Spring naar bijdragen

Heilig Avondmaal


Aanbevolen berichten

Vanmorgen heb ik voor de eerste keer deelgenomen aan het Heilig Avondmaal. Voor mij was dit heel bijzonder uiteraard. Vroeger is het daar nooit van gekomen, in de kerk waar ik toen kwam was het namelijk niet de bedoeling dat Jan en alleman meedeed (alleen mensen die belijdenis gedaan hebben, en dan nog niet iedereen). Nu is het dan gebeurd, en ik was echt heel erg ontroerd, mede door wat de dominee vertelde: meedoen met het Avondmaal is samen delen en samen zijn, en je moet je realiseren dat het ook jouw taak is om te delen met andere mensen, ook buiten de kerkmuren. Niet op je reet (dat zijn mijn woorden) blijven zitten maar doen, mensen toelaten in je leven en samen zijn in plaats van alleen. Dat vond ik zo mooi, dat de tranen in de wijn biggelden. Dat vond ik een klein wonder, dat mijn ogen zo geopend werden en mijn ziel zo aangeraakt werd! Dat wilde ik even vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, Karin. Ik ben sinds enige maanden betrokken bij een voor mij nieuwe gemeente, een Remonstrants-Doopsgezinde combinatiegemeente. Daarvoor heb ik twee jaar gekerkshopt, ik hoorde dus nergens bij. Dáár weer voor ben ik tien jaar niet in de kerk geweest. Tot mijn veertiende kwam ik in een Gereformeerde Bondskerk, die ik zo vreselijk (i.e. beklemmend) vond dat ik radicaal gebroken heb met de kerk en het geloof. Maar niet met God, want met God kun je niet breken. Dat ik dit vandaag heb meegemaakt sterkt me in de gedachte dat ik op de goede weg ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Ik vind het avondmaal ook altijd zo bijzonder! Wij vormen altijd een kring en delen met elkaar wat er speelt in ons leven. Heel heel bijzonder moment en ik ben ontzettend blij dat jij ht ook hebt ervaren!

Gods zegen toegewenst!

Ik kende dat bijzondere gevoel totaal niet, zoals je hebt gelezen. Het zal me altijd bijblijven wat er daar gebeurd is. En dit alles terwijl ik totaal niet in dit soort ervaringen geloof. Ik ben heel nuchter normaal gesproken, maar de afgelopen maanden pakt God me bij mijn nuchtere kraag en doet de gekste dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

13 Daarop brachten de mensen kinderen bij hem, ze wilden dat hij hun de handen zou opleggen en zou bidden. Toen de leerlingen hen berispten, 14 zei Jezus: ‘Laat de kinderen ongemoeid, belet ze niet bij mij te komen, want het koninkrijk van de hemel behoort toe aan wie is zoals zij.’ 15 En nadat hij hun de handen had opgelegd, trok hij weer verder.

Wij bedenken regels in de kerk, wie mag wel en wie mag niet Hem ontvangen in brood en wijn. Maar als iemand Hem zoekt, misschien in wanhoop en twijfel, of misschien juist in wanhoop en twijfel, dan wil Hij er zijn. Als Hij besluit iemand te laten ervaren dat Hij er is, in brood en wijn, wie ben ik dan om te roepen dat er maar een juiste vorm is. Dat HW niet lichtzinnig naar het avondmaal is gegaan blijkt al uit het feit dat de Heer haar zijn aanwezigheid heeft laten ervaren.

De juiste vorm, als er iemand is geweest die zo zijn bedenkingen had bij die juiste vorm en al te rigide toepassing er van....

HW, fijn dat je Zijn aanwezigheid mocht ervaren en dat je dat bemoedigt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HW, fijn dat je Zijn aanwezigheid mocht ervaren en dat je dat bemoedigt heeft.

Inderdaad, het is zoiets om jezelf aan vast te houden hè. Ik begrijp ook steeds beter waar tradities toe dienen; naarmate er meer van dit soort dingen gebeuren, blijkt dat ze toch verband houden met dit soort rituelen, die me gek genoeg iets doen terwijl ik dat niet had verwacht.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik snap je reactie, maar ik kan niet ontdekken waar je op reageert?

Dat is inmiddels verleden tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid