Spring naar bijdragen

Heeft God een plan met je leven?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waar dacht je anders waar alle antwoorden op alle vragen in het leven instaan?

In ieder geval niet in een versie van de Bijbel, waar ook nog eens 7/73e deel uit mist. Ik geloof dat het Woord van God (Jezus Christus) alle antwoorden heeft. En daar heeft Hij naast een Boek ook een Boekuitlegclub voor gegeven, zodat wij kunnen weten welke antwoorden dat zijn, voor zover van belang voor ons eeuwige heil. Dat Boek is namelijk nogal multi-interpretabel. En echt alle antwoorden zullen we pas aan gene zijde kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Samen met het Woord van God ( Bijbel / Heilige Schrift ) Dat vlees werd in Jezus Christus, is er de Heilige Geest Die Gods kinderen onderwijst.

Dus als ik het goed begrijp, werd de Bijbel vlees in Jezus Christus? En de H. Geest Die Gods kinderen onderwijst? Daarom zijn er vele tienduizenden protestantse denominaties, omdat ze allemaal gesticht zijn door iemand die geleid door de H. Geest uit de Bijbel wist wat de waarheid was en dat die er niet was in zijn vorige kerkgemeente, waarin men ook overtuigd is dat men geleid door de H. Geest de Bijbel juist heeft geïnterpreteerd. Of zijn het dan geen kinderen van God?

Quote:
Het eeuwige heil is al begonnen hier op aarde en betreft genezing, voorspoed, redding, vrijheid, rust, vrede, blijdschap enz.

Fijn dat jij daar zo zeker van bent. Ik help het je hopen en dat je later niet van een kouwe (euhm, warme) kermis thuiskomt. Let wel: ik dreig hier niet met de hel - ik heb echt geen idee of jij daar terechtkomt - maar waarschuw je wel dat je misschien iets té zeker van je zaak bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wonderen, tekenen, krachten, genezingen en lijden vinden allen plaats aan de frontlinie.

Ik had het over rand en centrum. Subtiel iets anders. Maar kijk maar naar zo'n beetje alle grote heiligen. Veel wonderen in hun buurt. Maar zelf hoefden ze dat niet. Logisch ook als je er even over nadenkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook christenen staan onder invloed van de duivel. De duivel bestookt alle mensen voortdurend met leugens. Het is alleen de vraag wat mensen met die leugens doen. Het is belangrijk te weten wat de waarheid is, zodat je de leugens kan verwerpen.


Samengevoegd:

Waar is de Waarheid met een hoofdletter W? Waar in dit alles is dan jouw god ? Waar is mijn god? Alleen maar een los, willekeurig warm gevoel? Is god een warm gevoel? Je voelt iets en dat bestempel je dan met god? Kiespijn is ook een gevoel. Vriendschap is een gevoel. Griep is een gevoel. Het zit allemaal in je brein. Chemische en elektrische signalen etc...

Maar waar is god in de werkelijkheid buiten ons hoofd? Buiten ons "gevoel"? Want om die werkelijkheid gaat het natuurlijk! Niet om wat je voelt! De god in jouw hoofd, heeft voor mij persoonlijk geen gevolgen. Maar dat is nou juist wat christenen claimen, dat hun god gevolgen heeft voor mijn leven en het leven van anderen. Dus het gaat niet om je gevoel. Jouw gevoel doet er niet toe. Dat is niet belangrijk voor anderen. Daarom is ook de gebruikelijke vluchtweg van christenen "Het heet niet voor niets een geloof" zo oneerlijk. Wel claimen dat ik mijn leven moet aanpassen aan hun geloof, maar als de vragen moeilijk worden zeggen dat het alleen maar in hun hoofd zit met de slappe uitvlucht: "Het is een geloof".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als ik het goed begrijp, werd de Bijbel vlees in Jezus Christus? En de H. Geest Die Gods kinderen onderwijst? Daarom zijn er vele tienduizenden protestantse denominaties, omdat ze allemaal gesticht zijn door iemand die geleid door de H. Geest uit de Bijbel wist wat de waarheid was en dat die er niet was in zijn vorige kerkgemeente, waarin men ook overtuigd is dat men geleid door de H. Geest de Bijbel juist heeft geïnterpreteerd. Of zijn het dan geen kinderen van God?

Iedereen die gered is door Jezus Christus, is kind van God. Ik geloof dat die mensen op veel plekken te vinden zijn. In een ander topic schreef ik al eens dat ik geloof dat mensen die gered zijn deel uitmaken van de Katholieke Kerk, de protestantse, de baptisten, de pinksterbeweging en evangelische en charismatische gemeenten. (Dit is geen eindig lijstje en er zijn overlappen tussen de termen.)

Ik geloof alleen wel dat de ene groepering en de ene mens meer van de waarheid heeft dan de andere groepering/mens. De hoeveelheid waarheid is afkomstig van de hoeveelheid kennis van het Woord van God en de relatie met God waardoor de Heilige Geest in mindere of meerdere mate in iemands leven is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik had het over rand en centrum. Subtiel iets anders. Maar kijk maar naar zo'n beetje alle grote heiligen. Veel wonderen in hun buurt. Maar zelf hoefden ze dat niet. Logisch ook als je er even over nadenkt.

Inderdaad zijn er veel wonderen in de buurt van heiligen. Waar maak je uit op dat ze dat zelf niet nodig hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedereen die gered is door Jezus Christus, is kind van God. Ik geloof dat die mensen op veel plekken te vinden zijn. In een ander topic schreef ik al eens dat ik geloof dat mensen die gered zijn deel uitmaken van de Katholieke Kerk, de protestantse, de baptisten, de pinksterbeweging en evangelische en charismatische gemeenten.......

ik dacht altijd dat jezus voor iedereen gestorven was en dat ieder mens een kind van god was...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar is de Waarheid met een hoofdletter W? Waar in dit alles is dan jouw god ? Waar is mijn god? Alleen maar een los, willekeurig warm gevoel? Is god een warm gevoel? Je voelt iets en dat bestempel je dan met god? Kiespijn is ook een gevoel. Vriendschap is een gevoel. Griep is een gevoel. Het zit allemaal in je brein. Chemische en elektrische signalen etc...

Maar waar is god in de werkelijkheid buiten ons hoofd? Buiten ons "gevoel"? Want om die werkelijkheid gaat het natuurlijk! Niet om wat je voelt! De god in jouw hoofd, heeft voor mij persoonlijk geen gevolgen. Maar dat is nou juist wat christenen claimen, dat hun god gevolgen heeft voor mijn leven en het leven van anderen. Dus het gaat niet om je gevoel. Jouw gevoel doet er niet toe. Dat is niet belangrijk voor anderen. Daarom is ook de gebruikelijke vluchtweg van christenen "Het heet niet voor niets een geloof" zo oneerlijk. Wel claimen dat ik mijn leven moet aanpassen aan hun geloof, maar als de vragen moeilijk worden zeggen dat het alleen maar in hun hoofd zit met de slappe uitvlucht: "Het is een geloof".

Het is niet (alleen) een gevoel.

En geloven = zeker weten.

God is misschien niet zo zeer (alleen) in mijn hoofd, maar misschien eerder in mijn hart. Als God een bedenksel was, zou Hij (alleen) in mijn hoofd zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ik dacht altijd dat jezus voor iedereen gestorven was en dat ieder mens een kind van god was...

Hij is inderdaad voor de hele wereld gestorven, zodat ieder die Hem wil aannemen, gered wordt.

Niet ieder mens is een kind van God.

Een kind van God wordt iemand als iemand als kind wordt geadopteerd door de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is niet (alleen) een gevoel.

En geloven = zeker weten.

God is misschien niet zo zeer (alleen) in mijn hoofd, maar misschien eerder in mijn hart. Als God een bedenksel was, zou Hij (alleen) in mijn hoofd zijn.

Barbapapa, je weet dus zeker dat god bestaat ? Dat vind ik interessant, vooral omdat nog nooit iemand in staat is geweest om het bestaan van god te bewijzen, of zelfs maar minimaal aannemelijk te maken. En dat god in jouw hoofd zit of in je hart komt eigenlijk op hetzelfde neer, nietwaar ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat God inderdaad een plan met iedereen heeft. Al voor de wereld begon had Hij voor ieder mens een eigen en uniek plan. En ik geloof ook dat Hij dat plan echt ten uitvoer wil brengen en om dat te kunnen telkens aan je hart blijft kloppen. Alleen de mens heeft een eigen wil. En God houdt zoveel van de mens, Hij is een gentlemen. Hij dwingt zich niet aan je op, Hij forceerd Zich niet in je leven. Maar zoals Jezus zelf zegt in de bijbel: "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en Ik zal met hem avondmaal houden; en hij met Mij." (Openbaring 3 vers 20)

Hij klopt en wacht tot de deur wordt opengedaan, Hij is geen inbreker die binnendringt en pakt wat Hij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En daar heeft Hij naast een Boek ook een Boekuitlegclub voor gegeven, zodat wij kunnen weten welke antwoorden dat zijn, voor zover van belang voor ons eeuwige heil.

Ik denk zelf dat de term Boekuitlegclub niet helemaal de lading dekt. Wat ik had begrepen, maar kan me vergissen, is dat de katholieke Kerk niet één uitleg heeft van hoe je de Schrift moet lezen, die je maar moet navolgen, zoals sommige protestante kerken dat kennen. Ik begreep dat de Kerk zegt: "Zus en zo geloven wij, en hoe dat geloof ontstaan is en zich door de eeuwen heen doorontwikkeld, kun je lezen en horen in de Traditio, waar de Schrift, waarin we Christus horen spreken, een belangrijk onderdeel van is."

Jaren geleden opende ik hier ook eens een topic met die titel. Met als insteek dat ik niet geloofde dat God voor elk mens een speciaal plan zou hebben. En nu nog steeds heb ik weinig op met die theorie. Ja, God gaat met elk mens een eigen weg en roept mensen tot het priesterschap, het religieuze leven of het huwelijk. Maar ook als je bijvoorbeeld tot priester geroepen zou worden, ligt er niet meteen een zoveeljarenplan in de hemel klaar, dat je maar moet zien te ontdekken. God zegt, denk ik dan: "U bent nu priester, draag mijn Offer op, wees een herder voor mijn schapen en blijf zo dicht bij mij, zodat ik U kan bijstaan." Meer niet.

Ik heb soms het idee dat een dergelijke theorie vooral het verlangen van de mens om anders, uniek en speciaal te zijn stilt. Terwijl je al geliefd bent door God als Hij géén plan met je zou hebben, maar gewoon met je het leven wil leven, zonder gedoe. Je hoeft niet per se op te vallen, je hoeft niet per se speciaal te zijn: geliefd door God zijn is genoeg en geeft werkelijk zin aan het leven. Al het andere is enkel een manier om de weg naar de dood te veraangenamen. Natuurlijk is het mooi als er grote geloofshelden opstaan waar we ons door kunnen laten inspireren. En natuurlijk, als je ergens verrekte goed in bent, blink er dan vooral in uit. Maar het is niet nodig voor je heil.

Ook heb ik weleens het idee dat deze theorie voortkomt uit het idee dat het leven vooral nuttig, doelgericht moet zijn. Gewoon doelloos elkaar beminnen is niet genoeg, er moet gewerkt worden, je leven moet nut hebben. Natuurlijk moet er gewerkt worden, maar moet je relatie met God echt een doel hebben? Ik denk dat het idee van een relatie, een huwelijk, toch vooral is dat je genoeg hebt aan elkaar, aan elkaars liefde. Dat je misschien wel plannen met elkaar maakt, maar ook zonder die plannen nog genoeg aan elkaar hebt.

Het leven is in feite volkomen zinloos, de hele schepping is zinloos en dat is juist een groot geloofsgeheim: de schepping is niet geschapen uit noodzaak, vanwege één of ander nut, maar gewoon om dat God ons wílde scheppen, zijn liefde onbekommerd met ons wílde delen. God heeft ons en onze schepping niet nodig, totaal niet, maar Hij wílde ons puur om de Liefde. Ik denk dat dat het idee dat het leven doelgericht, uniek en speciaal moet zijn al in een heel ander daglicht stelt. Het kan wel hoor, niet iedereen moet gewoon zijn, net zoals niet iedereen moet uitblinken, maar het hóéft niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christenen willen wel carrière maken, maar alleen omdat het leuk is. Niet uit angst om inkomen te missen. Christenen willen best populair zijn, maar niet ten koste van alles. Niet-christenen denken inderdaad niet de hele tijd aan de dood, omdat ze hun tijd vullen met hobby's, werk, alcohol, feesten enz.

Oke ik weet dat het off topic is, maar hier moet ik toch even iets van zeggen.

Ik ben christen en ik wil carierre maken. En niet alleen omdat ik het leuk vind, maar omdat ik later als ik groot ben, veel geld wil verdienen. Schokkend?

Ik ben christen en ik vul mijn tijd met hobby's, werk, alcohol en feesten, lezen, bidden, dansen en ga zo nog maar even door.

Schokkend? Mja lekker interessant, maar spreek aub niet voor alle christenen. Zeg dan "christenen die volgens mij de dingen doen die God wil".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oke ik weet dat het off topic is, maar hier moet ik toch even iets van zeggen.

Ik ben christen en ik wil carierre maken. En niet alleen omdat ik het leuk vind, maar omdat ik later als ik groot ben, veel geld wil verdienen. Schokkend?

Ik ben christen en ik vul mijn tijd met hobby's, werk, alcohol en feesten, lezen, bidden, dansen en ga zo nog maar even door.

Schokkend? Mja lekker interessant, maar spreek aub niet voor alle christenen. Zeg dan "christenen die
volgens mij
de dingen doen die God wil".

Maar de keuzes in het leven die je maakt worden vast niet gemaakt door angst als drijfveer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebr. 2

14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk zelf dat de term Boekuitlegclub niet helemaal de lading dekt.

Nee, dat bedoelde ik dan ook helemaal niet om precies de lading te laten dekken over wat de RKK is, maar wel om aan te geven, dat je er met alléén de Bijbel er niet bent. Ook niet als je je geleid meent door de H. Geest, want het is duidelijk dat vele mensen die zich geleid menen door Hem, tot verschillende, en elkaar bijtende, interpretaties van de Schrift komen. Binnen de Kerk kan dat nooit het geval zijn (wel bij persoonlijke interpretaties van katholieken, maar niet bij interpretaties door de Kerk zelf en daar moet je het uiteindelijk toch aan toetsen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iets wat ik me al even afvraag...

Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Hieruit blijkt dus dat het god is die je leven bepaalt.

klopt?

wat dus weer betekent dat god ook bepaald welke mensen wat geloven, wie zich tot het christendom bekeren en dergelijke.

klopt?

wáárom maakt god dan onderscheid tussen christenen en niet-christenen als hij dat toch zelf bepaald?

in andere topics lees ik dat je gebed verhoord wordt of kan worden als je zijn wetten naleeft, jezus volgt etc.

ik lees dat alleen volgelingen van jezus in de hemel komen.

ik lees dat christenen genezen kunnen worden.

ik lees veel dingen die alleen voor christenen gelden terwijl volgens sommigen (en bovenstaande quote uit de bijbel) zeggen dat god het leven van een ieder bepaald.

Alles wat wij beslissen wist Hij al van tevoren, het is aan ons om de toekomst vast te leggen, of ik nou een christen ben die te moe of lui is om te bidden of dat ik radicaal alles op alles zet om de Heer alle eer te geven, die geschiedenis moet ik bepalen aan de hand van de keuzes die ik maak.

Als een ongelovige kiest te geloven in de evolutie of hindoeisme of wat dat ook is een keuze van die mensen zelf, die keuze is dan wat God bepaald heeft.

Als je kiest hard te werken en je wordt rijk dan heeft God dat bepaald, want Hij kan ook toestaan dat je in het ongeluk getort wordt, wat niet Zijn wil is, maar soms staat Hij dingen toe zodat je bruikbaar bent voor anderen in een bepaalde situatie of daardoor brengt Hij mensen op de knieen voor Hem. (Hij bekeert ze tot Hem)

- Als een mens kiest joodse wetten te gehoorzamen en daardoor in de hemel probeerd te komen dan gaat hij verloren als hij 1 keer voor gekozen heeft een zonde te doen.

- Maar een mens kan ook kiezen om religies te volgen die het werk is van mensen, door die keuze gaan ze ook verloren.

- Of een mens kan kiezen Voor God voor Jezus en een relatie met God zelf krijgen en door de keuze te maken te geloven in wat Jezus voor diegene heeft gedaan en Hem te volgen hoe ruw de weg ook, dit is de enige mogelijke weg voor een mens naar redding, maar het kost hem wel zijn hele leven, maar dat krijg je zoveel meer terug.

Door in Hem te geloven krijg je de wet in je hart en wil je niet meer zondigen.

Het is aan ons de keus wat God bepaald of je nou gelovig bent of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

WonderfulStar, zou je God met een hoofdletter willen schrijven? Komt wat respectvoller over
smile.gif

Bovendien is het dan pas correct Nederlands - aangezien het in de context duidelijk is dat we het hier over de God van de christenen hebben.

1god de; m -en vereerd, bovennatuurlijk wezen; godheid: de mindere ~en de minder belangrijke figuren

2god tw als vloek gebruikt

 God de; m (christendom) de Schepper, het Opperwezen: hij vreest ~ noch gebod is een goddeloos en slecht mens; leven als ~ in Frankrijk onbezorgd, lui en lekker; (inform) ~ beware me, ~ bewaar me uitroep van afkeer, schrik, verontwaardiging

Link naar bericht
Deel via andere websites

WonderfulStar gebruikt in haar hele post geen hoofdletters, ook niet aan het begin. Behalve dat het taalkundig dan niet correct is, stoor ik me er dan ook helemaal niet aan. Tis[1] geen kwaadwilligheid oid[2]. smile.gif

Ik stoor me [3] dan eerder aan knakkers [4] die moedwillig 'god' met een kleine letter g schrijven terwijl ze de rest wel met hoofdletter schrijven.

[1] geen correct Nederlands. 'Het is'

[2] incorrecte afkorting 'o.i.d.'

[3] Geen mooi Nederlands. 'Mij' zou beter geweest zijn. Maar het mag wel.

[4] Spreektaal. Maar het mag wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid