Spring naar bijdragen

Cessationisme


Aanbevolen berichten

Quote:

Cessationisme oftewel de visie dat een aantal giften van de Heilige Geest, zoals tongentaal, profeteren en genezing, vandaag de dag niet meer voorkomen. Voorzover ik het begrepen heb tenminste.

Die gedachte gaat uit van het punt dat de gaven direct aan de apostelen gegeven zijn door God.

Quote:
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de Bijbelse basis hier voor is?

Ik heb hier wel een boek staan, waar het een en ander verteld word. Zal van het weekeinde eens kijken of ik wat wijzer kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als de charisma door de Geest bedeeld worden en deze nu niet meer voorkomen, kan je op het punt uitkomen dat de Geest niet meer onder ons is, dat deze uitgedoofd is. (Maar dat is even een gedachtengang die ik nu heb.
smile.gif
)

Ik snap't. smile.gif Maar ik lees nu de hele tijd dingen in de posts die er niet staan. verbaasd.gif

Anyway bedankt voor je toelichting. smile.gif

Misschien wil een mod ff mijn posts verwijderen, want zo vervuil ik alleen maar het topic. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me hetzelfde als 'streeptheologie'.

Heb ik 'van huis uit' meegekregen

De belangrijkste argumenten zijn dat de expliciete uitingen van de gaven als teken voor de joden dienden, en ook dat deze uitingen eigenlijk alleen in de Handelingen en eerste Korinthebrief worden genoemd, en in eerdere èn latere brieven niet worden genoemd.

Bijzonder is dat de argumenten tegen cessationisme voornamelijk aan de praktijk worden ontleend (de gaven werken nog in het zendingveld etc.)

Ik geloof eigenlijk in beide visies. ja het is zo dat het kennelijk in de bijbel niet zo heel belangrijk wordt gevonden, en ja, ik geloof zonder meer dat ze nog steeds voorkomen en functioneel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een extreme doorvoering van de Sola Scriptura gedachte ofwel alleen de Bijbel is bron van openbaring.

Men gaat ervan uit dat de wonderen en geestesuitingen alleen nodig waren als ondersteuning van de verkondiging, maar toen de Bijbel compleet was deze ondersteuning niet meer nodig is.

Aangezien alle wonderen en tekenen in het NT staan en deze geschreven is in de eerste eeuw is het logisch dat ze in het teken van de verkondiging staan.

Opzich klopt de redenatie wel alleen 1 probleem, er staat nergens in de Bijbel dat die twee gekopppeld zijn.

Iemand die eerst deze gedachte aanhing en nu volkomen de andere kant is opgegaan is Ouweneel. Van Domein van de Slang, naar TRIN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Cessationisme oftewel de visie dat een aantal giften van de Heilige Geest, zoals tongentaal, profeteren en genezing, vandaag de dag niet meer voorkomen. Voorzover ik het begrepen heb tenminste.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat de Bijbelse basis hier voor is?

Een interpretatie van 1 Kor. 13. De gaven van de Geest zijn voor het toenmalige nu waarin de Korintiërs leefden, en deze worden tegen het licht gehouden van de betere gave, de liefde die niet zal verdwijnen.

En Markus 16, waarin de tekenen in verband staan met het uitgaan van de apostelen. Als je zou interpreteren dat Jezus hier de gaven aan alle gelovigen belooft zou er iets niet kloppen, want uit de Korinthe brief blijkt dat niet iedere gelovige de gaven van de Geest had ontvangen. Die belofte slaat op de uitzending van de apostelen, wat volgens mij ook blijkt uit Handelingen waarin de apostelen de wonderen verrichten en openbaringen verkrijgen.

Ik heb dit geleerd uit een boekje van Ds. C. Harinck - De Geestesgaven (de GerGem-dude, niet de GKv Harinck). Daarin wordt het een en ander wel duidelijk uitgelegd over dit onderwerp. Mocht je nog een mooie uitlegging willen dan moet je dat boekje eens kopen. 't Is jammer dat je niet naar de meeting komt, dan had je hem a la Pius eens van mij kunnen lenen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bijzonder is dat de argumenten tegen cessationisme voornamelijk aan de praktijk worden ontleend (de gaven werken nog in het zendingveld etc.)

En aangezien het zendinxveld deels in Nederland ligt..

Quote:

Het is een extreme doorvoering van de Sola Scriptura gedachte ofwel alleen de Bijbel is bron van openbaring.

Men gaat ervan uit dat de wonderen en geestesuitingen alleen nodig waren als ondersteuning van de verkondiging, maar toen de Bijbel compleet was deze ondersteuning niet meer nodig is.

Aangezien alle wonderen en tekenen in het NT staan en deze geschreven is in de eerste eeuw is het logisch dat ze in het teken van de verkondiging staan.

Opzich klopt de redenatie wel alleen 1 probleem, er staat nergens in de Bijbel dat die twee gekopppeld zijn.

Iemand die eerst deze gedachte aanhing en nu volkomen de andere kant is opgegaan is Ouweneel. Van Domein van de Slang, naar TRIN.

Ook gesteld zou kunnen worden dat de verkondiging van de Bijbel samen gaat met wonderen en geestesuitingen. Omdat ook nu nog de Bijbel wordt verkondigd in Nederland, gaat deze verkondiging ook in Nederland samen met wonderen en geestesuitingen (in lijn met 1 Kor. 12 en 14).

(Algemeen: ook vandaag zijn er nog apostelen, profeten, evangelisten , pastoren en leraren (Ef. 4:11), dus ook vandaag doen deze nog de werken van Jezus, evenals de andere gelovigen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook gesteld zou kunnen worden dat de verkondiging van de Bijbel samen gaat met wonderen en geestesuitingen. Omdat ook nu nog de Bijbel wordt verkondigd in Nederland, gaat deze verkondiging ook in Nederland samen met wonderen en geestesuitingen (in lijn met 1 Kor. 12 en 14).

Nee, dit is niet het antwoord op de vraag. Lezen Barbapa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid