Spring naar bijdragen

wie bepaalt jouw keuzes?


Aanbevolen berichten

Wat is hier veel tegenkom op credible is dat veel keuzes van mensen worden bepaald door een kerk. In het onderwerp Anticonceptie en maatschappij kwam ik het veel tegen. Mijn vraag is: in hoeverre laat jij je keuzes bepalen door mensen en een kerk?

Want elke kerk heeft toch zijn eigen opvattingen over de bijbel en elk mens haalt weer een ander verhaal uit bepaalde bijbelteksten. Waarom zijn dingen niet gewoon helemaal compleet jou EIGEN keus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom xxlisetxx,

Heeft met kerkvisie te maken. Als je gelooft dat waar de Kerk spreekt, Christus spreekt, omdat de Kerk nu eenmaal het Lichaam van Christus is, zoals katholieken dus doen, dan is zo'n kerk natuurlijk niet zo heel erg vrijblijvend meer.

Daarbij ben je zelf natuurlijk ook een mens en in je meningsvorming dus net zo feilbaar en onvolmaakt als andere mensen. Reden om jezelf automatisch meer leergezag toe te kennen dan andere mensen heb je dus sowieso niet. Daarbij is het ook in zulke zaken gewoon slim om naar mensen te luisteren die er langer en meer over nagedacht en gebeden hebben, onder leiding van diezelfde heilige Geest.

En als vele van zulke mensen al eeuwenlang vrijwel hetzelfde zeggen over het onderwerp, nog steeds onder leiding van de heilige Geest, dan kun je redelijkerwijs toch heel aannemelijk maken dat de Geest blijkbaar dan weleens iets heel anders wil zeggen dan jij denkt of (ongetwijfeld oprecht!) gelooft dat Hij zou zeggen.

Verder sluit ik me ook geheel aan bij de post van Cornelius van Wijck. Een ander mens, die mij toch zoveel meer weet te leren dan ikzelf mijzelf kan leren (en dat meen ik echt). smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat mij leiden door mijn Heer en God Jezus Christus van Nazareth. Bij alle belangrijke beslissingen ga ik na wat zijn keuze zou zijn en vraag ik zijn raad. Wanneer ik zelf keuzes maak of mij laat leiden door de wereld gaat het vaak enorm fout! Als ik af ga op de bijbel en de woorden van Jezus, tja,...dan ben ik eigenlijk nog nooit teleurgesteld!!!

Halelujah!

Shalom voor allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een 'keuze'; dus de uiteindelijk beslissing om iets boven iets anders te verkiezen; baseert zich op misschien wel een ontelbaar aantal factoren. Het is uiteindelijk wel 'jouw' keuze, maar de bestanddelen ervan kunnen overal vandaan komen. Of dat nu een gedeelte 'kerk' is, of iets totaal irrelevants dat de attitude heeft gevormd, dat weet niemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zijn dingen niet gewoon helemaal compleet jou EIGEN keus?

Omdat 'eigen' tot stand gekomen is door deels je genen en deels omgevings factoren. In feite zijn daar al je keuzes al door bepaald. Kortom 'eigen keuze' is een voorgeprogrammeerd iets.

Dat ik dit zeg trouwens ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat dát de oplossing is van dat hele vrije wil vraagstuk. Op het moment dat je doet wat Hij geboden heeft, dan voel je je vrij. Klinkt paradoxaal, maar gevoelsmatig klopt het goed.

Alleen niet echt een oplossing voor de atheïsten onder ons flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar neem nou samenwonen.

Bij ons in de kerk was een stel die samenwoonde zonder dat ze getrouwd waren. Volgens de kerk was dat verkeerd en ze mochten niet eens meer aan het avondmaal.

Ik vond het compleet belachelijk want wie of wat is een kerk om dat voor jou te bepalen? Het gaat toch om JOU relatie met christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want elke kerk heeft toch zijn eigen opvattingen over de bijbel en elk mens haalt weer een ander verhaal uit bepaalde bijbelteksten.

Ik heb 'm elders al gepost, en als dit waar was, dan was dat voor mij een serieus geloofsprobleem geweest. Want, zoveel is wel duidelijk uit de Bijbel, God wil dat we Hem volgen, maar hoe moet je Hem volgen als Hij zijn wil niet duidelijk kan overbrengen. Door nl. precies wat je zegt; "elke kerk heeft toch zijn eigen opvattingen over de bijbel en elk mens haalt weer een ander verhaal uit bepaalde bijbelteksten". En dat geldt overigens niet alleen voor kerken, maar bij de Joden en de Islam is het precies zo. Ook daar heb je tradities van leraren met een groot gezag, maar die kunnen er net zo goed naast zitten.

Ik geloof de Kerk, ik zou ook niet weten wat ik anders moest geloven. Maar als Haar verhaal niet waar is, dan mag je hopen dat er geen God bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar neem nou samenwonen.

Bij ons in de kerk was een stel die samenwoonde zonder dat ze getrouwd waren. Volgens de kerk was dat verkeerd en ze mochten niet eens meer aan het avondmaal.

Ik vond het compleet belachelijk want wie of wat is een kerk om dat voor jou te bepalen? Het gaat toch om JOU relatie met christus?

Weet je ook waarom de kerk zei dat het fout was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen niet echt een oplossing voor de atheïsten onder ons
flower.gif

Ik kan ook niet altijd rekening met iedereen houden he? puh2.gif

Quote:

Ik vond het compleet belachelijk want wie of wat is een kerk om dat voor jou te bepalen? Het gaat toch om JOU relatie met christus?

En hoe kan je weten wat Christus eigenlijk met jou wil? Zeker als hetgeen jij wil misschien wat anders is dan dat Hij wil? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar kan een kerk dat je vertellen dan?

Ik geloof dat Jezus dat probleem voorzien heeft, en dat Hij niet alleen een Bijbel, maar ook een Bijbeluitlegclub heeft gegeven, en dat dat een alles in één geloof is.

Ik bedoel, getallen zeggen niet per definitie wat over juistheid, maar wel iets over i.i.g. het bereik. De katholieke Kerk heeft 1,1 miljard leden en één leer. Hoeveel ruzie katholieken ook maken, veel invloed op de leer heeft dat niet. Protestanten zijn verdeeld over 33000 verschillende kerken die allemaal een andere leer hebben, samen maken ze éénderde uit van alle Christenen. Die verschillen zijn soms klein, soms ook groot. Het zijn over het algemeen wél betere mensen trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid