huis opgedronken met een paar vriendinnen (m'n ouders waren op een verjaardag, het was maandagmiddag). ammaretto, beerenburgh, bier en een halve liter witte port... (toen mn ouders terug kwamen en me vonden dachten ze dat ik een alcoholvergiftiging had, 't was iig niet goed)

nouja heel verhaal, maar je kunt wel allerlei adviezen geven maar elk kind zit toch weer anders in elkaar.

misschien is het handig als de TS meer over het karakter van zijn zoon verteld zodat de adviezen daar een beetje op aangepast kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Help.

Wie kent onderstaand probleem.

Onze zoon van 14 heeft vanavond bij onbekende vrienden wel 7 biertjes gedronken en wou ook nog uitgaan maar daar hebben we een stokje voorgestoken.

Hij zeurt continue dat hij met vrienden uit wil gaan.

Achter de meiden en vreselijke woorden komen er uit die ik hier niet wil noemen.

Hoe pakken we dit aan!

We gaan zelf naar een baptistengemeente in Hoofddorp.

Wat is het probleem? Waarom wil je het aanpakken? Wat gebeurt er als je het niet aanpakt? Vertrouw je je zoon? Hoe heb je je zoon tot nu toe voorbereid op eigen verantwoordelijkheid, op volwassenheid? Ken je je zoon? Weet je wat hem werkelijk bezig houdt? Boeit je dat? Hoe kan het dat hij "onbekende" vrienden heeft? Waarom vertelt hij je wat hij drinkt? Hoe steek je een stokje voor zijn keuzes? Waarom schaam je je voor de woordkeuze van je zoon? Schaam je je voor je zoon? Heb je de vragen die je hier aan anonieme jongeren stelt ook al aan je zoon gesteld? Wat boeit het dat je naar baptistengemeente in Hoofddorp gaat? Hoeveel baptistengemeenten zijn er in Hoofddorp behalve de Meerkerk? Hoeveel van de bezoekers van die gemeente heten Rik en hebben een zoon van 14? Heb je je gerealiseerd dat iedere 14-jarige voorzichtiger met internet om gaat dan jij? Zou je misschien je zoon eens moeten vragen of hij jou wat verantwoordelijk gedrag kan leren? Zou het helpen als hij zich serieus genomen voelt door zijn ouders?

Zomaar wat vragen hoor. Doe er mee wat je wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of dat eigenlijk een probleem is. Willen uitgaan en benieuwd zijn hoe dronken zijn voelt horen er denk ik zo'n beetje bij als puber. Het lijkt me pas een probleem wanneer je zoon er niet verantwoordelijk mee om kan gaan, maar om dat te weten te komen zal hij wel de kans moeten krijgen het te tonen. Ik heb zelf een behoorlijk vrije opvoeding gehad, op die leeftijd konden we uitgaan zonder zware controle (er waren afspraken, maar die afspraken waren tamelijk los en werden in samenspraak gemaakt), en noch ik, noch mijn broertjes zijn uitgedraaid tot asocialen zonder diploma en met een alcoholprobleem. Experimenteren hoorde er al eens bij, mijn middelste broer is eens stomdronken thuisgekomen, en in plaats van kwaad te zijn heeft mama hem op de mogelijke gevolgen gewezen en moest hij de dag nadien zien dat hij ook met een kater nog zijn huiswerk kon doen enzo. Toen snapte hij wel dat maat houden misschien niet slecht is. Ik heb mijn moeder maar één keer echt ongerust geweten over hem, dat was toen hij een keer lsd geprobeerd had. Ze is niet kwaad geworden, maar heeft wel een serieus gesprek gehad met hem over drugs en mogelijke gevolgen. Ze heeft hem ook het boek Christiane F, over een jonge drugsverslaafde, laten lezen, en verder mocht hij nog steeds gewoon uitgaan enzo. Ze vertrouwde dat hij intelligent genoeg was om voor zichzelf een grens te trekken die voor hem werkte. Ik weet van hem zelf dat hij zelf besloten heeft dat LSD te intens was om vaker te proberen, maar ik weet ook dat hij nog af en toe eens blowt. En da's zijn keuze, en ik ben blij dat hij die mag maken. En bovenal ben ik blij om in een gezin te leven waar zo'n dingen besproken kunnen worden, in plaats van dat alles gebeurt achter de rug van mijn moeder. Ik heb de indruk dat we volwassener en verantwoordelijker zijn dan een hoop leeftijdsgenoten, en veel minder de drang hebben om ons te bewijzen met drank of laat uitgaan.

Wat ik wel zou doen is zorgen dat je weet met wie hij wil uitgaan, leer z'n vrienden kennen (niet op een enge, controlerende manier, maar gewoon op een open manier, interesse in het sociaal leven van je kinderen is een goede zaak), zo kan je ook inschatten in hoeverre hij zich door vrienden laat beïnvloeden om eventueel slechte dingen te doen. En bovenal, leer je kinderen dat ze er mogen zijn als persoon, als individu, en dat ze zich niet moeten bewijzen door anderen na te apen. Mensen zijn veel boeiender als ze zichzelf zijn dan wanneer ze het gevoel hebben enkel waardevol te zijn wanneer ze zich conformeren aan een opgelegd ideaalbeeld - dat kan het onder bepaalde pubers opgelegde ideaalbeeld van uitgaan en drinken zijn, maar ook een door ouders opgelegd ideaalbeeld van braaf thuis willen blijven bij mama en papa. Laat een puber maar even puber zijn, en laat ze hun fouten maken - zorg alleen dat ze ze ook zelf moeten oplossen, als ze alle potjes mogen breken maar je ze telkens weer in hun plaats lijmt leren ze niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid