Spring naar bijdragen

Verlossing volgens de ...


Aanbevolen berichten

mensen op dit forum.

Wat me opviel, is dat in heel veel verschillende topics onder andere Barbapapa post dat omdat Jezus de zonden al op zich heeft genomen, wij nu ook vrij mogen zijn van de gevolgen van zonden. Dat we niet arm hoeven zijn, maar zelfs rijkdom mogen ontvangen. Dat niet ziek, niet ongelukkig, etc etc hoeven te zijn. Ik heb hier ook bijbelse onderbouwing voor gezien.

Maar, soms vraag ik me af, of ik wel wíl wat er allemaal belooft is. Ik ben bijvoorbeeld, zoals de meeste weten, niet 100 procent gezond. Ik kan nu zo goed leven met het lichaam dat ik heb ontvangen dat ik er eigenlijk niet meer naar verlang om genezing te ontvangen. Wat betekent het dat ik daar niet naar verlang? Heb ik nu juist het begrepen wat het Koninkrijk inhoud, of veracht ik nu Jezus' offer? Hier ben ik niet over uit.

Hetzelfde geld voor rijkdom. Ik wil leven voor mijn medemens, door middel van ontwikkelingswerker te worden. Ik verlang niet naar rijkdom, ik verlang enkel naar een thuis; Hoe klein ook en waar dan ook. Als ik in, zeg eens wat, subsahara Afrika gezet ben, is een auto wellicht handig, maar ik hoef niet zo'n luxe hoor, als ie het maar doet. Maar vergeet ik hier Jezus' offer, of juist niet?

En dan nog tenslotte, met betrekking op geluk en gezondheid vooral: in hoeverre is er het gevaar aanwezig dat je blijft zwelgen in je lijden? Dat het ongelukkig zijn, het lichamelijk dan wel psychisch ziek zijn een veilige haven wordt? Is dat niet ook het gevaar van niet meer verlangen naar genezing? Hoe groot is dit gevaar en wat is er gevaarlijk aan?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken met betrekking tot verlossing in al jullie lijden in het groot en in het klein. Maar ook in jullie toekomst en in welk gebied van je leven dan ook waarvan je denkt dat het misschien een toevoeging is om het te delen. Wat houd verlossing in? Wat houd leven in vrijheid in? Wat houden de beloften van God op een goed en voorspoeding leven in?

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Nog even een regeltje (sja, ik blijf ook admin natuurlijk clown.gif) Ik wil dit topic laagdrempelig en positief houden. Ook om mensen die soms afgeschrikt worden door het geweld aan woorden mee te laten doen. Dit betekent niet dat er niet kritisch benaderd mag worden, maar wel dat we geen enkele mening tot op de grond af gaan branden en iedereen proberen ruimte te geven om zijn mening te geven en te onderbouwen, ook al gaat dit lijnrecht tegen jouw opvatting in. Er is dus, zo je wil, een beperking in je meningsuiting in dit topic knipoog_dicht.gif

Laagdrempelig is trouwens niet hetzelfde als oppervlakkig, mochten mensen dat denken smile.gif.

Ik wil dit topic richten op hoe mensen beleven en niet zo zeer een discussie starten om elkaar om de oren te slaan met bijbelteksten. Dan had ik het wel in bijbelstudie gezet. Bijbelse onderbouwing en weerlegging is natuurlijk welkom, maar wel met respect en geduld voor elkaars onderbouwing en belevingen.

Op voorgenoemde dingen ga ik ook zelf actief moderaten in dit topic.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ach, Paulus had ook een doorn in zijn vlees. En wat dacht je van de martelaren? Hebben die dan voor niets geleden en leiden ze dan voor niks? Hebben de christenen in Irak en India te weinig geloof omdat ze vervolgd worden/ achterna gezeten worden door hun landgenoten?

Dingen liggen iets genuanceerder vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vader geloofde in genezing en uiteindelijk is het hem niet gegeven. Hij geloofde echt met heel zijn hart.. Maar accepteerde ook zijn ziekte. En zijn ziekte was niet hetgeen waar zijn leven om draaide.

Maar juist omdat hij wist dat er een weg tot God was omdat Jezus de zonden op zich heeft genomen. De dood is niet het eind. Hierna is er een nieuw leven.

En ik kan me niet voorstellen dat je Jezus offer veracht! Ik ken een blinde vrouw, en zij zou niet eens willen dat ze kon zien, en ik heb daar heel veel bewondering voor. Ik denk dat acceptatie juist goed en en als God zou willen dat je alleen maar bezig bent met het ide dat je graag genezen zou willen worden dan zou hij je ook genezen!

Maarja het lijden van mensen en het doel daarvan zal ik ook nooit snappen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb soms het idee dat het niet om aardse genezing GAAT.

Het gaat er om om in het volgend leven altijd bij God te zijn, wat ik ook ooit hoop te bereiken, als het me gegeven word.Christenen die naar de hemel gaan worden altijd genezen, maar niet altijd op aarde.


Samengevoegd:

Quote:

Maar hoe uit de verlossing zich dan wel in jouw leven/jouw gedachten?

Ik heb misschien een iets minder optimistisch beeld over onze reddingskansen dan de meeste hier, maar ; net wat ik daarnet zei, ons doel is goed te leven op aarde en we mogen hopen op Gods genade die ons verlost.Als we in de hemel zijn is er daadwerkelijk geen pijn, verdriet en ziekte meer.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat God op deze aarde wel kan genezen, maar niet geneze is niet per se een gebrek aan geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb soms het idee dat het niet om aardse genezing GAAT.

Het gaat er om om in het volgend leven altijd bij God te zijn, wat ik ook ooit hoop te bereiken, als het me gegeven word.Christenen die naar de hemel gaan worden altijd genezen, maar niet altijd op aarde.

Sluit ik me bij aan

Maar ik zie lijden ook als iets wat me toch ook bij God brengt. Als alles in mijn leven helemaal super zou zijn, dan merkte ik ook niet dat ik God zo hard nodig ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maarja het lijden van mensen en het doel daarvan zal ik ook nooit snappen...

Het lijden heeft op zich geen doel. Misschien is dat wel de banaliteit van het kwaad, het luchtledige, doelloosheid.

Ik geloof dat er genezingen plaatsvinden. Kijk maar naar Lourdes, daar vinden geregeld medische wonderen plaats. Maar nog veel meer mensen komen er vandaan zonder medische genezing maar met nieuwe moed, gevuld van warmte en zin in het bestaan.

Ik geloof dat medische genezingen 'lagere' wonderen zijn. Bedoeld om mensen met heel concrete middelen een 'bewijs' van liefde te geven. Maar het is dan vooral bedoeld om nieuwe moed en energie te geven om het Kruis op te nemen en Jezus na te volgen. Om het lijden, dat er nu eenmaal is, zin te geven.

In het katholieke geloof, voorzover ik dat teruglees in bijv. boeken van de paus en kardinaal Danneels, is de scheiding tussen het hemelse en het aardse een stuk minder scherp dan je in sommige andere takken van het Christendom wel eens tegen lijkt te komen.

Laat ik het eens proberen concreet te maken; jouw vader werd getroffen door lijden. Eerst maakte hij wat lagere wonderen mee. Daarmee heeft 'ie wellicht anderen geinspireerd tot het navolgen van Christus. Ik weet dat uit jouw verhalen. Ik wil daar niets aan af doen, maar, puur gevoelsmatig he? Puur voor mijn gevoel zeggen dat soort wonderen mij niet zo heel veel. bloos.gif

Maar toen jij met het bericht kwam dat jouw vader ziek was, later stervende en uiteindelijk overleed, toen heeft jouw lef om Christus na te volgen, alleen al gewoon door je kwetsbaarheid te délen, allerlei mensen tot nadenken gezet, aan het bidden gezet. En ik denk dat je het grootste gedeelte daarvan niet gezien hebt. Een gedeelte daarvan heb ik zelf kunnen zien, omdat ik her en der vaak over jouw situatie gepraat heb. Het is toch een beetje zo dat het een domino-rijtje van liefde in werking gezet heeft. Op z'n minst is dat het resultaat geweest, heel nuchter gesteld.

Ik heb ook een rijtje heiligenlevens, en een thema wat daar steeds weer in terug kwam, is dat die mensen lijden overkwam, dat in liefde droegen, en zo ook hun omgeving (in brede zin van het woord, soms wel generaties later) veel liefde meegaven. Hier heb ik geprobeerd er iets van neer te zetten, hoe ik mijn relatieve lijden beleef:

link

@Karin, een voorbeeldje van wat ik als leven in vrijheid beschouw, is dat je de kracht krijgt om mensen te vergeven wat ze je, al dan niet expres hebben aangedaan, maar meer nog, ze lief te hebben. Je weet misschien wel dat mijn moeder me mishandelt heeft. Ik heb gehaat, later gerationaliseert, genuanceerd. Op een gegeven moment heb ik verstandelijk vergeven, die beslissing gemaakt. Voor de rest heb ik het emotionele stuk maar zo gelaten eigenlijk. Wél sindsdien steeds gebeden dat mijn moeder een mooi plekje in de hemel mocht hebben. Maar sinds ik God weer heb mogen leren kennen en ik op mensen ben gestuit die mijn mooiste kanten die ik hun gaf, niet konden ontvangen en ik er stukje bij beetje gevoelsmatig achterkwam dat ze het zeg maar niet expres deden, heeft dat de zaken in een heel ander perspectief gezet.

Op een gegeven moment zijn die mensen, als je hun pijn, hun onmacht beziet, geen 'daders' meer, maar 'slachtoffers' en roept het medelijden op. Die complete wending van een 'wereldbeeld', door gebed, en ook door 'omarming' van Jezus, zorgt er op een gegeven moment dat je ze gaat liefhebben. Misschien nog incompleet hier en daar, dat zeker. Maar het maakt zó ontzettend vrij. Het is veel meer dan net gedrag, het 'juiste om te doen'. Het is daadwerkelijk bevrijdend. Maar je moet er eerst 'los' van komen, zodat je zélf kan omarmen.

Snap je er nog iets van? bloos.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mensen op dit forum.

Wat me opviel, is dat in heel veel verschillende topics onder andere Barbapapa post dat omdat Jezus de zonden al op zich heeft genomen, wij nu ook vrij mogen zijn van de gevolgen van zonden. Dat we niet arm hoeven zijn, maar zelfs rijkdom mogen ontvangen. Dat niet ziek, niet ongelukkig, etc etc hoeven te zijn. Ik heb hier ook bijbelse onderbouwing voor gezien.

Maar, soms vraag ik me af, of ik wel wíl wat er allemaal belooft is. Ik ben bijvoorbeeld, zoals de meeste weten, niet 100 procent gezond. Ik kan nu zo goed leven met het lichaam dat ik heb ontvangen dat ik er eigenlijk niet meer naar verlang om genezing te ontvangen. Wat betekent het dat ik daar niet naar verlang? Heb ik nu juist het begrepen wat het Koninkrijk inhoud, of veracht ik nu Jezus' offer? Hier ben ik niet over uit.

Hetzelfde geld voor rijkdom. Ik wil leven voor mijn medemens, door middel van ontwikkelingswerker te worden. Ik verlang niet naar rijkdom, ik verlang enkel naar een thuis; Hoe klein ook en waar dan ook. Als ik in, zeg eens wat, subsahara Afrika gezet ben, is een auto wellicht handig, maar ik hoef niet zo'n luxe hoor, als ie het maar doet. Maar vergeet ik hier Jezus' offer, of juist niet?

En dan nog tenslotte, met betrekking op geluk en gezondheid vooral: in hoeverre is er het gevaar aanwezig dat je blijft zwelgen in je lijden? Dat het ongelukkig zijn, het lichamelijk dan wel psychisch ziek zijn een veilige haven wordt? Is dat niet ook het gevaar van niet meer verlangen naar genezing? Hoe groot is dit gevaar en wat is er gevaarlijk aan?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken met betrekking tot al jullie lijden in het groot en in het klein. Maar ook in jullie toekomst en in welk gebied van je leven dan ook waarvan je denkt dat het misschien een toevoeging is om het te delen. Wat houd verlossing in? Wat houd leven in vrijheid in? Wat houden de beloften van God op een goed en voorspoeding leven in?

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Nog even een regeltje (sja, ik blijf ook admin natuurlijk
clown.gif
) Ik wil dit topic laagdrempelig en positief houden. Ook om mensen die soms afgeschrikt worden door het geweld aan woorden mee te laten doen. Dit betekent niet dat er niet kritisch benaderd mag worden, maar wel dat we geen enkele mening tot op de grond af gaan branden en iedereen proberen ruimte te geven om zijn mening te geven en te onderbouwen, ook al gaat dit lijnrecht tegen jouw opvatting in. Er is dus, zo je wil, een beperking in je meningsuiting in dit topic
knipoog_dicht.gif

Laagdrempelig is trouwens niet hetzelfde als oppervlakkig, mochten mensen dat denken
smile.gif
.

Ik wil dit topic richten op hoe mensen beleven en niet zo zeer een discussie starten om elkaar om de oren te slaan met bijbelteksten. Dan had ik het wel in bijbelstudie gezet. Bijbelse onderbouwing en weerlegging is natuurlijk welkom, maar wel met respect en geduld voor elkaars onderbouwing en belevingen.

Op voorgenoemde dingen ga ik ook zelf actief moderaten in dit topic.

smile.gif

Ik moest denken aan Salomo, die slechts om kracht en wijsheid vroeg. En omdat hij zo verantwoordelijk omging met zijn verantwoordelijkheden en kansen, schonk God 'm ook rijkdom.

Dus ik denk niet dat als je er niet naar verlangt, dat dat slecht is. Sterker nog: hulde!!!

Je richt je pijlen dus niet op dat soort dingen, maar hebt een mindset die ervoor zorgt dat je oprecht kunt gaan voor de dingen die God van je vraagt.

Verder komt een tekst uit Jakobus 1 in me op. Komt erop neer dat degene die beproefd wordt in zijn leven en in zijn geloof, hier alleen maar sterker uitkomt. En die standvastigheid leidt tot volmaaktheid... zoiets...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Liset: Daar zeg je iets heel treffends denk ik, dat je juist door lijden naar God gaat.

Maar dan blijft m'n vraag nog (voor iedereen hoor), hoe groot is het gevaar om het lijden te gaan koesteren om de redenen die ik al genoemd heb maar ook omdat het het makkelijker maakt om naar God te gaan? En wat is er eigenlijk mis met het koesteren van lijden.

@Pius, ik snap wat je zegt, maar ervaar het heel anders.

@CvW:Kun je dit:

Quote:
Verleiding voor wie het niet verstaat, wereldse genezing en rijkdom voor wie zich verleiden laat, het ware leven voor wie het verstaan heeft.

concretiseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Het wezen van de liefde is, dat zij niet vrij is, en dat zij zich gevangen en gebonden geeft, en dat zij offer is, en dat zij dient."

Hé, dit lost voor mij weer wat op! Iets waar ik wel over zat te denken in deze richting, maar het niet zo goed onder woorden kon brengen. Namelijk de oplossing voor de volgende atheïstische tegenwerping voor het bestaan van een almachtige en alwetende God:

Can omniscient God, who

Knows the future, find

The omnipotence to

Change His future mind?

(citaat Karen Owens in 'The God delusion' van Richard Dawkins)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kun je God hebt makkelijkst dienen? Hoe kun je het makkelijkst evangeliseren? Als je arm/ziek bent of als je vermogend/gezond bent?

In welk geval denkt een ongelovige: "Ik zou ook wel christen willen zijn." Als deze een arme/zieke christen ziet, of een vermogende/gezonde christen.

Wat wordt in de Bijbel zegen genoemd? En wat vloek? Rijkdom en gezondheid, of armoede en ziekte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat - en dat staat ook in de Bijbel! - de Kerk, het Lichaam van Christus, bestaat uit vele ledematen. Ledematen die met hun gezondheid van lijf en leden, en met hun financiële vermogen veel doen om het Woord uit te dragen. En ledematen die ziek op bed liggen, geen cent te makken hebben, en juist daardoor zoveel mensen tot Christus brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Jezus werkelijk kennen.

Ik zou daarop willen aansluiten: de wezenlijke vrijheid is dat je niet vrij bent. Zoals Christus ons het ware leven getoond heeft door zijn leven vrijwillig neer te leggen en te sterven, zo kunnen wij de werkelijke vrijheid vinden door onze vrijheid vrijwillig neer te leggen. Slechts in de onbeperkte geloofsgehoorzaamheid is vrijheid te vinden. Het is in de onvrijheid van de "vrij keuze" dat we de waarheid voor het eerst ontdekken, maar pas als we die waarheid volledig zien en aanvaarden, zijn we in staat onze vrijheid volledig op te geven, onze handen in de handen van een ander, en ten diepste van de Ander, te leggen en gehoorzaamheid zonder voorbehoud te beloven. Het is het leven waarin we niet langer zeggen "ik vind dat dit of dat juist is", "ik lees dit of dat in de Schrift", "ik geloof dat God dit of dat van me vraagt", maar waarin gehoorzaamheid onze leidraad is, dat we de vrijheid ontdekken die God ons belooft. Als God, die liefde is, alles in allen is, dan is liefde van waaruit we leven, en zoals gezegd: "Het wezen van de liefde is, dat zij niet vrij is, en dat zij zich gevangen en gebonden geeft, en dat zij offer is, en dat zij dient."

Als je vrij kunt worden, zorg dan dat je vrij wordt.

1 Kor 7,21

Zijt gij als slaaf geroepen, bekommer u daarover niet, maar als gij ook vrij kunt worden, maak er dan te meer gebruik van.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk dat - en dat staat ook in de Bijbel! - de Kerk, het Lichaam van Christus, bestaat uit vele ledematen. Ledematen die met hun gezondheid van lijf en leden, en met hun financiële vermogen veel doen om het Woord uit te dragen. En ledematen die ziek op bed liggen, geen cent te makken hebben, en
zoveel mensen tot Christus brengen.

Zijn er ook Bijbelse voorbeelden te vinden?


Samengevoegd:

Quote:

Ach, Paulus had ook een doorn in zijn vlees. En wat dacht je van de martelaren? Hebben die dan voor niets geleden en leiden ze dan voor niks? Hebben de christenen in Irak en India te weinig geloof omdat ze vervolgd worden/ achterna gezeten worden door hun landgenoten?

Dingen liggen iets genuanceerder vrees ik.

Ik geloof ook dat dingen genuanceerder liggen. Ik geloof dat het een zegen is als je wordt vervolgd om wille van het evangelie. Er is inderdaad een nuance. Ziekte is onnodig lijden. Lijden om wille van het evangelie is een eer.

Mat 5,10-11

Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb soms het idee dat het niet om aardse genezing GAAT.

Het gaat er om om in het volgend leven altijd bij God te zijn, wat ik ook ooit hoop te bereiken, als het me gegeven word.Christenen die naar de hemel gaan worden altijd genezen, maar niet altijd op aarde.

Je hoeft het niet te hopen, want je kunt nu al zekerheid op redding ontvangen, als je dat nog niet hebt ontvangen. Het is je al gegeven door Jezus Christus, als je dit aanneemt.

In de hemel hoef je niet meer te genezen, want daar is geen ziekte. Genezing is voor op aarde; voor nu.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En die schijnen we na te moeten volgen.
knipoog_dicht.gif

Dit was een plaatsvervangend offer.

Dit offer kunnen/mogen/moeten we accepteren.

Er is een verschil tussen de werken van Christus die we moeten/mogen doen en het plaatsvervangend lijden dat Hij heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn er ook Bijbelse voorbeelden te vinden?

Ja, bijv de doorn in Paulus' vlees. Maar ik zie dat je die in de volgende quote alweer dist, dus ik ben hier wel over uitgesproken met jou noparty.gif Wel jammer dat het keer op keer op keer zo moet gaan: jouw interpretatie van de Bijbel (of liever gezegd: van enkele losse bijbelverzen) is heilig en de rest veeg je zonder enige steekhoudende argumentatie van tafel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb misschien een iets minder optimistisch beeld over onze reddingskansen dan de meeste hier, maar ; net wat ik daarnet zei, ons doel is goed te leven op aarde en we mogen hopen op Gods genade die ons verlost.Als we in de hemel zijn is er daadwerkelijk geen pijn, verdriet en ziekte meer.

Door goed te leven, kom je niet in de hemel.

Op Gods genade hoef je niet te hopen. Je mag er zeker van zijn. Je reddingskansen zijn 100%, als je de reddingsboei vastpakt die je is toegeworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit was een plaatsvervangend offer.

Dit offer kunnen/mogen/moeten we accepteren.

Er is een verschil tussen de werken van Christus die we moeten/mogen doen en het plaatsvervangend lijden dat Hij heeft gedaan.

Mwah...

l.

Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Ik deel overigens je mening over genezing, maar ik zie genezing meer in de trant zoals men het in 20 eeuwen katholicisme ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit was een plaatsvervangend offer.

Dit offer kunnen/mogen/moeten we accepteren.

@ Pius, leuk geprobeerd, maar je brengt het werkelijk te katholiek. Geen enkele kans van slagen!

Quote:

Er is een verschil tussen de werken van Christus die we moeten/mogen doen en het plaatsvervangend lijden dat Hij heeft gedaan.

En alweer spreek je Paulus tegen, Kol 1:24:

Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam mag aanvullen wat nog ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten bate van zijn lichaam, dat is de kerk. flower.gif Maar da's niet erg hoor, want jouw interpretatie van de Bijbel is heilig, niet wat er in de Bijbel staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, bijv de doorn in Paulus' vlees. Maar ik zie dat je die in de volgende quote alweer
dist
, dus ik ben hier wel over uitgesproken met jou
noparty.gif
Wel jammer dat het keer op keer op keer zo moet gaan: jouw interpretatie van de Bijbel (of liever gezegd: van enkele losse bijbelverzen) is heilig en de rest veeg je zonder enige steekhoudende argumentatie van tafel.

Jammer dat je uitgesproken bent. Ik had je graag hierop antwoord gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mwah...

l.

Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Er staat:

Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

Mat 19,29

En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Barbapapa,

Quote:
Hoe kun je God hebt makkelijkst dienen? Hoe kun je het makkelijkst evangeliseren? Als je arm/ziek bent of als je vermogend/gezond bent?

Verschilt per persoon. De ene persoon moet niet afgeleidt worden door materiele zaken en rijkdom, omdat deze zaken voor hem een grote valkuil kunnen zijn. Hij zou immers zich iets te thuis kunnen voelen hier op aarde, waar zijn thuis niet is. Andere personen hebben geen problemen met rijkdom, geven er veel van weg en verkondigen zo op die manier het Evangelie. God weet wat elk mens nodig heeft.

Quote:
In welk geval denkt een ongelovige: "Ik zou ook wel christen willen zijn." Als deze een arme/zieke christen ziet, of een vermogende/gezonde christen.

Als iemand een arm of zieke christen ziet, die toch zo gelukkig en tevreden is, zo in God leeft, die toch zoveel positiviteit en kracht uitstraalt, dan kan hij inderdaad gaan denken waar diegene zoveel kracht en moed vandaan haalt. Er zijn ook mensen die al die rijke mensen in het Gooi zien en helemaal niet zitten te wachten op zo'n leeg en oppervlakkig materialistisch bestaan. Daarvoor zijn ze veel te gelukkig in hun kleine huisje in die gezellige buurt.

Je hebt echter ook weer rijke christenen die een heel leuk en gelukkig leven leiden en veel mooie dingen met hun geld doen. God heeft deze mensen blijkbaar meer rijkdom kunnen toevertrouwen en die mensen weten zich dan ook gelukkig met God als ze alles zouden kwijtraken.

Quote:
Wat wordt in de Bijbel zegen genoemd? En wat vloek? Rijkdom en gezondheid, of armoede en ziekte?

Zegen is vrijheid in God. De vrijheid je los te maken van alles wat je van God kan afhouden. De vrijheid om op God te blijven vertrouwen in alles wat je doet. De vrijheid om je niet te hoeven focussen op rijkdom of op armoede, op gezondheid of op ziekte, maar puur op God en zijn weldaden. Die gewoon van een heel andere orde zijn dan onze ideeën over weldaden.

Een doodziek iemand die met zijn positiviteit en kracht juist andere mensen kracht geeft, is een gezegend iemand. Een rijk iemand die zich enkel met zijn goederen bezig houdt en niet teveel wil weggeven, wordt door God uitgenodigd Hem wérkelijk na te volgen in die rijkdom. Een rijk iemand die veel weggeeft, alles wat hij heeft ten dienste van het Evangelie zet en zo een gelukkig, vredig en gerieflijk leven met God kan leven, is een gezegend iemand. Een doodziek iemand die alleen maar klaagt, die op God moppert en weigert zich over te geven aan Gods liefde en vertrouwen, wordt door God uitgenodigd Hem wérkelijk na te volgen in die ziekte.

Het kan ook zijn dat God de rijke arme arm maakt om hem rijk in liefde voor Christus te maken en de zieke zieke geneest om hem ziek van liefde voor Christus te maken. God weet wat de mens nodig heeft en zal wel bepalen of iemand ziek moet blijven of gezond zal worden, of iemand rijk zou moeten worden of in gelukkige armoede mag leven.

Er is geen andere verlossing dan het volkomen vrij God kunnen omhelzen, volkomen vrij van alles wat je van Hem afhoudt. Er is geen andere verlossing dan volop op Hem te kunnen vertrouwen, wat je ook overkomt en hoe Hij je misschien ook verwond om je afhankelijker van Hem te maken. Want om je hart binnen te gaan, zal Christus er een opening in maken en een extra opening in een lichaamsdeel wordt ook wel een wond genoemd.

Jij hebt het récht niet om te bepalen welke mensen inspirerend zouden zijn en welke niet. Zowel zieke mensen in God inspireren enorm veel mensen en zijn zelfs tot genezing, als rijke mensen in God inspireren enorm veel mensen. Hoe kun jij zomaar op eigen houtje beweren dat arme en zieke mensen niet andere mensen zouden kunnen aantrekken? Hoe kun jij zomaar je vertrouwen stellen op materie als hét aantrekkelijkste van het geloof?

Niet willen bepalen of gissen wat mensen nodig zouden hebben en hoe God mensen zou aantrekken, maar enkel en alleen op God vertrouwen, in ziekte en gezondheid, in rijkdom en armoede, in vurigheid en dorheid. Los van alle emoties, toestanden en situaties: dát is verlossing en het begin van een diepe, existentiële en eeuwigdurende vrede. Om zo innig en vurig gemeenschap met Hem te hebben, met ziel en lichaam, met alles wat je hebt en bent. Geen hoogmoed of zucht naar of verachting van materie, of zucht naar of verachting van het geestelijke. Maar nederigheid, vertrouwen en gehoorzaamheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, bijv de doorn in Paulus' vlees. Maar ik zie dat je die in de volgende quote alweer
dist
, dus ik ben hier wel over uitgesproken met jou
noparty.gif
Wel jammer dat het keer op keer op keer zo moet gaan: jouw interpretatie van de Bijbel (of liever gezegd: van enkele losse bijbelverzen) is heilig en de rest veeg je zonder enige steekhoudende argumentatie van tafel.

Doorn in het vlees, is dat een ziekte? (2 Kor 12:7).

Daarnaast lees ik de Bijbel van Gen. 1:1 t/m Op. 22:21.


Samengevoegd:

Quote:

En alweer spreek je Paulus tegen,
:

Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam mag aanvullen wat nog ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten bate van zijn lichaam, dat is de kerk.
flower.gif
Maar da's niet erg hoor, want jouw interpretatie van de Bijbel is heilig, niet wat er in de Bijbel staat.

Paulus kwam toch voor zichzelf op.

Hand 22,25

En toen men hem met de riemen in de houding strekte, zeide Paulus tot de hoofdman, die erbij stond: Moogt gij een Romein, en dat zonder dat hij een vonnis heeft, geselen?

Ik schreef al dat het een zegen is om ter wille van het evangelie te lijden.

Maar we hoeven niet meer te boeten voor zonden. Gevolgen van zonde hoeven we niet te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid