Spring naar bijdragen

Seks voor het huwelijk?


Aanbevolen berichten

tsja ik zie dat 'niet zoenen' ook niet echt als iets haalbaars... engel.gif ben sowieso errug knuffelig aangelegd dus zou t erg lastig vinden totaal te wachten met fysiek contact..

maar t idee, wat in dat boekje stond wat ik noemde, vind ik wel mooi.. wel een aanrader om te lezen iig.. ookal zou ik niet alles eruit overnemen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 462
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Genomen uit het tijdschrift Ontwaakt van november 2006 blz. 28-29

Is seks voor het huwelijk verkeerd als je echt van elkaar houdt?

De zienswijze van de bijbel

Is seks voor het huwelijk verkeerd als je echt van elkaar houdt?

UIT een onderzoek bleek dat bijna 90 procent van de ondervraagde tieners vond dat seks voor het huwelijk niet verkeerd is als je van elkaar houdt.

Over dat idee wordt in de media vaak goedkeurend gesproken. Op de tv en in films wordt seks geregeld afgebeeld als iets wat bij verliefdheid hoort.

Personen die graag Gods goedkeuring willen, zoeken natuurlijk niet in deze wereld naar leiding, omdat ze beseffen dat die de denkwijze weerspiegelt van de Duivel, de heerser van de wereld (1 Johannes 5:19). Ze passen ook op dat ze zich niet puur door hun gevoelens laten leiden, omdat ze weten dat ’het hart verraderlijker is dan iets anders en niets ontziend’ (Jeremia 17:9).

Iemand die echt verstandig is, kijkt voor leiding op naar de Schepper en zijn geïnspireerde Woord. — Spreuken 3:5, 6; 2 Timotheüs 3:16.

Seks is een gave van God

„Elke goede gave en elk volmaakt geschenk komt van boven, want het daalt neer van de Vader der hemelse lichtenâ€, staat in Jakobus 1:17.

Seksuele intimiteit binnen het huwelijk is een van die kostbare gaven (Ruth 1:9; 1 Korinthiërs 7:2, 7). Daardoor kunnen mensen zich voortplanten, en man en vrouw krijgen op een heel tedere en prettige manier een fysieke en emotionele band. „Verheug u met de vrouw van uw jeugdâ€, schreef koning Salomo uit de oudheid. „Laten haar borsten u te allen tijde vreugdedronken maken.†— Spreuken 5:18, 19.

Natuurlijk wil Jehovah graag dat zijn gaven tot ons voordeel zijn en dat we ervan kunnen genieten. Daarom heeft hij ons de allerbeste wetten en beginselen gegeven om naar te leven (Psalm 19:7, 8).

Jehovah is degene ’die ons leert wat heilzaam is, die ons de juiste weg wijst’ (Jesaja 48:17, Groot Nieuws Bijbel).

Zou onze hemelse Vader, die de personificatie van liefde is, ons iets onthouden wat echt goed voor ons is? — Psalm 34:10; 37:4; 84:11; 1 Johannes 4:8.

Voorechtelijke seks is liefdeloos

Als een man en een vrouw trouwen, worden ze als het ware „één vleesâ€. Als twee ongetrouwde personen seks met elkaar hebben, wat wel hoererij wordt genoemd, vormen ze ook „één lichaamâ€, maar wel een lichaam dat in Gods ogen onrein is. Bovendien is zo’n verbintenis liefdeloos. Waarom? — Markus 10:7-9; 1 Korinthiërs 6:9, 10, 16.

Om één reden te noemen, bij hoererij gaat het om vrijblijvende seks. Dit kan niet alleen iemands zelfrespect ondermijnen, maar ook leiden tot ziekten, een ongewenste zwangerschap en emotionele pijn.

Bovendien is het een overtreding van Gods rechtvaardige maatstaven. Iemand die hoererij pleegt laat dus zien dat hij of zij niet veel geeft om het welzijn en geluk van de ander — nu en in de toekomst.

Een christen maakt door hoererij te plegen ook nog eens inbreuk op de rechten van zijn of haar broeder of zuster (1 Thessalonicenzen 4:3-6).

Personen die beweren God te dienen en tegelijkertijd buitenechtelijke seks hebben, brengen onreinheid de christelijke gemeente binnen (Hebreeën 12:15, 16). Daarnaast ontnemen ze degene met wie ze hoererij plegen zijn of haar goede morele reputatie en, als de ander niet getrouwd is, de mogelijkheid om later als maagd het huwelijk in te gaan.

Ook bezoedelen ze de reputatie van hun eigen familie en van de familie van hun sekspartner. Ten slotte tonen ze minachting voor God, die ze hebben gekwetst door zijn rechtvaardige wetten en beginselen te overtreden (Psalm 78:40, 41). Als zo iemand geen berouw heeft, zal Jehovah dan ook ’straf eisen’ voor al zulke slechte daden (1 Thessalonicenzen 4:6). Is het dan zo vreemd dat de bijbel zegt: „Ontvliedt de hoererij� — 1 Korinthiërs 6:18.

Iemand die verliefd is en trouwplannen heeft, kan de verkeringstijd goed benutten om een goede basis van wederzijds vertrouwen en respect op te bouwen. Denk hier eens over na: Hoe kan een vrouw een man volledig vertrouwen als hij heeft laten zien geen zelfbeheersing te hebben? En kan een man makkelijk liefde en respect voor een vrouw voelen als ze Gods wet heeft genegeerd om haar eigen verlangens te bevredigen of om hem een plezier te doen?

Bedenk ook dat mensen die Gods liefdevolle maatstaven afwijzen, oogsten wat ze zaaien (Galaten 6:7). „Hij die hoererij beoefent, zondigt tegen zijn eigen lichaamâ€, zegt de bijbel (1 Korinthiërs 6:18; Spreuken 7:5-27).

Als een stel echt berouw heeft van voorechtelijke seks en er hard aan werkt hun band met God te herstellen en hun vertrouwen in elkaar terug te winnen, kunnen de negatieve gevoelens uiteindelijk wegebben. Toch blijft er meestal een litteken achter. Een jong stel dat nu getrouwd is, heeft veel spijt dat ze hoererij gepleegd hebben. De man vraag zich weleens af: zijn onze echtelijke ruzies soms het gevolg van dat onreine begin?

Ware liefde is niet egoïstisch

Ook al speelt verliefdheid vaak een rol, ware liefde „gedraagt zich niet onbetamelijk†en „zoekt niet haar eigen belang†(1 Korinthiërs 13:4, 5). Echte liefde bevordert het welzijn en blijvende geluk van de ander. Zo’n liefde beweegt een man en een vrouw ertoe elkaar te eren en seksuele intimiteiten te beperken tot de plaats die God daarvoor bestemd heeft: het huwelijksbed. — Hebreeën 13:4.

De gevoelens van vertrouwen en zekerheid die leiden tot een echt gelukkig huwelijk zijn vooral belangrijk als er kinderen komen, want het was Gods bedoeling dat kinderen in een liefdevolle, stabiele en veilige omgeving zouden opgroeien (Efeziërs 6:1-4). Alleen in een huwelijk verbinden twee mensen zich echt met elkaar. Ze nemen zich stellig voor, en beloven dat vaak ook in een gelofte, om zowel in goede als in slechte tijden voor elkaar te zorgen en elkaar de rest van hun leven te steunen. — Romeinen 7:2, 3.

Seksuele intimiteiten tussen man en vrouw kunnen hun band versterken. In een gelukkig huwelijk zijn seksuele intimiteiten bovendien veel prettiger en betekenisvoller — zonder er iets goedkoops van te maken, het geweten te verontrusten of de Schepper ongehoorzaam te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb het gedaan en het is niet meer terug te draaien.

Wel spijt van ja.

Waarom spijt? Probeer het om te draaien: je hebt iets heel moois gedeeld - en ik hoop met iemand waarvan je hield of houdt. Dat je het achteraf jammer vindt, oké, maar aan spijt heb je niets. Spijt verteert en lost niets op. Als je echt denkt dat je er te makkelijk mee bent geweest en dat je jezelf te snel hebt gegeven, probeer dat dan een volgende keer niet meer te doen, maar blijf niet in het verleden hangen door eeuwig spijt te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was met mn ex, waarbij de relatie gewoon goed ging. Het voelt alsof ik gebruikt ben achteraf. Spreek hem nooit meer en anders gaat het over mn huidige vriend (stelt hij vragen over onze relatie waar ik niet op inga of op in wil gaan; "hoever zijn jullie gegaan").

Heb het er met een vriend over gehad, en heb er nu opeens gewoon spijt van. Ik ga het inzien dat ik het niet had moeten doen.

Edit: je hebt wel gelijk, ik zal het vanaf nu proberen om te draaien knipoog_dicht.gif en er misschien niet teveel over na te denken. Maar toch vind ik het fout van mezelf (op dat moment niet, maar nu wel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, wanneer is iets 'fout'? Fouten maken is menselijk, niet iets om je voor te schamen. En het is maar de vraag of het echt fout was. Daarbij ging de relatie 'gewoon goed', zeg je, dus waarom je je gebruikt voelt, snap ik niet. Je hebt er zelf mee ingestemd neem ik aan? Dus ben je niet gebruikt. Het is gewoon een keuze geweest waar je nu niet zo blij mee bent. Niets meer, niets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is gewoon een keuze geweest waar je nu niet zo blij mee bent. Niets meer, niets minder.

Niets meer, niets minder? Misschien als het over de aankoop van een paar schoenen gaat of zo...

Ik kan Stephanie wel begrijpen wanneer ze zegt spijt te hebben. Als God er niks mee te maken zou hebben dan is spijt ook nergens voor nodig. Nu God naar mijn mening zelf de bedenker van seks is, is het wellicht niet vreemd wanneer je je vervelend voelt nadat je buiten de bedoelingen van deze Bedenker bent omgegaan. Wanneer je bijvoorbeeld voor seks koos omdat het nu eenmaal goed voelde.

Stephanie, mocht je het idee hebben dat God er volledig buiten staat dan is het advies van Kurt zo gek nog niet. Mocht God er wel bij betrokken zijn dan is de zin 'niets meer, niets minder' wellicht te kort door de bocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

hahahaha danku! ik zeg: mijn meningpuh2.gif moet ik het dan ook nog onderbouwen?

nou, ik zal niet met bijbelteksten gaan smijten maar De Heer heeft het bedoeld voor man en vrouw, en door te wachten tot het huwelijk behoudt het Zijn speciale idee, waarvoor hij het bedoeld heeft. is dit iets beter toegelicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets beter ja. Maar heb je het topic gelezen? Heb je bijvoorbeeld gelezen wat ik allemaal over het onderwerp gezegd heb? En wat vind je daarvan?

Natuurlijk mag je je mening geven, maar eveneens natuurlijk: die moet je onderbouwen aangezien het een forum is en dit een discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan wel inkomen in de gevoelens van stefanie1990, ze heeft destijds met haar ex seks gehad, en heeft daar nu spijt van.. ik kan me voorstellen dat je spijt hebt van de seks wanneer de verkering eenmaal uit is.. ik moet zeggen dat ik opgelucht was dat ik, na mijn twee jarige relatie met mijn toenmalige vriend, nog steeds maagd was.. want ik dacht dat hij de ware was.. wat dan achteraf niet zo blijkt...

ook ben ik het met aime eens, en het artikel.. dat het voor mij niet voldoende is om seks te hebben als je van iemand houdt.. want het ene moment houdt je van iemand.. het andere moment kan diegene het uitmaken.. dan zit jij met de gebakken peren (spreekwoordelijk) dus is het voor mijn idee beter om te wachten tot het huwelijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je na het lezen ervan je beeld wel iets moet aanpassen ja. knipoog_dicht.gif

Wat ik zei tegen St.1990 is dat spijt hebben geen zin heeft en dat ze, als ze er werkelijk zo mee zit, het een volgende keer anders moet aanpassen. Verder vroeg ik me af waarom ze zich gebruikt voelde omdat daar geen reden toe is, althans, niet zover ik begrijp naar aanleiding van haar berichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat je doelt op jou post over seks op een voetstuk plaatsen.. ik moet zeggen dat ik wat verward ben over jou relatie met God, wat bedoelde je precies met ex-christen.. ik kan me voorstellen dat je als ex-christen wat minder waarde hecht aan seksualteit binnen het huwelijk, en dat je dan vindt dat christenen dat op een voetstuk plaatsen.. maar dat geeft wel aan hoe belangrijk dat voor christenen is. ze doen wat ze het beste lijkt, ze maken hier hun eigen keuze in, met behulp van de bijbel.. en het is ook een stukje zelfbescherming, denk ik..

verder ben ik het wel eens met jou opmerking dat je eigen ervaringen belangrijk zijn voor je toekomst, dat je hierdoor beter je keuzes kunt maken.. maar jou opvatting over spijt vind ik wat te kort door de bocht. spijt is berouw hebben, iets wat je liever niet had gedaan.. het is best goed om daar even bij stil te staan! daar leer je alleen maar weer van!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegenwoordig bestaan er voorbehoedmiddelen, in tegenstelling tot in bijbelse tijden. Toen kon er dus een kind van komen, en een kind heeft nu eenmaal recht op een opvoeding.

Om dit te voorkomen is er het rigoureuze verbod op seks voor het huwelijk. Maar het ging veel verder, zoals het verdedigen van de 'eer' van de familie, het weggeven van kinderen, wie krijgt de erfenis als een man sterft (want wie is nou allemaal zijn zoon?) enz. Dank zij de voorbehoedmiddelen, kan veel onheil voorkomen worden.

'Geen seks voor het huwelijk' is een oplossing voor een probleem dat nu niet meer speelt.

Je moet natuurlijk wel accepteren dat een hoop passages en regels tijds- en cultuurgebonden. Daar hebben veel Christenen nog wel eens moeite mee.

Daarbij is 'het huwelijk' iets wat door de kerk bedacht is, en niet door God (omdat het huwelijk puur juridisch is (in tegenstelling tot de tijd van de bijbel)).

Ander punt is dat je in je verkeringstijd kijkt of je wel bij elkaar past. Geestelijk, emotioneel EN seksueel lijkt me. Als je na je huwelijk blijkt te houden van harde seks, terwijl je vrouw alleen van knuffelseks houdt...is toch wel vervelend. En dat kun je niet weten voor je 'het' hebt gedaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ben ik het dus helemaal mee eens Rosaliehier. Er zijn zoveel mensen die zijn gescheiden en die hebben gewacht met seks totdat ze getrouwd waren.

Of je nou een relatie hebt waarin je er beiden zeker van bent dat je samen een toekomst wilt of dat je eerst dat papiertje hebt. Ik zie het verschil niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar ben ik het dus helemaal mee eens Rosaliehier. Er zijn zoveel mensen die zijn gescheiden en die hebben gewacht met seks totdat ze getrouwd waren.

Of je nou een relatie hebt waarin je er beiden zeker van bent dat je samen een toekomst wilt of dat je eerst dat papiertje hebt. Ik zie het verschil niet echt.

En dat is best jammer, als binnen kerken dat fundamentele verschil niet meer geleerd wordt. Het christelijk huwelijk is zóveel meer en zóveel anders dan dat papiertje van de overheid. Het is een afbeelding van de liefde tussen Christus en zijn Kerk, een levenslang verbond van overgave door man en vrouw, het begin van misschien een prachtig gezin.

Echt jammer dat veel protestantse kerkgemeenschappen zoiets kostbaars geheel aan de overheid hebben overgelaten en enkel nog maar een wettelijk contract willen inzegenen. Geen wonder dat je het verschil tussen samenwonen en huwelijk dan niet meer ziet; de overheid is nu eenmaal enkel wetgever, geen spirituele leidsman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegenwoordig bestaan er voorbehoedmiddelen, in tegenstelling tot in bijbelse tijden. Toen kon er dus een kind van komen,

Voorbehoedsmiddelen....?

Zeker acht 12-jarigen en 87 meisjes van dertien jaar hebben een abortus laten uitvoeren. Bij 14- en 15-jarige meisjes gaat het al om honderden abortussen. Afgelopen jaar ging het om 82 abortussen bij 14-jarigen en 248 bij 15-jarige meisjes.

De cijfers zijn afkomstig van de nationale gezondheidsdienst NHS in Schotland en beslaan een periode van negen jaar. In de periode tussen 2000 en 2008 vonden 2871 abortussen plaats bij meisjes jonger dan zestien jaar.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het ook wel een beetje schokkend dat het huwelijk voor sommige mensen alleen maar een papiertje is! natuurlijk kom je in de verkeringstijd veel over elkaar te weten, en ga je ervan uit dat het voor altijd stand zou houden! maar, dat kan zo ineens onverwacht eindigen.. ik zeg niet dat wanneer je getrouwd bent, dat niet zo kan wezen.. het tegendeel wordt bewezen tegenwoordig.. maar ik ben ook van mening dat mensen tegenwoordig veeeeeeel te snel scheiden! maar dat is weer een ander onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid