Spring naar bijdragen

Naar welke kerk ga jij?


Aanbevolen berichten

Overigens ga ik naar de katholiek kerk;)

Ik ga ook weleens naar een andere kerk, vooral evangelische kerken hebben wel wat. Leuke liedjes, veel jonge mensen. Alleen zijn preken daar makkelijk een half uur of langer, dat is natuurlijk saai.

Maar uiteindelijk kom ik natuurlijk altijd weer terug bij de Romana, een kerk zonder ontmoeting met Christus in de Eucharistie is natuurlijk niet af;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 445
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Overigens ga ik naar de katholiek kerk;)

Ik ga ook weleens naar een andere kerk, vooral evangelische kerken hebben wel wat. Leuke liedjes, veel jonge mensen. Alleen zijn preken daar makkelijk een half uur of langer, dat is natuurlijk saai.

Maar uiteindelijk kom ik natuurlijk altijd weer terug bij de Romana, een kerk zonder ontmoeting met Christus in de Eucharistie is natuurlijk niet af;)

Ik vind de preken over het algemeen ook net iets te lang... Onlangs las ik trouwens een artikel hoe het komt dat men nog steeds vasthoudt aan preken van 45 minuten, terwijl de menselijke concentratie maar optimaal is tot rond de 30 minuten...

De muziek vind ik schitterend, leuker dan in de katholieke kerk trouwens... Nog iets waar ik in de katholieke niet van hou is dat "vrede zeggen tegen je buren", vreselijk vind ik dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga ook weleens naar een andere kerk, vooral evangelische kerken hebben wel wat. Leuke liedjes, veel jonge mensen. Alleen zijn preken daar makkelijk een half uur of langer, dat is natuurlijk saai.

Mjah, ik heb binnen mijn vorige kerk (baptisme) en ook binnen andere kerken weleens preken gehoord die drie kwartier of soms langer duurden, maar wat mij betreft nog wel langer mochten duren. En ik heb ook genoeg missen bijgewoond waar de homilie misschien kort was, maar alweer vergeten na de geloofsbelijdenis. Een homilie van tien minuten kan uren duren als de priester of diaken het vak niet zo goed verstaat, zeg maar.

Ook Paulus stond niet erg bekend om zijn korte preken, hij kon ook nachtenlang doorgaan, maar mensen bleven aan zijn lippen hangen. En dat terwijl hij niet zo'n geweldige spreker schijnt te zijn geweest.

Als een voorganger voldoende boeit en veel interessants heeft te zeggen, dan blijven mensen echt wel luisteren. De theorie dat mensen zich maar twintig minuten kunnen concentreren is mijns inziens dan ook een beetje onzin: mensen kunnen zich juist urenlang concentreren op iets wat zij werkelijk mooi, grappig, ontroerend, spannend of belangrijk vinden.

Daarom kunnen cabaretvoorstellingen, opera's, concerten, wedstrijden en ook intensieve lezingen rustig enkele uren duren en mensen tot de laatste minuut een goede tijd geven. Kwaliteit is alles daarin.

Als de concentratie na twintig minuten dus al weg is, dan is je preek of homilie blijkbaar niet goed en niet informatief genoeg. Dan ben je twintig minuten aan het preken over iets wat je in vijf minuten al had kunnen vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, maar datzelfde kun je ook wel aardig zeggen over veel katholieke homilies, in elk geval hier in Nederland.

Ondanks de gigantische eeuwenoude en ook recente rijkdom aan tradities, mystiek, devoties, kunst, verhalen, literatuur, theologie en wijsheid, blijven vaak toch wel ongeveer dezelfde onderwerpen en insteken ronddwalen in homilieland. En dat is best jammer, want er is heel veel moois waar veel gelovigen nauwelijks tot geen weet van hebben, ook zelfs ten overvloede in de Schrift zelf.

Het boeien van de gemiddelde parochiaan hoeft denk ik echt niet altijd zo moeilijk te zijn. Je moet denk ik soms een beetje het lef hebben om buiten de gebaande paden te gaan, meet de diepte in te gaan en verhalen te vertellen waar mensen echt even op moeten kauwen, zeg maar. Zoals al gezegd: aan het katholieke geloof zelf ligt het bepaald niet, dat biedt oneindig veel stof daartoe.

En je moet natuurlijk goed kunnen vertellen, maar dat leer je volgens mij toch ook op het seminarium.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nouja...ik had ooit een docent liturgie die vertelde dat in de orthodoxe kerk de homilie vaak wordt gezien als een hinderlijke onderbreking van de Goddelijke liturgie. Sinds ik dat in mijn hoofd heb ben ik de katholieke liturgie beter gaan begrijpen. De schriftlezingen moeten je raken en het preekje wat er na komt is in beginsel niets meer dan dan een korte samenvatting en een praktische handreiking wat je daar nou in je leven mee moet. Tenzij, ja tenzij: je een bezielde spreker hebt die ineens mensen echt raakt, iemand met diepgang en inzicht.

Ach, maar ik maak ook weleens kapeldiensten mee, waarin de preek wordt beperkt tot één diepgaande zin. Dat kan dus ook, het hele idee van de homilie als de kern van een dienst is protestants;).

Ik denk als je naar de Bijbel kijkt, zie je iets soortgelijks. Het gaat om woord en sacrament. De homilie is toevoeging aan de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Russisch-Orthodoxe Kerk wordt de homilie dan ook helemaal aan het einde van de liturgie gehouden. Dus het enige moment dat je even mag gaan zitten waar mogelijk, is pas op het einde. :P

De Grieks-orthodoxen echter houden hem echter weer gewoon na de Evangelielezing.

De homilie is inderdaad niet de kern, maar de kerk hecht er zo ik begreep wel degelijk waarde aan. Vroeger was het inderdaad ook niet echt officieel deel van de mis: het kazuifel werd afgelegd, de priester begaf zich naar het preekgestoelte buiten het priesterkoor en sprak ineens zowaar Nederlands. ;)

Dat is nu echter niet meer zo: de homilie hoort net zo bij de liturgie als de lezingen en de andere gebeden en na de begroeting bij aanvang van de mis kunnen zelfs ook nog enige inleidende woorden worden gesproken.

De homilie hoeft misschien niet lang te duren, maar behoort wel echt de lezingen te duiden in spirituele en actuele zin en dus wel méér te zijn dan een "praatje voor de vaak."

Zelf heb echter dan nog minder met de voorbeden. Die worden vaak door de lector zelf geschreven volgens mij en laten we zeggen dat niet iedereen dezelfde kwaliteiten heeft in het schrijven van mooie, aansprekende en op de liturgie aansluitende voorbeden.

Wat ook niet helpt is de ellenlange lijst intenties die je in sommige parochies hebt (gelukkig niet in de mijne, meestal dan) en die pas écht het ritme van de liturgie opbreekt. Dan liever een wat langere homilie, dat is dan in elk geval een stuk minder eentonig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorbeden zijn lang niet altijd mooi idd, en die intenties zijn sowieso niets aan, tenzij misschien je een van die mensen goed kent.

Ach, ik denk dat elk type liturgie wel wat in zich heeft. Eigenlijk zou een combinatie van de muziek van evangelische kerken, de diepgang van protestantse preken en de sacraliteit en sacramenten van de katholieke het beste samen moeten. En dan als het even kan ook gewoon in een uur;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo slechts een uur? Voor goede, mooie liturgie behoor je de tijd te nemen, dat gehaast is nergens voor nodig. En dat kan ook prima: ik heb weleens een orthodoxe liturgie bijgewoond, die zo'n tweeëneenhalf uur duurde en waarbij je dan dus zelfs ook nog al die tijd staat. Maar de liturgie was alweer voorbij voordat ik er erg in had.

Ik bedoel, een gezellig etentje met vrienden of familie hoeft toch ook niet slechts een uur te duren? En een mooi theaterstuk is toch ook niet na een uurtje alweer voorbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de tijd nemen bedoel ik dat je niet erop let of de liturgie wel of niet binnen een uur past, maar gewoon de liturgie opdraagt zoals de bedoeling is. Dat je niet de tijdsduur van belang vindt, maar de kwaliteit en volledigheid van de liturgie.

Een gewone doorsnee zondagsmis kan prima in een uur of hooguit anderhalf uur opgedragen worden. Een paaswake mag echter weer een stuk langer duren (zéker de paaswake volgens de buitengewone of tridentijnse ritus; die kent tientallen lezingen), net zoals een extra feestelijke mis met veel volk, zoals de kerstnachtmis.

Als je echter een oosters-orthodoxe liturgie wil opdragen, reken dan maar op een paar uur. Dat ga je niet in een uurtje redden en dat moet je dan dus ook niet willen. Maar ook bijvoorbeeld een eredienst van de gereformeerde gemeente past niet in een uur: de preek neemt daarvoor teveel tijd in beslag, evenals het zingen op hele noten.

Je kunt dus prima in een uur een volwaardige mis of eredienst opdragen, maar de richtlijn moet mijns inziens zijn dat de liturgie allereerst volledig tot haar recht komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

@ Deborah:

Technisch gezien ligt Katwijk ook in Nederland;')

Overigens: confessioneel en gereformeerde bond zijn twee verschillende modaliteiten binnen de PKN, hoewel er wel een vloeiende lijn zit tussen het niet bevindelijke deel van de gereformeerde bond en de confessionele vereniging;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Ik ben van kerk veranderd en heb dat geloof ik nog niet hier gezegd.

Ik behoor sinds mijn verhuizing naar Bennekom bij de Evangelische Gemeente De Schuilplaats van Ede.

We zochten (mijn verloofde en ik) een gemeente die het beste bij onze geloofsbeleving past.

Het is een grote gemeente waar 400 gezinnen bij aangesloten zijn.

Het kent zo rond de duizend bezoekers en er zijn ook veel doordeweekse activiteiten.

Wat me ook aanspreekt, is dat ze ook veel projecten in arme landen hebben.

Mensen in nood helpen, heb ik een hart voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid