Spring naar bijdragen

Studenten -18 ook een OV jaarkaart


Aanbevolen berichten

Hallo !

Zoals de meeste studenten het wel in hun portemonnee hebben zitten, zijn er genoeg mensen die een heel dure kaart hebben om te mogen en kunnen reizen.

Zelf heb ik mijn ov pas vanaf April 2008, en daarvoor heeft mijn moeder 2 jaar grof moeten betalen voor een NS traject kaart, na 2 jaar was dat een bedrag van 3700 euro.

Nu is de regering ermee bezig om het te vervroegen, maar of het doorkomt is een 2e vraag. Wat vinden jullie hiervan? zouden studenten onder de 18 jaar ook gewoon een ov moeten krijgen, of verplicht worden nog een jaar te gaan werken, of de havo te doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar wat nou als je ouders geen geld hebben? wij hebben heel lang krap gezeten alleen voor die kaart, en ik snap de regering ook wel, niet alles kan gratis, maar dan moeten ze ook niet promoten dat iedereen moet gaan studeren, het kost wel allemaal geld, alles kost geld muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat bedoel ik ook net, dat je standaard een OV-kaart krijgt als je naar het HBO/WO gaat. Of je nou 15 of 25 bent. Dat het ingangsmoment daarvan afhangt, dus dat je per september 4 jaar lang een OV-kaart en stufi hebt en daarna nog 3 jaar kunt lenen (ook je OV-kaart).

Is er geen tegemoetkoming voor zulke kosten mogelijk nu, als je ouders er geen geld voor hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar wat nou als je ouders geen geld hebben? wij hebben heel lang krap gezeten alleen voor die kaart, en ik snap de regering ook wel, niet alles kan gratis, maar dan moeten ze ook niet promoten dat iedereen moet gaan studeren, het kost wel allemaal geld, alles kost geld
muur.gif

Ikzelf heb danwel recht op een OV-kaart maar moet daarbij ook alles zelf betalen (schoolgeld, boeken, verzekering, huur).. ik ben elke maand zo'n 600 euro kwijt aan vaste lasten, en mijn ouders hebben niet de mogelijkheid bij te springen.

Hoe ik dan toch studeer? Ik werk zo'n 25 uur per week.. sinds mijn 13e al een bijbaantje gehad. Dus ach.. iedereen kan studeren met genoeg motivatie en inzet.

En ik doelde trouwens inderdaad op een OV-trajectkaart van de overheid, een goedkopere oplossing dan iedereen simpelweg een volledige OV-kaart te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ik dan toch studeer? Ik werk zo'n 25 uur per week.. sinds mijn 13e al een bijbaantje gehad. Dus ach.. iedereen kan studeren met genoeg motivatie en inzet.

En intelligentie. Ze gaan er vanuit dat een opleiding 4 jaar duurt. En laatst nog gehoord dat qua studie tijd een studie een fulltime baan had zoeten zijn.

Ik werk op dit moment ff niet, omdat ik het er nu ff niet bij trek, terwijl mijn resultaten tot nu toe niet slecht zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op deze manier stimuleert de overheid dat mensen van het vmbo nog havo doen en van de havo naar vwo door gaan als ze te jong zijn. Punt is dat lang niet iedereen dit wil of nodig heeft voor de gewenste vervolgstudie. Deze groep mensen wordt nu gestimuleerd om vooral (nog) niet door te studeren. Later opnieuw oppakken van een studie is vaak lastiger als je uit het ritme bent en te vaak komt van uitstel ook gewoon afstel en studeren mensen niet door. Dan ben ik voor dat studenten die toevallig te jong zijn ook OV en stufi kunnen krijgen. Eigenlijk wat SilverUnicorn zegt: het is beter om naar het startmoment van de studie dan naar leeftijd te kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar wat nou als je ouders geen geld hebben? wij hebben heel lang krap gezeten alleen voor die kaart, en ik snap de regering ook wel, niet alles kan gratis, maar dan moeten ze ook niet promoten dat iedereen moet gaan studeren, het kost wel allemaal geld, alles kost geld
muur.gif

Volgens mij kun je dan toch echt aankloppen bij of de overheid, of bij de diaconie van je plaatselijke gemeente.

Ik ben 4 jaar naar het Hoornbeeck College geweest in Amersfoort vanuit Rijssen, dat is ongeveer anderhalf uur. Van je 16e tot je 18e kun je dan met een bus mee, daarna heb je OV en kun je gratis reizen. Mijn twee zusjes zitten (of hebben) allebei op de Fruytier in Apeldoorn, een uurtje vanuit Rijssen..

Vanaf je veertiende tot je 18e VWO kost dan ook wel wat centjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waarom alleen hbo/wo? mbo'ers beginnen meestal op hun 16de aan hun studie en moeten daar vaak ook een eindje voor reizen. en stageplekken zijn ook niet altijd in de buurt.

Maar MBO'ers blijven vaak gewoon thuis wonen en hebben dus geen extra lasten van een kamer en levensonderhoud. De reiskosten zijn dus over het algemeen niet zo'n extra belasting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De reiskosten zijn dus over het algemeen niet zo'n extra belasting.

Grapjas. Mijn eerste 2 jaar op het mbo heb ik vrijwel zonder enige vorm van tegemoetkoming gedaan. Ja, kinderbijslag, maar dat was het. Met 2 studerende kinderen en 2 op de middelbare kunnen een jaar lang reiskosten er ineens in knallen. Ik denk dat de overheid eens goed moet gaan kijken naar een ov, of trajectkaart voor mbo'ers. Waarom op het hbo wel eerder een ov, maar op het mbo niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Karin zit zich al zitten op haar fietsje vanuit het oosten des landsch door de middle of nowhere naar de bewoonde wereld.

Dan heb ik helemaal geen tijd om te studeren meer puh2.gif Of ik moet natuurlijk luisterboeken aanschaffen widegrin.gif

Overigens begrijp ik de leeftijdsgrens ook niet zo goed. Ook niet iedereen die vmbo heeft gedaan heeft de mogelijkheid om naar Havo te gaan. Op zich zijn er wel op veel plekken mbo's zodat de afstand naar de dichtstbijzijnde ook minder is als naar bijv. de dichtsbijzijnde universiteit, maar op deze manier ontneem je wel mensen de keuze voor een prettige school. Zo zal je als je in de achterhoek woont als Mbo-er niet snel naar Utrecht gaan, maar naar Doetinchem door de reiskosten, terwijl de vwo-ers keuze hebben van Groningen tot Maastricht, omdat het gratis reizen is. Maar ook mensen die op hun 17e al naar het HBO of de uni gaan, moeten wachten tot de maand waarin ze 18 worden. Wat dat betreft vind ik het een goed idee om het recht op ov en stufi in te laten gaan op het moment dat de opleiding start. (En dat dan de kinderbijslag ook stopt).

Trouwens, bonaventura, voor HBO-ers en Uni-studenten is er toch ook een regeling dat als je thuis woont je minder krijgt als dat je op kamers woont? Ik zou niet weten waarom dat voor de MBO-ers niet zou hoeven gelden. Thuiswonende Mbo-ers hebben net zo weinig kosten als thuiswonende hbo-ers lijkt me. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wist het niet toen ik hem inleverde. Ik wist toen ook nog niet wat ik ging studeren en als ik dan op kamers ga, kreeg ik liever later mijn stufi. Met nog maar twee vakken, kon ik de rest wel bijwerken. Alleen nu krijg ik hem dus voorlopig niet terug, maar krijg ik nog wel een gedeelte van mijn vierder jaar stufi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid