Spring naar bijdragen

Sex en Liefde, Liefde en Sex


Aanbevolen berichten

Sex en liefde. Ik snap dat het twee verwante dingen zijn, al is het alleen maar omdat ze beide essenteieel zijn bij het maken van kinderen. Sex om ze te maken en liefde om ze een betere kans te geven. (Als in: door liefde is de kans groter dat de ouders bij elkaar blijven en het kind dus twee ouders heeft, wat voordelig is)

Toch koppel ik beide zaken niet zo vanzelfsprekend aan elkaar als veel mensen het doen. Natuurlijk, de combinatie van beide zaken is praktisch en prettig en zo, maar liefde kan prima zonder sex bestaan en sex prima zonder liefde. De eerste zal men makkelijker accepteren, ook als het in een relatie bestaat, maar ik vermoed dat men gaat sputteren over het tweede: liefdeloze sex.

Natuurlijk is daar het geloof wat er een rol bij speelt, maar ik zie het probleem verder niet. En ja, ik heb in het verleden ervaring met liefdeloze sex opgedaan en ik heb er in het geheel geen negatieve gevolgen van ondervonden. (Psychisch bedoel ik, MC weet beter dan in dat soort gevallen zonder regenjas op avontuur te gaan copper2.gif ) Meer hoeven jullie niet te weten trouwens, dus vort mijn slaapkamer uit.

Verder ben ik geen mod-materiaal, dus als je de bijbel erbij wilt halen, prima, maar dat is niet erg interessant in deze denk ik. Maar goed liefdeloze sex en sexloze liefde, dat lijkt me interessant genoeg voor een discussie anyways. De combo Liefde-Sex is trouwens ook welkom maar als onderwerp zooooooooooo saaaaaaaaai.....


Samengevoegd:

Oh preutse preutsaards!!!! Ik zie jullie wel kijken, dus hop, met de billen bloot.... (figuurlijk dus)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ach ja. Ik weet het ook niet, mijn ervaring is dat seks (in de brede zin van het woord welliswaar) zonder liefde leeg is en een stuk minder fijn als seks met liefde. Maargoed, ik kan alleen voor mezelf spreken..

En dit staat dan los van wat God er van vindt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat sex ook een stukje verbondenheid hoort te zijn en daar is wel degelijk liefde voor nodig.

Dat is de ideale situatie en mss zoals de natuur/god het bedoeld heeft, maar sex kan mi prima zonder liefde. Net zoals je ook iets kunt eten zonder dat het is om je lichaam te onderhouden. Ik erken overigens het bestaan van seksverslaving en zo, maar dat heeft mi weinig tot niets met casual sex te maken.

Sex is voor veel mensen een behoefte en als je die met een partner kunt vervullen prima, maar zonder partner kan ook. (uiteraard veilig, vrijwillig en verstandig)

en het lijkt voor veel mensen geen consequenties te hebben om bijv een one-night-stand te hebben. (Hoewel ik het idee heb dat vrouwen daar minder voor in zijn dan mannen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, wat mij benieuwd, ben je met de seks kan zonder liefde als gedachte begonnen, of kwam dat na een seksuele daad zonder dat er liefde bij betrokken was? En in feite komt voor mij liefdeloze seks ongeveer op hetzelfde neer als met zijn tweeën in een kamer masturberen. Je doet het alleen om zelf een leuk gevoel te krijgen voor eventjes, de ander heeft geen toegevoegde waarde.

Nee liefdeloze seks staat voor mij gelijk aan een apart soort egocentrisme.

Daarintegen lijkt seksloze liefde mij weer iets van een stadium waar je soms inzit of te slaan op een ander soort liefde dan de liefde tussen man en vrouw als huwelijkspartners.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar ik vermoed dat men gaat sputteren over het tweede: liefdeloze sex.

Zat gehad, maar het is net als met genotsmiddelen, moet je ook niet zomaar doen, dat levert toch weer een hoop vervelende side-effect voor jezelf op. Maar daarnaast heb je ook nog eens te maken met een ander, en hoewel je dan waarschijnlijk beide ervoor 'wholeheartedly' voor kiest... Tja, het is dan toch vaak 'seks om maar een goed gesprek uit de weg te gaan' en op de één of andere wijze belast seks een band toch erg. Daarnaast kan het je sekslust enorm bederven, vergelijk het maar met veel bami eten, op een gegeven moment kun je het niet meer zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach ja. Ik weet het ook niet, mijn ervaring is dat seks (in de brede zin van het woord welliswaar) zonder liefde leeg is en een stuk minder fijn als seks met liefde. Maargoed, ik kan alleen voor mezelf spreken..

En dit staat dan los van wat God er van vindt
smile.gif

Ik denk dat dit voor mij een hele goede samenvatting geeft en daarom is sex zonder liefde iets voor mij onaantrekkelijks. smile.gif

En eerlijk gezegd heb ik ook geen behoefte tot liefdeloze seks, maar ik weet dan misschien ook niet wat ik mis knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja, wat mij benieuwd, ben je met de seks kan zonder liefde als gedachte begonnen, of kwam dat na een seksuele daad zonder dat er liefde bij betrokken was?

Nou, ik heb liefde en seks nooit echt zo expliciet gekoppeld denk ik. Er is ook geen sprake van een duidelijke sekuele afwijking (op DAT na dan) of het zou een lagere interesse in seks dan gemiddeld moeten zijn.

Quote:
En in feite komt voor mij liefdeloze seks ongeveer op hetzelfde neer als met zijn tweeën in een kamer masturberen. Je doet het alleen om zelf een leuk gevoel te krijgen voor eventjes, de ander heeft geen toegevoegde waarde.

Dan zou ik de volgende keren dat je masturbeert en/of liefdeloze sex hebt beter opletten. Er zijn opmerkelijke verschillen.

Quote:
Nee liefdeloze seks staat voor mij gelijk aan een apart soort egocentrisme.

Apart nee, egocentrisch ja, maar mensen zijn gewoon egocentrisch denk ik. Aard van het beestje en niet perse slecht.

Quote:
Daarintegen lijkt seksloze liefde mij weer iets van een stadium waar je soms inzit of te slaan op een ander soort liefde dan de liefde tussen man en vrouw als huwelijkspartners.

De seks is hetzelfde in mijn ervaring, maar dan zonder een nauwe band met je tegenspelen


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Zat gehad, maar het is net als met genotsmiddelen, moet je ook niet zomaar doen, dat levert toch weer een hoop vervelende side-effect voor jezelf op. Maar daarnaast heb je ook nog eens te maken met een ander, en hoewel je dan waarschijnlijk beide ervoor 'wholeheartedly' voor kiest... Tja, het is dan toch vaak 'seks om maar een goed gesprek uit de weg te gaan' en op de één of andere wijze belast seks een band toch erg. Daarnaast kan het je sekslust enorm bederven, vergelijk het maar met veel bami eten, op een gegeven moment kun je het niet meer zien.

Deels mee eens. Ik heb niet de bedoeling om de slet van Credible te worden met dit topic, maar goed ik heb wel hier en daar rondgerotzooid. En daar geen spijt van verders of andere negatieve effecten. En ik heb met sommige van mijn scharrels ook goede gesprekken gehad btw, maar dat terzijde....

En ja, je kunt bami ook als genotsmiddel zien, maar ik gebruik liever de meer correcte term eten. En sex heet sex als het niet problematisch is/word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat simpelweg omdat ik niet veel meisjes ken die er niet negatief tegenover staan

Dat is inderdaad een verschil. Homo's zijn daar (volgens mij net als de andere mannen) meestal makkelijker in. Ik bedoel, prostituee heeft niet voor niets de naam het oudste beroep ter wereld te zijn. Lesbiennes zijn dan ook berucht trouw aan de andere kant, maar 2 mannetjes....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, ik heb liefde en seks nooit echt zo expliciet gekoppeld denk ik. Er is ook geen sprake van een duidelijke sekuele afwijking (op DAT na dan) of het zou een lagere interesse in seks dan gemiddeld moeten zijn.

Da's wel handig om te weten, voor hetzelfde geld is dit zo'n topic om alles voor jezelf goed te praten, dat is dus niet zo gelukkig.

Quote:
[...]

Dan zou ik de volgende keren dat je masturbeert en/of liefdeloze sex hebt beter opletten. Er zijn opmerkelijke verschillen.

Ja dat er verschillen zijn is logisch, het zijn namelijk twee verschillende dingen. Waar het mij omgaat is dat er dezelfde motivatie achterzit, jezelf bevredigen. Dat is de overeenkomst die zwaarder telt dan alle verschillen, tenminste, voor mij dan.

Quote:
[...]

Apart nee, egocentrisch ja, maar mensen zijn gewoon egocentrisch denk ik. Aard van het beestje en niet perse slecht.

Tsja, maar hoe komt het in het aard van het beestje? Is op dit vlak egocentrisme ook zo onschuldig? En sowieso is 'het aard van het beestje' altijd zo'n slap excuus. Mensen zijn ook niet zindelijk van nature, aard van het beestje...

Quote:
[...]

De seks is hetzelfde in mijn ervaring, maar dan zonder een nauwe band met je tegenspelen

De seks in de seksloze liefde? Je verwart me een beetje hier, wat bedoel je precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Da's wel handig om te weten, voor hetzelfde geld is dit zo'n topic om alles voor jezelf goed te praten, dat is dus niet zo gelukkig.

Nou, dat is het niet direct nee, ik heb vrede met mijn seksuele staat. Ik vind het vreemd dat mensen zo krampachtig beide fenomenen willen koppelen. Terwijl de realiteit ook iets anders laat zien

Quote:
Ja dat er verschillen zijn is logisch, het zijn namelijk twee verschillende dingen. Waar het mij omgaat is dat er dezelfde motivatie achterzit, jezelf bevredigen. Dat is de overeenkomst die zwaarder telt dan alle verschillen, tenminste, voor mij dan.

En sex binnen het huwelijk is meestal altruistisch? Lief, maar vooral naief.

Quote:
Tsja, maar hoe komt het in het aard van het beestje? Is op dit vlak egocentrisme ook zo onschuldig? En sowieso is 'het aard van het beestje' altijd zo'n slap excuus. Mensen zijn ook niet zindelijk van nature, aard van het beestje...

Even kijken: er zijn tonnen bewijs voor gegeven dat mensen egocentrisch zijn. Is gewoon ook handig. En btw: zindelijkheid is natuurlijk hoor, de meeste zoogdieren worden vanzelf zindelijk.

Quote:
De seks in de seksloze liefde? Je verwart me een beetje hier, wat bedoel je precies?

Dat seks gewoon sex is of het nu met liefde gepaard gaat of niet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja, dus is sex ondergeschikt aan liefde.

Dat wel, ik zou makkelijker zonder seks kunnen dan zonder liefde. Maar dat maakt liefdeloze sex niet perse slecht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen problemen mee. Ik vind het wel cruciaal dat alle betrokken partijen echt op de hoogte zijn van wat er wel of niet achter zit. Iemand misleiden en doen alsof er wel liefde in het spel is vind ik ongelooflijk laag. Maar als het duidelijk is hoe het zit, en niemand heeft daar problemen mee, dan vind ik het prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En sex binnen het huwelijk is meestal altruistisch? Lief, maar vooral naief.

Neuh, dat niet zo, maar in ieder geval niet egocentrisch, meer een soort van teamwork.

En ik ben niet lief, ik ben stoer!

[...]

Quote:
Even kijken: er zijn tonnen bewijs voor gegeven dat mensen egocentrisch zijn. Is gewoon ook handig. En btw: zindelijkheid is natuurlijk hoor, de meeste zoogdieren worden vanzelf zindelijk.

Dat was het punt ook niet, ik spreek niet tegen dat mensen egocentrisch zijn, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat dat goed is.

Kinderen zijn ook egocentrisch, dat trekt ook nog wel weer bij over de hele jeugd heen, maar sommige mensen blijven egocentrischer dan normaal onder invloed van de omgeving. En ik zie op het gebied van de liefde het romantische beeld van zelfopoffering en de ander die centraal staat in plaats van het ego.

Quote:
[...]

Dat seks gewoon sex is of het nu met liefde gepaard gaat of niet.

Ja, maar het ging in dat stukje over seksloze liefde, dus geen seks, als in niet, het afwezig-zijn, het ontbreken ervan. Dattum smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen problemen mee. Ik vind het wel cruciaal dat alle betrokken partijen echt op de hoogte zijn van wat er wel of niet achter zit. Iemand misleiden en doen alsof er wel liefde in het spel is vind ik ongelooflijk laag. Maar als het duidelijk is hoe het zit, en niemand heeft daar problemen mee, dan vind ik het prima.

Dat valt onder het puntje verstandig en mss zelfs vrijwillig. Ik vind het idd bijzonder laag om gefakete liefde te gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen. Maar ook liefde is enigzins egocentrisch denk ik. Dat dan weer wel...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Neuh, dat niet zo, maar in ieder geval niet egocentrisch, meer een soort van teamwork.

En ik ben niet lief, ik ben stoer!

Stoer en naief dan, maar egocentrisch sex binnen het huwelijk komt nog steeds gewoon voor.

Quote:

Dat was het punt ook niet, ik spreek niet tegen dat mensen egocentrisch zijn, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat dat goed is.

Kinderen zijn ook egocentrisch, dat trekt ook nog wel weer bij over de hele jeugd heen, maar sommige mensen blijven egocentrischer dan normaal onder invloed van de omgeving. En ik zie op het gebied van de liefde het romantische beeld van zelfopoffering en de ander die centraal staat in plaats van het ego.

Egocentrisme kan bij sociale dieren/wezens heel mooie vormen aannemen vind ik. Maar het blijf egocentrisch zelfs als het goed is. Liefde is de ultieme vorm van: krab jij mijn rug? dan krab ik de jouwe. In mijn visie nog steeds egocentrisch, maar slecht? nee....

Quote:

Ja, maar het ging in dat stukje over seksloze liefde, dus geen seks, als in niet, het afwezig-zijn, het ontbreken ervan. Dattum
smile.gif

Ik vind seksloze liefde mooier dan liefdeloze sex, maar goed, beide fenomenen zijn mooi en wat ik gevoelsmatig vind is irrelevant anyways

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Stoer en naief dan, maar egocentrisch sex binnen het huwelijk komt nog steeds gewoon voor.

Wederom, dat het voorkomt is het punt niet. En ik dan ben liever idealistisch dan dat ik op de knieën ga voor een foute opvatting die de tijdsgeest met zich meebrengt.

Quote:
[...]

Egocentrisme kan bij sociale dieren/wezens heel mooie vormen aannemen vind ik. Maar het blijf egocentrisch zelfs als het goed is. Liefde is de ultieme vorm van: krab jij mijn rug? dan krab ik de jouwe. In mijn visie nog steeds egocentrisch, maar slecht? nee....

Hmmm, zo zie ik het niet, en ik ken meer mensen die er zo over denken, en dan niet alleen seksueel. Mensen die vanuit liefde in alle soorten en maten, van klef verliefd tot klasgenoten onder elkaar dingen voor elkaar doen zonder er ooit iets terug te voor willen zien, waarbij iets ook heel ruim te nemen valt. Maarja, misschien gaan we met andere mensen om en/of interpreteren we andere mensen hun gedrag anders.

Maar zoals je het nu genuanceerd hebt is misschien niet het hoogst haalbare, maar wel een eind in de richting van zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Tenminste als je Christus en Zijn gemeente als voorbeeld neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De basis van het hele menselijke bestaan is egoïsme, dus is het erg logisch dat ook in het geval van seks egoïsme de basis is.

Ik heb nooit echt hinder ondervonden van seks zonder liefde en heb van van mijn daden op dat gebied zeker geen spijt. Niet dat ik een enorme slet ben, dat dan weer niet. Ik heb wel vrij veel langere relaties gehad en die sloten toevallig vrij goed op elkaar aan (wat betreft de tijd die ertussen zat). Nu ben ik ook al weer een jaar en tien maanden samen met mijn vriendin en dat bevalt me goed. Seks in een liefdevolle relatie is te gek hoor, maar dat wil niet zeggen dat seks gewoon puur om de seks niet ook te gek kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn veel dingen waar ik liefde voor voel, maar geen seks mee wil hebben (bv mijn zus, mijn huisdieren, Terry Pratchett)

Er zijn veel dingen waar ik geen liefde voor voel, maar wel seks mee zou willen hebben (bv het meisje van een paar huizen verderop, Scarlett Johansson)

Een groot deel van menig leven gaat op in de zoektocht naar iemand die beide 'kwaliteiten' in zich verenigt. Ook schijnt er af en toe nog wel eens een boekje over geschreven te worden, of een stukje op tv......

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid