Spring naar bijdragen

leren 'studeren'


Aanbevolen berichten

ik merk dat ik wanneer ik moet leren hier weinig structuur in heb en dat mijn concentratie van nogal korte duur is.

als ik even goed bezig ben met studeren of ook gewoon bij huiswerk, en ik neem een korte pauze, dan merk ik dat ik na de pauze al weer veel minder geconcentreerd ben.

ook stel ik alles altijd uit tot het laatste moment knipoog_dicht.gif.

maargoed ik wil hier aan werken vooral m'n concentratie probleem!

iemand tips voor mij hoe ik dit goed kan aanpakken?

groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

oefenen. doe wat haalbaar is en neem genoeg pauzes ondertussen waarin je je hoofd even op iets totaal anders zet.

eerst een kwartier (bij wijze van spreken, ik weet natuurlijk niet precies hoe het met jouw concentratie staat, doe wat je kunt maar ga niet direct tegen je grens aan hangen) dan 5 minuten pauze, dan weer een kwartier (of een uur, dan een kwartier pauze, dan weer een uur, je snapt het wel). weer pauze, dan weer ff. bouw dit op. eerst een tijdje korte periodes leren, dan steeds langere. maar blijf pauzes nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed dat je hier over nadenkt.

Ik heb 2 jaar op de universiteit weggegooid omdat ik niet kon studeren want dat had ik nooit gedaan op de middelbare school. En op hoger onderwijs gaat het niet vanzelf meer en ga je zwaar op je bek als je alles tot het laatst uitstelt.

Ik wens je veel succes, doe het beter dan ik, ik weet niet veel zinnige tips te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ten eerste bedankt voor de reacties !

en ja een computer met internet voor me is meestal afleiding nummer 1 hahaha knipoog_dicht.gif

@dubito,

ik MOET deze opleiding echt halen, is zo belangrijk voor me, en nu sta ik er nog voor dat het zeker haalbaar is, alleen als ik zo doorga is het echt 50/50% kans terwijl ik van mezelf weet dat ik de potentie wel heb, dus zou echt zonde zijn. daarnaast heb ik al genoeg jaren verspilt, deze zouden echter snel te vergeten zijn wanneer ik uiteindelijk mijn diploma heb.

ik ga zo dadelijk aan de slag! ik heb al iets voor de deur staan waarbij het belangrijk is dat ik kennis heb van de opdrachten die gemaakt zijn! dit wel op mn eigen kamer want in de woonkamer met iedereen gaat niet werken knipoog_dicht.gif

ik heb ook zitten googlen voor boeken e.d over leren studeren maar daar vond ik eigenlijk alleen stof voor kinderen op middelbare school of lager.

maargoed wish me luck! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maargoed ik wil hier aan werken vooral m'n concentratie probleem!

iemand tips voor mij hoe ik dit goed kan aanpakken?

Geen idee. Ik heb het zelfde probleem.

Een deel weet ik op te lossen door in de bibliotheek van mijn schooltje te gaan zitten, of in stille computer lokaaltjes. Dan kan ik stil werken zonder dat ik afgeleid wordt.

Dat uitstelgedrag los ik daar alleen helaas niet mee op. Daarbij heb ik niet altijd zo'n zin om daar heen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

vandaag ging het leren goed, minder concentratieproblemen! viel me echt op want het ging opzich wel lekker smile.gif

alleen wel uitgesteld tot vandaag, weer jammer.

ik heb er een redelijk goed gevoel over want morgen is het alweer zover! ben wel bang dat ik een black-out krijg boosrood.gif.

ik kon het eerder altijd goed, studeren. maar nu wil het zo moeizaam lopen dat ik soms denk dat het niet meer voor me weggelegd is. dit is mijn laatste kans kwa school, daarna kan ik werken!

ik wil het wel, ik weet al wat ik er in de toekomst mee wil doen, maar het daadwerkelijk doen, echt studeren, dat lukt me gewoon niet helemaal. voel me er ook nog een schuldig over t.o.v. mijn ouders die zich mijn hele leven wezenloos hebben betaald aan schoolgeld.

ben ook eigenlijk soms wel bang denk ik, dat ik hard er hard onderuit zal gaan en dan mijn laatste kans heb verpest. niet gek eigenlijk want zo gaat het al lang dat falen...

wish me luck voor morgen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vandaag ging het leren goed, minder concentratieproblemen! viel me echt op want het ging opzich wel lekker
smile.gif

alleen wel uitgesteld tot vandaag, weer jammer.

ik heb er een redelijk goed gevoel over want morgen is het alweer zover! ben wel bang dat ik een black-out krijg
boosrood.gif
.

ik kon het eerder altijd goed, studeren. maar nu wil het zo moeizaam lopen dat ik soms denk dat het niet meer voor me weggelegd is. dit is mijn laatste kans kwa school, daarna kan ik werken!

ik wil het wel, ik weet al wat ik er in de toekomst mee wil doen, maar het daadwerkelijk doen, echt studeren, dat lukt me gewoon niet helemaal. voel me er ook nog een schuldig over t.o.v. mijn ouders die zich mijn hele leven wezenloos hebben betaald aan schoolgeld.

ben ook eigenlijk soms wel bang denk ik, dat ik hard er hard onderuit zal gaan en dan mijn laatste kans heb verpest. niet gek eigenlijk want zo gaat het al lang dat falen...

wish me luck voor morgen!

Ik wens je zeker geluk toe in dat alles. Muziek afzetten kan soms ook goede dingen brengen.

Want of iemand het nou wil of niet, muziek is vaak toch een afleiding. Zonder muziek ben je meer geconcentreerd op je werk. Dat heb ik al regelmatig ervaren.

Zaak is ook om geen tv aan te doen op je kamer, zelfs niet als je het geluid uitzet, want onbewust kijk je er dan toch op sommige momenten wel naar.

Het is ook belangrijk dat je in een ruimte gaat zitten, waar je niet of nauwelijks 'gestoord' kan worden door anderen.

Heb vertrouwen in jezelf, want jij bent net zo goed als iemand anders iemand die ( als gevolg van leren ) goede prestaties kan neerzetten. Ik weet dat dit makkelijk is gezegd, maar probeer eigenlijk gewoon 'simpel' te denken: ik ben net als iemand anders, ik mankeer niks en ik kan het en ga het laten zien.

Als je alleen al dat gevoel hebt, geeft dat je van binnen ( on ) bewust vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik in mn eentje ben is muziek vaak een afleiding. Maar als ik in de klas zit en iedereen is rumoerig dan werk ik veel sneller en beter met muziek aan. Ik denk omdat je je dan afsluit van de rest en je daardoor dus beter kan concentreren.

Uitstelgedrag is vervelend. Je moet het gewoon doen. En als dat niet werkt dan moet je jezelf belonen en beseffen dat als het af is dat je dan tijd over hebt. Is meteen minder stress enzo.

Ohja, en niet proberen te leren met een lege maag of als het koud is want dat werkt ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

19 graden is de ideale werktemperatuur, heb ik ooit gelezen stuutje.gif

Geen internet is een heel goed idee, mijn opdrachten gaan het langzaamst als ik wel op internet móet (artikelen zoeken oid). Verder vind ik het heel handig om samen met iemand te gaan studeren want dan kun je elkaar in de gaten houden en ga je ook niet zo snel iets anders doen. Het is overigens wel de bedoeling dan dat diegene je niet meesleept in het doen van andere dingen knipoog_dicht.gif

*gaat vriendlief maar eens opzoeken want dit heeft ook geen zin nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt herkenbaar. Voor mij lijkt het te helpen als ik een vrij uitgebreide planning opmaak waarin ik bewust tijd vrijmaak om te studeren (er zijn eenvoudige programma's om op je computer een hele agenda te maken, maar misschien doe je dat liever met pen en papier), én als ik dan ook iemand heb die me daarop controleert. Je ouders, je huisgenoten, je beste vriend(in), je lief, wie dan ook, als er maar stevige sociale controle is. Nuja, voor mij helpt dat toch, maar ik probeer ook al jaren uit te vinden hoe ik moet studeren, en uiteindelijk moet je toch een beetje je eigen manier vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Zoek een stok achter de deur. Ik heb een jaar weggegooid door dit probleem, en ik herken alles wat je zegt.

Bij mij werkte het echt als m'n ouders of iemand anders er achteraan zat. Dat ik ze m'n planning liet zien, en dat zij het aan het einde van de week of dag controleerde. Het klinkt kinderachtig, maargoed, het werkt wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

zucht* het kon beter ik had voor dat tentamen 2 vragen teveel fout voor een voldoende cry.gif

ik had ook te lang gewacht met leren dus waarschijnlijk dat het daar aan lag! over iets meer dan een maand heb ik weer mijn volgende tentamens + herkansingen dus een planning moet gemaakt worden!

er is nog niets verloren dus er is nog hoop! alleen lijkt mijn energie hiervoor echt wel op te raken! ergste blijft dat het gewoon mijn schuld blijft, ik weet dat ik het kan maar ik doe er niet genoeg aan! zo frustrerend echt waar.

ik wil mezelf zo graag veranderen en niet alleen qua studie, maar hier wil ik mee beginnen, een soort van fundering leggen.

Dat ik weet dat ik het kan, dat brengt schuldgevoel, daar lig ik gewoon vaak lang wakker van 's nachts! maar ik weet niet meer hoe het wel moet! dat gestructureerd met mijn studie bezig zijn.

En nu, soms ben ik gewoon bang aangezien dit mijn laatste kans is.

Dit allen laat me soms ook wel twijfelen of dit wel is wat ik hoor te doen, of mijn lot niet ergens anders ligt? misschien hoor ik wel te falen zodat ik daar achter kom, "the hard way".

maar evengoed ga ik nu maar eens een plan (van aanpak) maken wat ik de komende maand moet gaan doen! en iets bedenken zodat ik me eraan hou! smile.gif

Als ik de preek van gister in Hour of Power achter in mijn hoofd hou, komt God me wel helpen als ik maar vertrouwen daarin blijf houden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Heel laat, maar ik denk toch voor degene die dit topic doorbladert nog maar een anatal tips:

Verwacht niet van jezelf dat als je zegt morgen ga ik alvast wat vooruit studeren dat dat ook in ene keer lukt. Begin klein. Neem bijvoorbeeld bij Frans eens een keer thuis 5 minuutjes van Frans het werkwoord etre ofzo door als je dat niet kent om maar een stom voorbeeld te geven. Als je dat dan nodig hebt zie je hee het werkt het was goed dan kan je de volgende keer makkelijker iets groters aanpakken. Niemand kan zichzelf in ene keer rigoreus veranderen dus probeer dat ook niet.

ELke keer als jij iets vooruit studeert zul je merken dat dat goed voelt. Je kan dat vergelijken met een persoonlijke bankrekening heb ik ooit gelezen. Elke keer als jij een afspraak met jezelf maakt en je komt die na, voelt dat goed en doe je dus een storting op je bankrekening. ELke keer als jij die niet nakomt haal je er iets af en haal je er dus geld af. Dus eigenlijk vertrouwen in jezelf. Onbewust zal dat meespelen in het niet nakomen van die afspraken, zeker als jou 'saldo' negatief is.

Je zal zelf toch echt dicipline moeten trainen. ik zit daar ook heel erg mee op het moment en ben er dus over aan het lezen. wat ook heel erg helpt is tegen iedereen spontaan zijn. Vertel andere mensen misschien over je studie en wat je wil gaan doen en dat soort dingen, en dan krijg je vrijwel altijd leuke reacties daarop. Het kleinste dingetje dat je hebt gedaan zoals een keer iemand helpen ofzo kan je vertellen en dat valt bij mensen altijd in positieve aarde. Dat merk je dan zelf ook en dat is gelijk een motivatie om nog eens een keer wat extra's te doen.

Voor de rest is veel pauzes nemen echt wel goed. 40 minuten leren achter elkaar is meer dan lang genoeg. Neem daarna altijd even pauze. 10 a 20 minuten. Dat doe ik altijd, want dan heb ik altijd precies een uur en dan op het 'hele' uur begin ik weer.

Eigenlijk is de laatste tip persoonlijk, de eerste tips minder. Ik denk dat die bij iedereen wel helpen. Het zit hem vooral in jezelf, als dat op orde is heb je ook niet echt een speciale faciliteit nodig. Dan maakt het niet zo heel veel uit of er een muziekje op staat op de achtergrond, jij en je leerweerk gaat het om en meer is er even niet in de omgeving. Je ziet het wel deels maar je laat je er niet door afleiden. Maar dat kan ikz elf ook niet en er zijn maar weinigen die dat kunnen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

ben een tijdje hier niet meer geweest kijken, en jammer genoeg kan ik weer vertellen dat m'n afgelopen tentamen periode niet echt voorspoedig is verlopen.

gelukkig nog niets verloren kan nog herkansen eind dit jaar maar toch, was wederom niet nodig geweest. 'zo goed als' mijn propedeuse binnen dat gelukkig wel!(na bijna 2 jaar). maargoed nu hopen dat ik genoeg punten heb om in september op stage te gaan verbaasd.gif en ook nog eens een stage plek vinden.

alles weer een beetje laten liggen merk ik nu achteraf boosrood.gif hopelijk doe ik het de komende tijd beter!

in ieder geval bedankt voor jullie tips! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid