Spring naar bijdragen

Wie kent een gospelkerk


Aanbevolen berichten

hallo allemaal

We hebben net een harlem gospeltour geboekt. VOor tijdens onze vakantie in New York. Lijkt me helemaal geweldig. Maar ik vraag me af of er eigenlijk ook zulke kerken in Nederland zijn. Waar gewoon elke zondag redelijk wat gospel wordt gezongen.

Zo ja weet iemand een naam van z'n kerk. Lijkt me wel heel leuk om daar een keer een dienst mee te maken.

Groetjes

Brieze

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

In formele zin valt onder gospel, de traditionele "afro-amerikaanse" christelijke muziek.

De negro spirituals zo je wil.

Natuurlijk heeft gospel tegenwoordig een veel bredere betekenis voor velen, maar als je over gospel praat, heb je het dus eigenlijk over de muziek van onze donkere broeders en zusters. Een genre waar ik dan ook weer helemaal gek van ben.

Als iemand nog eens zo'n kerk weet in het oooooosten des lands, hou ik me ook aanbevolen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spirituals vallen niet onder gospel. Sirituals zijn traditionals, terwijl Gospels door een componist zijn gecomponeerd, bijvoorbeeld Andraé Crouch, Edwin Hawkins, Chi Coltrane, Kirk Franklin, Joe Pace e.d. Gospel is dus bewust gecomponeerde muziek, waarbij de tekst een christelijke boodschap bevat. Veel Nederlanders echter denken, dat Gospel altijddoor zwarten wordt gemaakt. Maar... dat is Black Gospel. Voornamelijk blank daarentegen zijn bijvoorbeeld; Relimetal, White Metal, Southern Gospel.

Als mensen dus vragen naar een gospelkerk, bdoelen ze meestal een kerk, waar muziek in gospelstyle wordt gezongen. Gospelstyle is dan de stijl, waarin oudere Black Gospel wordt gezongen; Sister Act, Blues Brothers 2000, the Fighting Temptations (dit zijn drie films, voor wie dat niet weet). Contemporary Black Gospel is breed spectrum; Hip Hop, Rap, Reggae, Jazz, Wereldmuziek, Latin, je komt hier alles tegen. zoek je een kerk waar dit het geval is, dit gospelstyle-zingen, dan raad ik je amsterdam, Rotterdam en Den Haag aan, waar veel zwarten in Pinkstergemeentes zitten. Die zingen dit altijd zo, voor zover ik weet. alleen adresssen heb ik niet voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Enschede zat er ook eentje, maar die is weg omdat de voorganger 'opeens' van God te horen kreeg dat ie naar Amerika moest om daar een gemeente te beginnen, of zo (gek, normaliter is dat andersom...).

Maar met al die ITC-studenten in E'de (waarvan de meerderheid afrikaans is) lijkt het me stug als er op dat gebied niets te doen is. Ik zal eens wat navraag doen bij m'n teamcoach, die zelf voorganger is bij een evangelische gemeente).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid