Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik geloof dat verscheidene mensen van dit forum op een De Passie-school zitten. Zouden de ervaringsdeskundigen mij hier wat meer over willen vertellen? Wat zijn volgens jullie de belangrijkste verschillen tussen deze scholen en 'gewone' scholen? Op welke manier krijgt de Bijbel, zoals op de website staat, een rol in elk vak? Wordt bijvoorbeeld de evolutietheorie onderwezen? Hoe zit het met het vak geschiedenis (prehistorie e.d.)? Zijn er bepaalde regels bijvoorbeeld op het gebied van kleding?

Kortom, vertel me alles. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 09:42:08 schreef Petra de Jong het volgende:

Hallo allemaal,

Ik geloof dat verscheidene mensen van dit forum op een De Passie-school zitten. Zouden de ervaringsdeskundigen mij hier wat meer over willen vertellen?

Ja hoor knipoog_dicht.gif

Quote:
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste verschillen tussen deze scholen en 'gewone' scholen?

In mijn ogen waren de belangrijkste verschillen die maakten dat ik voor deze school koos: 1) Ik mag hier mezelf zijn, nl een christen, en 2) de bijbel die wordt gebruikt bij veel dingen. Vooral 1 vond ik heel belangrijk omdat ik op de basisschool werd gepest om mijn christen zijn. Ik was zo "anders" dan de rest van de klas. Goed ik loop met een WWJD bandje. Goed, ik ga elke zondag naar de kerk en daarom niet op zondag naar de Kermis, of mee zwemmen. Goed, ik mag niet naar de kinderdisco. Ik was er gewoon van overtuigd dat ik op de Passie iig niet om mijn christen zijn gepest werd. Is ook zo, wordt gewoon helemaal niet mee gepest, nergens om. Wat ik ook fijn vind is dat we op school een gebedsgroep hebben (weet ik, hebben ze op andere scholen ook) en dat er een sing in en mentor kwartier zijn. De sing in is op maandag morgen en wordt begeleid door een band. Meestal zijn het 3 nummers met een 'praatje'. Dat duurt in z'n totaal een kwartiertje. Het mentor kwartier is aan het begin van de dag. We lezen uit de bijbel, behandelen een onderwerp (hebben het een poos geleden een aantal weken over bijv. de eindtijd gehad), en bidden voor de gebedspunten uit de klas. Een zieke oom, een werkloze vader, de verjaardag van je hond... Van alles en nog wat. Zo'n kwartier wordt, zoals de naam al zegt, begeleid door je mentro. Het is de dag opening. Op vrijdag besteden wij met onze klas het hele kwartier aan bidden. Aan het eind van de dag bidden we voor dat we naar huis gaan.

Quote:
Op welke manier krijgt de Bijbel, zoals op de website staat, een rol in elk vak? Wordt bijvoorbeeld de evolutietheorie onderwezen? Hoe zit het met het vak geschiedenis (prehistorie e.d.)?

De Bijbel wordt in het vak meegenomen. Denk aan bijbellessen bij talen als Frans en Engels. Voor Frans weet ik dat je bij sommige docenten het Onze Vader in het Frans moet leren etc. Bij Engels hebben wij bij bijna elk hoofdstuk een 'Bible-handout' een aantal extra opdrachten over een bijbeltekst. Uiteraard in het Engels. Ook hebben we de Engelse bijbelboeken moeten leren en het Onze Vader. Bij aardrijkskunde, biologie en geschiedenis wordt heel duidelijk over de evolutie theorie gepraat. De methodes die wij gebruiken gaan uit van de evolutie theorie. Wij leren de geschiedenis etc. wel met de evolutie theorie, maar we krijgen extra lessen over hoe wij geloven in het ontstaan van de aarde. We leren dus wel over de evolutie-theorie, maar gaan wel uit van de schepping.

Quote:
Zijn er bepaalde regels bijvoorbeeld op het gebied van kleding?

Ja, die zijn er. Één regel is dat je geen navel truitjes mag dragen. Dat gebeurt wel, maar je wordt er (zeker de laatste tijd) op aangesproken. Er wordt gevraagd of je zoiets dan niet meer wil aantrekken. In de ergste gevallen schijnen ze je naar huis te sturen om wat anders aan te trekken, maar ik weet niet in hoeverre dat uitgevoerd wordt. Er is laatst bij ons na aanleiding van de paas voorstelling een discussie uitgebarsten over kleding. Wat wel en niet kan, bijv als iets heel doorschijnend is (witte broek/zwarte string combi)

Weet je zo genoeg? Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee, hartstikke bedankt voor al je info. Ik hoop dat er meer mensen zijn die hun ervaringen willen delen.

Eén 'maartje' van mijn kant: je zegt dat je op die school jezelf kan zijn en niet gepest wordt om je christen-zijn. Dat is natuurlijk erg fijn (tell me about it, ik ben vroeger ook gepest, weliswaar om andere redenen, maar 't is nooit leuk), maar onze maatschappij bestaat voor 't merendeel uit niet-christenen. Heb je niet 't idee dat je je een beetje 'opsluit' in je eigen beperkte kringetje? Je zult toch moeten leren omgaan met mensen die er (heel) anders over denken, want zulke mensen zul je 'later' bij volksstammen tegenkomen...

Oh, en nog iets... Heb jij de keus voor deze school helemaal zelfstandig gemaakt of hadden je ouders er ook een stem in?

Ik vind het trouwens tof dat je als 14-jarige zo duidelijk kiest voor het geloof! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 20:10:16 schreef Petra de Jong het volgende:

Eén 'maartje' van mijn kant: je zegt dat je op die school jezelf kan zijn en niet gepest wordt om je christen-zijn. Dat is natuurlijk erg fijn (tell me about it, ik ben vroeger ook gepest, weliswaar om andere redenen, maar 't is nooit leuk), maar onze maatschappij bestaat voor 't merendeel uit niet-christenen. Heb je niet 't idee dat je je een beetje 'opsluit' in je eigen beperkte kringetje? Je zult toch moeten leren omgaan met mensen die er (heel) anders over denken, want zulke mensen zul je 'later' bij volksstammen tegenkomen...

Daar heb je wel punt te pakken. Ik kom meestal alleen in contact met christelijke jongeren. Op school zijn ook wel niet christenen, maar dat is toch weer anders. Nu ik er eigenlijk goed over na denk... Heb ik wel echte vrienden niet niet christelijk zijn... Eigenlijk niet. Hmmm... moet ik toch wat aan gaan doenknipoog_dicht.gif Mijn msn lijst bestaat ook uit voornamelijk christenen. Een paar niet christenen, maar we hebben het eigenlijk nooit over het geloof. Alleen met een Islamitische jongen heb ik het er wel eens over, alleen spreek ik hem zelden meer. MAar verder, op bijv, de camping in vakanties kom ik ook onchristelijke jongeren tegen. Maar het geloof is dan niet het eerste waar je over praat. Tafeltennis etc is dan het onderwerp.knipoog_dicht.gif

Quote:
Oh, en nog iets... Heb jij de keus voor deze school helemaal zelfstandig gemaakt of hadden je ouders er ook een stem in?

Het is helemaal mijn eigen keuze. Ik zag de advertentie in de visie toen ik in groep 7 zat. Ik bnen toen op de open dag wezen kijken en was gelijk overtuigd. Dit is de school waar ik heen wil. Ik heb met de basisschool in groep 8 nog wel op andere scholen gekeken, maar kreeg nergens hetzelfde gevoel van 'dit is waar ik mij thuis voel.' Dat had ik op de Passie wel gelijk. En mijn ouders vinden het volgends mij alleen maar fijn dat ik 100:% voor God wil gaan en dat in zulke keuzes laat blijken.

Quote:
Ik vind het trouwens tof dat je als 14-jarige zo duidelijk kiest voor het geloof!
party.gif

Daar zijn er nog veel meer van bij mij op school party.gif En dat is echt superrrrr!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 29 mei 2004 09:42:08 schreef Petra de Jong het volgende:

Hallo allemaal,

Ik geloof dat verscheidene mensen van dit forum op een De Passie-school zitten. Zouden de ervaringsdeskundigen mij hier wat meer over willen vertellen? Wat zijn volgens jullie de belangrijkste verschillen tussen deze scholen en 'gewone' scholen? Op welke manier krijgt de Bijbel, zoals op de website staat, een rol in elk vak?

Ik heb nog nooit van de Passie school gehoord, dus erg benieuwd naar die website... Kan je de link even geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Hoi Engelientje,

Ik heb niet op de passie gezeten, maar wel op een kleine gereformeerde middelbare school (Guido de brés).

Ik heb er echt veel van het geloof mee gekregen, wat onwijs tof was. Ik merkte alleen toen ik daarna naar een openbare school ging, eigenlijk niet eens wist hoe ik voor mij geloof moest uitkomen. Mijn leefomgeving was 4 jaar christelijk geweest, al mijn klasgenoten en vrienden waren christelijk. Het was net of ik van een andere planeet kwam.

Ik vond het achteraf best een gebrek (ondanks de vele goede dingen) dat wij nooit geleerd hebben hoe we met onchristelijke klasgenoten over het evangelie konden vertellen.

Hoe wordt daar op de passie mee omgegaan, is daar op jullie school veel aandacht voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi Elsien,

toevallig in bloemendaal? Ik wel!

En eigenlijk heb ik een beetje hetzelfde als jij. Ik heb een super tijd gehad op de guido, maar daarna was het best moeilijk. Ik vond het moeilijk om als christen tussen allemaal niet-christenen te leven. Dan gaat het nog niet eens over het evangelie vertellen of andere bekeren, maar om mezelf te zijn.

Ook qua evolutie of andere godsdiensten wist ik eigenlijk niets. Toch ben ik wel blij dat ik drie jaar naar deze school mocht gaan!

maar idd hoe wordt daar op de passie mee omgegaan? gaan jullie ook bezoek bij een moskee of een synagoge o.i.d?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:20:15 schreef elsien het volgende:

Hoi Engelientje,

Ik heb niet op de passie gezeten, maar wel op een kleine gereformeerde middelbare school (Guido de brés).

Ik heb er echt veel van het geloof mee gekregen, wat onwijs tof was. Ik merkte alleen toen ik daarna naar een openbare school ging, eigenlijk niet eens wist hoe ik voor mij geloof moest uitkomen. Mijn leefomgeving was 4 jaar christelijk geweest, al mijn klasgenoten en vrienden waren christelijk. Het was net of ik van een andere planeet kwam.

Ik vond het achteraf best een gebrek (ondanks de vele goede dingen) dat wij nooit geleerd hebben hoe we met onchristelijke klasgenoten over het evangelie konden vertellen.

Hoe wordt daar op de passie mee omgegaan, is daar op jullie school veel aandacht voor?

Hey Elsien,

t Guido de Bres ken ik wel. Wat jij zegt over dat iedereen in je omgeving Christelijk is herken ik zeker. Ik heb hetzelde en heb nu zelfs helemaal geen niet christelijke vrienden. Een paar postst hierboven heb ik dat ook al aangegeven. Ik weet eigenlijk niet of ze op de Passie iets doen aan evangelisatie onder mede jongeren. Tot nu toe (in t eerste en tweede jaar) heb ik dat nog niet gehad. D'r is wel een evangelisatie actie geweest, maar dat ik ook al weer 1.5 jaar geleden. t Lijkt mij een enorme 'klap' om van zo'n 'beschermende school' naar een gewone school te gaan. Ik vind wel dat daar meer aan gedaan mag worden. Een van de doelstellingen van de Passie is de leerlingen opteleiden tot evenwichtige christenen. Maar als je van school af komt zonder te weten hoe je om moet gaan met ongelovige vrienden (bij wijze van spreke) dan klopt d'r iets niet....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Elsien,

in mijn profiel staat mn echte naam. Alida (en ik kom uit haarlem) Maar aangezien hier nog een alida rondloopt op het forum, gebruik ik mijn eigen naam amper.

en Engelientje,

Quote:
Ook qua evolutie of andere godsdiensten wist ik eigenlijk niets.

maar hoe wordt daar op de passie mee omgegaan? gaan jullie ook bezoek bij een moskee of een synagoge o.i.d?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 19:14:48 schreef Engelientje

De Bijbel wordt in het vak meegenomen. Denk aan bijbellessen bij talen als Frans en Engels. Voor Frans weet ik dat je bij sommige docenten het Onze Vader in het Frans moet leren etc. Bij Engels hebben wij bij bijna elk hoofdstuk een 'Bible-handout' een aantal extra opdrachten over een bijbeltekst. Uiteraard in het Engels. Ook hebben we de Engelse bijbelboeken moeten leren en het Onze Vader. Bij aardrijkskunde, biologie en geschiedenis wordt heel duidelijk over de evolutie theorie gepraat. De methodes die wij gebruiken gaan uit van de evolutie theorie. Wij leren de geschiedenis etc. wel met de evolutie theorie, maar we krijgen extra lessen over hoe wij geloven in het ontstaan van de aarde. We leren dus wel over de evolutie-theorie, maar gaan wel uit van de schepping.

Evolutie is een actueel onderwerp bij ons waar we het veel over hebben. Bij biologie hebben we dit jaar (klas 2) een hoofdstuk over evolutie gehad. WE hebben gewoon het hoofdstuk volgens het boek behandeld, maar hebben daarbij extra lesmateriaal gehad over de schepping. Daarbij zat bijv. een stuk van Davis Sorensen met argumentatie tegen de evolutieschepping. Tijdens dat hoofdstuk moesten we ons verplaatsen in evolutionisten, dwz je moest argumenten bedenken waarom. Op die manier begrijp je waar je het over hebt als je in discussie gaat met een evolutionist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Evolutie is een actueel onderwerp bij ons waar we het veel over hebben. Bij biologie hebben we dit jaar (klas 2) een hoofdstuk over evolutie gehad. WE hebben gewoon het hoofdstuk volgens het boek behandeld, maar hebben daarbij extra lesmateriaal gehad over de schepping. Daarbij zat bijv. een stuk van Davis Sorensen met argumentatie tegen de evolutieschepping. Tijdens dat hoofdstuk moesten we ons verplaatsen in evolutionisten, dwz je moest argumenten bedenken waarom. Op die manier begrijp je waar je het over hebt als je in discussie gaat met een evolutionist.

Wow een onwijs goede manier om in gesprek te gaan met evolutionisten. Hadden wij ook eens moeten doen. Zowiezo inleven in niet-christelijke mensen is wel handig, want dan begrijp je beter hoe zij denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ikke zit dus ook op de Passie knipoog_dicht.gif Bij Engelientje in de klas zelfs clown.gif

Maar ik vind de Passie wel een betere school, omdat je inderdaad jezelf kan zijn.

Wat betreft organisatie is de school wel flut... en dan zeggen mensen: jah, de Passie is nog startende, maar het is in 6 jaar niet veranderd en dat is soms toch wel erg irritant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan ook altijd me zelf blijven hoor. smile.gif

En ik heb nooit op een passie school gezeten.

Ik zat wel op een "christelijke" school, maar dat was meer christelijk in naam. Basisschool was wel een echte (protestants) christelijke school, mbo was seculier, hbo is weer christelijk, maar meer in naam. Je ziet wel dat er christelijke aspecten zijn hoor, dat wel, maar het is totaal geen passie school.

Ik kan gewoon me zelf zijn. Ik intresseer me ook niet voor hoe anderen over me denken. Ik heb geen ervaring met passie scholen, maar op een refo school zou ik zwaar ongelukkig worden, maar dat is passie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gorthaur, wat JW en ik bedoelen is dat we onszelf kunnen zijn door te laten zien dat we christenen zijn. Op de basisschool ben ik gepest omdat ik christen ben. JW is ook gepest, maar weet niet meer zeker of dat is omdat ie christen is. (kan hij zelf ook wel vertellen). Omdat ik op de basisschool mezelf niet kon zijn enb ik zo blij datik dat op de Passie wel kon. MIsschien is dat ook op andere scholen, maar hier voel ik me gewoon fijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid