Spring naar bijdragen

Gereform.vrijgemaakt en Evangelisch


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hee.. inmiddels mail terug gehad, zijn er nog niet uit..

na veel gezoek op internet en in boeken hebben we besloten dat we bij beide kerken blanco een gesprek aan gaan, zodat we te weten komen wat de verschillen en overeenkomsten zijn, en hoe alles qua doop in elkaar steekt.. n.a.v. die gesprekken zullen we uiteindelijk een keuze waar we samen gaan kerken.. bij mij in de GKV of hier in het gebouw van de GKV met voorganger van de gemeente van mijn vriend.. of misschien in nog wel een andere kerk, als we daar onze toekomst zien..

Dianne

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hee.. inmiddels mail terug gehad, zijn er nog niet uit..

na veel gezoek op internet en in boeken hebben we besloten dat we bij beide kerken blanco een gesprek aan gaan, zodat we te weten komen wat de verschillen en overeenkomsten zijn, en hoe alles qua doop in elkaar steekt.. n.a.v. die gesprekken zullen we uiteindelijk een keuze waar we samen gaan kerken.. bij mij in de GKV of hier in het gebouw van de GKV met voorganger van de gemeente van mijn vriend.. of misschien in nog wel een andere kerk, als we daar onze toekomst zien..

Dianne

Klinkt verstandig, al zou ik verder kijken naar de verschillen dan alleen de doop, daarmee ben je er namelijk niet smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@pray for israel: Zou het zo kunnen zijn dat het ook gaat om trouw aan mensen en een leer? Ik zou me persoonlijk (was ik man én dominee) behoorlijk bedonderd voelen als ik iemand zou trouwen die zich een week later uit zou schrijven bij de gemeente.

Nee, trouw aan mensen en een leer zou erg onverstandig zijn in dit geval. Want waarom voel je je bedonderd als iemand van de ene gemeente van Jezus naar de andere gaat? Hij/zij blijft bij Jezus,...daar gaat het om toch?

Voel je je bedonderd omdat je er tijd in gestoken zou hebben of misschien zelfs geld? Jezus genas 10 melaatsen waar er maar 1 van terug kwam...dit vond Hij erg jammer maar verder dan dat ook niet! Ik blijf het zwaar overtrokken vinden sorry... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hee.. inmiddels mail terug gehad, zijn er nog niet uit..

na veel gezoek op internet en in boeken hebben we besloten dat we bij beide kerken blanco een gesprek aan gaan, zodat we te weten komen wat de verschillen en overeenkomsten zijn, en hoe alles qua doop in elkaar steekt.. n.a.v. die gesprekken zullen we uiteindelijk een keuze waar we samen gaan kerken.. bij mij in de GKV of hier in het gebouw van de GKV met voorganger van de gemeente van mijn vriend.. of misschien in nog wel een andere kerk, als we daar onze toekomst zien..

Dianne

Klinkt als een strak plan hoor. smile.gif Kan je het nog eens laten weten hoe het gegaan is zo nu en dan? Ben zelf ook iets van evangelisch met een GKv vriendin. Niet dat we nu al meteen willen trouwen, maar het is altijd goed om te weten hoe het werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Hee,

Ik ben eigenlijk al heel erg lang op zoek naar een antwoord, maar kan eigenlijk nergens iets vinden..

Ik ben zelf gereformeerd vrijgemaakt, en mijn vriend is evangelisch, we zijn een paar maand verloofd, en zijn van plan om te gaan trouwen eind 2010.

Nu willen we ook in de kerk trouwen, en dan eigenlijk in mijn kerk, alleen heb ik wat signalen gehoord dat dat niet mag, maar nu vraag ik me af waarom niet?

Vrij simpel: alleen twee leden van de gemeente ter plaatse of leden van een zustergemeente elders kunnen een zegen vragen over hun huwelijk. Je trouwt in de GKV ook niet in de kerk, trouwen doe je bij de burgerlijke stand, een zegen vraag je aan God in een eredienst samen met de gemeente,

Je vriend is geen lid van de gemeente noch lid van een zustergemeente dus kan het niet in een aparte samenkomst.

wat wél kan is op de eerstvolgende zondag voorbede voor een gezegend huwelijk te vragen.

Quote:

we houden beiden heel erg van God, en willen ons huwelijk in zijn naam beginnen, en samen met Hem ons leven voortzetten, maar waarom zouden we dan niet ingezegend mogen worden in mijn kerk?[/quote[ Zoals ik al schreef]

Ik heb de bijbel al doorgespit, maar kan eigenlijk niks vinden in de Bijbel waar gezegd word dat zoiets niet kan.. weet iemand misschien meer hierover?

Staat ook niet in de Bijbel, maar daar staat ook niets over te hard rijden op de snelweg en over de drie-eenheid.

De Bijbel is geen antwoordenboekje voor mensen onderweg

Quote:
Groetjes Dianne

Groetjes Sky

enne, mail me maar als je meer wilt weten, ik heb enige ervaring op dit gebied met de GKV clown.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik zou TS aanraden, nu op zoek naar een gemeente te gaan, waar jullie je beiden willen en kunnen aansluiten.

Ik zou de ts ook willen adviseren om na te gaan denken over waarom de ts lid is van een gemeente.

Is dat "omdat ik daar geboren ben" óf "omdat GOD mij daar geplaatst heeft".

Een gemeente is een plek waar GOD je een plek heeft gegeven. Niet een plek die jij zomaar overboord kiepert omdat je vriend een ander geloof heeft.

Hoe kun je overtuigd lid zijn van een GKV terwijl je vindt dat alles (in dit geval: inzegenen huwelijk en daarna vertrekken naar een evangelie gemeente) maar moet kunnen?

De GKV leert dat zij een Ware Kerk is en sluit nadrukkelijk een aantal groeperingen uit.

Als je wat op de hoogte bent dan kun je in de NGB lezen wat de kenmerken van een ware kerk zijn. Elk GKV lid kent die documenten, ze worden in de catechese geleerd en onderricht.

Wat ik begrijp is dat je wel in die gemeente een zegen wilt en met zegen en al je daarna ontrekt aan die gemeente.

En dat is vreemd...........

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Een gemeente is een plek waar GOD je een plek heeft gegeven. Niet een plek die jij zomaar overboord kiepert omdat je vriend een ander geloof heeft.

Mee eens, maar volgens mij niet aan de orde.

Quote:
Hoe kun je overtuigd lid zijn van een GKV terwijl je vindt dat alles (in dit geval: inzegenen huwelijk en daarna vertrekken naar een evangelie gemeente) maar moet kunnen?

Wederom, niet gezegd dus niet aan de orde.

Quote:
De GKV leert dat zij een Ware Kerk is en sluit nadrukkelijk een aantal groeperingen uit.

Als je wat op de hoogte bent dan kun je in de NGB lezen wat de kenmerken van een ware kerk zijn. Elk GKV lid kent die documenten, ze worden in de catechese geleerd en onderricht.

Leert de GKV dat? En met welke autoriteit denken zij dat te kunnen doen?

Ik ken de NGB niet maar wel de NBG en die spreekt niet over de GKV als ware kerk...Die spreekt over Jezus!

Uitsluiten van groeperingen? Ben benieuwd wat voor groeperingen jij hier bedoelt...Ik hoop eigenlijk dat de GKV zoveel mogelijk probeert eenheid te bewerkstelligen en mensen dichter bij Jezus te krijgen. Uitsluiten is nou juist wat Jezus niet wilde.

Quote:
Wat ik begrijp is dat je wel in die gemeente een zegen wilt en met zegen en al je daarna ontrekt aan die gemeente.

En dat is vreemd...........

Nee hoor....dat is helemaal niet vreemd. Als daar mensen rondlopen die zichzelf de ware kerk noemen en anders denkenden/gelovenden uitsluiten dan is het verstandig daar snel weg te wezen!!! Dat is een kerk van de wereld en niet van Jezus!!!

Elke kerk kan zelf documenten opstellen die zogenaamd 'de waarheid' bevatten en regels opstellen die een 'ware gelovige' moet hanteren maar er is toch echt maar één Heilig, Geest geïnspireerd en 100% waarheidsgetrouw document en dat zijn de verzamelde boeken in de bijbel! En het valt en staat met:

juist: JEZUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! yes.gif

Shalom en Gods Zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Leert de GKV dat? En met welke autoriteit denken zij dat te kunnen doen?

Ik ken de NGB niet maar wel de NBG en die spreekt niet over de GKV als ware kerk...

Dat klopt, dat doet de Nederlandse GeloofsBelijdenis overigens ook niet, die noemt wel kenmerken waaraan de ware kerk voldoet.

link

Quote:

Die spreekt over Jezus!

Dat doet de NGB ook.

Quote:

Uitsluiten van groeperingen? Ben benieuwd wat voor groeperingen jij hier bedoelt...

Groeperingen die niet de (volledige) waarheid leren.

Quote:

Ik hoop eigenlijk dat de GKV zoveel mogelijk probeert eenheid te bewerkstelligen en mensen dichter bij Jezus te krijgen.

Dat klopt, maar daarvoor zal men geen concessies doen die de Waarheid geweld aandoen

Quote:

Uitsluiten is nou juist wat Jezus niet wilde.

Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder;

Klinkt niet als een gezellig feestje waar iedereen welkom is ondanks zijn of haar overtuigingen.

Quote:

Nee hoor....dat is helemaal niet vreemd. Als daar mensen rondlopen die zichzelf de ware kerk noemen en anders denkenden/gelovenden uitsluiten dan is het verstandig daar snel weg te wezen!!! Dat is een kerk van de wereld en niet van Jezus!!!

Want Jezus interesseert het niet wat mensen geloven? Tja, als je zo denkt begrijp ik je bezwaar en dan moet de GKv maar snel een worden met de plaatselijke moskee, hindoetempel en de Humanistische beweging.

Quote:

Elke kerk kan zelf documenten opstellen die zogenaamd 'de waarheid' bevatten en regels opstellen die een 'ware gelovige' moet hanteren maar er is toch echt maar één Heilig, Geest geïnspireerd en 100% waarheidsgetrouw document en dat zijn de verzamelde boeken in de bijbel! En het valt en staat met:

juist: JEZUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
yes.gif

Wat vreselijk nietszeggend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat klopt, dat doet de Nederlandse GeloofsBelijdenis overigens ook niet, die noemt wel kenmerken waaraan de ware kerk voldoet.

En waaruit blijkt dan dat de evangelische gemeenten hier niet aan voldoen?

Quote:
Dat doet de NGB ook.

fffeeewww,....gelukkig maar.

Quote:
Groeperingen die niet de (volledige) waarheid leren.

Zo, dat is lekker breed te interpreteren!

Herhaal ik mijn eerdere vraag: "En waaruit blijkt dan dat de evangelische gemeenten hier niet aan voldoen?"

Quote:
Dat klopt, maar daarvoor zal men geen concessies doen die de Waarheid geweld aandoen

En welke waarheid wordt geweld aangedaan wanneer iemand in een andere gemeente van Jezus kerkt?

Quote:
Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder;

Ok...citeren...leuk:

1 Kor 1,2

Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.

Ef 4,3

Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft:

Ef 4,13

totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Quote:
Klinkt niet als een gezellig feestje waar iedereen welkom is ondanks zijn of haar overtuigingen.

Nou....dat is niet helemaal waar:

12 Hij zei ook tegen degene die hem had uitgenodigd: ‘Wanneer u een maaltijd aanbiedt of een feestmaal geeft, vraag dan niet uw vrienden, uw broers, uw verwanten of uw rijke buren, in de verwachting dat zij u op hun beurt zullen uitnodigen om iets terug te doen. 13 Wanneer u mensen ontvangt, nodig dan armen, kreupelen, verlamden en blinden uit. 14 Dan zult u gelukkig zijn, zij kunnen voor u dan wel niets terugdoen, maar u zult ervoor beloond worden bij de opstanding van de rechtvaardigen.’

Zouden we in deze context ook de (volgens PKN) verkeerd gelovigen, afvalligen en heidenen mogen rekenen? Jij mag het zeggen!

Quote:
Want Jezus interesseert het niet wat mensen geloven? Tja, als je zo denkt begrijp ik je bezwaar en dan moet de GKv maar snel een worden met de plaatselijke moskee, hindoetempel en de Humanistische beweging.

Dat heb ik niet gezegd, dus daar ga ik niet verder op in...

Ik vind je vergelijking trouwens erg onzinnig, ik had je hoger ingeschat Machiaveli!

Quote:
Wat vreselijk nietszeggend.

inderdaad (zie vorige punt...)

Gods Zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En waaruit blijkt dan dat de evangelische gemeenten hier niet aan voldoen?

dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.

1. Zuivere prediking. Niet het geval. Arminiaanse/Wesleyaanse opvattingen mbt. vrije wil voeren de boventoon in Nederlandse evangelische gemeenten. En hier zijn meer punten te noemen die in meer of mindere mate opgaan voor een deel van de Nederlandse evangelische gemeenten. Grofweg elk leerverschil dat men heeft met de Gereformeerde gezindte is een afwijking zuivere prediking

2. Zuivere bediening sacramenten. Dat gebeurt meestal niet, geloofsdoop ipv verbondsdoop en men houdt er volgens mij ook regelmatig Zwingliaanse opvattingen op na mbt. Heilig Avondmaal.

Quote:

En welke waarheid wordt geweld aangedaan wanneer iemand in een andere gemeente van Jezus kerkt?

Of wij uit vrije wil voor God kunnen kiezen bijvoorbeeld. Of kinderen door hun doop tot het verbond behoren

Quote:

[...]

Ok...citeren...leuk:

1 Kor 1,2

Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.

Ef 4,3

Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft:

Ef 4,13

totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

En dat is dus geen eenheid waarbij we over alle leerverschillen moeten heenkijken, zeker geen leerverschil waarmee, aldus Luther, de kerk staat of valt.

Quote:

[...]

Nou....dat is niet helemaal waar:

12 Hij zei ook tegen degene die hem had uitgenodigd: ‘Wanneer u een maaltijd aanbiedt of een feestmaal geeft, vraag dan niet uw vrienden, uw broers, uw verwanten of uw rijke buren, in de verwachting dat zij u op hun beurt zullen uitnodigen om iets terug te doen. 13 Wanneer u mensen ontvangt, nodig dan armen, kreupelen, verlamden en blinden uit. 14 Dan zult u gelukkig zijn, zij kunnen voor u dan wel niets terugdoen, maar u zult ervoor beloond worden bij de opstanding van de rechtvaardigen.’

Zouden we in deze context ook de (volgens PKN) verkeerd gelovigen, afvalligen en heidenen mogen rekenen? Jij mag het zeggen!

Fijn, maar ik ga niemand heiden noemen. Als lid van een gereformeerde kerk geloof ik dat een ieder die afwijkt van de gereformeerde leer in meer of mindere dwaalt in zijn of haar opvattingen.

Quote:

[...]

Dat heb ik niet gezegd, dus daar ga ik niet verder op in...

Ik vind je vergelijking trouwens erg onzinnig, ik had je hoger ingeschat Machiaveli!

Fijn, maar kun je uitleggen waarom je leerverschillen mbt. rechtvaardiging, ecclesologie, plaatsvervangend lijden, sacramenten, genade en werken en al die andere zaken wil negeren in naam van de eenheid, maar niet de Drieeenheid?

[...]

Quote:

inderdaad (zie vorige punt...)

Vanwege iets anderssmile.gif. Je specificeert niets over Jezus. Jehova Getuigen geloven namelijk ook dat de Bijbel waar is en ook dat die staat of valt met Jezus. Ze geloven helaas niet in de Drieeenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels heeft Machiavelli wmb heel duidelijk weergegeven dat er leerverschillen tussen gereformeerden en evangelischen zijn.

Als ik de TS denk te begrijpen zal ze vooral naar de praktijk kijken, waartoe leiden die verschillen in het dagelijks leven. Gezien haar relatie met een evangelische man niets.

Stel ze krijgen kinderen, kinderdoop of opdragen. Zit een verschil in leer in, maar de praktijk? Bij de ene zal de voorganger het kind in zijn armen nemen en met wat water besprenkelen en de ander niet.

Kiezen voor God. Wat maakt het in de praktijk uit inhoeverre dit God's werk of eigen keuze is?

Goed ik snap dat wellicht een aantal personen de gordijnen in hebt gejaagd, maar dan maar wat minder gevoelig punt. Dit forum heeft als uitgangspunt de apostolische geloofsbelijdenis. Daardoor is het mogelijk dat RKK, OKK, PKN, VPE, NPB, VEG, GVK, CGK etc zich hierin kunnen vinden.

Er is ook een GKV-forum. Tot niet heel lang geleden wat het not-done om als GKV'er je op te houden met papen, wederdoopers en ander tuig. Praktisch voorbeeld het GPV is inmiddels op gegaan in de CU. Kortom de mening binnen het GKV is aan het verschuiven. In die lijn is het ook te verwachten dat een vraag als TS die stelt ontstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.

Goed...ga ik even na bij mijzelf.

"dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt"

jahoor, puur en zuiver het woord, geciteerd uit de schrift. (check)

"dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt"

Ook prima in orde; doop, avondmaal, bediening, aanbidding, gebed,...enz, allen ruimschoots aanwezig.

(check)

"dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen"

Oei, hier loopt het spaak! De kerk hoeft niet te tuchtigen en te bestraffen, het offer is volbracht. Alle zonden zijn vergeven door het bloed van Jezus en de kruisiging van de Heer op Golghota. Zijn offer zet allen vrij die zijn offer aannemen en zijn naam aanroepen!

(...)

"Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd."

Ja, dik in orde! En inderdaad is Jezus het hoofd, geen enkel mens kan op die troon gaan zitten dan Hij alleen. Elke persoon die dat wel probeert is een valse profeet.

(check)

"Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden."

Dat recht heb je wel! Wanneer blijkt dat de 'ware kerk' een dwaaleer uitoefent en mensen uitsluit van gemeenschap met de Heer.

Tot nu toe komt de PKN zoals jij die schetst erg over als een kerk van schriftgeleerde en farizeeërs die het VOLBRACHTE OFFER even schijnen te vergeten/wegmoffelen en hierdoor mensen denken te kunnen uitsluiten...jammer.

Gods Zegen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga gewoon even terug naar het onderwerp en de vraag van dit topic........

Wij komen uit een evangelische gemeente, en mijn zus gaat trouwen met een jongen uit de vrijgemaakte kerk.

Mijn zus had niet veel keus, wou ze verder met haar vriend moest ze gereformeerd vrijgemaakt worden. Anders wou haar vriend niet met haar verder. Maar als ze in de kerk wouden trouwen, moest ze eerst 2 jaar gewoon chatechesatie volgen, dan nog een jaar belijdenis cathechesatie, dan moet ze belijdenis doen, en pas dan wou de dominee hun huwelijk inzegenen. Zij heeft hier uiteindelijk voor gekozen en gaat 17 april trouwen in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga gewoon even terug naar het onderwerp en de vraag van dit topic........

Wij komen uit een evangelische gemeente, en mijn zus gaat trouwen met een jongen uit de vrijgemaakte kerk.

Mijn zus had niet veel keus, wou ze verder met haar vriend moest ze gereformeerd vrijgemaakt worden. Anders wou haar vriend niet met haar verder. Maar als ze in de kerk wouden trouwen, moest ze eerst 2 jaar gewoon chatechesatie volgen, dan nog een jaar belijdenis cathechesatie, dan moet ze belijdenis doen, en pas dan wou de dominee hun huwelijk inzegenen. Zij heeft hier uiteindelijk voor gekozen en gaat 17 april trouwen in de kerk.

verbijsterend... verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, als toevoeging: Zou je het niet anders kunnen benaderen? De betreffende kerk leert dat ze alleen belijdende leden trouwt. Op het moment dat er dus een trouwwens komt met een afwijking van die regel, zegt die dominee niet dat het niet mag. Nee, hij zegt juist dat ze erg welkom is in de gemeente, dat ze mee mag doen met het onderwijs en vol lid mag worden, op de manier waarop ieder lid van die gemeente dat zou doen. En dat dan op het moment dat ze lid is, dat ze déél is van de gemeente, dan krijgen ze ook de zegen mee over het huwelijk. Dat is toch juist mooi, zo uitnodigend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goed...ga ik even na bij mijzelf.

"dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt"

jahoor, puur en zuiver het woord, geciteerd uit de schrift. (check)

Satan citeerde toen hij Christus probeerde te verzoeken ook uit de Schrift, citeren zegt dus niet zoveel en aangezien jullie leer afwijkt van de gereformeerde leer is het logisch dat wij ervan uitgaan dat jullie dwalen.

"dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt"

Ook prima in orde; doop, avondmaal, bediening, aanbidding, gebed,...enz, allen ruimschoots aanwezig.

(check)

Maar niet volgens de opvattingen binnen de gereformeerde traditie. Uncheck.

"dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen"

Oei, hier loopt het spaak! De kerk hoeft niet te tuchtigen en te bestraffen, het offer is volbracht. Alle zonden zijn vergeven door het bloed van Jezus en de kruisiging van de Heer op Golghota. Zijn offer zet allen vrij die zijn offer aannemen en zijn naam aanroepen!

(...)

Ah. Toch ben ik blij dat een predikant die Gods verzoenend offer ontkent gewoon geweigerd op onze kansels.

"Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd."

Ja, dik in orde! En inderdaad is Jezus het hoofd, geen enkel mens kan op die troon gaan zitten dan Hij alleen. Elke persoon die dat wel probeert is een valse profeet.

(check)

Oh dear.

"Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden."

Dat recht heb je wel! Wanneer blijkt dat de 'ware kerk' een dwaaleer uitoefent en mensen uitsluit van gemeenschap met de Heer.

Uhm ja. lees nog eens goed wat je citeerde.

Tot nu toe komt de PKN zoals jij die schetst erg over als een kerk van schriftgeleerde en farizeeërs die het VOLBRACHTE OFFER even schijnen te vergeten/wegmoffelen en hierdoor mensen denken te kunnen uitsluiten...jammer.

Gods Zegen!

PKN?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid