Spring naar bijdragen

Polyamorie kan dat?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 242
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Tja, we weten niet alles over hun dagelijkse levenspraktijk. Johannes van het Kruis werd op het eind van zijn leven verbannen vanwege bepaalde verdenkingen die op hem rusten. Maar goed, dat was waarschijnlijk lasterpraat. in hun geschriften komt alleen de hogere Bruidsmystiek voor. Punt voor jou.

Mijn mystiek sluit het erotische niet uit als een weg naar het Hogere. Ik ben dan ook meer tantrisch in mijn benadering, zoals wel meer (hedendaagse) mystiek.


Samengevoegd:

Quote:

Waar komt de term 'Liefdesmeester' vandaan?

Liefdemeester is de naam van Jezus, omdat hij van alle mystici de liefdesmystiek het hoogst in het vaandel had zitten.

Dat is dan ook zijn grootheid. Als eerbetoon aan deze Liefdemeester noem ik mijzelf op het forum dan ook LoveMaster, niet omdat ik dat ben, maar omdat Hij dat was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erotiek is in het christelijk geloof geen weg naar het hogere. Erotiek is eerder lichamelijk, terwijl de weg naar het hogere geestelijk is.

Ik ken liefdemeester niet als term voor Jezus. Jezus heeft een zelfopofferende, zelfwegcijferende, onvoorwaardelijke liefde waarmee niets wordt terugverlangd. Daarbij wordt niet gefocusd op erotiek.

Daarnaast is Zijn liefde zo, dat Hij soms confronteert en tuchtigt uit liefde, om de ander goed te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Er is nogal een verschil in naastenliefde of het aangaan van een seksuele relatie.

Dat weet ik eerlijk gezegd nog niet. Als bijv. een christelijk stel besluit te wachten met seks tot het huwelijk, en ze gaan trouwen; verandert dan hun hele relatie? Zou het zo'n verschil maken?

Ik vind het zelf best wel een dunne scheidslijn, en ik kan op zich best begrijpen dat een christen, door al dat geneuzel over iedereen liefhebben, op zo'n idee als polyamorie komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Erotiek is in het christelijk geloof geen weg naar het hogere. Erotiek is eerder lichamelijk, terwijl de weg naar het hogere geestelijk is.

Ik geloof inderdaad dat je onderscheid kunt maken tussen lagere vormen van liefde en hogere vormen (spirituele Liefde). Maar in mijn visie liggen ze in elkaars verlengde en zijn ze niet wederzijds uitsluitend.

In de tantra hebben wij de ervaring dat seksuele liefdesenergie (kundalini) kan leiden tot hogere realisaties (spirituele Liefde). Hier wordt dus erotiek gezien als een van de kanalen tot het Hogere. Voor kundalini is tegenwoordig ook onder christenen veel aandacht (ik durf maar niet meer met linken te komen ;-) )

Maar goed, ontopic: over polyamorie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof inderdaad dat je onderscheid kunt maken tussen lagere vormen van liefde en hogere vormen (spirituele Liefde). Maar in mijn visie liggen ze in elkaars verlengde en zijn ze niet wederzijds uitsluitend.

In de tantra hebben wij de ervaring dat seksuele liefdesenergie (kundalini) kan leiden tot hogere realisaties (spirituele Liefde). Hier wordt dus erotiek gezien als een van de kanalen tot het Hogere. Voor kundalini is tegenwoordig ook onder christenen veel aandacht (ik durf maar niet meer met linken te komen
;-)
)

Het kan best dat dat tegenwoordig veel aandacht heeft onder mensen die zich 'christen' noemen, maar die zie ik dan als dwalenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Polyamorie gaat uit van langdurige duurzame contacten. Het zijn dus niet 'one night stands'. Ook is het geen 'swingen'. Het zijn integere meervoudige relaties gebaseerd op verantwoordelijkheid en liefde voor elkaar.

Voor de kinderen kan PA juist een voordeel zijn omdat je door meerdere ouders wordt begeleid en opgevoed. Je ontvangt dus meer liefde van volwassenen en ook leer je meer omdat je referentiekader groter wordt.

Ja, daar zit wel wat in. Maar in de link die je geeft staat eigenlijk al het argument wat ik wou zeggen, namelijk dat genetisch aan elkaar verwant zijn een grotere verbondenheid met zich meebrengt .. Op zich is het wel heel mooi, als het zo zou kunnen zoals jij voorstelt, maar de praktijk zal wss wel anders zijn. smile.gif Je krijgt toch wel afzonderlijke gezinnen, de mensen die écht bij elkaar horen.. Ik lees ook nergens in de link dat je dit argument weerlegt, of was het ook meer bedoeld als een beschouwing?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het christelijk geloof is de weg naar het hogere een bidden, Bijbellezen en relatie tussen de gelovige en God de Vader door Jezus Christus en door de Heilige Geest. Verder ken ik geen weg naar het hogere. En ik geloof ook dat elke andere weg schadelijk is voor de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, daar zit wel wat in. Maar in de link die je geeft staat eigenlijk al het argument wat ik wou zeggen, namelijk dat genetisch aan elkaar verwant zijn een grotere verbondenheid met zich meebrengt ..

Ja, dat zou een goed argument tegen PA zijn, Luxuria. Toch worstelen ook veel hertrouwde families met hetzelfde probleem. En ook daar leert een moeder (vader) opstaan-vallenderwijs evenveel van haar stiefkinderen te houden.


Samengevoegd:

Quote:

In het christelijk geloof is de weg naar het hogere een bidden, Bijbellezen en relatie tussen de gelovige en God de Vader door Jezus Christus en door de Heilige Geest. Verder ken ik geen weg naar het hogere. En ik geloof ook dat elke andere weg schadelijk is voor de mens.

Er zijn ook hele plezierige spirituele technieken, hoor. Wat dacht je van muziek maken? Ook bestaat er zoiets als spirituele dans of andere lichaamstechnieken om in contact met het goddelijke te komen (ook in het christendom bv. in de Middeleeuwen werd er veel religieus gedanst)

En als je met veel liefde met je partner seks hebt? Heeft dat jou nog nooit eerder dichter bij God/Jezus gebracht? Spiritualiteit is niet altijd zwaar en serieus, hoor. Het kan een feest zijn. Heel licht en plezierig met een gezang in je hart.


Samengevoegd:

Hier het relaas van een christen voor wie polyamorie een bevrijding is gebleken in zijn geloof:

Admod note: engelse tekst verwijderd na het negeren van de oproep van Marlies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn ook hele plezierige spirituele technieken, hoor. Wat dacht je van muziek maken? Ook bestaat er zoiets als spirituele dans of andere lichaamstechnieken om in contact met het goddelijke te komen (ook in het christendom bv. in de Middeleeuwen werd er veel religieus gedanst)

En als je met veel liefde met je partner seks hebt? Heeft dat jou nog nooit eerder dichter bij God/Jezus gebracht? Spiritualiteit is niet altijd zwaar en serieus, hoor. Het kan een feest zijn. Heel licht en plezierig met een gezang in je hart.

Ik denk dat je dan toch een verkeerd beeld van sommige zaken hebt, want het is voor een christen heerlijk om de Bijbel te lezen, te bidden en relatie met God de Vader te hebben. En muziek, zang, dans, beweging en feest hoeven daarbij niet in de weg te staan, maar kunnen daaraan bijdragen, getuige de verhalen in de Bijbel, in het Oude en Nieuwe Testament (lofprijs en aanbidding). En inderdaad, God heeft dingen aan de mensen gegeven om van te genieten en gelovigen zijn Hem dankbaar voor wat Hij aan de mensen geeft. Wel heeft God richtlijnen/geboden opgesteld om op de beste manier te genieten van zijn gaven. Als een mens afgaat op eigen inzichten, zal de mens vroeg of laat problemen krijgen. Als de mens afgaat op de raad van God, zal de mens zeer gelukkig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

lovemaster

O.k. smile.gif Ik dacht al dat je mij bedoelde, dus ik had ondertussen al het volgende opgezocht smile.gif

Gen 2,24

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Mat 5,28

Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Ef 5,24

Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

1 Kor 7,2

maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mat. 5 kan ook bedoeld zijn als vergeving voor iemand die overspel pleegt: immers het kijken met begeerte is al een soort overspel, dus in zoverre hebben jij en ik er last van als we een vrouw op straat zien en denken: 'zo, die is gezegend, zeg!' Dat geeft te denken over onze eigen motivaties: een zaak van balk en splinter dus.

In Ef. en Kor. staat niet dat het er maar eentje moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze arme zondaar komt alleen maar om een beetje te praten over een mogelijke christelijke polyamorie. Het eeuwig leven hier (en ook elders) te verwachten lijkt me -zeker in mijn geval- een erg hovaardige zaak.

Dat van dat eeuwige Leven moet je altijd nog maar afwachten -again: zeker in mijn geval. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel het niet ontopic is toch even het volgende en als je wil doorpraten, open ik wel een topic.

Niemand hoeft zondaar te zijn, omdat Jezus Christus van iedereen de zonden wil vergeven. Waarom is het eeuwig leven verwachten een hovaardige zaak? Jezus biedt het aan elk mens aan.

Aan afwachten alleen heeft een mens niet genoeg. Ieder mens kan en mag er zeker van zijn/worden. Het is niet de bedoeling daarover in onzekerheid te blijven. Het is belangrijk er rotsvast zeker van te worden. En dat is voor elk mens mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als mysticus blijf ik liever in het ongewisse over een mogelijk Eeuwig Leven. De gelukzaligheid van het goddelijke te ervaren in het Hier en Nu is voor mij al genoeg. Maar een ieder moge daar anders over denken (was er trouwens niet iets met Calvijn, Augustinus en predestinatie? ik ben verder geen theoloog).

Maar liever ontopic: zou een christenman of vrouw niet goed en liefdevol kunnen zorgen voor meerdere partners en daarmee niet nog veel meer God kunnen loven, prijzen en dankzeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid