Spring naar bijdragen

pijn doen met woorden


Aanbevolen berichten

We hebben vrijheid van meningsuiting. We mogen wel dingen zeggen die we niet mogen doen. We mogen dingen zeggen die mensen pijn doen, maar we mogen niet iemand fysiek pijn doen, hoewel die fysieke pijn minder erg kan zijn dan de woorden. Wat je kunt en mag zeggen zitten grenzen aan, je kunt naar de rechter stappen, ook met succes soms.

Maar toch zit daar wel iets wat botst of waar ruimte is. Je mag mensen pijn doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We hebben vrijheid van meningsuiting. We mogen wel dingen zeggen die we niet mogen doen. We mogen dingen zeggen die mensen pijn doen, maar we mogen niet iemand fysiek pijn doen, hoewel die fysieke pijn minder erg kan zijn dan de woorden. Wat je kunt en mag zeggen zitten grenzen aan, je kunt naar de rechter stappen, ook met succes soms.

Maar toch zit daar wel iets wat botst of waar ruimte is. Je mag mensen pijn doen.

De mensen die het hardst om respect voor hun ideologie schreeuwen (want daar gaat het altijd om) zijn over het algemeen de mensen die zelf het meeste kwetsen. Ze krijgen gewoon wat ze toekomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het gaat hier vooral om wat mag en niet mag. Het grijze gebied wat PascalPas schreef.

Dat pijn doen met woorden niet onschadelijker is dan pijn doen door fysiek geweld. Met woorden kun je mensen ook levenslang verminken of zelfs de dood in jagen.

Toch is dat het grijze gebied en is fysiek geweld not done. Terwijl, wat is fysiek geweld? Ik denk dat fysiek geweld uiteindelijk ook gewoon een vorm van mentaal geweld is. Althans, daar ligt de echte schade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Barbapapa: aanstoot vind ik persoonlijk wat anders dan pijn doen...

@ Olorin: Interessant topic! Ik hoorde pas iets op de radio hierover, maar heb niet voldoende opgelet om dat te kunnen herhalen. Toen ik pas met mijn collega's uit eten was, kwam er ook zo'n situatie, waarin ik me afvraag of mensen wel weten hoeveel pijn woorden kunnen doen.

We liepen op straat, een groepje jongens reed voorbij en uit het niets, toen we elkaar paseerde, zei 1 van de jongeren "kanker hoer"...

Als ik dan bedenk dat zij momenteel daarmee worstelt, dan denk ik dat die woorden ontzettend veel pijn doen.

Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, hoewel ik er dan wel bij zou willen zeggen, dat ik persoonlijk van mening ben dat je die mening wel moet geven binnen bepaalde grenzen. Die grenzen duid ik aan door het woordgebruik, vaak kun je je mening uiten op twee manieren: de manier met normaal taalgebruik en de manier met associaal taalgebruik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het gaat hier vooral om wat mag en niet mag. Het grijze gebied wat PascalPas schreef.

Dat pijn doen met woorden niet onschadelijker is dan pijn doen door fysiek geweld. Met woorden kun je mensen ook levenslang verminken of zelfs de dood in jagen.

Toch is dat het grijze gebied en is fysiek geweld not done. Terwijl, wat is fysiek geweld? Ik denk dat fysiek geweld uiteindelijk ook gewoon een vorm van mentaal geweld is. Althans, daar ligt de echte schade.

Ik heb wel veel mensen bevrijd zien worden van dingen uit het verleden en dit zijn vaak wel mensen die gekwetst zijn geraakt door woorden.

Mensen beseffen vaak niet de kracht van woorden en de vloeken die mensen over elkaar uitspreken, bewust of onbewust. Daarmee raken mensen vaak (on)bewust beschadigd in hun innerlijk wat weer nieuwe problemen oplevert voor deze mensen.


Samengevoegd:

Quote:

@ Barbapapa: aanstoot vind ik persoonlijk wat anders dan pijn doen...

Het ligt er dan ook aan welke kant de TS op wil gaan met het onderwerp. Het is wel zo dat, als het Woord van God gewoon zo wordt gepreekt als het in de Bijbel staat, dat dan voor sommige mensen of in sommige situaties pijn kan doen. Dan is de vraag of het liefde is om te zwijgen of dat het liefde is om de waarheid te zeggen die in het Woord staat, ook al kan dat pijn doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar toch zit daar wel iets wat botst of waar ruimte is. Je mag mensen pijn doen.

In indirecte zin is dat altijd mogelijk ja, maar je bent dan ook wel psychologisch met ene bezig als je dat zou doen. In directe zin is het niet toegestaan om te beledigen, bedreigen, enz. Maar je kunt iemand bijvoorbeeld wel duidelijk maken dat je hem niet graag mag of zo.

Als je zegt: 'Ik wacht je buiten op en sla je daar in elkaar' is niet toegestaan.

Maar als je zegt: 'Ik zou je het liefst eens flink willen stampen, omdat je dat gedaan hebt' is wél toegstaan, maar dit komt óók bedreigend over. Het punt is dat een rechter met de 2e uitspraak niets kan, omdat je dan juist zegt dat je iemand niet gaat schoppen, maar het 'eigenlijk' wel zou willen en dat maakt het juist vaag én psychologisch natuurlijk, want je geeft je mening.

Volgens mij kun je mensen zelfs al pijn doen door niets te zeggen. Als je alleen al negatief over iemand denkt, kan zeer energie-zuigend zijn voor de betreffende persoon.

Een spirituele kennis van mij zei ooit eens dat als je met iemand omgaat en je merkt dat je moe wordt zodra je in iemands gezelschap bent (terwijl er geen vervelende uitspraken gedaan zijn), dan wil dat zeggen dat die persoon negatief over je denkt of dat je waarschijnlijk onwelkom bent (uitzonderingen voorbehouden!!!).

Er is dan wel woordenwisseling tussen beiden, maar zodra je een mogelijkheid probeert te creëren om een deur te openen, wordt deze geblokt.

Iemand kan bijvoorbeeld interesse in je achtergrond tonen en zodra jij eenmaal over jezelf gaat praten, kijkt ie een andere kant uit.

Als je zo handelt dat je je medemens lief hebt zoals jezelf, kun je nog altijd zeggen dat je mensen pijn mag doen, want we maken nou eenmaal fouten. Ik vind het ook niet netjes om je medemens pijn te doen. Ik zou het ook handig vinden als mensen te kennen geven dat iets pijn doet, maar aan de andere kant kan men weten dat bepaalde uitspraken niet horen en worden pijnlijke uitspraken dan meestal ook bewust gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid