Spring naar bijdragen

Hoe was jij op de basisschool?


Aanbevolen berichten

eh.. ik herinner me het allemaal niet zo goed meer...

toen ik op school kwam in groep 1 kon in al lezen en schrijven. daar was ik heel snel mee. groep 1 en 2 gewoon afgemaakt, er werd nog over gesproken of ik een groep mocht overslaan maar daar voor leek ik geestelijk nog niet in staat.

in groep 3 maakte ik daarom maar het werkt van groep 5, in groep 4 van groep 5, in groep 5 van groep 6...

eigenlijk was ik een redelijk kind toen.

ik was wel druk, maar ik had vriendjes en vriendinnetjes, was heel creatief en verzon altijd vanalles.

toen ik in groep 5 zat verhuisden we.

we kwamen in een klein dorpje te wonen met een hele ouderwetse school.

de lesmethoden waren zo'n beetje van voor de oorlog, ik had alles op een andere manier geleerd en ik bakte er niks van omdat ik dat ouderwetse omslachtige gedoe niet snapte.

ik maakte wel een paar vriendinnetjes.

de schoolvakantie voordat ik naar groep 6 zou gaan sloeg het noodlot toe; ( puh2.gif ) ik kwam in de puberteit. als 9-jarige. veel te vroeg.

ik kreeg veel puisten, haar onder mn oksels enzo. daar werd ik vreselijk mee gepest.

wat er in resulteerde dat ik zo onzeker als een koolraap werd.

in de laatste jaren ook verscheidene keren geslagen door een jongen op school.

de school deed niks aan het pesten.

ik werd dus opeens een heel onzeker meisje.

mn resultaten werden niet minder.

ik leerde niet veel maar haalde goede cijfers.

nouja... wat valt er nog te vertellen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik was echt een vet rustig schattig meisje toen op de basisschool.. bij ons werd niet echt gepest alleen af en toe geplaagd en als er dan een jongetje uit de klas geplaagt werd droomde ik daar ook echt van dat ik voor hem moest opkomen en zo..

echt mijn basisschol tijd was de mooiste tijd van mijn leven tot nu toe.. lekker onbezorgd leventje.. ik was echt een dromer en het maakte ook echt nietuit dat ik vaak veel later klaar was met de opdrachten die we opkregen.. in groep 4 daardoor waarschijnlijk blijven zitten.. t was beter voor mij dat ik wat meer tijd had om goed te leren lezen en rekenen.. helaas nooit de tafels in mijn kop gekregen en ook AVI niet uitgelezen maar heb niet echt het idee dat dat erg was.. was meer bezig met de diertjes buiten en met de mensen om mij heen.. zelfs de nerven van het houten "hokje" wat om mijn tafel werd gezet om mij niet af te leiden waren interessanter dan mijn repetieties knipoog_dicht.gif haha als ik er nu aan terug denk geniet ik daarvan..

basisschool afgesloten met een leuke musical. niet met groep 8 nee met de hele school alle kinderen en de juffen en meesters.. De school bestond toen inmiddels uit ongeveer 50 kids en omdat deze moest sluiten hadden we met zijn allen een musical.. Wel jammer dat de school sloot.. ook veel om gehuild mja ik heb nog steeds mijn mooiste herinneringen aan mijn basisschooltijd..

waar ik me nog niet druk hoefde te maken over huur en belastingen.

^^

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werd gepest op de basisschool... eigenlijk van groep 3 t/m 8, voor namelijk omdat ik stotter. dan ben je makkelijk het pispaaltje. Daardoor werd ik vaak ook de pestkop, dan wilde ik ze terugpakken en sloeg ik gewoon terug... uit een soort van machteloosheid. Ben zelfs 1 keer het raam in de klas uitgesprongen om iemand achterna te gaan puh2.gif

Verder was ik wel iemand die goede resultaten behaalde, maar leren hield ik niet zo van.

Ik heb een keer een schooltafel ongestempeld met inktstempels samen met een andere jongen. Toen bekend was dat hij het gedaan had, had hij mijn naam ook maar genoemd, de toffe peer puh2.gif Daardoor miste ik het Sinterklaas feestnooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was een stille leerling, die echt gestimuleerd moest worden. In groep 2 blijven zitten omdat ik te speels was voor groep 3... Ik durfde heel weinig, en dat is altijd zo geweest op de basis. Ik had weinig vrienden op de basisschool, omdat ik niet goed wist hoe ik vriendschappen moest onderhouden, en achterliep op de rest kwa denken. Ik was zegmaar de einzelganger van de klas...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij was ik echt een verschrikkelijk kind wat je als juf liever niet in de klas hebt.

In groep 1 had ik een juffrouw en die vond mij zo'n ramp dat ik altijd op de gang stond. Ik wist altijd alles beter en als ze mij vroeg om mijn mond te houden was mn antwoord: Daar kan ik toch niks aan doen zo ben ik nou eenmaal geboren. Daarom ging ik halverwege het jaar maar bij groep 2 in de klas.

Mijn hele basischool tijd wist ik altijd alles beter en deden alle kinderen wat ik zei. Als ik iemand stom vond zorgde ik ervoor dat iedereen hem of haar buitensloot. Mijn juf van groep 5 had een speciale regel voor mij ik sloeg altijd zelf erop los maar de regel was dat ik eerst drie keer hou op moest zeggen dan de pleinwacht roepen en dan mocht ik zelf handelen. Wat deed Liset achter elkar zeggen houophouophouoppleinwacht en tjah dan ging ik alsnog slaan. Veel kinderen hebben neit zo'n fijne tijd gehad met mij in de klaspuh2.gif. En als de juf vroeg of ik thuis ook zo was dan was het antwoord: nee thuis is ze heel stil en neemt ze alle zorg op zich. Als ik iets stom vond wat we moeten doen dan zei ik altijd ik vind dit stom en ik ga naar huis. Een enkele keer ben ik nog echt weggegaan ook.

Nee ik hoop dat mijn kinderen later heeel anders zijnpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Ik was een rustig kind. We hadden een klein dorpsschooltje met maar 2 leerkrachten. 1 voor klas 1,2,3 (groep 3,4,5) en 1 voor klas 4,5,6 Er zaten maar 5-10 kinderen in elke klas, daarom werden ze dus bij elkaar gezet, het was geen jenaplanschool. Tijdens mijn schooltijd werden die groepen ingevoerd en kwam de kleuterschool erbij.

Het was een prettige tijd, bijna alle kinderen konden goed met elkaar opschieten, weinig tot geen pestgedrag. Je moet ook wel want je kent het hele dorp en komt iedereen overal tegen en er zijn dus ook maar heel weinig kinderen van jouw leeftijd dus iedereen speelt met iedereen. Door de gemengde klassen kon je ook op je eigen tempo werken, met rekenen lag ik 2 jaar voor, met taal niet.

Ik vond het een briljante tijd en als ik kinderen had zou ik er veel aan doen om in zo'n dorp te kunnen wonen. We verhuisden ook precies op het goede tijdstip naar een grote plaats, namelijk in het jaar voordat ik naar de brugklas ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goh, hoe zou ik nou aan mijn vreselijk pessimistische, cynische, ik zou haast zeggen christelijke, wereldbeeld gekomen zijn?
widegrin.gif

Het valt me op dat je dat nu net niet hebt verteld in dit topic. Of hoort dat bij dat mysterieuze laat-foto's-nooit-langer-dan-vijf-minuten-staan-ding van jou? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik was zo autistisch als een deur.
widegrin.gif
You know, druk, veel fantasiëen. Maar ik heb me nooit buitengesloten gevoeld. Ik denk er met warme gevoelens aan terug.
yes.gif

Pius, vriend, laten wij elkander den hand schudden widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet 't niet meer zo goed. Ik weet alleen dat ik een laatbloeier ben en op de basisschool een gemiddelde leerling was qua intelligentie en verder was ik niet echt vervelend of echt braaf. Ik heb altijd in een voor mij gelukkige positie verkeerd (zowel op de basisschool als op de middelbare school) dat ik én met de populaire jongens en meisjes goed op kon schieten én met de minder populaire (en vaak ook gewoon heel lieve) jongens en meisjes. En daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik heb niet vaak straf gehad en heb onder schooltijd (c.q. in de pauze) volgens mij hooguit een keer gevochten en dat was omdat ik een vriendje te hulp schoot dat door een van de grootste (de grootste was ik zelf), maar ook sterkste jongens in elkaar werd geslagen.

Ik was wel altijd de langste, een beetje slungelig. Ik kwam ook wel een beetje afwezig over, had een wat sullige uitstraling soms.

Ik had destijds een paar heel goede vrienden. Met een ervan heb ik nog regelmatig contact. (Buiten school had ik ook vrienden en een daarvan is nog altijd een van mijn betere vrienden.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo, Ik ben wel is benieuwd hoe je op de basis school was. Was je net zo'n engel als dat je nu bent, of was je de rotzak hemzelve?

Laat elkander meegenieten òf huiveren
widegrin.gifsmile.gif

Ik was een heel braaf en volgzaam jongetje met grote blonde krullen en nog grotere blauwe ogen. Ik wond de leraren en leraressen om mijn vinger.

Achter hun rug om was ik een bijdehandte clown die de lach aan zijn charmante kontje had hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet dat ik het zo snel mogelijk wil vergeten, die basisschool-tijd

Had vanmorgen weinig tijd, maar even wat uitgebreider puh2.gif

Vanaf groep 3 begon ik te stotteren... dat is ook een beetje de periode waarvan ik mijn herinneringen nog heb (van de kleuterschool weet ik echt niks meer).

Dan ben je al gauw het buitenbeentje in de klas.

vanaf groep 5 werd ik er echt mee gepest. Je bent natuurlijk een makkelijk doelwit en kinderen zijn nu eenmaal hard voor elkaar. De laatste 4 jaar van de basisschool waren dus echt de minst leuke tijd uit mn jeugd. Ik werd regelmatig 'opgewacht' en geslagen. Vanaf groep 7 ben ik soms ook terug gaan slaan, omdat ik het zo spuugzat was. Ik had ook nooit zin om naar school te gaan.

Wat is nog erger vond dan dat ik gepest werd, was dat mn tweelingbroer ook soms doelwit was. hij was tenslotte 'Het broertje van'. Dat vond ik nog veel erger. Laat mij maar gepest worden, maar laat hem erbuiten.

Op de middelbare school was het gauw over en heb ik een hele leuke tijd gehad met veel vrienden (net als de SPW)

Als ik er zo aan terug denk heb ik echt een rotte tijd gehad. Ik neem ook niemand van die klasgenoten iets kwalijk, ze waren ook jong en wisten niet beter. Ik ben er absoluut sterker door geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Basisschool, lijkt echt eeuwen geleden puh2.gif

Ik was zo'n meisje waarvan iedereen denkt: wie was dat ook al weer?? Stil en op de achtergrond, ik schrok toen nog van mijn eigen schaduw. Zat in de eerste klasjes altijd in een knutsel of schilder hoekje. Kreeg in groep 4 mijn gehoorapparaten en met mijn zelfvertrouwen was het toen wel gedaan geloof ik.

Was altijd heel braaf, maar in groep 7... oh, oh, wat een ondeugd zeg: ik at een kauwgumpje in de klas! Toen moest ik strafwerk schrijven en ik was gewoon zo BLIJ dat ik iets niet-braafs had gedaan. Maar de juf vond het bij nader inzien toch wel zielig en ik mocht na 1 kantje 'Ik-mag-geen-kauwgum-eten-in-de-klas' al weer stoppen.

Altijd goede cijfers, het enige waar ik in achter liep was spellen (ik verstond de juf nooit, heb jaren gedacht dat er een kopschip was en vroeg me af wat een boot met spelling te maken had) en met schrijven, alle meisjes konden mooi schrijven en tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds onleesbare hane(n?)poten.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het al die klasgenootjes vergaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aaah de basisschooltijd, die goeie oude tijd. widegrin.gif (oke, ik ben er 'pas' 5 jaar vanaf, maargoed)

Ik zat op zo'n echt boerenschooltje van zo'n 110 leerlingen en waar iedereen elkaar echt kende (merk het verschil qua denken/doen en normen en waarden echt wel met de stadse school waar m'n zusje op zit) en een supergroot schoolplein waar we trots op waren. Juffen en meesters spraken we aan met de achternaam.

Kleuterschool weet ik niet heel veel meer van. Alleen dat ik een keer gestoken was door een wesp, wat heel zeer deed. En dat iedereen altijd op dezelfde kar buiten wou.

Groep 3 was spannend, leren lezen en schrijven en rekenen. Hier begon het 'tempo-probleem' al. Natuurlijk wist ik al gauw dat 23+32=55, maar perfectionistisch als ik was/ben(!) altijd nog zo'n 10 keer voor de zekerheid uitrekenen. Groep 4/5 met de leukste juffen! Die je zelfs wel een 10 voor schrijven gaf. En iedere week wel een paar keer een dropje aan iemand uitdeelde die bijv het netste vak had. (leuke was; ik zat bij de dochter van de juf in de klas, dus als we op woensdagmiddag gingen spelen, altijd nog even lekker snoepen engel.gif ) Het was het jaar waarin we verhuisden, maar ik heb wat afgezeurd om op deze school te blijven. Groep 6/7 met een leuke meester! Streng, maar rechtvaardig. En ik zat op blokfluitles. We konden hem altijd overhalen op een zonnige dag met z'n allen naar het veld te lopen om te slagballen.

Groep 8, laatste jaar. Les van de directeur/'hoofdmeester' en een nieuwe juf! We waren ondertussen een hechte groep geworden met zn 19en. Van de meester moesten we iedere maandagochten een psalm of gezang uit het liedboek uit ons hoofd kennen. Hij deelde dropjes uit als het gemiddelde van het aantal fouten wat iedereen had met de -d's/-dt's oefeningen weer eens omlaag ging. Record gezet dat we 3e werden met Apeldoorns schoolvoetbal voor meisjes! party.gif En ook het cito-toets record werd verbroken door onze klas. party.gif Wat waren we toch slim widegrin.gif Op kamp dreven we door de regen uit de tentjes, maar ach dat maakt ook niet uit; met de man van de juf die langskwam, kon je immers overal lol hebben. yes.gif

Geweldige tijd gehad daar! worshippy.gif Ik mis dat gevoel van een hechte kleine groep toch nog wel eens, hoewel we nu met mn eigen jaar ook wel gezellig hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(bovenstaande post is dus van Holla)

Leuk om al die verhalen te lezen smile.gif

Ik heb een fijne tijd gehad. Ik was best slim maar moest wel altijd in de pauze binnen blijven om sommen te maken met de dommere kinderen - niet omdat ik ze niet begreep maar omdat ik zó ontzéttend traag was. Ik zat gewoon meer in de lucht te staren en te dromen dan te rekenen. Dat typeert die hele tijd wel - ik was lief en stil en dromerig. Ik was niet echt de populairste maar werd ook niet gepest en had een supertijd want ik was altijd samen met mijn allerbeste vriendinnetje. We waren echt niet uit elkaar te slaan. Ik herinner me nog dat ik een keer heel erg moest huilen toen ik niet naast haar mocht zitten bloos.gif De juffen en meesters waren eigenlijk allemaal erg tof, en ze hadden ook veel lol onderling en dat maakte de sfeer op school wel. Ik had wel tot de derde klas middelbare school een beetje heimwee naar de basisschool smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh dear, dat is in een grijs verleden....nog van aap noot mies
widegrin.gif

Eenling die zich doodverveelde, dat vat het wel samen. Niet gepest, wel buitengesloten. Beste leerling van de klas zijn, braaf zijn, verlegen zijn, niet zo goed voor populariteit.

Minder grijs verleden voor mij (boom, roos, vis, vuur-tijd), maar een lang verhaal kan ik kort maken door anastasia te quoten, exact dezelfde woorden van toepassing (gek genoeg, zo erg lijk ik nu toch niet op anastasia?), alleen verveelde ik me geloof ik alleen maar in de pauzes, niet in de les.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

* Aviator moet toch echt eens iets aan haar geheugen laten doen!

Ik bedacht me "leuk een nieuw topic" maar zie dat ik het bijna een jaar geleden al verzet heb nosmile.gif

Persoonlijk denk ik niet zo vaak terug aan de basisschool tijd... ik moest dat wel voor de PABO doen, maar ik werd er denk ik best wel negatief door beinvloed in de eerste jaren op school...

Groep 1 ging prima, ik vond de juf leuk en de kinderen ook smile.gif

Groep 2 heb ik twee keer gedaan, ik kreeg namelijk voorbereidend lezen en schrijven, maar deed alles verkeerd. Ik had ook een juf die ik niet leuk vond, ik zei letterlijk thuis dat het een heks van een mens was! (kreeg ik natuurlijk van mijn ouders op mijn kop).

Pas toen ik een jaar of 20 was heb ik een dyslexietest gedaan en dat maakte een heleboel duidelijk.

Groep 3 en 4 had ik dezelfde juf, ook een vreselijk mens, want ze wist niet om te gaan met mijn schrijf en leesfratsen.

Groep 5 en 7 waren mijn topjaren. Ik schoot met schrijven en lezen opeens een paar treden op... die meester had echt feeling voor mijn tekortkoming en dat zorgde ervoor dat ik op meer vlakken wat rust vond door de zelfvertrouwen die ik in die tijd opbouwde.

Groep 6 was een vervelende meester, hij dronk altijd tijdens de lessen van die vreselijk ruikende soepjes, zette het raam wijd open bij - 10 en dat soort dingen. Gelukkig was die arme man nogal dovig en kreeg ik nooit de schuld als ik iets uithaalde, maar mijn klassenvijand des te meer big-smile.gif Dat waren gouden tijden!

Groep 8 had ik weer een meester, de directeur, beste man, niet zo bijzonder... Hij had een orgel in de klas en haalde er de gekste dingen mee uit. Tijdens toetsen ging hij dan opeens keihard zitten rammelen. Hij maakte erg veel grapjes...

Ik was denk ik een gemiddelde leerling, niet super populair maar ook niet het buitenbeentje. Wel had ik twee meisjes in de klas waar ik constant ruzie mee had...

Wat ik als minst leuk heb ervaren is denk ik dat ik als jongste aan allerlei verwachting moest voldoen, dat werd in ieder geval verwacht. Ook ben ik als kleuter weg gelopen van school en werd ik onder de juffen "het lopertje" genoemd hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De basisschool??

Dat was me een tijd...

De eerste dag in groep "0" kwam ik al huilend binnen bij juf Wagenaar.

Na een paar dagen vond ik het wel leuk, beetje spelen en knutselen.

In groep 1 ging het ook allemaal prima (zover ik nog weet)

In groep 2 was ik jaloers op een vriendin, want die kon al veters strikken en al een beetje lezen.

En in groep 2 heb ik ook mijn veterstrikdiploma (mmm leuk woord voor galgjepuh2.gif) gehaalt.

In groep 3 kregen we juf Atie, en dat was mijn overbuurvrouw, dus vond het maar een beetje raar.

Vond het geweldig om te leren lezen, heb echt alle boekjes uit de klas verslonden!

Groep 4, meester Struijk. Een meester die altijd naar sinaasappelen rook, omdattie die veel at. Opzich hele aardige meester, maar owee als iets gebeurde dat niet mocht, dan kon de hele school mee genieten van zijn preek.

Groep 5, juf Thea, die praatte zo zachtjes dat je haar amper kon verstaan. Had een enorme hekel aan dictee, omdat ik altijd spelfouten had.

Groep 6, geen idee wie ik toen had.. Die periode ben ik een beetje vergeten...

Groep 7, meester van Benthum en meester Kroon. Van Benthum was/is een geweldige kerel, houd van een grapje, maar is op zijn tijd ook streng. En wij als klas baalde, want we moesten jongen meisje zitten... Meester Kroon, het bekende rijmpje, Meester Kroon, sperzieboon, eierdop kletskop. Na dat laatste klopt al helemaal niet, want hij zat letterlijk voorin de klas te slapen op z'n stoel als wij aan het rekenen waren ofzo...

Groep 8 was een verschrikking. Wij dachten heel braaf, zelfde meester, dus vast weer jongen-meisje moeten zitten. Dit bleek zowiezo al niet zo te zijn. Maar wat was het erge, kwam weer naast Ruben te zitten..

Achter met zat Hendrik en die vond het altijd zo leuk om onder mn stoel te trappen of met een lineaal te slaan, samen met Ruben...

Wat wel super was in groep 8, de musical!! Geweldig en uitgerekent moest ik met Ruben oma en opa Botjes zijn puh2.gif

En voor de rest had ik niet echt vriendinnen, meestal eentje. Tenzij je bijna jarig was, dan opeens had je een heleboel vriendenpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid