Spring naar bijdragen

Het grote computerproblementopic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 666
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Okee. Morpho heeft eigenlijk geen probleem. Of eigenlijk een luxe probleem.

Doordat ik nu SLi draai, en m'n geluidskaart tussen de videokaarten inhangt, wordt 1 videokaart gekoeld met waarme lucht. Daardoor kreeg ik vandaag tijdens het gamen last van Artifacts, wat ontzettend slecht is voor je videokaart. Dit resulteerde dan ook in een BSOD.

Ik heb de geluidskaart eruit gehaald, en ben over gestapt op onboard. (Realtek RC97)

Dit is natuurlijk stukke minder, en wil dus zo spoedig mogelijk weer een nette geluidskaart.

Ik heb een paar eisen aan de kaart zitten:

EAX 2.0 of 5.0

DTS conversie

min. 24bit\96KHz

Optisch of digitale coax aansluiting. (uit)

PCIE 1x

Ik zit aan een prijsklasse te denken van 100-200 euro.

Nu heb je enorm veel in kaarten. Zowel hobby als professioneel.

Ik ze;f ben deze tegen gekomen:

Creative X-FI Titanium Fatal1ty 7.1

en

Asus Xonar D2/PM

Ik heb gehoord dat die Aus Xonar dingen erg goed zijn.

Iemand ervaringen, tips?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je geluidskaart zo ver mogelijk van de grafische kaarten zetten. (Zit bij mij in het onderste PCI slot). Is dat niet een goedkopere oplossing?

Nee, helaas niet.

Ik heb 2 dual sloten videokaarten. De enige mogelijkheid om hem in een PCI slot te doen is het er tussen zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee. Ik heb een PCIE 1x slot boven een van de videokaarten hangen.

Geluidskaart word dan gekoeld met airflow.

De videokaarten zelf hebben dan genoeg ruimte om te "ademen", inclusief flow naar buiten van de warmte.

(Voeding zit onder de onderste gpu en zuigt warmte naar buiten, en bij die 2 PCI sloten heb ik de brackets eruit gehaald, en dmv van een fan word het de warme flow van de gpu's naar buiten geblazen)

Kijk, dit is mijn mobo:

m3nhd.jpg

Je ziet dat boven het blauwe PCIE 16x slot een PCIE 1x slot zit.

En ik vind het niet zo erg als de geluidskaart wat warmer word door de GPU, aangezien hij lang niet zo warm word, en een goede airflow voldoende is.

En dat heb ik in m'n kast.

Enige waar ik dan op moet letten is de northbridge. Maar daar valt wel wat over te verzinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben zelf geen voorstander van de Asus.

Heb die dingen zelf ook verkocht(Werk in computer shop) Kaartjes doen opzich hun werk wel. Maar vallen voor die prijs gewoon tegen.

Creative staat bekent om een goede geluidskwaliteit. Zou eerder voor die gaan, ook al heb ik er geen ervaring mee.(Alleen onboard)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben wel benieuwd hoe de binnenkant eruit ziet van je kast als de voeding onderin zit...

Ik zal straks foto's plaatsen.

Quote:
Je zou ook kunnen kijken naar een alternatieve koeling voor de kaart in de vorm van een groter blok/ fan of waterkoeling.

Dat is ut um. Ik heb de Zalman VF900-CU (uit m'n hoofd) erop zitten. Een 2 slots koeler. Zonder die geluidskaart word deze stressed 60-65 graden en idle 40-42 graden.. Dat is zeer netjes.

Maar doordat die geluidskaart er direct onder zit, word kan de warme lucht niet weg. En word deze 80-90 graden, met een top van 100 graden. En dat resulteerd in artifacts en een BSOD.. crysmile.gifwidegrin.gif

De andere videokaart heeft een 2 slots stock koeler, en word 65-70 stressed en idle 42-45 graden. Ook dat is redelijk.

Dus de koeling is goed, de PCI sloten zijn alleen beroerd geplaatst widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben zelf geen voorstander van de Asus.

Heb die dingen zelf ook verkocht(Werk in computer shop) Kaartjes doen opzich hun werk wel. Maar vallen voor die prijs gewoon tegen.

Creative staat bekent om een goede geluidskwaliteit. Zou eerder voor die gaan, ook al heb ik er geen ervaring mee.(Alleen onboard)

Mits je de duurdere hebt. Schijnt dat de goedkopere X-Fi kaartjes aardig tegenvallen.

Misschien dat jij dat weet. Ik hoor slechte verhalen over de Support van Creative. Weet jij hier iets van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens een computerwinkelgast die ik een keer samen met mijn toenmalige vriend bezocht werkt een passieve koeling (een soort kooiconstructie, een stuk of wat metalen staafjes in een frame wat op zichzelf een slot is voor een stuk hardware) ook vrij goed, zeker in combinatie met een goed gerichte fan. Het idee ervan is dat het metaal de warmte vrijwel direct opvangt en weggeleidt, en dat de warmte zo beter verdeelt wordt. Kost verder niets aan stroom, dus genereert zelf geen warmte. Het enige nadeel is dat het geheel (hardware+koeling) in een groter slot moet.

Wellicht heb je daar nog wat aan? (Dat, of het idee 'passieve koeling' heeft andere namen die al lang geroepen zijn widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je dan nog zou kunnen proberen is een fan plaatsen voor de kaarten (in dat grote leeg) die de lucht dan langs de kaarten duwt.

Om eerlijk te zijn heeft je kast luchtstroom technisch ook een nadeel met de voeding onderin. Nu wordt warme lucht naar beneden gezogen (stijgt normaal op) en dat komt de koeling niet ten goede. Door de voeding boven de CPU te hebben borg je de luchtstroom een bepaalde kant uit en nu is dat niet het geval door die 12cm fans aan de bovenkant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat je dan nog zou kunnen proberen is een fan plaatsen voor de kaarten (in dat grote leeg) die de lucht dan langs de kaarten duwt.

Die leegte zit er niet meer. Wat je nu ziet is geluidskaart + 1 gpu.

Dus die ga ik er is een keer bij zetten. Maar als die 2e videokaart erbij staat, zit er, letterlijk, 1 mm ruimte tussen.

Quote:
Om eerlijk te zijn heeft je kast luchtstroom technisch ook een nadeel met de voeding onderin. Nu wordt warme lucht naar beneden gezogen (stijgt normaal op) en dat komt de koeling niet ten goede. Door de voeding boven de CPU te hebben borg je de luchtstroom een bepaalde kant uit en nu is dat niet het geval door die 12cm fans aan de bovenkant.

Klopt. Plus dat het lastig is met die 4 pin power cable, zoals je ziet past die net.

Maar bovenin plaatsen word vrij lastig..

Snap ook niet waarom ze dat hebben gedaan erlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, me pa heeft een nieuwe geluidskaart gekocht. Extern voor z'n laptop.

Het betreft een M-Audio - Audiophile

Maar wat een geweldig geluid geeft dat ding worshippy.gif

Heb hem nu aangesloten staan widegrin.gif

Maar t'is helaas niks voor mij. Geen 5.1, geen 24bit\96KHz, tenminste waarschijnlijk input of andere moeilijke manier, geen EAX en geen DTS.

Maar wow widegrin.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Videokaart en CPU zou ik nooit passief nemen. Gebruik daarvoor altijd een actiefe. Qua snelheid en prestatie ga je het echt merken.

Heb zelf geen ervaringen met externe geluidskaart. Voor op een laptop vind ik dat echt to much. Maar hij ziet er wel leuk uit. Ook al zijn de prestatie altijd minder dan een interne.

Support van Creative valt inderdaad beetje tegen. Maar het hangt er heel erg af waar je iets koopt. De ene leverancier heeft betere connectie's met Creative dan de ander.

Met de warmte in je pc kast: Ik zie dat je een bigtower kast heb. Het nadeel van deze kasten zijn dat je je hardware er moeilijker in kwijt kan. Het lijkt makkelijker omdat ze zo groot zijn. Maar ze zijn raar ingedeeld. De voeding beneden is eigenlijk heel onlogisch,kijk naar de ruimte die je eronder nog hebt. En de ruimte tussen je hardeschijfen en cd-rom speler. Hier verstopt allemaal warme lucht, die tegen de aluminium behuizing gaat zitten. En dat ook weer warmer word, en zo word de gemiddelde temperatuur van je pc veelhoger.

Zie dat je ook maar 1 fan erin hebt? Handiger voor een big-tower om er gemiddeld 3 of 4 in te stoppen. Zo word het toch een stuk kouder. Stop ze natuurlijk wel op goede plaatsen knipoog_dicht.gif Een paar tipjes.

Welkevideokaarten heb je erin dan? 9600GT? Ziet er zo opzich wel leuk uit met 2 videokaarten(Neem aan dat dat als enige mist?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord smile.gif

Quote:
Videokaart en CPU zou ik nooit passief nemen. Gebruik daarvoor altijd een actiefe. Qua snelheid en prestatie ga je het echt merken.

Daarom heb ik er een 120mm fan op gezet. En die blaast het lucht tegen de fan daar achter, die het weer de kast uit blaast.

Quote:
Heb zelf geen ervaringen met externe geluidskaart. Voor op een laptop vind ik dat echt to much. Maar hij ziet er wel leuk uit. Ook al zijn de prestatie altijd minder dan een interne.

Nou kijk, m'n pa gebruikt een programma om virtuele orgels te kunnen emuleren, en vervolgens speelbaar maken op z'n eigen orgel.

Daarvoor had hij een geluidskaart nodig met ASIO 2, en andere dingen.

Hij heeft een laptop, en geen pc. Het was dus goedkoper een externe aan te schaffen dan om een pc te kopen widegrin.gif

Quote:
Support van Creative valt inderdaad beetje tegen. Maar het hangt er heel erg af waar je iets koopt. De ene leverancier heeft betere connectie's met Creative dan de ander.

Okee. Dat zal ik eens na gaan. Heb je nog tips verder qua PCIE geluidskaart van Creative of ander merk? smile.gif

Quote:
Met de warmte in je pc kast: Ik zie dat je een bigtower kast heb. Het nadeel van deze kasten zijn dat je je hardware er moeilijker in kwijt kan. Het lijkt makkelijker omdat ze zo groot zijn. Maar ze zijn raar ingedeeld. De voeding beneden is eigenlijk heel onlogisch,kijk naar de ruimte die je eronder nog hebt. En de ruimte tussen je hardeschijfen en cd-rom speler. Hier verstopt allemaal warme lucht, die tegen de aluminium behuizing gaat zitten. En dat ook weer warmer word, en zo word de gemiddelde temperatuur van je pc veelhoger.

Die voeding had van mij idd wel bovenin mogen zitten.

Iets wat je niet op de foto ziet, maar wat er wel is, is een 140mm fan aan de voorkant. En de zijklep heeft een 240mm fan, die voor een enorme flow zorgt.

Dus heb 3 (case)fans waaronder 1 grote.

En allemaal de goede kant op knipoog_dicht.gif

Quote:
Welkevideokaarten heb je erin dan? 9600GT? Ziet er zo opzich wel leuk uit met 2 videokaarten(Neem aan dat dat als enige mist?)

Nee, 8800GT. En idd, er zit nu een 2e bij, dus er mist iets op de foto. Overigens is de geluidskaart er ook uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid